Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

”Jag är trött på att vara den ständiga fixaren”

Att dra lika mycket när man driver företag ihop är viktigt – men inte alltid lätt. Driva Egets psykolog Madeleine Gauffin ger råd till en av våra läsare som tröttnat på att vara den som alltid tar största ansvaret.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 24 juli, 2016 7 minuters läsning
Funderande tjej sitter och tänker

Foto: Eva är trött på att alltid vara den ständiga fixaren.

I varje nummer av Driva Eget hjälper psykologen och psykoterapeuten Madeleine Gauffin en läsare med företagarlivets mänskliga sidor – känslorna, relationerna och måendet.

Denna gång är det Eva som är trött på att alltid styra upp.

Evas brev:

Jag och en kompanjon driver sedan två år en egen PR-byrå med två -anställda och ett par personer på tim- och konsult-basis.

Liksom många företagare jobbar vi hårt med ganska små marginaler, och det är mycket som ska roddas med och ros i land.

Problemet är att jag känner att allt huvudansvar ligger på mig. Det är som att min (manliga) kompanjon inte riktigt förstår allvaret med att driva eget – och ingen annan omkring oss heller för den delen.

Oftast går det till så här: Vi säljer tillsammans in ett projekt till en kund. Han gör sitt jobb och jag mitt, enligt våra respektive arbetsområden.

Men dels behöver jag dubbelkolla det mesta (flera gånger har saker annars fallit mellan stolarna), dels blir det alltid jag som får hoppa in när problem uppstår.

För några veckor sedan hade till exempel en av våra anställda gått ut med fel information å en kunds räkning.

Det var riktigt illa – och båda vi ägare borde ta ansvar för saken. Men min kompanjon mejlade mig bara och skrev: ”Kontaktar du kunden?”

Men det är inte bara sådant här. Överlag upplever jag att ingen förutom jag tar ansvar. Det är som att hela företaget vilar på mina axlar, och var jag inte där och kollade att allt verkligen blir gjort skulle korthuset falla.

Ibland tänker jag att jag bara skulle resa mig upp och gå – då skulle de få se hur långt de klarade sig utan mig. Men vad får jag ut av det?

Så här har det varit i hela mitt liv.

I skolan var jag den som gjorde alla special-arbeten, hjälpte andra med läxorna och tog ansvar när andra bara ryckte på axlarna. Jag har höga krav på mig själv, men framför allt tänker jag: Om jag inte gör det här, vem ska då göra det?

Om jag åtminstone fick ett ”tack” - för allt hårt slit. Men tvärtom glider jag bara längre ifrån företaget eftersom jag jobbar så hårt. Min kompanjon går ut och tar en öl med våra anställda, men själv är jag för irriterad och trött för att hänga på.

Jag har pratat med min kompanjon flera gånger och upplever att han har ändrat sig lite grann.

Men grundproblematiken hos mig finns fortfarande kvar: Hur gör jag för att sluta vara den eviga fixaren, utan att företaget får lida?

/Eva

Madeleine Gauffins råd:

'Du måste förändra ditt eget mönster'

Hej Eva!

Att vara en fixare verkar gå som en röd tråd genom hela ditt liv. Men det låter som att du är trött på den här rollen och att du är redo för att förändras. Det är positivt!

Det är lätt att hamna i cementerade roller med andra människor.

Det är som att vi med en omedveten radar söker personer som gör att vi känner igen oss och blir bekväma och trygga. Men det betyder inte alls att det är det bästa för oss.

Tidigt i våra liv tar vi på oss roller och positioner. De grundläggs ofta redan i familjen och när vi är små.

Problemet är att vi lätt fastnar i våra roller och fortsätter att utvecklas inom dem.

Låt säga att du av olika orsaker i din familj blev den som var och är ansvarstagande, kontrollerande, drivande, stöttande, empatisk och självuppoffrande. Sannolikt söker sig då personer av ”lillebrorstypen” till dig. De behöver någon som du som ordnar och fixar och som är klippan de kan luta sig mot.

På många sätt är ditt beteende framgångsrikt. Du får mycket gjort och det du gör blir bra. Men du själv får betala ett pris för hur du har det.

