Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Läsarfråga: "Hur säljer jag in Malaga-artikeln?"

30 mars, 2012 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
Hej alla härliga frilansare! Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade - mycket att göra här :(



I vilket fall som helst: Jag får in en hel del frågor på mejlen om att frilansa. Hittills har jag lagt ganska många timmar i veckan på att svara på alla, men jag tänker att från och med nu lägger jag upp dem på sajten (självklart med skribentens godkännande) så att alla kan ta del av svaren. Så mejla gärna mig på camilla@driva-eget.se och censurera de delar du inte vill att jag lägger ut. Första läsarfrågan kommer här:




FRÅGA: Hej Camilla! XXXXXXXX heter jag. Jag följer din frilansblogg slaviskt och är ett stort fan av dig, och på senaste tiden har jag funderat en del på att själva testa frilansa. Så idag skickade jag mitt första pitchmail till resemagasinet XXXXXXXX (jag vet, researtiklar är svåra att få igenom men jag hade en idé färskt i minnet som jag inte ville gå miste om, så det fick bli den). Jag har kopierat in mitt mail nedan (kursiv stil), tror du att du skulle kunna ge mig lite feed-back på det? :) jag har försökt följa och applicera dina råd så mycket som möjligt, men vill ändå veta om jag kan förbättra något inför nästa artikelidé. Hej!Mitt namn är XXXXXXXX, frilansjournalist som för tillfället är bosatt i Málaga.Är personligen en inbiten läsare av ert magasin, även om jag nu i och med min vistelse i Spanien har svårare att läsa det i pappersformat (har dock med mig en bunt gamla exemplar!). Då jag pratar flytande spanska vill jag vara med och bidra till ett fortsatt utmärkt magasin genom att föreslå följande aktuella artikelidé:-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------SVENSKA PÅSKEN INGET FÖR DIG? UPPLEV MÁLAGA!Påsken närmar sig med stormsteg och förberedelserna och planeringen i de svenska hemmen är i full gång. Vad många dock inte vet eller för en delen har upplevt är att det svenska påskfirandet, och övriga högtider i allmänhet, ligger i lä i jämförelse med andra länder. Spanien är ett exempel på ett land som lägger ner betydligt mer energi på att hedra Jesu lidande och återuppståndelse. Jag tar med läsaren till Málaga och ger denne en inblick i färgsprakande vecka fylld av liv och fest. Hur går det till? Vad är nytt iår? Varför fira påsk i Spanien istället för Sverige? Jag pratar med deltagare, såväl svenska som spanska, och arrangörer som får ge svar på frågorna.-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Naturligtvis får ovanstående modifieras då det i dagsläget bara är en idé, om än en bra sådan enligt mig :)Jag har också noterat att era cityguider saknar en rundtur genom Málaga, solkustens metropol. Med tanke på att SAS nu under våren lanserar flygresor dit (Norwegian flyger regelbundet dit sedan tidigare) kan jag inte tänka mig annat än att resenärerna, och följaktligen era läsare, skulle tycka att det vore intressant att läsa om ett sådant potentiellt resmål. Vad jag vill ha sagt är i alla fall att jag också är öppen för förslag vad gäller en sådan kartläggning av Málagas "pärlor".Jag hade tänkt pitcha denna idé till Aftonbladet, Expressen och resemagasinet När & Fjärran också. Jag hittar dock inte kontaktuppgifter (letade främst mailadress) till redaktionschefen/chefredaktören för de två förstnämnda. Har du nån aning? Gällande När & Fjärran hittar jag inte ens en hemsida till dem, har tidningen lagts ner?


SVAR: Tack snälla för dina fina ord, vad glad jag blir! Och vad kul att du vill börja frilansa. Jag tycker att du har skrivit ett väldigt trevligt och entusiastiskt mejl till redaktören – bra jobbat! Och kanon att du lyfter fram att SAS börjar flyga dit i vår. Du är också på rätt spår när du har försökt hitta en aktuell vinkel med påsken och inte bara ”resguide till Malaga”.



