Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från I SAMARBETE MED SPP

Partner

Hur mycket behöver jag som företagare spara till pensionen?

SPP 15 november, 2023 Uppdaterades 16 april, 2025 7 minuters läsning
Tjänstepension som företagare

Du vill skapa din drömpension – men räcker pengarna? 3 av 10 företagare har till exempel ingen tjänstepension. I den här guiden tar vi reda på hur mycket pengar du behöver, hur ditt nuläge ser ut och hur mycket just du behöver spara till din pension.

Är du företagare (grattis!) är du fri att själv bestämma hur du vill pensionsspara. Men, hur mycket du behöver sätta av kan vara svårare att förstå. Standardsvaret är att du ska spara 4,5–6 % av den lön du tar ut, i en tjänstepension.

Men för dig som är företagare är svaret ofta mer komplicerat. Många företagare tar ju faktiskt inte ut en marknadsmässig lön – kanske prioriterar du att investera i din business istället? Dessutom är ju utdelning lägre beskattat än lön, så även om ditt företag är etablerat och lönsamt är det långt ifrån säkert att du tar ut en lön i nivå med vad du skulle kunna få i lön som anställd.

Tips! Här kan du snabbt räkna ut hur mycket dina sparpengar kan växa.

Hursomhelst, du vill skapa din drömpension och fortsätta leva med samma standard som du har idag (för många blir pensionen inte alls så – ajöss fritidshus, båt och fina bilen).

Vi är här för att hjälpa dig. I den här guiden går vi igenom tre saker som ökar möjligheten för dig att leva drömlivet som pensionär:

  • Hur du räknar ut hur stor pension du behöver (för att leva ditt drömliv som pensionär)
  • Hur du snabbt ser vad din pension kommer att bli, om du fortsätter som idag
  • Hur mycket du behöver sätta av till tjänstepension(med räkneexempel och möjlighet att räkna ut företagets kostnad)

Psst! Vill du veta vad en tjänstepensionsförsäkring skulle kosta för just ditt företag, och komma igång snabbt? Här kan du välja mellan tre nivåer för tjänstepension och få ditt pris kommande arbetsdag (helt kostnadsfritt). Spoiler Alert! 7 av 10 företagare väljer samma paket.

Steg 1: Hur stor pension vill du ha i framtiden?
När du som företagare ska sätta av till din tjänstepension är det smart att räkna baklänges – utifrån vilket liv du vill leva som pensionär. 

Börja med att besvara följande frågor:

1. Hur vill du att ditt liv ska se ut den dagen du går i pension?

2. När vill du gå i pension?

3. Hur mycket pengar vill du ha att röra dig med då?

4. Kommer dina utgifter att öka eller minska?

Dagens pensionärer lever ett betydligt mer aktivt liv och är friskare än tidigare.  Fundera därför på om du efter pensionen kan klara dig på 80 procent av dina nuvarande inkomster(en andel som ofta anges som standard i olika kalkyler)?

Eller vill du ligga kvar på samma nivå som din lön idag?

(Om du är van att ta utdelning från företaget bör du räkna ut en snittinkomst, netto efter skatt, som inkluderar både lön och utdelning så att du verkligen kan göra en rättvis jämförelse.)

När vill du gå i pension?

Vilket pensionskapital du behöver spara ihop beror så klart också på hur länge du tänker jobba och hur länge du lever efter pensionsdagen. Kanske ska du dela in pensionen i några olika faser? I början kanske du vill ha pengar till olika aktiviteter, medan du lite längre fram hellre betalar någon för städning, reparationer och olika praktiska sysslor hemma?

Det är svårt att sia om framtiden, men en prognos och plan kan du alltid göra. Då kan du räkna ut ungefär vilken pension du behöver för det liv du tänker dig.

Tips! Innan du tecknar försäkringar brukar det vara väldigt skönt att prata med någon som kan. Just nu kan du kostnadsfritt prata med en pensionsrådgivare hos SPP (som brinner för att göra tjänstepension enkelt) och undersöka vilka försäkringar just du behöver. Rådgivningen är såklart helt kostnadsfritt och utan förpliktelser. Om inte annat lär du lära dig något du har nytta av! 

Här kan du boka 30 minuters pensionsanalys för företagare, med en av SPP:s pensionsrådgivare.

Steg 2: Hur mycket har du sparat fram till idag?

