Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

”Jag reser mig som en kackerlacka och kör igen!”

29 maj, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Våga misslyckas och kör! Det var budskapet från tre kända entreprenörer när nätverket Give it forward anordnade ett entreprenörsevent i Stockholm på onsdagen. Läs deras framgångsråd här.

– Man kan trampa på mig och stampa på mig. Men jag reser mig som en kackerlacka och säger: ska vi köra igen?

Så sa Susanne Liljenberg, grundare av butikskedjan Granit som säljer förvaring. Hon var en av talarna på entreprenörseventet Idea Talks som karriärsnätverket Give it Forward anordnade på onsdagskvällen, där Driva Eget var med som partner.

Hon berättade om Granits start och hur hon och kompanjonen Anett Jormeus var på jakt efter en butikslokal i centrala Stockholm som inte kostade miljoner att ta över.

På Götgatan hittade de den perfekta lokalen. Enda problemet? Den var 2 000 kvadratmeter stor. Men duon hade bestämt sig:

– Vi ringde och ringde till VD:n för lokalen och fick till slut komma dit på ett möte.

Snabbt satte de ihop ett collage av bilder på andra, trendiga företag som skulle passa in i resten av lokalen, som Designtorget, Waynes Coffee och Pocketshop. VD:n föll för idén – och gav dem en vecka att fixa de andra.

– Så vi samlade de andra företagen och övertalade dem att flytta in också.

Idag har de sålt Granit för många miljoner, och Susanne Liljenberg driver Leva Kungslador på Gotland, ett utflyktsmål med butik, café, konferensställe och en husfabrik.

– Granit var en framgångssaga, vi kunde ta ut lön direkt. Men Leva har krävt fyra år av hårt slit och kostat många miljoner.

Hon uppmanade publiken att skapa en drömbild av var de vill vara i framtiden, inte ta sig själv på för stort allvar och jobba med företagets mission:

– Är pengar den enda drivkraften kommer det att ta mycket längre tid att lyckas än om du hittar ett kundbehov att fylla. Man måste fråga sig: varför finns vi egentligen?

En annan talare var Gunilla von Platen, grundare av kundtjänstföretaget Xzakt Kundrelation och känd som jurymedlem i tv-programmet Draknästet.

Hon berättade om när hon kom till Stockholm med ett kraschat förhållande och stora aktieförluster, men sålde sin lägenhet och satsade alla pengar på att starta företag.

I ett av sina första kundmöten med affärsmannen Carl-Henric Svanberg sålde hon in sitt företag – utan att ha varken företagsnamn eller anställda.

– I slutet av mötet frågade han vad mitt företag heter. ”Heter? Eh…”.

Inte heller en officiell e-postadress hade hon, så i ett annat möte lämnade hon fram en liten postitlapp där hon krafsat ner: ”nilla6@hotmail.com”.

Hon rev ner skratt och applåder när hon berättade om hur hon inte hade något kontor utan övertalade en hotellchef att låna ut tomma hotellrum till henne och hennes kundtjänstmedarbetare.

– För vad finns i varje hotellrum? En telefon!

Eller när Investor, en av hennes kunder, skulle komma på besök och det var viktigt att medarbetarna såg upptagna ut:

– ”Låtsats ringa! Ring till familjen! Ring till varandra!” ropade jag till dem, skrattade Gunilla von Platen.

Hon uppmanade publiken att lära sig försäljning, våga misslyckas och tro på sig själva:

– Lyssna inte på dem som säger att ni inte kan. Killarna i min bransch slog vad om hur lång tid det skulle ta innan jag fick lägga ner. Nu är det de som gått i konkurs och jag som lyckats. Kan jag, kan du!

Hon avslöjade också att ingen av investeringarna från tv-programmet Draknästet varit särskilt lyckad.

– Jag tror ingen av oss i juryn gjorde någon bra investering. Men det var kul att vara med. Den bästa investeringen i mitt liv är min man.

Mot slutet av kvällen berättade Johan Staël von Holstein om sin galna resa från en uppväxt med ”kommunister och knarkare” till vd inom Jan Stenbecks imperium och serieentreprenör.

– Min viktigaste lärdom är: ”never take no for an answer”, sa han och berättade om hur han tjatade sig in på ekonomlinjen.

När han sedan inte fick något jobb åkte han till Ryssland och köpte upp billiga prylar som han sålde i Sverige. Men det fattiga samhälle han mötte fick honom att tänka om:

– Då bestämde jag mig för att slåss mot socialismen i hela mitt liv. Det tycker jag att jag har lyckats med.

När Jan Stenberg erbjöd honom ett jobb inom Kinnevikkoncernen ville han snabbt avancera och fann framgångsformeln han också uppmanade publiken till:

– Jobba två timmar mer än alla andra varje dag. Det gör hela skillnaden.

Lönen var 20 000 kronor på faktura, som han fakturerade från sitt bolag ”NFT”.

– Det stod för No Fucking Tax och var registrerat på Bahamas. Det kan jag berätta nu för det är preskriberat.

Efter olika roller inom Kinnevik fick han jobb som vice vd på en bank i Luxembourg.

– Jag fakturerade 250 000 kronor i månaden och hade bankat skiten ur alla glidare som fått jobb tack vare sina kontakter. Varför? Två timmars mer jobb varje dag!

De miljoner han sedan tjänade under it-bubblan har han inte kvar:

– Jag har tjänat miljarder och hundratals miljoner men förlorat allt. Idag har jag inga pengar alls, sa han med positiv stämma.

Han uppmanade publiken att våga göra verklighet av sina idéer:

– Behöver det var en bra idé? Nej, du behöver bara kunna sälja skiten!

Som vanligt riktade han skarp kritik mot Socialdemokraterna, som han menar är orsaken till att Sverige har så få entreprenörer.

– Vi har lika många idéer som i resten av världen men vi har inget mod att genomföra dem. Det har sossarna stulit.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.