Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Jo, du bör också ha en webbshop!

9 februari, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Tror du att just dina kunder inte vill handla online – eller att just du inte kan ha en nätshop? Tänk om! FOTO GETTY IMAGES

Tror du att just dina kunder inte vill handla online – eller att just du inte kan ha en nätshop? Tänk om! För du har faktiskt helt fel, visar en ny undersökning. Det gäller även om du är konsult!

Att affärerna på webben ökar är inget nytt. Och heller inget som verkar avstanna. Näthandeln beräknas omsätta drygt 58 miljarder i Sverige i år, hela åtta miljarder kronor mer än året innan.

Ändå saknar 78 procent av småföretagen en e-handelslösning, för att de missbedömt efterfrågan. Det visar en underösning från Onslip. När de frågade både företag och kunder om behovet av e-handel svarade tre av fyra småföretagare att just deras kunder är nöjda med den service de får på nätet idag. Men hela åtta av tio kunder sa att de vill kunna se ett företags produkter online.
– Undersökningen visar att det inte är kostnader som bromsar småföretagens satsning online, utan en bristande insikt om vad deras kunder egentligen skulle vilja ha jämfört med vad man faktiskt erbjuder, säger Daniel Rasmussen, vd på Onslip.

Den goda nyheten är att allt faktiskt verkar gå att sälja över nätet. Snabbast har utvecklingen gått inom detaljhandel. Men allt fler områden hittar sätt att boka, köpa och ha kundmöten via nätet. Från personliga tränare och doktorer som erbjuder konsultation online, till restauranger som tar betalt för att skicka hem maten till kunderna, via appar som Foodora.

Trots det ekar det märkligt nog tomt när Driva Eget söker efter webbshopar för konsulter. Här finns alltså en marknad som ligger helt öppen, och pengar att tjäna för den som vågar.

Men vad beror det på? Kanske är det en osäkerhet kring hur man ska sälja timmar över nätet som spökar?

Det är en invändning som webbkonsulten Johan Kangur med företaget Svensk webbproduktion avfärdar. Genom att analysera sina vanligaste uppdrag har han tagit fram tre olika hemsida-paket, som kunderna kan köpa online. Något som visat sig vara en framgångsfaktor.
– Det är mycket lättare att få in kunder genom att erbjuda färdiga paket via webben. Vi har testat att i omgångar köra offertpris istället, men när vi tar bort fasta priser stannar antalet förfrågningar upp – nästan 70 procent försvinner, säger han.

Det går alltså att sälja tid över nätet – inte bara produkter. För en redovisningsbyrå kan det handla om fasta priser på bokslut, för en jurist på avtal. Du kan också låta kunderna köpa, eller åtminstone boka, en första konsultationstimme via din hemsida. Eller gör som Johan och bygg paket av dina konsulttimmar med fasta priser. För det fungerar, kunderna ramlar in.
– Vi har konstant jobb, säger han.

Men att erbjuda fast pris, skrämmer inte det iväg kunder som vill ha allt skräddarsytt? Johan menar att vissa större uppdragsgivare visserligen kan tappas för att de anser att hans paket inte är tillräckligt komplexa. Men generellt är det tvärtom det lättare för kunderna att förstå hans erbjudande – och våga köpa.
– Jag fick idén när jag startade eget 2011, och märkte att kunderna var oroliga för att bli lurade. De undrade vad slutnotan egentligen skulle bli. Att köpa hemsidor är som att bygga om en veranda eller byta ut något på bilen. De flesta är helt utlämnade, och har ingen aning om vad som egentligen görs. Med våra paket får de något konkret att jämföra med, som vi kommer att kunna hålla, säger Johan.

Dessutom möjliggör konceptet merförsäljning. Både direkt innan projektet startar, eller allt eftersom – när kunden väl är inne och förtroendet är byggt.
– Med fasta priser har vi en färdig plan som kunden vet om. Börjar de gå utanför processen säger vi till på en gång. Antingen tar vi fram ett påläggspris eller så skippar vi den extra grejen. Men det är vanligt att de köper tilläggstjänster, säger Johan.

En annan fördel dyker upp när det gäller att nå ut med sitt erbjudande, säger Johan:
– Med fasta priser kan man marknadsföra sig med hjälp av adwords- och facebookanonser och epostutskick på ett helt annat sätt än om man inte har det.

Så hur kommer man igång? För att sälja sin tid som konsult via webben är det bra att titta över verksamheten och se om du kan ”produktifiera” den, menar Johan. Utgå ifrån hur dina vanligaste uppdrag ser ut. Finns det delar av din verksamhet som flera kunder kan vilja köpa? Plocka sedan fram stämpelklockan. Tidslogga allt du gör. Då kan du sätta priser utifrån hur lång tid en mängd liknande uppdrag har tagit.
– Grundstenen i att kunna sätta fasta priser, är en intern process som är extremt genomarbetad och väldigt tydlig mot kund. Att du loggar din tid gör din prissättning säkrare. Utan statistik famlar man i blindo, menar Johan.

Samtidigt kan det finnas moment i uppdragen där tiden riskerar att dra iväg. Då gäller det att ha tänkt igenom varje steg, och vara tydlig mot kund med vad som ingår redan från början. Johan menar att det finns en risk att de 20 procent där man missat i sin projektledning äter upp marginalerna för resterande 80 procent. Så när du känner att ni kommer in i en gråzon gäller det att vara vaksam och tidigt flagga mot kunden.
– Frågetecknet för oss är designprocessen, eftersom det handlar om smak. Då får vi vara tydliga mot kunden att bollar vi mer än fem gånger, så kommer vi att behöva ta mer betalt, säger han.

Ett lyxproblem kanske, men hur gör man om kunderna köper ett paket när man är fullbokad? Även där är det viktigt med kundkontakt, menar Johan:
– Det gäller att vara tydlig. När man får in ett uppdrag kan man direkt berätta hur bokningsläget ser ut: ”Vi håller på att avsluta tre uppdrag här, och planerar att sätta igång med ditt ungefär här och avsluta här.” Har man en rak kommunikation så löser sig det mesta.


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.