Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

”Jag är trött på att vara den ständiga fixaren”

Att dra lika mycket när man driver företag ihop är viktigt – men inte alltid lätt. Driva Egets psykolog Madeleine Gauffin ger råd till en av våra läsare som tröttnat på att vara den som alltid tar största ansvaret.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 24 juli, 2016 Uppdaterades 28 mars, 2025 7 minuters läsning
Funderande tjej sitter och tänker

Foto: Eva är trött på att alltid vara den ständiga fixaren.

I varje nummer av Driva Eget hjälper psykologen och psykoterapeuten Madeleine Gauffin en läsare med företagarlivets mänskliga sidor – känslorna, relationerna och måendet.

Denna gång är det Eva som är trött på att alltid styra upp.

Evas brev:

Jag och en kompanjon driver sedan två år en egen PR-byrå med två -anställda och ett par personer på tim- och konsult-basis.

Liksom många företagare jobbar vi hårt med ganska små marginaler, och det är mycket som ska roddas med och ros i land.

Problemet är att jag känner att allt huvudansvar ligger på mig. Det är som att min (manliga) kompanjon inte riktigt förstår allvaret med att driva eget – och ingen annan omkring oss heller för den delen.

Oftast går det till så här: Vi säljer tillsammans in ett projekt till en kund. Han gör sitt jobb och jag mitt, enligt våra respektive arbetsområden.

Men dels behöver jag dubbelkolla det mesta (flera gånger har saker annars fallit mellan stolarna), dels blir det alltid jag som får hoppa in när problem uppstår.

För några veckor sedan hade till exempel en av våra anställda gått ut med fel information å en kunds räkning.

Det var riktigt illa – och båda vi ägare borde ta ansvar för saken. Men min kompanjon mejlade mig bara och skrev: ”Kontaktar du kunden?”

Men det är inte bara sådant här. Överlag upplever jag att ingen förutom jag tar ansvar. Det är som att hela företaget vilar på mina axlar, och var jag inte där och kollade att allt verkligen blir gjort skulle korthuset falla.

Ibland tänker jag att jag bara skulle resa mig upp och gå – då skulle de få se hur långt de klarade sig utan mig. Men vad får jag ut av det?

Så här har det varit i hela mitt liv.

I skolan var jag den som gjorde alla special-arbeten, hjälpte andra med läxorna och tog ansvar när andra bara ryckte på axlarna. Jag har höga krav på mig själv, men framför allt tänker jag: Om jag inte gör det här, vem ska då göra det?

Om jag åtminstone fick ett ”tack” - för allt hårt slit. Men tvärtom glider jag bara längre ifrån företaget eftersom jag jobbar så hårt. Min kompanjon går ut och tar en öl med våra anställda, men själv är jag för irriterad och trött för att hänga på.

Jag har pratat med min kompanjon flera gånger och upplever att han har ändrat sig lite grann.

Men grundproblematiken hos mig finns fortfarande kvar: Hur gör jag för att sluta vara den eviga fixaren, utan att företaget får lida?

/Eva

Madeleine Gauffins råd:

'Du måste förändra ditt eget mönster'

Hej Eva!

Att vara en fixare verkar gå som en röd tråd genom hela ditt liv. Men det låter som att du är trött på den här rollen och att du är redo för att förändras. Det är positivt!

Det är lätt att hamna i cementerade roller med andra människor.

Det är som att vi med en omedveten radar söker personer som gör att vi känner igen oss och blir bekväma och trygga. Men det betyder inte alls att det är det bästa för oss.

Tidigt i våra liv tar vi på oss roller och positioner. De grundläggs ofta redan i familjen och när vi är små.

Problemet är att vi lätt fastnar i våra roller och fortsätter att utvecklas inom dem.

Låt säga att du av olika orsaker i din familj blev den som var och är ansvarstagande, kontrollerande, drivande, stöttande, empatisk och självuppoffrande. Sannolikt söker sig då personer av ”lillebrorstypen” till dig. De behöver någon som du som ordnar och fixar och som är klippan de kan luta sig mot.

På många sätt är ditt beteende framgångsrikt. Du får mycket gjort och det du gör blir bra. Men du själv får betala ett pris för hur du har det.

Ett tag går det bra om du vet att rollerna kan skifta. Men om allt ansvar alltid vilar på dig är det ohållbart i längden. Du samlar på dig irritation, frustration och besvikelse som lätt växer till ilska. Bär du allt det inom dig kan du snart närma dig en kollaps. Det är mycket svårt att utvecklas vidare om du inte kan komma ur din position.