Det finns dock vissa saker som jag tycker att du ska tänka på. Jag hade kunnat skriva exakt ditt mejl för sex år sedan då jag började som frilans, och då hade jag önskat att någon berättat för mig hur jag kunnat förbättra mina pitchar. Så nu går jag rakt på sak och gör det:



1. Tidpunkten

Påsken är alldeles för nära inpå, även om du skickade mejlet för en månad sedan. Till och med kvällstidningarnas resetidningar planerar månader i förväg så helst ska du sälja in något som funkar i sommar. Och då ska läsarna dessutom kunna läsa artikeln och boka själva resan, så kanske är sensommar allra bäst. Pitcha hellre något som funkar om ett halvår än om en månad, då kan de i alla fall inte skylla på tidpunkten om de skulle tacka nej.



2. Vinkeln

Vinkeln måste snävas till och göras mer unik. Att spanjorerna gillar sin påsk är visserligen sant så på så sätt är det självklart kul att fira påsk i Malaga. Men det finns massor av ställen som är roliga att uppleva under olika tidpunkter. Och du är i dagsläget okänd för redaktörerna – så då måste du komma med en idé som verkligen är unik och annorlunda för att du ska gå före någon av deras existerande skribenter. Malaga är också ett så pass vanligt resmål för svenskarna – resetidningarna har redan skrivit om det många, många gånger – så för att de ska nappa måste du komma med något som verkligen får dem att gå igång.



Fråga dig själv: Vad kan jag rota fram som andra svenskar inte skulle tänka på? Som frilansjournalist handlar det inte bara om att skriva om något – det kan de flesta göra – utan även om att hitta nya och intressanta vinklar som sätter saker i ett nytt ljus.



Det kan till exempel vara (jag skriver mer om det HÄR):



  • Ett nytt område i Malaga som det senaste året blivit väldigt trendigt. Eller någon trend som slagit Malaga den senaste tiden, som i den HÄR artikeln.

  • En annorlunda restaurang där man bara äter papegoja/vikingamat/rå mat/under vattnet i en glasbubbla. Se exempel HÄR.

  • Ett unikt sätt att uppleva Malaga. Se exempel HÄR eller HÄR.

  • En artikel om något man absolut inte tänker att man kan göra i Malaga. Se exempel HÄR.

  • Eller så gör du något icke resebetonat. Ring upp en mäklare i Malaga och fråga om de ser någon trend i att fler svenskar köper lägenhet just där. Kanske visar det sig att just så är fallet – och där har du din vinkel. Komplettera med en intervju med någon svensk som köpt lägenhet. Eller en guide: ”Tänk på det här när du köper bostad i Spanien”.


Just att få till en spännande och annorlunda vinkel är svårt – även erfarna journalister har problem med det och då har många ändå drillats i ämnet under flera år på universitetet. Personligen tog det mig lång tid att få snurr på vinklarna. Så ge inte upp! Ett tips är boken V som i vinkel som du kan låna på biblioteket nästa gång du är hemma.



3. Du som frilansjournalist

Fundera på hur du i ditt pitchmejl kan lyfta fram dina erfarenheter till din fördel. Du konkurrerar med hundratals frilansjournalister som har lång utbildning och jobbat i många år. De kan konkurrera med att de har skrivit för kända tidningar eller att man redan i mejlet märker att de skriver som garvade journalister. Vad har du som de inte har? T ex kanske du pluggar i Malaga och kan skriva om det ur ett studentperspektiv i en plugg- eller karriärtidning, kanske ser du någon trend bland unga i Malaga som du kan skriva om, eller så är du en riktig partyprinsessa som känner till Malagas coolaste klubbar som bara lokalbefolkningen går till. Eller så kan du, som talar spanska och bor i Malaga, guida till de dolda guldkornen som garanterat ingen tidning skrivit om tidigare. Kort sagt, hitta din grej!



4. Antal artikelidéer

Som ny frilans rekommenderar jag alltid att man skickar minst tre artikelidéer. Alla kan handla om Malaga men med olika vinklar. Då ökar du chanserna mycket att de åtminstone väljer en.



