Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

"Jag vill inte agera mamma åt personalen"

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 24 november, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: När personalen bråkar är det viktigt med informationen. Illustration: Göran Uggla

Vi fick ett läsarbrev från signaturen Vendela som tröttnat på att personal på hennes kafé bråkar med varandra. Här ger Driva Egets psykolog Madeleine Gauffin råd om hur Vendela ska lösa konflikterna.

Jag driver ett kafé/hämtmatställe sedan några år. Det går bra. Affärerna växer och jag har fått ta in mer personal. Vi har öppet från tidig morgon till nio på kvällen, så det krävs en del för att få schemat att flyta på. Det är unga personer mellan 18 och 24 år som står i butiken, medan jag håller i trådarna bakom med beställningar av råvaror och att laga mat som blir klar att sälja.

I butiken ska de bara syssla med enklare tillredning är det tänkt, som att värma piroger, hälla upp salladsdressing i små burkar och göra kaffe. Det blir en del omsättning på personal, men jag tycker att jag ändå lyckats få personer som i huvudsak funkar bra ihop. Åtminstone som det verkar utåt.

Däremot börjar det bli allt fler klagomål mellan personalen – och då kommer de till mig. Det brukar handla om att några upplever att andra inte gör det de borde. När en personal går på sitt pass kan det saknas bröd, dressing och så vidare och då kan det bli väldigt stressigt för den som ”går på” om man är ensam i butiken.

Jag skulle vilja att de kunde lösa problemen själva. De säger att de försöker, men att det inte går. Samma person ”glömmer” gång på gång i alla fall. Jag vet ju inte om de försöker eftersom jag oftast befinner mig i ett tillagningskök på annan adress.

Det är lite som att jag har blivit mamma till en skock ungar som kivas. Och det är inte en roll jag vill ha. Jag tycker att man som vuxen människa – vilket det ändå handlar om – måste kunna reda ut ett och annat själv utan att hela tiden springa hos chefen. Men jag vill ju samtidigt inte att stämningen i gruppen ska bli så dålig att det börjar märkas för kunderna.

Hur gör jag för att hantera konflikterna utan att jag verkar partisk? Jag vill ju förstås att alla ska ta lika mycket ansvar, annars måste jag gå in och börja ge olika mycket i lön. Är det något jag borde tala om tycker du? Eller kan det upplevas som hot och vara en ingång till ännu mer splittring i gruppen? /Vendela

 Madeleine Gauffin svarar: "Det är lättare att lösa än du tänkt dig"

Tack för din fråga och så underbart att det går bra för dig. Du har hittat ett koncept som är bra och som du utvecklat till ditt eget. Att få syssla med det man vill är en skön känsla som bär långt.

Jag tror inte det behövs så mycket från din sida för att få saker och ting att fungera bra mellan personalen. Din känsla av att du är mamma till en skock barn som alla kommer till dig när det är trassel känns onekligen mitt i prick.

De flesta människor blir besvikna och därefter ledsna, arga och sura när någon i en grupp inte gör sin syssla vilket då drabbar de andra som får mer att göra. Det här är en situation som du behöver ta tag i och lösa – för allas trevnad och så att inte irritation ackumuleras så att man till slut inte vet vad som är vad.

Först behöver du ta reda på hur det blir fel mer i detalj. Vem/vilka är det som inte gör sina uppgifter? Här kan det förstås vara på sin plats att kolla att det finns tydliga direktiv för exakt vad man ska göra innan man går av sitt pass, när man börjar det och vad man förväntas göra däremellan. Finns det uppskrivet någonstans där det är lättåtkomligt?

Om informationen finns lättillgänglig får du fundera på hur de nya instrueras. Kan det vara så att de fått olika information beroende på vem som visar och introducerar?

När du kollat detta och fått vetskap kring vem/vilka det är som missar eller struntar i sina uppgifter kan du gå till nästa steg. Du kan kalla alla till ett möte och uppdatering kring arbetsuppgifter. Då beskriver du vad man gör på sitt pass beroende på när och var man jobbar.

Lyssna till eventuella synpunkter, men kom ihåg att det är du som bestämmer. Går det att ha en ansvarig bland dem som jobbar samma pass? En person som då har lite extra ansvar och därmed lite mer lön? En person som förväntas ha övergripande ansvar ute i butiken? Det skulle sannolikt avlasta dig och det kan vara en bra idé.

Du kan också ha en checklista som personalen ska fylla i när man går av sitt pass. Där kan det stå vad man ska göra innan man lämnar över. Sedan skriver man under den innan man går hem. På så vis blir det mycket svårt att inte göra det man ska.

Det är förstås viktigt för stämningen på en arbetsplats att alla gör sitt. Om du inte tar tag i problematiken nu kan den lätt växa sig större.

