Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

”Jag reser mig som en kackerlacka och kör igen!”

29 maj, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Våga misslyckas och kör! Det var budskapet från tre kända entreprenörer när nätverket Give it forward anordnade ett entreprenörsevent i Stockholm på onsdagen. Läs deras framgångsråd här.

– Man kan trampa på mig och stampa på mig. Men jag reser mig som en kackerlacka och säger: ska vi köra igen?

Så sa Susanne Liljenberg, grundare av butikskedjan Granit som säljer förvaring. Hon var en av talarna på entreprenörseventet Idea Talks som karriärsnätverket Give it Forward anordnade på onsdagskvällen, där Driva Eget var med som partner.

Hon berättade om Granits start och hur hon och kompanjonen Anett Jormeus var på jakt efter en butikslokal i centrala Stockholm som inte kostade miljoner att ta över.

På Götgatan hittade de den perfekta lokalen. Enda problemet? Den var 2 000 kvadratmeter stor. Men duon hade bestämt sig:

– Vi ringde och ringde till VD:n för lokalen och fick till slut komma dit på ett möte.

Snabbt satte de ihop ett collage av bilder på andra, trendiga företag som skulle passa in i resten av lokalen, som Designtorget, Waynes Coffee och Pocketshop. VD:n föll för idén – och gav dem en vecka att fixa de andra.

– Så vi samlade de andra företagen och övertalade dem att flytta in också.

Idag har de sålt Granit för många miljoner, och Susanne Liljenberg driver Leva Kungslador på Gotland, ett utflyktsmål med butik, café, konferensställe och en husfabrik.

– Granit var en framgångssaga, vi kunde ta ut lön direkt. Men Leva har krävt fyra år av hårt slit och kostat många miljoner.

Hon uppmanade publiken att skapa en drömbild av var de vill vara i framtiden, inte ta sig själv på för stort allvar och jobba med företagets mission:

– Är pengar den enda drivkraften kommer det att ta mycket längre tid att lyckas än om du hittar ett kundbehov att fylla. Man måste fråga sig: varför finns vi egentligen?

En annan talare var Gunilla von Platen, grundare av kundtjänstföretaget Xzakt Kundrelation och känd som jurymedlem i tv-programmet Draknästet.

Hon berättade om när hon kom till Stockholm med ett kraschat förhållande och stora aktieförluster, men sålde sin lägenhet och satsade alla pengar på att starta företag.

I ett av sina första kundmöten med affärsmannen Carl-Henric Svanberg sålde hon in sitt företag – utan att ha varken företagsnamn eller anställda.

– I slutet av mötet frågade han vad mitt företag heter. ”Heter? Eh…”.

Inte heller en officiell e-postadress hade hon, så i ett annat möte lämnade hon fram en liten postitlapp där hon krafsat ner: ”nilla6@hotmail.com”.

Hon rev ner skratt och applåder när hon berättade om hur hon inte hade något kontor utan övertalade en hotellchef att låna ut tomma hotellrum till henne och hennes kundtjänstmedarbetare.

– För vad finns i varje hotellrum? En telefon!

Eller när Investor, en av hennes kunder, skulle komma på besök och det var viktigt att medarbetarna såg upptagna ut:

– ”Låtsats ringa! Ring till familjen! Ring till varandra!” ropade jag till dem, skrattade Gunilla von Platen.

Hon uppmanade publiken att lära sig försäljning, våga misslyckas och tro på sig själva:

– Lyssna inte på dem som säger att ni inte kan. Killarna i min bransch slog vad om hur lång tid det skulle ta innan jag fick lägga ner. Nu är det de som gått i konkurs och jag som lyckats. Kan jag, kan du!

Hon avslöjade också att ingen av investeringarna från tv-programmet Draknästet varit särskilt lyckad.

– Jag tror ingen av oss i juryn gjorde någon bra investering. Men det var kul att vara med. Den bästa investeringen i mitt liv är min man.

Mot slutet av kvällen berättade Johan Staël von Holstein om sin galna resa från en uppväxt med ”kommunister och knarkare” till vd inom Jan Stenbecks imperium och serieentreprenör.

– Min viktigaste lärdom är: ”never take no for an answer”, sa han och berättade om hur han tjatade sig in på ekonomlinjen.

När han sedan inte fick något jobb åkte han till Ryssland och köpte upp billiga prylar som han sålde i Sverige. Men det fattiga samhälle han mötte fick honom att tänka om:

– Då bestämde jag mig för att slåss mot socialismen i hela mitt liv. Det tycker jag att jag har lyckats med.

När Jan Stenberg erbjöd honom ett jobb inom Kinnevikkoncernen ville han snabbt avancera och fann framgångsformeln han också uppmanade publiken till:

– Jobba två timmar mer än alla andra varje dag. Det gör hela skillnaden.

Lönen var 20 000 kronor på faktura, som han fakturerade från sitt bolag ”NFT”.

– Det stod för No Fucking Tax och var registrerat på Bahamas. Det kan jag berätta nu för det är preskriberat.

Efter olika roller inom Kinnevik fick han jobb som vice vd på en bank i Luxembourg.

– Jag fakturerade 250 000 kronor i månaden och hade bankat skiten ur alla glidare som fått jobb tack vare sina kontakter. Varför? Två timmars mer jobb varje dag!

De miljoner han sedan tjänade under it-bubblan har han inte kvar:

– Jag har tjänat miljarder och hundratals miljoner men förlorat allt. Idag har jag inga pengar alls, sa han med positiv stämma.

Han uppmanade publiken att våga göra verklighet av sina idéer:

– Behöver det var en bra idé? Nej, du behöver bara kunna sälja skiten!

Som vanligt riktade han skarp kritik mot Socialdemokraterna, som han menar är orsaken till att Sverige har så få entreprenörer.

– Vi har lika många idéer som i resten av världen men vi har inget mod att genomföra dem. Det har sossarna stulit.


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.