Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Läsarfråga: "Hur säljer jag in Malaga-artikeln?"

30 mars, 2012 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
Hej alla härliga frilansare! Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade - mycket att göra här :(



I vilket fall som helst: Jag får in en hel del frågor på mejlen om att frilansa. Hittills har jag lagt ganska många timmar i veckan på att svara på alla, men jag tänker att från och med nu lägger jag upp dem på sajten (självklart med skribentens godkännande) så att alla kan ta del av svaren. Så mejla gärna mig på camilla@driva-eget.se och censurera de delar du inte vill att jag lägger ut. Första läsarfrågan kommer här:




FRÅGA: Hej Camilla! XXXXXXXX heter jag. Jag följer din frilansblogg slaviskt och är ett stort fan av dig, och på senaste tiden har jag funderat en del på att själva testa frilansa. Så idag skickade jag mitt första pitchmail till resemagasinet XXXXXXXX (jag vet, researtiklar är svåra att få igenom men jag hade en idé färskt i minnet som jag inte ville gå miste om, så det fick bli den). Jag har kopierat in mitt mail nedan (kursiv stil), tror du att du skulle kunna ge mig lite feed-back på det? :) jag har försökt följa och applicera dina råd så mycket som möjligt, men vill ändå veta om jag kan förbättra något inför nästa artikelidé. Hej!Mitt namn är XXXXXXXX, frilansjournalist som för tillfället är bosatt i Málaga.Är personligen en inbiten läsare av ert magasin, även om jag nu i och med min vistelse i Spanien har svårare att läsa det i pappersformat (har dock med mig en bunt gamla exemplar!). Då jag pratar flytande spanska vill jag vara med och bidra till ett fortsatt utmärkt magasin genom att föreslå följande aktuella artikelidé:-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------SVENSKA PÅSKEN INGET FÖR DIG? UPPLEV MÁLAGA!Påsken närmar sig med stormsteg och förberedelserna och planeringen i de svenska hemmen är i full gång. Vad många dock inte vet eller för en delen har upplevt är att det svenska påskfirandet, och övriga högtider i allmänhet, ligger i lä i jämförelse med andra länder. Spanien är ett exempel på ett land som lägger ner betydligt mer energi på att hedra Jesu lidande och återuppståndelse. Jag tar med läsaren till Málaga och ger denne en inblick i färgsprakande vecka fylld av liv och fest. Hur går det till? Vad är nytt iår? Varför fira påsk i Spanien istället för Sverige? Jag pratar med deltagare, såväl svenska som spanska, och arrangörer som får ge svar på frågorna.-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Naturligtvis får ovanstående modifieras då det i dagsläget bara är en idé, om än en bra sådan enligt mig :)Jag har också noterat att era cityguider saknar en rundtur genom Málaga, solkustens metropol. Med tanke på att SAS nu under våren lanserar flygresor dit (Norwegian flyger regelbundet dit sedan tidigare) kan jag inte tänka mig annat än att resenärerna, och följaktligen era läsare, skulle tycka att det vore intressant att läsa om ett sådant potentiellt resmål. Vad jag vill ha sagt är i alla fall att jag också är öppen för förslag vad gäller en sådan kartläggning av Málagas "pärlor".Jag hade tänkt pitcha denna idé till Aftonbladet, Expressen och resemagasinet När & Fjärran också. Jag hittar dock inte kontaktuppgifter (letade främst mailadress) till redaktionschefen/chefredaktören för de två förstnämnda. Har du nån aning? Gällande När & Fjärran hittar jag inte ens en hemsida till dem, har tidningen lagts ner?


SVAR: Tack snälla för dina fina ord, vad glad jag blir! Och vad kul att du vill börja frilansa. Jag tycker att du har skrivit ett väldigt trevligt och entusiastiskt mejl till redaktören – bra jobbat! Och kanon att du lyfter fram att SAS börjar flyga dit i vår. Du är också på rätt spår när du har försökt hitta en aktuell vinkel med påsken och inte bara ”resguide till Malaga”.



Det finns dock vissa saker som jag tycker att du ska tänka på. Jag hade kunnat skriva exakt ditt mejl för sex år sedan då jag började som frilans, och då hade jag önskat att någon berättat för mig hur jag kunnat förbättra mina pitchar. Så nu går jag rakt på sak och gör det:



1. Tidpunkten

Påsken är alldeles för nära inpå, även om du skickade mejlet för en månad sedan. Till och med kvällstidningarnas resetidningar planerar månader i förväg så helst ska du sälja in något som funkar i sommar. Och då ska läsarna dessutom kunna läsa artikeln och boka själva resan, så kanske är sensommar allra bäst. Pitcha hellre något som funkar om ett halvår än om en månad, då kan de i alla fall inte skylla på tidpunkten om de skulle tacka nej.



