Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Lär dig av Saabkrisen

22 februari, 2009 Uppdaterades 18 december, 2024 1 minuts läsning
Många av Saabs underleverantörer tvingas nu lära sig en mycket dyr läxa - att man inte ska vara beroende av en enda storkund. Inköpsexperten Per Tjernberg ger här sju bra råd till mindre företag som vill undvika en kris som den vi nu ser efter Saab-smällen.



I en debattartikel i DI menar han att liknande kriser kan undvikas genom bättre riskanalyser och genom att företag sprider sina risker på olika kunder, i olika valutor och i olika branscher.



Han har sett hur 90 procent av vissa underleverantörers produktion gått till Saab.



- Företagen måste nu förändra sitt sätt att göra riskanalyser och lära sig nya leveransstrategier, skriver Per Tjernberg, inköpsexpert på konsultföretaget Bearing Point meds 20 års erfarenhet av inköpsfrågor.



- Genom att lära sig att agera agera på signalerna kan underleverantörer öka sina chanser att överleva och komma stärkta ur lågkonjunkturen, skriver han och ger dessa sju råd om hur de bäst ska klara det:



  1. Sprida riskerna över flera kunder eller branscher.

  2. Sprida riskerna över olika produktionsenheter, produktlinjer och betalning i olika valutor för att minska valuta effekterna.

  3. Håll en tätare dialog med kunderna. I framgångsrika relationer mellan kund och leverantör upplevs alla sitta i samma båt. Tillsammans kan de hitta flexibla gemensamma lösningar som gynnar alla på lång sikt.

  4. Stärk omvärldsbevakningen. Bevaka makrofaktorer som inflation, räntor, råvaru- och energipriser.

  5. Utvärdera kundernas bealningsförmåga orderläge och ledarskap oftare. Ta kreditupplysning varje kvartal.

  6. Försök stå emot kundernas krav på förlängda betalningstider för att minska de finansiella riskerna.

  7. Utnyttja globaliseringen. Om rätt delar av produktionen flyttas till andra länder med lägre löneläge kan både kostnaderna minska och riskerna spridas.
Tillfälligt andrum för underleverantörerna.


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Hur mycket ska jag fakturera för att få den lön jag vill ha?

Hur mycket behöver du fakturera varje månad för att få samma inkomst som om du hade en viss månadslön som anställd? Den här kalkylen ger dig svaret och tar hänsyn till faktorer som åldersbaserade sociala avgifter, semester, tjänstepension och andra företagskostnader.

spiris-de
Spiris 16 juni, 2025 Uppdaterades 27 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Se ditt resultat nu

Ange din e‑postadress för att få tillgång till resultatet

Vänligen ange en giltig e‑postadress

Dela artikeln

Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.