Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Integrera sociala medier - steg 4

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 29 november, 2011 3 minuters läsning
Sitter på X2000 mellan Malmö och Stockholm och försöker jobba - och konstaterar två saker 



  1.  Att SJ är jättebra på sin Twitter kundtjänst - gillar!!


Men... Jag är en flitig SJ resenär - och lojal kund! Men det är hart när omöjligt att ringa och ta emot samtal, de avbryts konstant! Och l



• att använda sin egen Internetuppkoppling och inte SJs betalversion är periodvis lönlöst

• att det mellan Stockholm och Flen inte ens är någon idé att försöka ringa - alla tunnlar och annat avbryter samtalen direkt

• ska man verkligen vara det bästa kommunikationsmedlet när man reser i tjänsten - så bör Internet vara gratis


Jag läste nyligen en amerikansk artikel om att - trots att många företag har börjat marknadsföra sina Facebook sidor, Twitter etc i olika kampanjer är det många som ändå inte Gillar företagen på Facebook . Och att många som Gillar t ex på Facebook, inte riktigt vet vad det innebär! Och att det fortfarande är kombinationen av sociala medier och elektroniska nyhetsbrev som är den mest effektiva kombinationen av marknadsföringskanaler! Men det är fortfarande en långsiktig strategi innan man kan se effekterna av den s k ROI - return of investment. Det finns de som säger att den "bästa ROI - är att ditt företag fortfarande finns kvar om 5 år". vad säger du om det?


Här kommer steg 4 i serien om hur du kommer igång med sociala medier i företaget!




Steg 4 Integrera

Att integrera valda sociala media kanaler i all extern kommunikation tar ett tag.



I planen ska sociala medier vara en integrerad kanal som används i kombination med andra kanaler, inte enbart – då dröjer resultaten! Sått upp mätbara mål - så att du kan se effekterna av dina aktiviteter - och om du lyckades nå dit du ville. Gör du en t ex ett kundevent, gör inbjudan också via t ex Facebook, Linkedin etc och bjud i den vägen också så lockar du också kunder att hitta dig på sociala mediakanalerna. 



Men ett sätt är att börja tänka på att i allt ditt företag gör externt - ska du också tala om/integrera i dian sociala media kanaler. Så för att strukturera upp arbetet rekommenderar jag att skapa en s k Integrerad Marknadsföringsplan där alla aktiviteter som du planerar in - och ska inkludera de valda sociala media kanalerna. Gör en s k Konversationsplan - om du har en sida på Facebook. Det innebär att du gör en plan för vad, när du ska kommunicera på Facebook, och om vad inte minst. Det kan vara tips & råd, erbjudanden/kampanjer, trender/nyheter i branschen, inbjudningar, lägga ut bilder/filmer - men OCKSÅ att använda applikationer som t ex Polls/Quizzes, som är jättebra marknadsundersökningsapplikationer.


Våga ställa frågor till kunderna - och uppmana dem att själva ställa frågor, så att din Företags Sida på Facebook, även kan fungera som företagets Support eller Kundtjänst. 



Börja med att sätta upp mätbara mål, vad vill du uppnå? Och vilka kundsegment vill du nå
? Var noga med att tydligt fokusera på dina huvudsakliga marknadssegment med målet att lära känna dem och komma dem in ”på skinnet” på bästa sätt!

Dela artikeln

Driva Eget väljer Co-Member – för ökat engagemang och framtidssäkrad tillväxt

Driva Eget har valt att satsa på den svenska plattformen Co-Member för att ta nästa kliv i vår digitala utveckling. Med Co-Member får vi en kraftfull och skalbar lösning som kombinerar publiceringsverktyg, community-funktioner, betalvägg och AI-baserade verktyg – allt i ett.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 22 april, 2025 2 minuters läsning
Co-Member

Foto: Co-Member

Ett naturligt steg i vår tillväxtresa

Vi på Driva Eget har under många år inspirerat och stöttat tusentals småföretagare i Sverige – från den första idén till att bygga ett hållbart företag och ett liv man älskar. För att kunna fortsätta vara en relevant och värdefull resurs även i en snabbt föränderlig medievärld behövs inte bara rätt innehåll – utan också rätt plattform.

– Vi valde Co-Member eftersom det ger oss möjligheten att samla hela vår digitala närvaro i ett system – samtidigt som det är anpassat för de behov som moderna medier har idag och imorgon. Det här är ett stort lyft för oss och för våra läsare, säger Gustaf Oscarson VD för Driva Eget.

Varför Co-Member?

Co-Member är en svenskutvecklad plattform skapad för medier och community-baserade varumärken. Den hjälper redaktioner att:

  • Skapa och publicera innehåll snabbt och effektivt
  • Bygga starkare relationer med läsarna genom community-funktioner
  • Öka intäkterna med smidiga lösningar för annonser, prenumerationer och betalväggar
  • Få tillgång till smarta verktyg för engagemang, SEO och AI-stöd
  • Skala upp utan att tekniken sätter stopp

Plattformen driftas på svenska servrar, är GDPR-säkrad och alltid uppdaterad med ny funktionalitet – utan att kräva tunga interna resurser.

Vad betyder det för dig som läsare?

Den nya versionen av Driva Eget som lanserades under februari 2025 innebär en snabbare, enklare och mer engagerande upplevelse – både för dig som är ny i din företagarresa och för dig som vill växla upp.

Du kommer kunna spara artiklar, följa ämnen, ta del av exklusivt innehåll, och mycket mer. Framöver lanserar vi fler tjänster för dig som har Driva Eget Plus  – alltid med småföretagarens behov i fokus.

– Vår vision är att vara den bästa platsen för människor som bygger sitt drömföretag och sitt drömliv. Tillsammans med Co-Member kan vi skapa en digital plattform som stödjer den resan – varje dag, avslutar Gustaf.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.