Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Ditt liv

"Jag vill inte agera mamma åt personalen"

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 24 november, 2016 5 minuters läsning

Foto: När personalen bråkar är det viktigt med informationen. Illustration: Göran Uggla

Vi fick ett läsarbrev från signaturen Vendela som tröttnat på att personal på hennes kafé bråkar med varandra. Här ger Driva Egets psykolog Madeleine Gauffin råd om hur Vendela ska lösa konflikterna.

Jag driver ett kafé/hämtmatställe sedan några år. Det går bra. Affärerna växer och jag har fått ta in mer personal. Vi har öppet från tidig morgon till nio på kvällen, så det krävs en del för att få schemat att flyta på. Det är unga personer mellan 18 och 24 år som står i butiken, medan jag håller i trådarna bakom med beställningar av råvaror och att laga mat som blir klar att sälja.

I butiken ska de bara syssla med enklare tillredning är det tänkt, som att värma piroger, hälla upp salladsdressing i små burkar och göra kaffe. Det blir en del omsättning på personal, men jag tycker att jag ändå lyckats få personer som i huvudsak funkar bra ihop. Åtminstone som det verkar utåt.

Däremot börjar det bli allt fler klagomål mellan personalen – och då kommer de till mig. Det brukar handla om att några upplever att andra inte gör det de borde. När en personal går på sitt pass kan det saknas bröd, dressing och så vidare och då kan det bli väldigt stressigt för den som ”går på” om man är ensam i butiken.

Jag skulle vilja att de kunde lösa problemen själva. De säger att de försöker, men att det inte går. Samma person ”glömmer” gång på gång i alla fall. Jag vet ju inte om de försöker eftersom jag oftast befinner mig i ett tillagningskök på annan adress.

Det är lite som att jag har blivit mamma till en skock ungar som kivas. Och det är inte en roll jag vill ha. Jag tycker att man som vuxen människa – vilket det ändå handlar om – måste kunna reda ut ett och annat själv utan att hela tiden springa hos chefen. Men jag vill ju samtidigt inte att stämningen i gruppen ska bli så dålig att det börjar märkas för kunderna.

Hur gör jag för att hantera konflikterna utan att jag verkar partisk? Jag vill ju förstås att alla ska ta lika mycket ansvar, annars måste jag gå in och börja ge olika mycket i lön. Är det något jag borde tala om tycker du? Eller kan det upplevas som hot och vara en ingång till ännu mer splittring i gruppen? /Vendela

 Madeleine Gauffin svarar: "Det är lättare att lösa än du tänkt dig"

Tack för din fråga och så underbart att det går bra för dig. Du har hittat ett koncept som är bra och som du utvecklat till ditt eget. Att få syssla med det man vill är en skön känsla som bär långt.

Jag tror inte det behövs så mycket från din sida för att få saker och ting att fungera bra mellan personalen. Din känsla av att du är mamma till en skock barn som alla kommer till dig när det är trassel känns onekligen mitt i prick.

De flesta människor blir besvikna och därefter ledsna, arga och sura när någon i en grupp inte gör sin syssla vilket då drabbar de andra som får mer att göra. Det här är en situation som du behöver ta tag i och lösa – för allas trevnad och så att inte irritation ackumuleras så att man till slut inte vet vad som är vad.

Först behöver du ta reda på hur det blir fel mer i detalj. Vem/vilka är det som inte gör sina uppgifter? Här kan det förstås vara på sin plats att kolla att det finns tydliga direktiv för exakt vad man ska göra innan man går av sitt pass, när man börjar det och vad man förväntas göra däremellan. Finns det uppskrivet någonstans där det är lättåtkomligt?

Om informationen finns lättillgänglig får du fundera på hur de nya instrueras. Kan det vara så att de fått olika information beroende på vem som visar och introducerar?

När du kollat detta och fått vetskap kring vem/vilka det är som missar eller struntar i sina uppgifter kan du gå till nästa steg. Du kan kalla alla till ett möte och uppdatering kring arbetsuppgifter. Då beskriver du vad man gör på sitt pass beroende på när och var man jobbar.

Lyssna till eventuella synpunkter, men kom ihåg att det är du som bestämmer. Går det att ha en ansvarig bland dem som jobbar samma pass? En person som då har lite extra ansvar och därmed lite mer lön? En person som förväntas ha övergripande ansvar ute i butiken? Det skulle sannolikt avlasta dig och det kan vara en bra idé.

Du kan också ha en checklista som personalen ska fylla i när man går av sitt pass. Där kan det stå vad man ska göra innan man lämnar över. Sedan skriver man under den innan man går hem. På så vis blir det mycket svårt att inte göra det man ska.

Det är förstås viktigt för stämningen på en arbetsplats att alla gör sitt. Om du inte tar tag i problematiken nu kan den lätt växa sig större.

Om du ger samma information till alla vid ett och samma tillfälle, ungefär som beskrivet ovan, blir det svårt att inte göra det man ska. Skulle det ändå bli så att någon struntar i sitt arbete får du ta enskilda samtal med den personen. Hjälper det ändå inte får du överväga att det kanske är omöjligt att den personen jobbar kvar hos dig.

Drar du dig för att ta itu med detta? I så fall, vilken rädsla/obehag har du inför det? Det är viktigt att veta vilka ens akilleshälar man har som arbetsgivare. Om det för din del är konflikträdsla behöver du ta reda på varför du har den rädslan och vad du ytterst är rädd för.

Det kan vara något från tiden då du var barn - en känsla som dröjt sig kvar och som dyker upp på ett obegripligt vis här och nu. Det lönar sig alltid att förstå sig själv bättre. Speciellt som du har arbetsgivaransvar har du stor glädje av att veta vilka dina triggers är, det vill säga vilka knappar du inte vill att man ska trycka på.

All lycka till med att reda ut detta! Det är lättare än du tänker dig.


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.