Ett tag går det bra om du vet att rollerna kan skifta. Men om allt ansvar alltid vilar på dig är det ohållbart i längden. Du samlar på dig irritation, frustration och besvikelse som lätt växer till ilska. Bär du allt det inom dig kan du snart närma dig en kollaps. Det är mycket svårt att utvecklas vidare om du inte kan komma ur din position.

Samtidigt är det förstås tryggt att vara där du känner dig hemma. Du vet att saker blir gjorda på ett bra sätt och du får beröm och bekräftelse. Att släppa kontrollen skapar en stark rädsla som du till varje pris vill undvika.

För att komma ur det här föreslår jag en förändring på två plan.För det första måste du förändra den ohållbara situationen i företaget. Fråga dig själv hur du vill att ansvarsfördelningen ska se ut. Hur hade ni bestämt från början? Om något finns nedskrivet, leta fram dessa papper.

Kanske vill du undersöka dina alternativ att fortsätta driva företaget utan din kompanjon.

Prata sedan med honom och fråga hur han upplever läget. Berätta precis hur du tycker att det är och ge exempel.

Säg att det är ohållbart att ha det så här. Sannolikt kommer kompanjonen att säga att han ska skärpa sig.

Det lär inte hålla länge, så det är upp till dig om du vill dra ut på en eventuell separation eller ge honom en chans till.

Oavsett vilket beslut du tar behöver du förändra ditt eget, grundläggande mönster. Det kan du göra så här:

Ta reda på hur mönstret sattes. Gå tillbaka så långt du kan i ditt liv, var hamnar du då? För vems skull tog du ansvar? Vad tog du ansvar för? Vad hade hänt om inte du hade tagit ansvar? Ge inte upp förrän du hittat början på allt. Ingen föds med ett totalt ansvarstagande.

Fundera på hur det fick dig att känna dig. Vilka känslor undvek du genom att ta ansvar? Och vilka känslor undviker du numera som vuxen genom att ta på dig allt?

Fråga dig själv: Vilken är den grundläggande rädslan som ligger bakom din tendens att ta på dig totalt ansvar för företaget och låta din partner slippa det mesta?

Denna fråga är oerhört central. Alltså: Vad är du rädd för ska hända om du släpper taget i livet kring allt det som du krampaktigt håller i och styr upp?

Gör mycket små förändringar i ditt sätt att jobba. Bolla det med en klok person i din närhet.

Så småningom kan du hitta en balans mellan arbete och vila, mellan kontroll och att släppa på tyglarna.

All lycka till!

Vanliga frågor (FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Hur hanterar man en ojämn arbetsfördelning med sin företagspartner?

Det är viktigt att ta tag i problemet direkt genom öppen kommunikation. Börja med att dokumentera arbetsfördelningen och ta ett strukturerat samtal med din partner. Utgå från konkreta exempel och föreslå tydliga förbättringar. Om situationen inte förbättras, överväg att omförhandla partnerskapet eller söka professionell hjälp.

Vad gör man när man känner sig trött på att alltid vara den som tar ansvar?

När du känner dig överbelastad är det viktigt att sätta gränser. Börja med att delegera mindre uppgifter och låt andra växa in i mer ansvar. Var tydlig med konsekvenserna av att inte ta ansvar och dokumentera vem som ansvarar för vad. Kom ihåg att det är okej att säga nej ibland.

Hur bryter man gamla beteendemönster som påverkar företagandet?

Att bryta invanda mönster kräver medvetenhet och systematiskt arbete. Börja med att identifiera situationer där mönstret uppstår och gör sedan små, gradvisa förändringar. Ta hjälp av en mentor eller coach som kan ge dig perspektiv och hålla dig ansvarig för förändringen.

När är det dags att avsluta ett företagspartnerskap?

Överväg att avsluta partnerskapet om: kommunikationen inte fungerar trots upprepade försök till förbättring, arbetsfördelningen fortsätter vara ojämn efter tydliga samtal, eller om företagets utveckling hämmas av situationen. Konsultera alltid en juridisk expert innan du tar steget.

Hur sätter man gränser utan att företaget blir lidande?

