Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Så växte Ingelas företag med 27 procent när branschen störtdök

29 januari, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
När krisen slog till samlade Ingela Engman i Löddeköpinge sina medarbetare vid ytterdörren och sa: ”Hit kommer den inte in”. De drog upp nya rutiner – och ökade med 27 procent när branschen störtdök.

Med rätt taktik står du inte bara tryggt när krisen kommer, du växer även ur den.

Det vet Ingela Engman som startade sitt företag Felestad i Löddeköpinge redan som 17-åring. Nästan 30 år senare säljer hon fortfarande profilprodukter till samma kunder.

Men hon har samtidigt växt kraftigt, utökat sitt koncept, förändrats med omgivningen och lyckats bygga engagemang hos både kunder och personal.

I dag har Felestad 20 anställda, förra året omsatte de 35 miljoner kronor och de har ökat med ytterligare 80 procent sedan dess.

– Jag är hela tiden nyfiken på utveckling och nyheter inom branschen. När jag började tryckte vi kläder, sedan broderade vi och efter det började vi med lagerhållning. 2002 började vi bygga webbshoppar, säger Ingela.

Men vägen har gått långtifrån spikrakt uppåt. I början av 90-talet uppstod en byggkris, och många av Ingelas kunder var just byggföretag.

– Jag hade lagt alla ägg i samma korg och fick en kraftig nergång. Då bestämde jag mig för att så här ska det aldrig mer bli.

Den största utvecklingen har skett sedan 2004. Då byggde Felestad nya IT-system, anställde ny personal och flyttade till nya lokaler.

– Jag blev kär i en kund som numera är min man och han lärde mig att se med stora ögon och våga satsa. Vi fick direkt en stor utveckling och tripplade omsättningen på ett år. Många småföretag är rädda för ökade kostnader. Efter att man anställt person nummer fem ser man att det funkar och då släpper rädslan, säger Ingela.

Företaget rullade på – bara för att 2009 drabbas av nästa stora smäll: finanskrisen. Men nu bestämde sig Ingela och hennes team för att kämpa.

– Vi samlade personalen en morgon. Det var svarta tider och mörka rubriker i nyheterna, vi hade precis nyanställt och de var rädda att vi skulle säga upp någon. Men jag sa: ”Vi kan bestämma oss tillsammans, vi behöver inte ha finanskris inom våra dörrar. Vi kan hitta egna sätt att satsa.”

Så gick de i samladtrupp till ytterdörren.

– Vi gjorde ett tecken med handen och sa: ”Vi vet och vi respekterar att det är finanskris därute, men härinne pratar vi aldrig om den. Det finns fortfarande affärer att göra, världen har inte stannat. Ordrarna är små så vi får jobba hårdare.”

En regel de höll stenhårt på.
– Nämnde någon kund finanskrisen sa vi att den pratar vi inte om här inne, då får vi gå utanför dörren.

I stället för att dra ner på kostnaderna och vänta ut krisen gjorde Felestad tvärtom. Alla medarbetare ringde minst tre aktiva säljsamtal om dagen.

Dessutom bestämde de sig för att konkurrera med service i stället för med pris. De öppnade tidigare och stängde senare, tog bort lunchstängt, svarade i telefon senaste efter två signaler och på förfrågningar samma dag.

– Konkurrerar man med pris har man börjat gräva sin egen grav, säger Ingela.

Medan andra företag drog in på kostnader för kundmöten gjorde Felestad det motsatta. Deras två kundevent om året ökades till fem. Dessutom bjöds kunderna på lyxkrogar till lunch.

– Det kostar en hundralapp. Men kunderna fick en riktig, personlig inbjudan och kände sig jättevipade. Vi fick bra kontakt och bra samtal.

Så när branschen backade med upp mot 50 procent i finanskrisen, ökade Felestad sin omsättning med hela 27 procent.

– Visst, det blev fler ordrar som vi fick skriva med färre belopp. Men vi fick fler kunder, det är lättare att byta leverantör i en lågkonjunktur som sedan ökade sina ordrar i högkonjunkturen. Det är det som gör att du växer ur krisen.

Ingelas råd för att växa ur krisenHa alla typer av kunder
Stora och små, offentlig verksamhet och privata företag och i många olika branscher. Då är det alltid någon som går bra.

Jobba långsiktigt
Skriv kundavtal på längre perioder, det ökar din trygghet.

Satsa på extremservice
Ge kunden en ny standard att förvänta sig, så vill de inte byta leverantör.

Kom ihåg första intrycket
Ha ett rent kontor med fräscha blommor och frukt. Då ökar kundens förtroende.

Skäm bort kunder och personal
Överraska med lyx som inte kostar så mycket. Som luncher, eller din tid.

Låt anställda ta ut övertid i ledighet
Stannar de kvar dagar som det är mycket att göra kan du skörda när det finns att skörda.

Läs också:Janne Näsström: "Hårdare straff för konkurs än för mord"


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.