Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Ingen blygsamhet – nu ska Mari ta över världen!

Yasemin Bayramoglu 13 november, 2018 3 minuters läsning

Foto: Mari Lundmark har stora planer för sin salong By déco. FOTO JENNIE NILEDE/JENNIE IMAGES AB

Mari Lundmark är långt ifrån blygsam. Hennes salong By déco ska erövra världen, säger hon.Och hon brukar nå sina mål.

Mari Lundmark var bara tre år när hon slog fast att hon skulle bli frisör. Och så blev det. När hon 2015 öppnade sin senaste salong By déco var målet tio anställda och vinst inom två år. Så blev det också.
– Jag når mina mål. Jag gillar att jobba målinriktat, säger hon.

LÄS OCKSÅ: SÅ STOPPAS KVINNLIGA FÖRETAGARE

Fast första halvåret blev tufft. Lokalen hade inte varit salong innan och saknade därför naturligt kundunderlag, dessutom var det svårt att hitta rätt personal.
– Jag gick på knäna och jobbade dygnet runt. Men det fanns aldrig i min värld att ge upp. Efter ett halvår kom vändningen och nu går det som tåget. Vi omsätter ungefär sju miljoner kronor och har gjort plusresultat sedan år två. Men skulle jag få göra om det skulle jag hellre köpa upp en salong och branda om den. Det här hade kunnat gå käpprätt åt skogen.

Idag beskriver Mari just personalen som sin viktigaste resurs, det är viktigt för henne att alla känner sig delaktiga.
– Ska jag komma någonstans kan jag inte göra allt själv, de är med och
gör den här framgångssagan. Vi stöttar varandra. Energi föder energi – och ger pengar i slutändan.

Vill driva branschen framåt


Mari anpassar hur hon coachar och kommunicerar utifrån varje anställds personlighet och drivkraft, berättar hon. Och drivkraften?
– Ja, vad har jag inte för drivkraft? Jag älskar utveckling och vill ta branschen framåt, hitta möjligheter och göra den mer affärsinriktad, framförallt digitalt. Samtidigt kan jag såklart inte sticka under stol med att jag vill tjäna pengar.
För att profilera sig i salongstäta Luleå har Mari tänkt nytt: Hon håller kundutbildningar inom bland annat plattångsteknik och uppsättningar, samt anordnar event för både privatpersoner (som möhippor och födelsedagsfiranden) och företag.

Dessutom bjuder hon in till kundkvällar med trendvisningar och föreläsningar – och inte bara med fokus på hår utan även kring till exempel träning och trädgård.
– Vi vill få in livsstil, kunder ska känna att de tillhör ”By déco lifestyle”. Det här får också nya kunder att hitta till oss och ökar merförsäljningen. Vi visar att vi tänker lite utanför boxen och differentierar oss.

Att det är gratis att komma in och fixa till frisyren mellan klippningarna bygger relationer och tillit. Dessutom ökar det merförsäljningen att få in kunderna i butiken oftare, berättar Mari.
– Att lyckas sälja handlar om mervärde och service, att ge unika rekommendationer och förklara varför – inte utgå från att kunden vet mer än vad den gör. Har vi inte lyckats sälja in någon produkt när vi har kunden i stolen har vi inte gjort vårt jobb.

Bra med extern styrelse


Mari har också valt att ha en extern styrelse i bolaget, vilket varit en stor framgångsfaktor enligt henne.
– Det är ofta är ganska ensamt att driva eget, så det är skönt att kunna bolla med någon som ser saker utifrån. Det är viktigt att våga ta in extern hjälp och jag är inte rädd för att blotta mig.

Nu har hon också sträckt ut handen utanför branschen, för att ihop med en kollega från IT-branschen och en från bilbranschen göra en konceptualisering av salongen med målet att ta över världen. By déco ska växa till en kedja där de alla tre är delägare. De har investerare som knackar på dörren och vill in i bolaget och flera samarbetspartners på gång.
– Det ska finnas flera salonger både nationellt och internationell inom ett par år, och en e-handel av något slag. Nu förpackar vi By déco som koncept och gör marknadsundersökningar – vi satsar på mervärde hos kunden och att vara en del av livsstilsbubblan.