Börja med att identifiera vilka uppgifter som verkligen kräver din insats och vilka som kan delegeras. Implementera tydliga rutiner och processer som gör att andra kan ta över. Var konsekvent med dina gränser och kommunicera förändringarna tydligt till alla berörda.

Hur påverkar tidigare erfarenheter vårt sätt att driva företag?

Våra tidigare erfarenheter formar ofta hur vi agerar som företagare. Det är viktigt att reflektera över vilka mönster vi har med oss och hur de påverkar vårt företagande. Genom att bli medveten om dessa kan vi aktivt välja att agera annorlunda när det behövs.



ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Så fungerar K10-blanketten 2025 (och så kan den minska din skatt)

Skattedeklarationens värld är utmanande för många företagare, särskilt när det gäller specifika bilagor som K10-blanketten. K10:an är viktig för dig som äger kvalificerade andelar i ett fåmansbolag, eftersom den påverkar hur din utdelning och kapitalvinst beskattas. Och du kan andas ut – här går vi igenom hur K10:an fungerar och du kan också ladda ned en kostnadsfri K10-checklista (perfekt att följa och spara!). 

Talenom Talenom 1 april, 2025 4 minuters läsning
K10

Foto: K10

Om du har ont om tid (eller är extra snabbfotad) kan du ladda hem K10-checklistan för företagare här, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats. Rekommenderas!  Här finns också en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025.

Alright, låt oss titta närmare på hur K10-blanketten fungerar 2025 (och hur den kan hjälpa dig att minska skatten).

Vad är K10-blanketten och varför är den viktig?

K10-blanketten är en bilaga till din inkomstdeklaration där du redovisar utdelning och kapitalvinst från ditt fåmansbolag. Även om du inte tar ut någon utdelning under året är det viktigt att fylla i blanketten, eftersom du då kan spara utdelningsutrymme för framtiden.

Genom att ta utdelning istället för lön kan du få en betydligt lägre beskattning – från 20% på utdelningen, jämfört med upp till 50% i inkomstskatt vid löneuttag.

Se till att de löneuppgifter du använder är korrekta och inkluderar endast kontanta löner. Och var noga med att ange rätt omkostnadsbelopp för dina aktier, särskilt om du köpt vid olika tillfällen.​

Så fyller du i K10-blanketten

  1. Logga in på Skatteverkets e-tjänst: Gå in på Skatteverkets hemsida och logga in med din e-legitimation.​ Navigera till 'Inkomstdeklaration 1' och välj 'Bilagor'.​
  2. Välj K10-blanketten: Under bilagor, välj 'Kvalificerade andelar i fåmansföretag (K10)'.​
  3. Fyll i grundläggande uppgifter:  Ange företagets organisationsnummer och namn.​
    Specificera antalet aktier du ägde vid årets början och slut.​
  4. Beräkna gränsbeloppet
    Förenklingsregeln: Denna regel kan användas om du äger ett enda fåmansbolag och inte vill beräkna löneunderlag. Schablonbeloppet för inkomståret 2025 är 209 550 kr.
    Huvudregeln:  Huvudregeln används om du tar ut lön från bolaget och ger ett högre gränsbelopp om:
    • Du eller en närstående tar ut minst 6 inkomstbasbelopp i lön.
    • Företaget har betalat ut höga kontanta löner.
    För 2025 gäller:
     
    • Lönekravet:  Minst 457 200 kr (6 inkomstbasbelopp) + 5 % av bolagets totala kontanta löner, eller 731 520 kr (9,6 inkomstbasbelopp). 
    • Räntesats för omkostnadsbelopp: 11,62 %.
    *Huvudregeln passar dig om du vill maximera ditt utdelningsutrymme baserat på löner i bolaget.
  5. Ange utdelning och kapitalvinst: Specificera eventuell utdelning du tagit ut under året.​ 
    Om du sålt aktier, ange försäljningspris och omkostnadsbelopp för att beräkna kapitalvinsten.​
  6. Spara och skicka in: Granska dina uppgifter noggrant.​
    Spara bilagan och skicka in din deklaration innan deadline den 2 maj 2025.