Om du ger samma information till alla vid ett och samma tillfälle, ungefär som beskrivet ovan, blir det svårt att inte göra det man ska. Skulle det ändå bli så att någon struntar i sitt arbete får du ta enskilda samtal med den personen. Hjälper det ändå inte får du överväga att det kanske är omöjligt att den personen jobbar kvar hos dig.

Drar du dig för att ta itu med detta? I så fall, vilken rädsla/obehag har du inför det? Det är viktigt att veta vilka ens akilleshälar man har som arbetsgivare. Om det för din del är konflikträdsla behöver du ta reda på varför du har den rädslan och vad du ytterst är rädd för.

Det kan vara något från tiden då du var barn - en känsla som dröjt sig kvar och som dyker upp på ett obegripligt vis här och nu. Det lönar sig alltid att förstå sig själv bättre. Speciellt som du har arbetsgivaransvar har du stor glädje av att veta vilka dina triggers är, det vill säga vilka knappar du inte vill att man ska trycka på.

All lycka till med att reda ut detta! Det är lättare än du tänker dig.


ANNONS

Innehåll från Nordea

Partner

Syskonparets Gridellis italienska smaksuccé – omsätter 20 miljoner på två personer

De har inga anställda och har inte tagit in något riskkapital. Ändå har syskonen Liza och Tommie Gridelli lyckats bygga ett delikatessvarumärke med internationell räckvidd. Allt tack vare barndomens doft- och smakminnen – och fin hjälp från Nordea.

nordea
Nordea 30 september, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 8 minuters läsning
Syskonparets Gridellis italienska smaksuccé

Foto: Karl Nordlund

Psst! Innan vi berättar hur syskonen Gridelli byggt sitt fantastiska företag, ta gärna en titt på Nordeas finansieringsguide – som kan hjälpa även ditt företag att hitta rätt kapital till er tillväxtresa. 

Det sägs att doften är vårt mest envisa sinne – den tränger så djupt in i oss att den aldrig släpper taget. Smaken bär på samma magi, på en bråkdels sekund kan den föra oss till en annan tid, en annan plats. Det är något syskonen Liza och Tommie Gridelli vet allt om.

För dem är dessa sinnen motorn i deras framgångssaga, det som fick dem att en dag för över tjugo år sedan beställa hem en halv pall olivolja från deras farmors och farfars vänner i Italien.

– Våra barndomssomrar hos farmor och farfar i Rimini var en dröm med sol, närhet till havet och stora middagar, men framför allt ett svalt skafferi fullt av godsaker från olika delar av Italien, berättar Tommie Gridelli.

– Från skafferiet fick vi barn ofta i uppgift att hämta olivoljan – en så kallad novello som görs innan oliverna hunnit mogna. Den hade funnits i generationer och den var så god, säger Liza Gridelli.

1_DSC9860
Syskonen Liza och Tommie Gridelli tillbringade barndomssomrarna hos farmor och farfar i Rimini. Smakminnena därifrån inspirerade dem att starta ett företag tillsammans med italienska delikatessprodukter.

Foto: Karl Nordlund

Hamnade i Rimini av en slump

Det är morgon i den gamla ramverkstaden i Lerum, där syskonen huserar med sitt numera tolvåriga delikatessvarumärke Gridelli.

– Vi hinner inte packa själva längre, så nu ska vi flytta allt till ett tredjepartslager, säger Tommie medan han vandrar runt bland hyllmeter av olivoljor, vinäger och marmelader.

Flera decennier tidigare hade de sett sin pappa komma hem från resor med väskan full av råvaror.

– När mamma som ung tågluffade genom södra Europa, hamnade hon i Rimini – där hon blev kär i en trummis. Det var pappa. Efter några år i Italien flyttade de till Sverige, men under hela vår uppväxt fanns en längtan kvar, efter råvaror som inte gick att hitta här.

Att Liza och Tommie Gridelli som vuxna tog hem den olivolja de älskat som barn är därför inte så märkligt, med tanke på att de sett sin pappa göra det. Och att de skulle jobba ihop har de alltid vetat.

– Jag tror vi var fjorton och sju år gamla när vi bestämde oss för det, säger Liza.

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om både dig och företagets tillväxt? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

2_DSC9201
För 20 år sedan beställde Liza och Tommie en halv pall olivolja från farmor och farfars vänner i Rimini. Det blev starten på framgångssagan Gridelli.

Foto: Karl Nordlund.

Nu finns Gridelli även i Sydkorea

Men de kunde lika gärna ha hamnat i konstens värld – deras andra stora kärlek efter det italienska köket. Under uppväxten i Lerum var väggarna täckta med målningar, och deras pappa, som var kläddesigner, och mamma, dekoratör, tog dem ofta till museer där fantasin fick vandra fritt bland färger och former. Men i Tommie pulserade också en entreprenöriell ådra.