AV EBBA ARNBORG

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Mynt

Partner

Så gör 12 000 andra företagare för att spara tid och pengar

Vill du också slippa krånglet med kvittohantering och utgiftsrapporter? 12 000 företag har redan gjort valet som förenklar företagarens vardag avsevärt – nyfiken?

myntab_logo
Mynt 10 februari, 2025 4 minuters läsning
Native-februari_Drivaeget

Foto: Mynt

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen

Att driva företag innebär att jonglera hundratals uppgifter samtidigt. Kundrelationer, produktutveckling, personalansvar – och inte minst att samla in kvitton och administrera långa utgiftsrapporter. De flesta entreprenörer vill ägna tid åt sin kärnverksamhet och inte på kvitton och administration kring ekonomihantering. 

Därför finns det många lösningar som kan förenkla detta. Däribland Mynt, en lösning för att automatisera kvittohantering som används av över 12000 företag.

Mynt brinner för att förenkla och sänka tröskeln för entreprenörer genom att minimera den administrativa bördan som ofta följer med utgiftshantering. Med en djup förståelse för SME-företagens behov utvecklar Mynt ständigt nya smarta funktioner – som Smarta kvitton, vilket automatiskt matchar kvitton med rätt transaktion.

– Vår lösning med företagskort, kredit och utgiftshantering integrerat med bokföringssystem löser stora problem för företag i alla storlekar, berättar Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Ett självklart val för smartare utgiftshantering

Ekonomiansvariga på företag av alla storlekar som behöver en helhetslösning för företagskort, kvittohantering och automatiserad bokföring vänder sig till Mynt för att göra sin administration så enkel som möjligt.

Istället för att samla in kvitton manuellt, hantera privata utlägg och krångla med pappershögar, kan företag nu sköta allt i en digital plattform med automatiserade processer. Ett av 12 000 företag som använder Mynt är kommunikationsbyrån Shomei: 

– Mynt hjälper oss att effektivisera vår administration, från kvittohantering till bokföring. Det har verkligen minskat huvudvärken och sparat oss tid på rapportering, berättar Shomeis vd.

Full kontroll och automatiska påminnelser

Utan ett bra digitalt system för utläggshantering kan det vara svårt att veta hur mycket som spenderas varje månad för företagets räkning. Med Mynt kan alla anställda få tillgång till ett företagskort och ekonomiansvariga får full kontroll genom att sätta individuella köpgränser.

Dessutom skickas automatiska påminnelser och notiser så att kvitton laddas upp direkt i Mynt-appen. Resultatet? Mindre strul, färre missade kvitton och en betydligt smidigare administration. 

Företagskort med kvittohantering – anpassat för din verksamhet

Användare av Mynt kan välja ett betalsätt som passar dem bäst, kredit eller debit. Använder man debit så kan man även slå på funktionen auto-top up som säkerställer att viktiga betalningar aldrig avbryts.

Det är en särskilt hjälpsam funktion för annonsköp, prenumerationstjänster och andra digitala betalningar, och ni som företag kan känna er trygga i att alltid ha täckning på era konton.

Självklart erbjuder även Mynt smart kvittohantering oavsett kortlösning ni väljer, vilket är gynnsamt vid köp av digitala annonser – som ofta genererar en mängd transaktioner varje månad. För den digitala byrån Search Intent har Mynts lösning för annonskvitton varit särskilt värdefull:

– Förutom den traditionella kvittohanteringen med resor och representation, använder vi Mynt för att hantera våra kunders annonskvitton, vilket tidigare varit en väldigt tidskrävande och krånglig uppgift. Nu kan vi enkelt dra och släppa alla kvitton direkt in i plattformen, där de matchas med rätt transaktion helt automatiskt, berättar Search Intents vice vd. 

Slipp jaga kvitton och utlägg – kom igång med Mynt

Vill du också slippa krånglig kvittohantering och få bättre kontroll över företagets utgifter? Kom igång med Mynt idag och upptäck hur smidigt det kan vara att driva företag när ni slipper ödsla tid på administrativa uppgifter som kvittohantering och privata utlägg.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Om Mynt
Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Mynt är ett licensierat e-pengainstitut under Finansinspektionen och har samarbeten med etablerade aktörer som Visa, Fortnox och Visma Spcs.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt nu! 



Ekonomi & Skatt

10 krav du borde ställa på din redovisningsbyrå

Har du som företagsledare fullständig koll på företagets ekonomi? Om inte, läs den här guiden. Lär dig vilka tio krav du borde ställa på din redovisningsbyrå, och hur det förändrar både företagets överlevnadschanser och din nattsömn.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 19 maj, 2025 4 minuters läsning
krav på redovisningsbyrå

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.