Psst! Spana också in den här guiden om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips!

Känns det krångligt? Lugn, du kan få hjälp!

Att fylla i K10-blanketten kan vara komplext, särskilt vid förändringar i ägarstruktur eller vid försäljning av aktier. 

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med experten Tobias Ryberg hos Talenom – en av de ledande redovisningsbyråerna för små företag. I samtalet går vi igenom K10-blanketten och de bästa sätten att skatteplanera i ditt företag 2025. Boka din tid här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri skatterådgivning med ekonomi- och företagarexperten Tobias Ryberg hos Talenom

Ska jag sköta skattefrågor och bokföring själv, eller ta hjälp av en byrå?

Bra fråga! Här går vi igenom fördelar och nackdelar med att ta hjälp av en byrå. Och vet du – idag kan det kosta så lite som 345 kr/månad att få hjälp. I alla fall om du tar hjälp av Talenom – en av Sveriges ledande redovisningsbyråer. 

Skulle det inte vara otroligt skönt att få hjälp? Utan att det kostar skjortan? Och kunna fokusera på roligare saker? Läs mer om bokföringshjälp från 345 kr/månad här.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online.  Läs mer här.

​Ps. Notera att skatteregler kan ändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad eller konsultera en skatteexpert för att säkerställa att du följer aktuella bestämmelser.



ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Men orka…! Så här slipper du göra deklarationen själv

Deklarationen närmar sig och paniken kanske smyger sig på - men oroa dig inte, det finns hjälp att få! Här guidar vi dig genom processen och visar hur du enkelt kan låta experter ta hand om företagets deklaration. Så, luta dig tillbaka och fokusera på att driva din drömverksamhet, medan proffsen hanterar siffrorna.

Visma Spcs 10 april, 2025 5 minuters läsning
deklarationshjalp_native

Foto: deklarationshjalp_native

Tycker du att det här med bokföring och deklaration verkar lite svårt? Vi håller med – det kan verka krångligt (även om vi är övertygade om att du fixar det själv med ett superenkelt bokföringsprogram). Men det finns faktiskt ett gäng som vet precis hur det fungerar och som kan hjälpa dig – redovisningsbyråer! 

Så om du vill gå från “panik-jag-maste-fixa-foretagets-deklaration-men-vill/kan/orkar-inte” till “det där har min byrå fixat för länge sen” – då har du hamnat helt rätt.

I den här guiden hjälper vi dig att:

  1. Hitta en riktigt vass redovisningsbyrå som fixar företagets deklaration och bokföring i ett vips. Så nice! 
  2. Förstå vad redovisningsbyrån kan göra, och vad du (kanske) borde göra själv.
  3. Tänka rätt om du vill göra deklarationen själv 

Spoiler Alert! Kom ihåg, 2025 är det faktiskt rätt enkelt och smidigt att deklarera själv. Du skojar – när blev det så? Jo, när du kan deklarera direkt i ett superenkelt bokföringsprogram (som du dessutom kan prova gratis), som smidigt fixar deklarationen. Då finns alla siffror redan på plats och du kan i princip köra på enligt en checklista. Så enkelt kan det vara för dig som företagare att göra deklaration och årsredovisning (nu får du dessutom deklarationstillval för halva priset).

Men tillbaka till ämnet – du vill lägga ut dina problemas på en byrå. Bra tänkt – klart du ska slippa! Låt oss gå igenom hur det fungerar och vad du måste tänka på.

Psst! Innan vi kör igång, spana också in skatteexpertens bästa deklarationstips 2025 – som du hittar här.

Lägga ut deklaration och bokföring på en redovisningsbyrå – hur gör jag?

Många nystartade företagare väljer att sköta bokföringen själva – för att lära sig, för att få bättre koll och för att det ofta är billigare. När företaget sedan blir lönsamt kan man ta hjälp av en redovisningsbyrå för de svårare sakerna. Företagsdeklarationen kan vara en sådan sak.

Eftersom du läser den här guiden är du pepp på alternativ två. Kul! Du kommer att få mer tid till dina drömmar och business. Bra så långt!

Tips! Vill du lära dig mer om deklarationen? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här. 