Samtidigt är det förstås tryggt att vara där du känner dig hemma. Du vet att saker blir gjorda på ett bra sätt och du får beröm och bekräftelse. Att släppa kontrollen skapar en stark rädsla som du till varje pris vill undvika.

För att komma ur det här föreslår jag en förändring på två plan.För det första måste du förändra den ohållbara situationen i företaget. Fråga dig själv hur du vill att ansvarsfördelningen ska se ut. Hur hade ni bestämt från början? Om något finns nedskrivet, leta fram dessa papper.

Kanske vill du undersöka dina alternativ att fortsätta driva företaget utan din kompanjon.

Prata sedan med honom och fråga hur han upplever läget. Berätta precis hur du tycker att det är och ge exempel.

Säg att det är ohållbart att ha det så här. Sannolikt kommer kompanjonen att säga att han ska skärpa sig.

Det lär inte hålla länge, så det är upp till dig om du vill dra ut på en eventuell separation eller ge honom en chans till.

Oavsett vilket beslut du tar behöver du förändra ditt eget, grundläggande mönster. Det kan du göra så här:

Ta reda på hur mönstret sattes. Gå tillbaka så långt du kan i ditt liv, var hamnar du då? För vems skull tog du ansvar? Vad tog du ansvar för? Vad hade hänt om inte du hade tagit ansvar? Ge inte upp förrän du hittat början på allt. Ingen föds med ett totalt ansvarstagande.

Fundera på hur det fick dig att känna dig. Vilka känslor undvek du genom att ta ansvar? Och vilka känslor undviker du numera som vuxen genom att ta på dig allt?

Fråga dig själv: Vilken är den grundläggande rädslan som ligger bakom din tendens att ta på dig totalt ansvar för företaget och låta din partner slippa det mesta?

Denna fråga är oerhört central. Alltså: Vad är du rädd för ska hända om du släpper taget i livet kring allt det som du krampaktigt håller i och styr upp?

Gör mycket små förändringar i ditt sätt att jobba. Bolla det med en klok person i din närhet.

Så småningom kan du hitta en balans mellan arbete och vila, mellan kontroll och att släppa på tyglarna.

All lycka till!

Vanliga frågor (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Hur hanterar man en ojämn arbetsfördelning med sin företagspartner?

Det är viktigt att ta tag i problemet direkt genom öppen kommunikation. Börja med att dokumentera arbetsfördelningen och ta ett strukturerat samtal med din partner. Utgå från konkreta exempel och föreslå tydliga förbättringar. Om situationen inte förbättras, överväg att omförhandla partnerskapet eller söka professionell hjälp.

Vad gör man när man känner sig trött på att alltid vara den som tar ansvar?

När du känner dig överbelastad är det viktigt att sätta gränser. Börja med att delegera mindre uppgifter och låt andra växa in i mer ansvar. Var tydlig med konsekvenserna av att inte ta ansvar och dokumentera vem som ansvarar för vad. Kom ihåg att det är okej att säga nej ibland.

Hur bryter man gamla beteendemönster som påverkar företagandet?

Att bryta invanda mönster kräver medvetenhet och systematiskt arbete. Börja med att identifiera situationer där mönstret uppstår och gör sedan små, gradvisa förändringar. Ta hjälp av en mentor eller coach som kan ge dig perspektiv och hålla dig ansvarig för förändringen.

När är det dags att avsluta ett företagspartnerskap?

Överväg att avsluta partnerskapet om: kommunikationen inte fungerar trots upprepade försök till förbättring, arbetsfördelningen fortsätter vara ojämn efter tydliga samtal, eller om företagets utveckling hämmas av situationen. Konsultera alltid en juridisk expert innan du tar steget.

Hur sätter man gränser utan att företaget blir lidande?

Börja med att identifiera vilka uppgifter som verkligen kräver din insats och vilka som kan delegeras. Implementera tydliga rutiner och processer som gör att andra kan ta över. Var konsekvent med dina gränser och kommunicera förändringarna tydligt till alla berörda.

Hur påverkar tidigare erfarenheter vårt sätt att driva företag?

Våra tidigare erfarenheter formar ofta hur vi agerar som företagare. Det är viktigt att reflektera över vilka mönster vi har med oss och hur de påverkar vårt företagande. Genom att bli medveten om dessa kan vi aktivt välja att agera annorlunda när det behövs.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.