– Redan som väldigt liten försökte jag sälja mina teckningar, för jag älskade både att måla och göra affärer.

När föräldrarna senare separerade blev det naturligt att både hålla i pengarna och att hjälpa till hemma hos mamma, där de fortsatte att bo.

– Men vi spräckte såklart alltid matbudgeten. Vi lagade nämligen gärna stora italienska middagar och åkte långt för att hitta de rätta råvarorna, berättar Liza.

Även om Tommie så småningom hade egen ateljé i Göteborg och Liza gick i konstskola såg ingen av dem en yrkesmässig framtid i konstintresset. År 2013 tog de i stället ett lån från Nordea för att öppna den lilla restaurang- och delikatessbutiken Fratelli Gridelli i Göteborg.

– Med tiden växte idén fram att satsa på Gridelli som varumärke, och vi började låta kunderna upptäcka olivoljan från Rimini.

Snart hade de en lista på över 10 000 förbeställningar, men innan de tog hem olivoljan lät de formgivaren Mikael Selin designa etiketten till deras nyfödda varumärke.

– För oss är det avgörande att utsidan motsvarar insidan – produkten ska både smaka gudomligt och se vacker ut.

I samma veva lade de ner Fratelli Gridelli och tog ett lån på 800 000 kronor. Året därpå kunde de betala av lånet.

– När vi hade våra tre första produkter packade vi var sin bil och åkte till olika butiker som såg inbjudande ut och visade upp dem.

3_DSC9352
Alltid på väg! Syskonen Gridellis bolag växer snabbt och nu säljs deras produkter även i Europa och Sydkorea, och snart också i USA.

Foto: Karl Nordlund.

I dag, sju år senare, är Gridelli ett brett delikatessvarumärke med stigande omsättning.

– Målet för det här räkenskapsåret är att omsätta 20 miljoner i Sverige, säger Tommie och berättar att produkterna genom distributörer även säljs i Europa, Sydkorea och snart i USA.

– Det är en lång process att gå in i ett nytt land. Mycket tid och pengar går åt till registreringar och avtal, inte minst för att säkra varumärket och knyta våra producenter till oss.

Nordea blev en hjälpande hand

Trots framgången är de fortfarande bara två i företaget och anlitar i stället konsulter när det behövs. De har heller aldrig tagit in något riskkapital.

– Vi är rätt känsliga och vill göra på vårt sätt utan någon annans påverkan, även om det innebär att företaget inte växer i raketfart.

”Tack vare vår långa relation med Nordea – som har god insyn i våra siffror, vår utveckling och förståelse för vår vision – har vi haft möjlighet att utveckla varumärket på vårt sätt. Det är oerhört värdefullt för oss.”

Liza Gridelli

När de velat ta större kliv har de vänt sig till Nordea. Något de gjorde nyligen, då ännu en doft väckte minnen.

– Den påminde om farmors fräscha badrum, trädgården som var full av lavendel och lädret från skorna som farfar jobbade med i garaget, berättar Liza.

Tips! Här hittar du Nordeas finansieringsguide – som kan hjälpa även ditt företag att hitta rätt kapital till er tillväxtresa.

4_DSC8815
Under åren har Liza och Tommie fått stor hjälp från Nordea, framför allt när de har velat ta nästa steg med verksamheten. ”Nordea har förståelse för vår vision, och det betyder mycket.”

Foto: Karl Nordlund.

Drömmen var att förpacka doften i tvålar och lotion och skapa ett helt nytt varumärke inom beautysegmentet, döpt efter deras gammelfarmors namn Bracci.

– Genom Nordea har vi dels kunnat höja checkkrediten när omständigheterna krävt det, dels tagit lån vid en uppstart, som med Bracci. Tack vare vår långa relation med Nordea – som har god insyn i våra siffror, vår utveckling och förståelse för vår vision – har vi haft möjlighet att utveckla varumärket på vårt sätt. Det är oerhört värdefullt för oss.

Även i produktionen är de noga med att gå sin egen väg. Basilikaoljan kan exempelvis bara tillverkas av en viss producent en gång per år, och apelsinmarmeladen görs enbart på sicilianska apelsiner, skördade först efter ett visst antal kalla nätter.

5_DSC9811_6x4
Varje kväll delar Tommie och Liza sina middagsbilder med varandra. ”I snitt lägger vi nog ner tre timmar i köket varje dag.”

Foto: Karl Nordlund.

Det låter dyrt och omständigt men de försvarar det med att det är kopplat till deras arv.

– Alla som är kopplade till den italienska matkulturen är intresserade av råvaran. Det är därför du i Italien kan höra en åttaåring prata med en åttioåring om hur perfekt mogen zucchinin är och vilken middag man ska göra på den.

Och varje kväll skickar de bilder till varandra på dagens middag.– I snitt lägger vi nog båda ner tre timmar per kväll i köket. Vi kan jobba hur hårt som helst, men aldrig så mycket att vi missar att komma hem och laga middag.

