Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Läsarfråga: "Hur säljer jag in Malaga-artikeln?"

30 mars, 2012 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
Hej alla härliga frilansare! Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade - mycket att göra här :(



I vilket fall som helst: Jag får in en hel del frågor på mejlen om att frilansa. Hittills har jag lagt ganska många timmar i veckan på att svara på alla, men jag tänker att från och med nu lägger jag upp dem på sajten (självklart med skribentens godkännande) så att alla kan ta del av svaren. Så mejla gärna mig på camilla@driva-eget.se och censurera de delar du inte vill att jag lägger ut. Första läsarfrågan kommer här:




FRÅGA: Hej Camilla! XXXXXXXX heter jag. Jag följer din frilansblogg slaviskt och är ett stort fan av dig, och på senaste tiden har jag funderat en del på att själva testa frilansa. Så idag skickade jag mitt första pitchmail till resemagasinet XXXXXXXX (jag vet, researtiklar är svåra att få igenom men jag hade en idé färskt i minnet som jag inte ville gå miste om, så det fick bli den). Jag har kopierat in mitt mail nedan (kursiv stil), tror du att du skulle kunna ge mig lite feed-back på det? :) jag har försökt följa och applicera dina råd så mycket som möjligt, men vill ändå veta om jag kan förbättra något inför nästa artikelidé. Hej!Mitt namn är XXXXXXXX, frilansjournalist som för tillfället är bosatt i Málaga.Är personligen en inbiten läsare av ert magasin, även om jag nu i och med min vistelse i Spanien har svårare att läsa det i pappersformat (har dock med mig en bunt gamla exemplar!). Då jag pratar flytande spanska vill jag vara med och bidra till ett fortsatt utmärkt magasin genom att föreslå följande aktuella artikelidé:-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------SVENSKA PÅSKEN INGET FÖR DIG? UPPLEV MÁLAGA!Påsken närmar sig med stormsteg och förberedelserna och planeringen i de svenska hemmen är i full gång. Vad många dock inte vet eller för en delen har upplevt är att det svenska påskfirandet, och övriga högtider i allmänhet, ligger i lä i jämförelse med andra länder. Spanien är ett exempel på ett land som lägger ner betydligt mer energi på att hedra Jesu lidande och återuppståndelse. Jag tar med läsaren till Málaga och ger denne en inblick i färgsprakande vecka fylld av liv och fest. Hur går det till? Vad är nytt iår? Varför fira påsk i Spanien istället för Sverige? Jag pratar med deltagare, såväl svenska som spanska, och arrangörer som får ge svar på frågorna.-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Naturligtvis får ovanstående modifieras då det i dagsläget bara är en idé, om än en bra sådan enligt mig :)Jag har också noterat att era cityguider saknar en rundtur genom Málaga, solkustens metropol. Med tanke på att SAS nu under våren lanserar flygresor dit (Norwegian flyger regelbundet dit sedan tidigare) kan jag inte tänka mig annat än att resenärerna, och följaktligen era läsare, skulle tycka att det vore intressant att läsa om ett sådant potentiellt resmål. Vad jag vill ha sagt är i alla fall att jag också är öppen för förslag vad gäller en sådan kartläggning av Málagas "pärlor".Jag hade tänkt pitcha denna idé till Aftonbladet, Expressen och resemagasinet När & Fjärran också. Jag hittar dock inte kontaktuppgifter (letade främst mailadress) till redaktionschefen/chefredaktören för de två förstnämnda. Har du nån aning? Gällande När & Fjärran hittar jag inte ens en hemsida till dem, har tidningen lagts ner?


SVAR: Tack snälla för dina fina ord, vad glad jag blir! Och vad kul att du vill börja frilansa. Jag tycker att du har skrivit ett väldigt trevligt och entusiastiskt mejl till redaktören – bra jobbat! Och kanon att du lyfter fram att SAS börjar flyga dit i vår. Du är också på rätt spår när du har försökt hitta en aktuell vinkel med påsken och inte bara ”resguide till Malaga”.



Det finns dock vissa saker som jag tycker att du ska tänka på. Jag hade kunnat skriva exakt ditt mejl för sex år sedan då jag började som frilans, och då hade jag önskat att någon berättat för mig hur jag kunnat förbättra mina pitchar. Så nu går jag rakt på sak och gör det:



1. Tidpunkten

Påsken är alldeles för nära inpå, även om du skickade mejlet för en månad sedan. Till och med kvällstidningarnas resetidningar planerar månader i förväg så helst ska du sälja in något som funkar i sommar. Och då ska läsarna dessutom kunna läsa artikeln och boka själva resan, så kanske är sensommar allra bäst. Pitcha hellre något som funkar om ett halvår än om en månad, då kan de i alla fall inte skylla på tidpunkten om de skulle tacka nej.



