Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Jag förstår mig inte på varumärkesbyggande

10 december, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Jag borde göra det. Jag har jobbat med marknadsundersökningar i många år och har suttit igenom otaliga konferensföredrag där lyckliga marknadschefer i detalj har redogjort för framgångsrika positioneringar. De som misslyckats vill inte själva prata på konferenser, men det finns andra som gärna pratar om dem, så jag har fått hela bilden.

Okej, jag förstår poängen med att bygga upp ett varumärke. Trolleritricket när man får gamla och nya kunder att tro att man säljer något mer och annorlunda än vad man faktiskt gör. Det är inget lätt trick, det kräver kunskap, insikter, hårt jobb och massor av pengar. Men det är fullt möjligt bara man vet hur man gör.

Det jag inte förstår är fenomenet varumärkesbyte. Varför man, efter allt slit och alla nedlagda pengar, när man verkligen har kommit någon vart i folks medvetanden och preferenser, byter namn och utseende på ett väl fungerande varumärke.

Jag förstår när man är tvungen att göra en förändring eftersom varumärket inte levererar vad det har gjort och vad man vill att det ska göra. När kundernas preferenser har vandrat vidare och varumärket behöver följa efter. Men varför i hela friden byta namn på ett fungerande varumärke och hävda att inget har hänt? Det görs ofta när ett bolag har köpt sin konkurrent, men det är väl inte skäl nog? Ett företag kan väl ha flera varumärken, fråga Unilever!

Nyss var det ett bensinbolag som bytte namn och logga, men lovade att fortfarande ha samma låga priser. De lovade inget nytt, bara samma sak som tidigare. Det nöjet måste ha kostat dem många sköna miljoner i annonser och affischering och kanske några kronor i förvirrade kunder som hittade någon annan mack.

Det hände med min leverantör av kontorsmateriel för inte så länge sedan. Från att ha haft ett tryggt och väl inarbetat namn som signalerade trovärdighet och pålitlighet, precis det som företagare vill ha när de köper basvaror, förväntades jag nu gå in under en skylt som lika gärna kunde ha varit en klädbutik eller ett mobiltelefonbolag för hippa ungdomar. Måste varit någon creddig varumärkeskonsult med sedan länge förlorat fotfäste som tjänat en hacka. Lyckligtvis (för dem) stod samma glada, kunniga och tjänstvilliga expedit som vanligt bakom disken när jag ändå vågade mig in och efter att ha försäkrat mig om att allt egentligen var som det alltid hade varit, vågade jag fortsätta att handla av henne.

"Ny förpackning, samma goda innehåll" är ytterligare en variant på det här obegripliga pengaslösandet. Det allra märkligaste i det hela är att vi alla, även varumärkes- och PR-snubbarna, vet att den stora grå massan av konsumenter oftast är väldigt konservativ i sina preferenser och inköp. Har vi väl hittat en favorit fortsätter vi köpa den. Hittar vi inte favoriten i hyllan blir det kanske inget köp alls. Varför vill någon ta den risken med ett fungerande varumärke?

Tänk om svaret är att det där med varumärke egentligen inte spelar så stor roll som vissa vill tro? Tänk om leken med färger, former och konstruerade namn egentligen är underordnat en av de mest basala drivkrafterna i vår natur: mänskliga relationer? Ta min affärskompis Rickard som exempel. Han säljer kontorsmöbler, inredning och har även hyrt ut diverse utrustning till mig genom åren. Han har gjort det bra, väldigt bra till och med. Vi har inte mycket kontakt, men någon gång ibland stöter vi ihop i matvaruaffären. Nästan varje gång ger han mig ett nytt visitkort med en ny fräsig logga. Varje gång tar jag tacksamt emot det eftersom det är Rickard jag vill handla av, inte det företag som för tillfället har råkat anställa honom. Det skulle framför allt inte falla mig in att kontakta hans förra arbetsgivare när jag vill handla något. Det var ju inte de och deras logga som gjorde ett bra jobb för mig, det var ju Rickard.

Tänk om det är så att de större företagen, som inte kan vara säkra på att deras relationsägande medarbetare blir kvar för alltid, eller ens är lojala och anstränger sig medan de är kvar, behöver varumärkesfasaden för att kompensera för att de är svagare i grenen mänskliga relationer? Kanske behöver de ändra sin logga och sitt varumärke då och då av interna skäl, för att deras stjärnmedarbetare ska känna att företaget är vitalt, modernt och värt att hänga fast vid? Bytet kanske har interna skäl, men för att inte tappa kunder måste man också betona att inget har hänt.

Vi mikroföretagare har en unik chans att slå de stora drakarna på det här området. Vi symboliserar ju själva vårt företag och bär med oss våra mänskliga relationer varje dag. Mina kunder, vare sig det har varit inom marknadsundersökningar, annonsförsäljning, konferens eller bokföring, har alltid handlat av Henrik. Många av dem har inte ens vetat vad företaget heter, men strunt samma.  Jag ser en del mikroföretag som har satsat på en snygg logga och det är ju inte fel för självkänslan, men jag kan sällan se att det går bättre för dem än för alla oss andra som inte gjort något särskilt. Ägarens kompetens och förmåga att vårda kundrelationerna är vad som räknas och då kan det till och med vara en fördel att företaget heter som ägaren.

Så sträck på dig, tala om vad du heter, fortsätt hålla personlig kontakt med dina kunder och leverantörer. Och när du ser ett storföretag som byter logga och lanserar den med buller och bång, tänk: "kul för dem, men det där behöver inte jag".

 

 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.