– För att det är det som är viktigt på riktigt. Inte minst i mörka och skakiga tider som dessa, då är det avgörande att få samlas med familj och vänner runt middagsbordet, säger Liza.

– Ja, i slutändan är det nog anledningen till att vi gör det vi gör. Inte bara för att förlänga farmors skafferi, för att själva ta oss tillbaka till de italienska barndomssomrarna eller för att bygga ett framgångsrikt företag, utan för att sprida dofter och smaker som kan göra skillnad på djupet, säger Tommie.

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om både dig och företagets tillväxt? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

Text: Elin Liljero Eriksson Foto: Karl Nordlund

Tommie Gridelli
Ålder: 50 år.
Familj: Frun Katrin, sönerna William, 9 år, och Oliver, 5 år.
Bor: Lerum.Lerum.
Gör: Grundare och ägare av delikatessvarumärket Gridelli och beautyvarumärket Bracci.
Lektyr på nattduksbordet: Top Dog av Jens Lapidus.
Förebild: Min farfar, som alltid trodde på mig och gav mig trygghet.
Livsmotto: Slumpen är ingen tillfällighet, och att alltid vara positiv.
Dolda talanger: Jag löser mental matematik blixtsnabbt. Jag skriver också gärna poesi som jag tvingar alla att lyssna på vid middagarna.
Lägger pengar på: Allt som skapar minnen tillsammans med familjen.
Bank: Premiumkund i Nordea.

Liza Gridelli
Ålder:
44 år.
Familj: Maken Nicolas, döttrarna Lola, 15 år, och Niki, 9 år.
Bor: Lerum.
Gör: Grundare och ägare av delikatessvarumärket Gridelli och beautyvarumärket Bracci.
Lektyr på nattduksbordet: Den vita stormen av Martin Gelin, om rasismens historia i USA. Väldigt deprimerande, men otroligt bra.
Förebild: Carina Fihn, min lärare från konstskolan. Hon är en duktig konstnär och ett fantastiskt bollplank i allt jag tar mig för. Och mamma, såklart, som alltid är involverad och hjälper oss i det vi gör. 
Livsmotto: Var mot andra som du vill att de ska vara mot dig.
Dold talang: Kan alla Beatleslåtar utantill.
Lägger pengar på: Allt som skapar minnen tillsammans med familjen.
Bank: Premiumkund i Nordea.

Om Nordea
Nordea är den ledande banken i Norden. Med ett brett utbud av finansiella tjänster, expertis och nätverk stöttar vi företag till en sund och ansvarsfull tillväxt.



AI

Varför jag inte använder AI!

Wow, wow, wow.. Lugn! Andas. Läs nu hela inlägget innan du kastar dig på prompt-knappen och lämnar en opersonlig men välformulerad kommentar!

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 12 november, 2025 Uppdaterades 21 oktober, 2025 2 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att AI är en del av ett teknologiskt skifte som vi högst troligen inte ens har har börjat förstå än. Och jag uppmuntrar alla mina kollegor att nyttja olika sätt att förstärka och effektivisera sitt jobb. 

Men, jag är personligen emot att använda det i kommunikation.

Jag tror att när jag kollar på mina barnbarn i framtiden så kommer jag anse att dom har ett kommunikationshandikapp. Att deras känsla för att vara lugna i konflikter är starkt begränsad. Att deras sätt att inspirera, förklara och motivera i egna ord känns lite tomt.

Och eftersom dom och alla andra troligen kommer spöa mig i det mesta, så är kommunikation ett av få områden jag tror att jag verkligen behöver behärska.

Lär dig prata med människor – en superskill!

Om jag vill bygga någonting riktigt stort så behöver jag lära mig att prata med människor, att formulera mig på rätt sätt. Jag behöver känna in ett rum, och jag behöver kunna hitta var gränserna går. Dels för att driva uppmärksamhet, men framförallt för att få kollegor, kunder och leverantörer runtomkring mig med på samma resa som jag tror på.

(Min i särklass finaste komplimang någonsin är en gammal kollega som tog in mig som extern VD under en period med motiveringen 'När du går in i ett rum och ger dåliga nyheter så är alla glada, när jag går in och ger bra nyheter så slutar det ändå med att alla blir sura)

Att skriva här på Linkedin är ett sätt att lära sig. Att spela in podd ett annat. Att skriva mail är ett tredje. Att berätta sagor för mina barn och deras vänner ett fjärde. Att stå på scen ett femte. Skriva, skriva, skriva, prata, prata, prata. 

Det är så lätt att låta AI ta över tänkandet, känslan och oron. Och jag tror att det är fel väg. AI kan bli mycket, men det ska inte vara vårt språk.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.


Dela artikeln

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.