2. Vinkeln

Vinkeln måste snävas till och göras mer unik. Att spanjorerna gillar sin påsk är visserligen sant så på så sätt är det självklart kul att fira påsk i Malaga. Men det finns massor av ställen som är roliga att uppleva under olika tidpunkter. Och du är i dagsläget okänd för redaktörerna – så då måste du komma med en idé som verkligen är unik och annorlunda för att du ska gå före någon av deras existerande skribenter. Malaga är också ett så pass vanligt resmål för svenskarna – resetidningarna har redan skrivit om det många, många gånger – så för att de ska nappa måste du komma med något som verkligen får dem att gå igång.



Fråga dig själv: Vad kan jag rota fram som andra svenskar inte skulle tänka på? Som frilansjournalist handlar det inte bara om att skriva om något – det kan de flesta göra – utan även om att hitta nya och intressanta vinklar som sätter saker i ett nytt ljus.



Det kan till exempel vara (jag skriver mer om det HÄR):



  • Ett nytt område i Malaga som det senaste året blivit väldigt trendigt. Eller någon trend som slagit Malaga den senaste tiden, som i den HÄR artikeln.

  • En annorlunda restaurang där man bara äter papegoja/vikingamat/rå mat/under vattnet i en glasbubbla. Se exempel HÄR.

  • Ett unikt sätt att uppleva Malaga. Se exempel HÄR eller HÄR.

  • En artikel om något man absolut inte tänker att man kan göra i Malaga. Se exempel HÄR.

  • Eller så gör du något icke resebetonat. Ring upp en mäklare i Malaga och fråga om de ser någon trend i att fler svenskar köper lägenhet just där. Kanske visar det sig att just så är fallet – och där har du din vinkel. Komplettera med en intervju med någon svensk som köpt lägenhet. Eller en guide: ”Tänk på det här när du köper bostad i Spanien”.


Just att få till en spännande och annorlunda vinkel är svårt – även erfarna journalister har problem med det och då har många ändå drillats i ämnet under flera år på universitetet. Personligen tog det mig lång tid att få snurr på vinklarna. Så ge inte upp! Ett tips är boken V som i vinkel som du kan låna på biblioteket nästa gång du är hemma.



3. Du som frilansjournalist

Fundera på hur du i ditt pitchmejl kan lyfta fram dina erfarenheter till din fördel. Du konkurrerar med hundratals frilansjournalister som har lång utbildning och jobbat i många år. De kan konkurrera med att de har skrivit för kända tidningar eller att man redan i mejlet märker att de skriver som garvade journalister. Vad har du som de inte har? T ex kanske du pluggar i Malaga och kan skriva om det ur ett studentperspektiv i en plugg- eller karriärtidning, kanske ser du någon trend bland unga i Malaga som du kan skriva om, eller så är du en riktig partyprinsessa som känner till Malagas coolaste klubbar som bara lokalbefolkningen går till. Eller så kan du, som talar spanska och bor i Malaga, guida till de dolda guldkornen som garanterat ingen tidning skrivit om tidigare. Kort sagt, hitta din grej!



4. Antal artikelidéer

Som ny frilans rekommenderar jag alltid att man skickar minst tre artikelidéer. Alla kan handla om Malaga men med olika vinklar. Då ökar du chanserna mycket att de åtminstone väljer en.



5. Kontaktperson på tidningen

Enklast är att lyfta luren (eller Skypeluren) och ringa till tidningens växel. Fråga vem som tar emot frilansmaterial. I första hand är det redaktionschefen och finns ingen sådan – chefredaktören. Jag tror inte att När & Fjärran har lagts ner eftersom den fortfarande säljs på nätet, men även där är det enklast att ta fram numret på Hitta.se och ringa och fråga.



Hoppas att du inte tycker att jag sågar ditt mejl. Tvärtom tycker jag att du är grym som vågar kontakta tidningar så här tidigt i din karriär, där ligger du redan i framkant! Så ge dig själv en klapp på axeln :) Lycka till och hör av dig med hur det går!



Kram

Camilla



Vill du få ett mejl varje gång jag uppdaterar bloggen? Mejla mig på camilla@driva-eget.se.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.