Min Pension får du snabbt en översikt över ditt samlade pensionskapital och en prognos över förväntad pension. Prognosen utgår från att du fortsätter betala in till din eventuella tjänstepension på samma sätt som nu, fram till pensionen och med en värdeutveckling som kompenserar för inflationen.

Steg 3: Räkna ut vad som behövs för din drömpension

Nu har du räknat ut både vilken pension du vill ha och vad du kommer att spara ihop till om du fortsätter som nu. Jämför dessa två siffror – är det vad du önskar?

Som företagare kan du själv bestämma precis hur du vill utforma ditt pensionssparande och vilken nivå det ska ligga på. Du kan till exempel öka månadsavsättningarna till valfri fast summa, eller göra en större engångsavsättning i slutet av varje år när du ser ungefär vad årets resultat kommer att landa på. 

Se över hur mycket du har betalat in under året och om det finns utrymme att betala in mer för att maxa avdragsrätten innan årsskiftet. Du får avsätta max 35 % av årslönen till tjänstepensionen för att det ska vara avdragsgillt (dock max 10 PBB, dvs 573 000 kr år 2024). 

Vad kostar Tjänstepension för företaget?*

Så låt oss titta på ett “standardpaket” för tjänstepension hos SPP, som innehåller tjänstepensionssparande samt trygghet i form av extra ersättning och fortsatt inbetalning till din tjänstepension om du blir sjuk i form av en sjukförsäkring.

(Det fiffiga med att välja att spara i en tjänstepension är att man tryggar sin ekonomi även om man blir långvarigt sjuk. Man får inte bara ett sparande, utan även ett paket med försäkringar. *Prisexemplet avser företagets kostnad för Veronica som är anställd och 32 år samt har en månadslön på 43 000 kr.)

Månadsspara till pensionen

I ett vanligt standardpaket på SPP sätts det av 4,5% av lönen till tjänstepensionen för lön upp till 7,5 inkomstbasbelopp. För den del av lönen som överstiger 7,5 inkomstbasbelopp sätts det av 30% av lönen.

Exempel: Kostnaden för företaget, för Veronica (32 år) som har en månadslön på 43 000 kr, blir 1 935 kr/månad för själva sparandet.

Sjukförsäkring

Om en anställd blir långvarigt sjuk, mer än 90 dagar, ger sjukförsäkringen en bestämd summa pengar utbetald varje månad som extra inkomst utöver ersättningen från Försäkringskassan.

Exempel: Veronicas sjukförsäkring kostar företaget 158 kr/månad. Det innebär att hon kan få 4 300 kr/månad, vid 100 % sjukskrivning, efter 90:e dagen med sjukersättning från Försäkringskassan.

Premiebefrielse

Premiebefrielse är en trygghet som innebär att om den anställde blir långvarigt sjuk och berättigad till ersättning från Försäkringskassan, då går SPP (i det här fallet) in och betalar in premien till tjänstepensionen, helt eller delvis, efter en bestämd karenstid. Hur mycket pensionsbolaget betalar beror på graden av den anställdes arbetsoförmåga.

Exempel: Att teckna premiebefrielse för Veronica kostar företaget 67 kr/månad.

Så vad kostar detta totalt (i vårt exempel) för företaget? Jo, 2 1 48 kronor per månad.

Är det överkomligt? Hur mycket skulle du behöva spara för att få din drömpension, och vad skulle det kosta företaget? Och hur mycket bättre skulle du sova på natten? Vårt bästa tips – fråga någon som kan kan hjälpa dig att reda ut hur du får just din drömpension!

Psst! Vill du veta vad en tjänstepensionsförsäkring skulle kosta för just ditt företag, och komma igång snabbt? Här kan du välja mellan tre nivåer för tjänstepension och få ditt pris kommande arbetsdag (helt kostnadsfritt). Spoiler Alert! 7 av 10 företagare väljer samma paket.

Om SPP
SPP är försäkringsbolaget som alltid vill gå steget längre. Vi brinner för att göra tjänstepension enkelt och hjälpa dig skapa ett attraktivt förmånspaket för dina anställda. Oavsett om du behöver smarta digitala tjänster som sparar tid, skräddarsydd rådgivning för dig och dina anställda, eller en fossilfri tjänstepension, så står vi redo. Med ett komplett erbjudande och djup kompetens tar vi oss an just din pensionsutmaning.



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.