Pressreleaser – suger eller duger? Det beror på vem man frågar.
Medeljournalisten kanske svarar ”suger”.
De, alltså pressreleaserna (inte journalisterna), kloggar lätt igen redaktörernas inboxar, och många har dessutom kommit alldeles fel.
En som däremot tycker att de duger är företagaren Kicki Theander, Middagsfrid. Alltså hon som kom på det där med matkassar hem till dörren.
”Alla pressmeddelanden kanske inte ger jättestor spridning, men även om vart femte gör det så är det värt det,” säger Kicki Theander.
Och hennes mediestrategi har hjälpt hennes företag att växa. I dag räknar jag till 22 medarbetarbilder på Middagsfrids kontaktsida.
En annan som använder pressreleaser med framgång är Paula Goldea, Bergshamra fotvård. Hennes intensiva strategi har resulterat i att hon varit med i TV4-s Nyhetsmorgon hela tre gånger.
Och frågar du mig så säger jag så här: Om du har något att säga är det klart att du ska skicka en pressrelease.
Här får du tre tips som hjälper dig att nå fram:
• Skicka bara till redaktioner du faktiskt tror kan vara intresserade.
• En nyhet i varje pressrelease. Annars sänker du värdet på varje nyhet.
• Satsa på bra bilder. Det kan förvandla en notis till en halvsida.
Om du vill veta mer om Kicki Theanders och Paula Goldeas mediastrategier kan du kika här.
Allt om löner och lönehantering i ditt företag 2025 (ladda ned gratis guide)
Att hantera löner är en av de mest kritiska och tidskrävande uppgifterna för företagare. Det handlar inte bara om att säkerställa att anställda får rätt lön i tid, utan också om att följa lagar, skatteregler och kollektivavtal. Här reder vi ut vad du måste ha koll på – och hur du enkelt kan outsourca jobbet.
I mindre företag kan det vara lite lurigt att sköta lönerna själv. Oftast finns ingen löneavdelning eller expert på löner, kanske är det till och med grundaren själv som sköter jobbet.
Det finns en sårbarhet vid sjukfrånvaro eller personalförändringar
Det kan vara tidskrävande manuella processer
Det finns risk för fel vid lagändringar
Och det kan vara svårt att hitta rätt kompetens inom företaget – vem ska sköta lönerna?
När en enda person hanterar lönerna blir verksamheten extra känslig vid frånvaro eller personalomsättning. Visst kan det fungera – men är det inte bättre att fokusera på företaget och…
…outsourca lönehanteringen (skönt!)
Att outsourca lönehanteringen innebär att en extern expert tar över ansvaret, vilket ger flera fördelar:
Trygghet och precision – specialister hanterar lönerna enligt gällande lagar och kollektivavtal.
Tidsbesparing – du frigör tid för affärsutveckling, sälj och annat kul!
Skalbarhet – lösningen anpassas efter företagets behov. Är det bara en eller två löner som ska betalas ut, blir det ingen större kostnad
Kostnadseffektivitet – du slipper underhålla egna system eller utbilda personal.
Outsourcing av lönehanteringen kan också minska risken för fel och säkerställa att företaget följer aktuella lagar och regler. Bättre nattsömn – med andra ord!
Talenom erbjuder en trygg och effektiv lönehantering anpassad för små och medelstora företag.
Kartläggning och uppstart
Integration av system och rutiner
Löpande lönehantering och rapportering
Rådgivning och lagbevakning
Med våra smarta, digitala lösningar får du full insyn, automatiserade processer och personlig rådgivning – allt i ett och samma paket. Nice va!
Vill du veta mer?
Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom (en av de ledande redovisningsbyråerna för små och medelstora företag). I samtalet pratar ni igenom om outsourcing av löner är rätt för just ditt företag. Inga förpliktelser. Boka din tid med Helena här och Cecillia här.
Driva Egets läsare får kostnadsfri rådgivning med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom.
Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:
Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.
Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.
Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online. Läs mer här.
Vill förändra mediebranschen – med fokus på kvalitet, lönsamhet och gemenskap
På Driva Eget vill vi lyfta våra medlemmar – människorna bakom idéerna, företagen och drivkrafterna. Därför bjuder vi in till personliga intervjuer med medlemmar i Driva Eget Plus för att inspirera, synliggöra och stärka gemenskapen. Idag tog vi ett snack med Sebastian.
– Jag heter Sebastian och driver flera bolag, bland annat Co-Member.
Hur länge har du drivit eget?
– Jag har drivit eget sedan jag var 20 år.
Hur började din företagarresa – var det alltid självklart att starta eget?
– Nej, det var mer ett tillfälle som dök upp. Kaféet jag jobbade på skulle läggas ner, och då bestämde vi oss för att ta över det och starta eget. Så började det.
Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.
Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.