2. Vinkeln

Vinkeln måste snävas till och göras mer unik. Att spanjorerna gillar sin påsk är visserligen sant så på så sätt är det självklart kul att fira påsk i Malaga. Men det finns massor av ställen som är roliga att uppleva under olika tidpunkter. Och du är i dagsläget okänd för redaktörerna – så då måste du komma med en idé som verkligen är unik och annorlunda för att du ska gå före någon av deras existerande skribenter. Malaga är också ett så pass vanligt resmål för svenskarna – resetidningarna har redan skrivit om det många, många gånger – så för att de ska nappa måste du komma med något som verkligen får dem att gå igång.



Fråga dig själv: Vad kan jag rota fram som andra svenskar inte skulle tänka på? Som frilansjournalist handlar det inte bara om att skriva om något – det kan de flesta göra – utan även om att hitta nya och intressanta vinklar som sätter saker i ett nytt ljus.



Det kan till exempel vara (jag skriver mer om det HÄR):



  • Ett nytt område i Malaga som det senaste året blivit väldigt trendigt. Eller någon trend som slagit Malaga den senaste tiden, som i den HÄR artikeln.

  • En annorlunda restaurang där man bara äter papegoja/vikingamat/rå mat/under vattnet i en glasbubbla. Se exempel HÄR.

  • Ett unikt sätt att uppleva Malaga. Se exempel HÄR eller HÄR.

  • En artikel om något man absolut inte tänker att man kan göra i Malaga. Se exempel HÄR.

  • Eller så gör du något icke resebetonat. Ring upp en mäklare i Malaga och fråga om de ser någon trend i att fler svenskar köper lägenhet just där. Kanske visar det sig att just så är fallet – och där har du din vinkel. Komplettera med en intervju med någon svensk som köpt lägenhet. Eller en guide: ”Tänk på det här när du köper bostad i Spanien”.


Just att få till en spännande och annorlunda vinkel är svårt – även erfarna journalister har problem med det och då har många ändå drillats i ämnet under flera år på universitetet. Personligen tog det mig lång tid att få snurr på vinklarna. Så ge inte upp! Ett tips är boken V som i vinkel som du kan låna på biblioteket nästa gång du är hemma.



3. Du som frilansjournalist

Fundera på hur du i ditt pitchmejl kan lyfta fram dina erfarenheter till din fördel. Du konkurrerar med hundratals frilansjournalister som har lång utbildning och jobbat i många år. De kan konkurrera med att de har skrivit för kända tidningar eller att man redan i mejlet märker att de skriver som garvade journalister. Vad har du som de inte har? T ex kanske du pluggar i Malaga och kan skriva om det ur ett studentperspektiv i en plugg- eller karriärtidning, kanske ser du någon trend bland unga i Malaga som du kan skriva om, eller så är du en riktig partyprinsessa som känner till Malagas coolaste klubbar som bara lokalbefolkningen går till. Eller så kan du, som talar spanska och bor i Malaga, guida till de dolda guldkornen som garanterat ingen tidning skrivit om tidigare. Kort sagt, hitta din grej!



4. Antal artikelidéer

Som ny frilans rekommenderar jag alltid att man skickar minst tre artikelidéer. Alla kan handla om Malaga men med olika vinklar. Då ökar du chanserna mycket att de åtminstone väljer en.



5. Kontaktperson på tidningen

Enklast är att lyfta luren (eller Skypeluren) och ringa till tidningens växel. Fråga vem som tar emot frilansmaterial. I första hand är det redaktionschefen och finns ingen sådan – chefredaktören. Jag tror inte att När & Fjärran har lagts ner eftersom den fortfarande säljs på nätet, men även där är det enklast att ta fram numret på Hitta.se och ringa och fråga.



Hoppas att du inte tycker att jag sågar ditt mejl. Tvärtom tycker jag att du är grym som vågar kontakta tidningar så här tidigt i din karriär, där ligger du redan i framkant! Så ge dig själv en klapp på axeln :) Lycka till och hör av dig med hur det går!



Kram

Camilla



Vill du få ett mejl varje gång jag uppdaterar bloggen? Mejla mig på camilla@driva-eget.se.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.