Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Jo, du bör också ha en webbshop!

9 februari, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Tror du att just dina kunder inte vill handla online – eller att just du inte kan ha en nätshop? Tänk om! FOTO GETTY IMAGES

Tror du att just dina kunder inte vill handla online – eller att just du inte kan ha en nätshop? Tänk om! För du har faktiskt helt fel, visar en ny undersökning. Det gäller även om du är konsult!

Att affärerna på webben ökar är inget nytt. Och heller inget som verkar avstanna. Näthandeln beräknas omsätta drygt 58 miljarder i Sverige i år, hela åtta miljarder kronor mer än året innan.

Ändå saknar 78 procent av småföretagen en e-handelslösning, för att de missbedömt efterfrågan. Det visar en underösning från Onslip. När de frågade både företag och kunder om behovet av e-handel svarade tre av fyra småföretagare att just deras kunder är nöjda med den service de får på nätet idag. Men hela åtta av tio kunder sa att de vill kunna se ett företags produkter online.
– Undersökningen visar att det inte är kostnader som bromsar småföretagens satsning online, utan en bristande insikt om vad deras kunder egentligen skulle vilja ha jämfört med vad man faktiskt erbjuder, säger Daniel Rasmussen, vd på Onslip.

Den goda nyheten är att allt faktiskt verkar gå att sälja över nätet. Snabbast har utvecklingen gått inom detaljhandel. Men allt fler områden hittar sätt att boka, köpa och ha kundmöten via nätet. Från personliga tränare och doktorer som erbjuder konsultation online, till restauranger som tar betalt för att skicka hem maten till kunderna, via appar som Foodora.

Trots det ekar det märkligt nog tomt när Driva Eget söker efter webbshopar för konsulter. Här finns alltså en marknad som ligger helt öppen, och pengar att tjäna för den som vågar.

Men vad beror det på? Kanske är det en osäkerhet kring hur man ska sälja timmar över nätet som spökar?

Det är en invändning som webbkonsulten Johan Kangur med företaget Svensk webbproduktion avfärdar. Genom att analysera sina vanligaste uppdrag har han tagit fram tre olika hemsida-paket, som kunderna kan köpa online. Något som visat sig vara en framgångsfaktor.
– Det är mycket lättare att få in kunder genom att erbjuda färdiga paket via webben. Vi har testat att i omgångar köra offertpris istället, men när vi tar bort fasta priser stannar antalet förfrågningar upp – nästan 70 procent försvinner, säger han.

Det går alltså att sälja tid över nätet – inte bara produkter. För en redovisningsbyrå kan det handla om fasta priser på bokslut, för en jurist på avtal. Du kan också låta kunderna köpa, eller åtminstone boka, en första konsultationstimme via din hemsida. Eller gör som Johan och bygg paket av dina konsulttimmar med fasta priser. För det fungerar, kunderna ramlar in.
– Vi har konstant jobb, säger han.

Men att erbjuda fast pris, skrämmer inte det iväg kunder som vill ha allt skräddarsytt? Johan menar att vissa större uppdragsgivare visserligen kan tappas för att de anser att hans paket inte är tillräckligt komplexa. Men generellt är det tvärtom det lättare för kunderna att förstå hans erbjudande – och våga köpa.
– Jag fick idén när jag startade eget 2011, och märkte att kunderna var oroliga för att bli lurade. De undrade vad slutnotan egentligen skulle bli. Att köpa hemsidor är som att bygga om en veranda eller byta ut något på bilen. De flesta är helt utlämnade, och har ingen aning om vad som egentligen görs. Med våra paket får de något konkret att jämföra med, som vi kommer att kunna hålla, säger Johan.

Dessutom möjliggör konceptet merförsäljning. Både direkt innan projektet startar, eller allt eftersom – när kunden väl är inne och förtroendet är byggt.
– Med fasta priser har vi en färdig plan som kunden vet om. Börjar de gå utanför processen säger vi till på en gång. Antingen tar vi fram ett påläggspris eller så skippar vi den extra grejen. Men det är vanligt att de köper tilläggstjänster, säger Johan.

En annan fördel dyker upp när det gäller att nå ut med sitt erbjudande, säger Johan:
– Med fasta priser kan man marknadsföra sig med hjälp av adwords- och facebookanonser och epostutskick på ett helt annat sätt än om man inte har det.

Så hur kommer man igång? För att sälja sin tid som konsult via webben är det bra att titta över verksamheten och se om du kan ”produktifiera” den, menar Johan. Utgå ifrån hur dina vanligaste uppdrag ser ut. Finns det delar av din verksamhet som flera kunder kan vilja köpa? Plocka sedan fram stämpelklockan. Tidslogga allt du gör. Då kan du sätta priser utifrån hur lång tid en mängd liknande uppdrag har tagit.
– Grundstenen i att kunna sätta fasta priser, är en intern process som är extremt genomarbetad och väldigt tydlig mot kund. Att du loggar din tid gör din prissättning säkrare. Utan statistik famlar man i blindo, menar Johan.

Samtidigt kan det finnas moment i uppdragen där tiden riskerar att dra iväg. Då gäller det att ha tänkt igenom varje steg, och vara tydlig mot kund med vad som ingår redan från början. Johan menar att det finns en risk att de 20 procent där man missat i sin projektledning äter upp marginalerna för resterande 80 procent. Så när du känner att ni kommer in i en gråzon gäller det att vara vaksam och tidigt flagga mot kunden.
– Frågetecknet för oss är designprocessen, eftersom det handlar om smak. Då får vi vara tydliga mot kunden att bollar vi mer än fem gånger, så kommer vi att behöva ta mer betalt, säger han.

Ett lyxproblem kanske, men hur gör man om kunderna köper ett paket när man är fullbokad? Även där är det viktigt med kundkontakt, menar Johan:
– Det gäller att vara tydlig. När man får in ett uppdrag kan man direkt berätta hur bokningsläget ser ut: ”Vi håller på att avsluta tre uppdrag här, och planerar att sätta igång med ditt ungefär här och avsluta här.” Har man en rak kommunikation så löser sig det mesta.


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.