5. Kontaktperson på tidningen

Enklast är att lyfta luren (eller Skypeluren) och ringa till tidningens växel. Fråga vem som tar emot frilansmaterial. I första hand är det redaktionschefen och finns ingen sådan – chefredaktören. Jag tror inte att När & Fjärran har lagts ner eftersom den fortfarande säljs på nätet, men även där är det enklast att ta fram numret på Hitta.se och ringa och fråga.



Hoppas att du inte tycker att jag sågar ditt mejl. Tvärtom tycker jag att du är grym som vågar kontakta tidningar så här tidigt i din karriär, där ligger du redan i framkant! Så ge dig själv en klapp på axeln :) Lycka till och hör av dig med hur det går!



Kram

Camilla



Vill du få ett mejl varje gång jag uppdaterar bloggen? Mejla mig på camilla@driva-eget.se.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Hur får jag bäst villkor när företaget ska låna pengar?

Att hitta rätt finansiering för ditt företag kan vara en tidskrävande och komplicerad process. Att jämföra räntor, avgifter och villkor mellan olika långivare tar tid, och utan full insyn riskerar du att betala mer än nödvändigt.

toborrow_logo
Toborrow 10 mars, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Lånevillkor

Foto: toborrow

Men det finns smarta sätt att förenkla processen och samtidigt säkerställa att du får de bästa möjliga villkoren. Här lär vi dig hur!

Bästa tipset direkt! Genom att samla flera långivare på ett ställe sparar du tid och får en bättre överblick över de olika alternativen. Istället för att själv ansöka hos flera banker och kreditgivare kan du med hjälp av exempelvis Toborrow göra en enda ansökan och låta flera aktörer konkurrera om att ge dig de bästa villkoren. Nice va!

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

5 smarta tips för att säkra bästa lånevillkoren för ditt företag

1. Jämför alltid flera lånealternativ

Banker och långivare erbjuder olika villkor beroende på din bransch, omsättning och kreditvärdighet. Genom att jämföra olika erbjudanden kan du få ett bättre förhandlingsläge och undvika dolda avgifter.

2. Ha koll på ditt kreditbetyg

Ett starkt kreditbetyg ger dig tillgång till lägre räntor och fördelaktigare villkor. Se till att din kreditupplysning är korrekt, betala räkningar i tid och håll nere skuldsättningen för att förbättra din kreditvärdighet. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning).

3. Förstå dina finansieringsbehov

Lån är inte alltid den bästa lösningen. Ibland kan leasing eller factoring vara mer kostnadseffektivt och ge ditt företag bättre kassaflöde. Toborrow kan fungera som ett bollplank för att hjälpa dig hitta den finansieringslösning som passar ditt företag bäst.

4. Var förberedd med rätt dokumentation

Företag med tydliga och välordnad ekonomi har större chans att få bättre lånevillkor. Ha redo balans- och resultaträkningar, affärsplan och budget för att visa att du har kontroll över din ekonomi.

5. Förhandla aktivt

Många företagare accepterar första bästa erbjudande, men det finns ofta utrymme att förhandla. Använd de konkurrerande erbjudanden du får genom Toborrow för att få fram de allra bästa villkoren.

Hur fungerar Toborrow?

Toborrow står på din sida, inte bara för att säkerställa att du får de bästa lånevillkoren, utan även för att hjälpa dig hitta rätt finansieringslösning för just ditt företag. Oavsett om du behöver ett lån, leasing eller factoring kan vi guida dig genom processen och koppla dig till de rätta långivarna.

Vill du veta mer om hur du kan optimera ditt företags finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig och se till att du får bästa möjliga villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Digitalisering

4 timmars arbetsvecka – är det möjligt?

Tim Ferriss storsäljare menar att 4 timmars arbetsvecka kan bli verklighet för oss företagare. Är det sant? Vi har läst boken och testat principerna. Läs här!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 10 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 3 minuters läsning
4 timmars arbetsvecka

Foto: 4 timmars arbetsvecka



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.