Innovativ e-handel

Ska du starta upp en webbutik gäller det att erbjuda något nytt för att fånga kundens intresse och för att skilja ut dig från konkurrenterna.
Företaget Impecta som gick online redan 1999 har exempelvis arbetat hårt med att säkerställa fröernas kvalitet. Under resans gång har de lärt sig mycket om vad kunderna vill ha och anpassat sortimentet efter vad odlarna önskar. Allt som Impecta säljer har de själva testat att odla och endast de bästa fröna hamnar därefter i sortimentet. Kunderna kan på så sätt få informativ och bra vägledning hur respektive frö ska odlas och skötas. Detta har lett till en stadig ökad omsättning.
Det finns fler nätbutiker som sticker ut från mängden. NA-KD, som nog är en av Europas bästa modebutiker på nätet presenterar bland annat sina produkter med catwalk-videos. Ett helt nytt sätt att presentera produkter för kunden, för att ge en bättre bild av hur kläderna verkligen ser ut när de bärs.
Ett annat företag som ligger bland topp tio Sverige bland de bästa butikerna på nätet är Care of Carl. Designen på deras hemsida är klassisk och förknippas med en herrekiperingsbutik med hög kvalitet. Deras unika koncept med att ge personliga råd om stil och "Shop the Look" som innebär att köparen kan köpa en hel outfit.
Viktigt med mobilanpassade och snabba hemsidor
En av de viktigaste sakerna för e-handel är att hemsidorna är snabba, så inte kunden sitter och blir irriterad över att en sida eller bild tar lång tid på sig att laddas ner. Det är idag också helt nödvändigt att skapa en mobilanpassning som är smidig och enkel att använda.
Tillgängligheten är viktig
Det är viktigt att butiken online är tillgängliga på flera sätt än bara per telefon eller e-post. Detta är e-butiken Martin & Servera ett bra exempel på, då de även har en live chatt där kunderna kan ställa frågor. Butikens koncept är att restaurangägare ska få inspiration till nya recept, onlinekurser angående livsmedelshygien och spännande reportage.