Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Inget är omöjligt för Emelie och Amanda - startade webbshop

9 februari, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Emilie och Amanda har startat en webbshop ihop.

De träffades under en mörk period i livet när de båda behandling för anorexia. Nu har Emelie och Amanda övervunnit sjukdomen och startat eget tillsammans. Den tuffa tiden har gjort dem motiverade och starka för att våga satsa.

Det var för sex år sedan som de båda tjejerna träffades på ätstörningsenheten i Västerås. Emelia Karlsson hade precis gått några veckor på sin behandling när Amanda Meyer började. Till en början var de lite avvaktade men det tog inte lång tid innan de blev vänner.

– På dagvårdsenheten är man nära på varandra hela tiden. Du äter, gråter och kämpar för att bli frisk image1-2ntillsammans med de andra. Vi upptäckte ganska snart att vi hade mycket gemensamt, säger Emelie.

Vägen tillbaka har varit lång och de har övervunnit många hinder och bakslag för att komma på fötter igen. Anorexia nervosa är en sjukdom som kräver mycket driv för att man ska ”klara av” att bli sjuk men framförallt för att man ska bli frisk igen.

Emelie och Amanda har gått igenom alla stadier ihop. I den berg-och-dalbana, som de upplevde för att bli fria från sjukdomen, så hittade de ett gemensamt intresse för nail art.

– Vi märkte ganska snabbt att utbudet för nail art i Sverige var uruselt. Men vi gjorde så gott vi kunde med det som fanns, säger Amanda.

Sommaren 2016, fem år efter att de träffades på ätstörningsenheten i Västerås, hade de båda tagit sig ur sjukdomen med inställningen att inget är omöjligt.

– Vi satt på Amandas uteplats och det var där idén kläcktes. Vi ska starta eget företag och se till att utbudet av nail art växer i Sverige. Vi kände att ingenting var omöjligt, säger Emelie.

När de väl hade bestämt sig för att satsa började ett intensivt arbete med att inhämta information och kunskap. De gick på starta eget-kurs som arrangerades av Nyföretagarcentrum och kontaktade Arbetsförmedlingen, Skatteverket och Tullverket.

De sög i sig så mycket information de bara kunde och lade ner mycket tid på att utforma budget och affärsplan. Emelie hade hållit på med webbdesign tidigare och hade en del kontakter som kunde hjälpa till att sätta upp en webbshop.

Deras affärsidé var att satsa på mindre kända indie-märken av nagellack för kvinnor mellan 18 - 35 år.

– Vi ville ha så bra kvalité som möjligt och en liten tillverkare måste ha bra produkter för att lyckas. Idag är vi ensamma om att saluföra vissa märken i Sverige, säger Amanda.

Innan de drog igång sin verksamhet fick de klart med båda Starta eget bidrag och en klumpsumma i form av Stöd till start av näringsverksamhet för att kunna köpa in ett lager.

– Det är väldigt ovanligt att man får det bidraget och vi var tydligen en av de första på fyra år som fick det av vår lokala Arbetsförmedling, fortsätter Amanda.

Idag har de ett eget kontor och webbshopen www.imtheartist.se är i rullning. Och de ser ljust på framtiden. De två första veckorna som de var igång överträffade de budgetmålen för hela månaden. De verkar också ha satsat inom ett område som har framtiden för sig. Omsättningen inom skönhetsvård har vuxit rejält sedan 2008. Bara från 2014–2015 ökade den med 11,5 procent. (Siffrorna för 2016 blir klara först senare i vår/sommar.) Jämför man med 2008 har omsättningen ökat med 130 procent.

Tjejerna är bara i början av sin resa som företagare men de har i alla fall rätt inställning för att lyckas.

– Det är inte så svårt som man tror, avslutar Emelie.

4 tips för att starta eget:

  1. Jobba med affärsplanen
    Lägg ner lite extra tid på din affärsplan. Den kommer du ha nytta av både för din egen del och när du träffar externa parter för att få finansiering. På Nyföretagarcentrums webbsida kan du utforma din egen affärsplan. Läs mer här!
  2. Testa din affärsidé i sociala medier
    Göra en marknadsundersökning i ditt egna sociala nätverk för att se om det finns något intresse innan du drar igång på allvar.
  3. Ta reda på fakta
    Gå på föreläsningar och sök upp Skatteverket, Nyföretagarcentrum, Tullverket och andra aktörer som kan bidra med värdefull kunskap för din verksamhet.
  4.  Sätt upp mål
    Vilka mål har du för din verksamhet och för dig själv? Var vill du befinna dig om fem år.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.