Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Gör kunden till din bästa säljare

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 24 oktober, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Hjälp kunderna klara Coronakrisen

Foto: Hjälp kunderna klara Coronakrisen

Det är bara tillsammans med kunderna du kan ta företaget till visionen. När kunderna är dina bästa säljare, då är företaget en framgångssaga. Men det är inte alla kunder som tar företaget till visionen.

Det är dyrt att inte välja lönsamma kunder. Du har kanske upplevt att en del kunder är svårare att tillfredsställa än andra och att vissa aldrig blir nöjda, hur mycket du än anstränger dig? De kunderna blir aldrig lönsamma och inte heller blir de dina bästa säljare. Därför är det viktigt att tänka efter vem du vänder dig till redan från början.

Du kanske tänker “Men det går ju inte! Jag har inte råd att tacka nej till kunder.” Det behöver du inte heller, men när du ändå investerar tid och pengar i marknadsföring och försäljning kostar det inte mer att vända sig till rätt målgrupp. Snarare tvärtom! Har du råd att inte välja rätt?

När du siktar på en tydlig målgrupp, hör och ser även andra potentiella kunder budskapet och blir intresserade. Det gäller bara att sikta på rätt målgrupp med rätt budskap, då kommer kunderna till dig av rätt anledning. Och du kan bara tacka och ta emot. Att sikta rätt handlar om att med en så liten marknadsförings- och försäljningsinvestering som möjligt få ut största möjliga, långsiktiga affärsrelation.

SÅ HÄR GÖR DU1. Skala ned och bli tydlig

a. Skala ned målgruppsbeskrivningen till en enda kund som har behov av era tjänster och/eller produkter. Du behöver hitta kunden som ger stora affärer, ofta och under lång tid. Kunden du är stolt över att jobba med, drömkunden du skryter om. Tänk när de är dina bästa säljare!

b. Vem är beslutsfattaren och vilken roll har hen? (Beslutsfattaren är den person som fattar det slutgiltiga beslutet om ett köp.)

c. Det är inte bara roligare, utan även mer lönsamt att göra affärer med människor man gillar. Ringa in tre personliga egenskaper som beslutsfattaren behöver ha för att det ska vara roligt att jobba tillsammans. Er relation är grunden till varför hen kommer bli er bästa säljare.

2. Skala upp med precision

Nu när du valt drömkunden ur ett lönsamhetsperspektiv och gett beslutsfattaren tre egenskaper, kan du säkert se att det finns tvillingar till drömkunden överallt. Med drömkunden som prototyp är det bara att skala upp i rätt kanaler för att nå fler kunder.

3. Du ska vara där dina kunder är

Ta reda på var din drömkund befinner sig. Vilka mässor går de på, vilka tidningar läser de? Vilka sociala media använder de? Vilka tv/radio/podprogram lyssnar de på? I vilka nätverk (live och på nätet) ingår de?

WEBBKURS FÖR DIG SOM VILL VETA MER: Bygg ditt varumärke själv

 

TEXT AV: Pia Andersson


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.