Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Insiderknepen – så tar du dig till morgonsoffan

29 mars, 2012 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Hur tar man sig till morgonsoffan i tv?

Den frågan får jag då och då.

Så i dag bjuder jag på insidertips från mina sju år som redaktör på TV4-s Nyhetsmorgon.




Vilka det är som hamnar med Jenny Strömstedt, Anders Kraft eller Tilde de Paula i morgonsoffan är ingen slump. Gästerna i programmen är noga utvalda.



Några är där för att driva sin åsikt i en debatt, andra för att dela med sig av expertkunskaper och en del är inbjudna för att inspirera tittarna.



(Ja, ”morgonsoffan” är numera ett frukostbord. Men begreppet ”morgonsoffan” är så fastnitat att det fortfarande ofta används, även internt på Nyhetsmorgons redaktion.)



Nyhetsmorgon i TV4 och Gomorron Sverige i SVT har tillsammans flera timmars direktsänd aktualitets-tv varje dag. Det är journalister (med titeln redaktör), som bestämmer vad programmen ska innehålla.



De som är gäster i programmen är där för att bjuda tittarna på något – åsikter/kunskap/inspiration – men de får också något i gengäld: En chans att föra ut sitt budskap till några hundra tusen tittare.



Och, som sagt, det är ingen slump vilka som blir inbjudna att medverka. Men – det är heller inte förutbestämt vilka som ska få vara med. Och det är heller inte en viss sorts människor som får vara med.



Ibland kanske man – i alla fall undermedvetet – kan tänka så. I alla fall att döma av de reaktioner jag möter ibland: ”Men inte kan väl JAG ha någon chans att vara med i tv?”



Men det är ju så, att det finns så otroligt många spännande människor, med bra idéer, intressanta historier och fantastisk kunskap. Och de flesta av dem känner redaktörerna inte ens till.



Förrän någon – du! – berättar det för dem.



Om tv-redaktörerna vet om att du finns så ökar du dina chanser att komma med från noll procent till… ja, det beror på hur bra din idé är.



Så för att komma med måste du alltså tala om för tv-redaktörerna att du finns, att du har något att komma med, och att du vill vara med.



Och för att öka dina chanser ytterligare så får du här några strategiska tips för att vässa din idé:



Hitta en krok.

En del idéer är verkligen bra, men kommer inte med i alla fall. Skälet kan vara att det inte finns något att ”hänga upp dem” på.



Lyssna lite extra nästa gång du tittar på morgonprogrammen eller andra så kallade aktualitetsprogram. Varje gång programledaren presenterar ett nytt ämne finns det en aktuell koppling:



”Nu är det bara några dagar kvar till påsk, och därför har vi bjudit hit xxx, som ska berätta för oss om…”



Om det inte är en ren nyhet du har att komma med, så behöver du alltså en krok. En krok besvarar frågan: ”Varför ska vi ha med det här just nu?”



Krokar kan vara:
Säsongen börjar snart (påsken, badsäsongen, semestrarna).
Temadagar i almanackan (det finns allt från FN-dagen till fothälsodagen).
En undersökning har just presenterats.
Debattartikel i en stor tidning, där du tycker tvärtom.
Ny trend har precis kommit eller är på väg.



Bara för att nämna några. Krokar är färskvara, så det gäller att hänga på.



• Tänk i bilder.

Hur skulle din idé kunna bli ”bra tv”? Tänk i ”bilder” – eller rättare sagt i prylar, saker, foton. Sånt som går att visa i tv-rutan. Tänk gärna annorlunda. Och inse också att sånt som du tycker är vardag kanske de många av tittarna aldrig har sett.



• Fatta dig kort.

Formulera din idé i en lockande rubrik och några få meningar som förklarar resten. Om du inte kan fatta dig kort, kan det vara ett tecken på att din idé är för luddig eller bred. Vässa idén, och försök igen.



• Ring växeln och kolla.

Vem ska du kontakta? Ring växeln och fråga vem som är redaktör för programmet du siktar på. Be att få mejladressen och direktnumret.

• Mejla först, ring sen.

Enligt min erfarenhet fungerar det som regel bäst att mejla först, och följa upp dagen efter med ett telefonsamtal. Då kan du hänvisa till mejlet och fråga om de hunnit läsa.



• Be om feedback.

Om du får ja – toppen! Om du får nej: Fråga vad som gör att de inte är intresserade. Så lär du dig något till nästa gång.



• Försök igen.

Nästa gång du har en bra idé som du vill föreslå, sök samma redaktör igen. För då kan du hänvisa till att ni har talats vid tidigare.



Det hänger förstås på om redaktören bedömer att din idé är tillräckligt bra om den kommer med i programmet. Men inte bara det – för det handlar också om att din grej ska få plats, och att redaktören tycker att den bidrar till en bra blandning i just den sändningen.



Så har du en bra idé, så hör av dig – och du ökar dina chanser att synas i rutan från noll och kanske ända upp till hundra.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.