Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Integrera sociala medier - steg 4

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 29 november, 2011 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Sitter på X2000 mellan Malmö och Stockholm och försöker jobba - och konstaterar två saker 



  1.  Att SJ är jättebra på sin Twitter kundtjänst - gillar!!


Men... Jag är en flitig SJ resenär - och lojal kund! Men det är hart när omöjligt att ringa och ta emot samtal, de avbryts konstant! Och l



• att använda sin egen Internetuppkoppling och inte SJs betalversion är periodvis lönlöst

• att det mellan Stockholm och Flen inte ens är någon idé att försöka ringa - alla tunnlar och annat avbryter samtalen direkt

• ska man verkligen vara det bästa kommunikationsmedlet när man reser i tjänsten - så bör Internet vara gratis


Jag läste nyligen en amerikansk artikel om att - trots att många företag har börjat marknadsföra sina Facebook sidor, Twitter etc i olika kampanjer är det många som ändå inte Gillar företagen på Facebook . Och att många som Gillar t ex på Facebook, inte riktigt vet vad det innebär! Och att det fortfarande är kombinationen av sociala medier och elektroniska nyhetsbrev som är den mest effektiva kombinationen av marknadsföringskanaler! Men det är fortfarande en långsiktig strategi innan man kan se effekterna av den s k ROI - return of investment. Det finns de som säger att den "bästa ROI - är att ditt företag fortfarande finns kvar om 5 år". vad säger du om det?


Här kommer steg 4 i serien om hur du kommer igång med sociala medier i företaget!




Steg 4 Integrera

Att integrera valda sociala media kanaler i all extern kommunikation tar ett tag.



I planen ska sociala medier vara en integrerad kanal som används i kombination med andra kanaler, inte enbart – då dröjer resultaten! Sått upp mätbara mål - så att du kan se effekterna av dina aktiviteter - och om du lyckades nå dit du ville. Gör du en t ex ett kundevent, gör inbjudan också via t ex Facebook, Linkedin etc och bjud i den vägen också så lockar du också kunder att hitta dig på sociala mediakanalerna. 



Men ett sätt är att börja tänka på att i allt ditt företag gör externt - ska du också tala om/integrera i dian sociala media kanaler. Så för att strukturera upp arbetet rekommenderar jag att skapa en s k Integrerad Marknadsföringsplan där alla aktiviteter som du planerar in - och ska inkludera de valda sociala media kanalerna. Gör en s k Konversationsplan - om du har en sida på Facebook. Det innebär att du gör en plan för vad, när du ska kommunicera på Facebook, och om vad inte minst. Det kan vara tips & råd, erbjudanden/kampanjer, trender/nyheter i branschen, inbjudningar, lägga ut bilder/filmer - men OCKSÅ att använda applikationer som t ex Polls/Quizzes, som är jättebra marknadsundersökningsapplikationer.


Våga ställa frågor till kunderna - och uppmana dem att själva ställa frågor, så att din Företags Sida på Facebook, även kan fungera som företagets Support eller Kundtjänst. 



Börja med att sätta upp mätbara mål, vad vill du uppnå? Och vilka kundsegment vill du nå
? Var noga med att tydligt fokusera på dina huvudsakliga marknadssegment med målet att lära känna dem och komma dem in ”på skinnet” på bästa sätt!

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 6 oktober, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.