Vad kan en redovisningsbyrå hjälpa till med?

Du kan få hjälp med hur mycket eller lite du vill! När du samarbetar med en redovisningsbyrå kan du välja hur mycket av företagets ekonomi du vill sköta själv och hur mycket du tar hjälp med.

Till exempel kan du sköta större delen av löpande bokföring själv, men få hjälp med lön och redovisningstjänster som årsredovisning, bokslut och deklaration. Eller så fakturerar du själv och lämnar bort redovisningen till redovisningsbyrån. 

Du kan även lämna bort i princip allt arbete kring din ekonomi, redovisning och deklaration. Och få löpande information om hur ditt företag mår från din byrå. En redovisningsbyrå fungerar också som en typ av rådgivare, ett bollplank kan vi säga. Allt är möjligt och du kan välja!

Tips! Här berättar vi lite mer om vad du har att vinna på att ta hjälp med deklarationen.

 Kan en redovisningsbyrå fixa företagets deklaration?

You bet! Och kanske hittar de smarta avdrag och smart skatteplanering som du inte hade någon aning om. Win-win!

 Tips! Här är de viktigaste avdragen för aktiebolag och enskild firma. Har du missat något?

Hur hittar jag rätt redovisningsbyrå?

Du kan googla. Du kan leta med ficklampa. Du kan ringa en vän.

Eller så använder du dig av tjänsten Bokföringshjälp från Visma Spcs. Tjänsten är liksom som ett paket för dig som vill ha hjälp med löpande bokföring, moms, deklaration och bokslut. Det bästa av allt är att du och din nya redovisningsbyrå jobbar i smarta verktyg tillsammans. 

Exempelvis kan du shoppa, fota av kvittot och få in allt underlag (direkt) i Visma Spcs bokföringsprogram. Här sköter redovisningsbyrån resten och ser till att allt blir rätt, riktigt och inlämnat i tid. Till och med deklarationen. Så smidigt kan det funka att samarbeta med en byrå!

Tips! Här kan du matchas med en redovisningsbyrå och få prisförslag på vad det kostar när du behöver hjälp med din bokföring och deklaration.

Jag vill nog sköta deklarationen själv ändå – är det svårt?

Nope! Idag är det faktiskt väldigt enkelt, så länge du gör rätt från början med smarta verktyg och program. Din uppgift är att fokusera på avdragen (och företaget förstås). Det bokföringstekniska ska programmet sköta (så var noga med att välja rätt program för att spara tid – och framförallt energi!). 

Det du börjar med är att välja ett superenkelt bokföringsprogram där du även kan fixa deklarationen. Sen när det är tid för deklaration och årsredovisning är det bara att köra följande: 

När deklarationsdagen närmar sig har programmet redan förberett en massa arbete åt dig. Då kan du lätt som en plätt bara hämta alla siffror. Du kan dessutom prova dig fram och se din skatteuträkning innan du skickar in din deklaration – och få stenkoll!

Sen är det dags att klicka runt och ta den där sista kollen. Det är bara att följa checklistan så är du hemma (i alla fall i Visma Spcs bokföringsprogram). 

Nu är det snart dags för den stora inlämningen. Dags att godkänna att allt ser tipp topp ut!

Ladda upp och skicka till Skatteverket direkt från programmet. Grattis! Du är klar och nu är det ett helt år tills det är dags igen.

Visst låter det härligt – och det kan bli din verklighet också. Du ska fokusera på din passion och såklart lite på att hitta rätt avdrag – inte krångliga blanketter och avancerade uträkningar.

Tell me more! Hur hittar jag ett superenkelt bokföringsprogram som gör allt detta?
Visma Spcs har ett bokföringsprogram som redan från början innehåller bokföring, fakturering, deklaration och årsredovisning. Och vi fattar. Många har deklarationsångest! Men det behöver inte vara så svårt. Programmet guidar dig steg för steg. Läs mer om Visma Spcs superenkla bokföringsprogram där du också kan deklarera här. Lycka till! Fokusera på drömmen, gör det som är roligt själv och lägg ut det krångliga/tråkiga/energislukande. 



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.