Lathund för förhandlingar – när ska man göra vad?
Så här är min "lathund" till hur jag tror man får bäst värde vid förhandlingar.
Foto: Unsplash/Författaren
Jag hade en diskussion häromdagen med Jacob Hillestad om förhandlingar och vilka som tenderar att få bäst priser. Svaret är inte helt uppenbart. Det är lätt att hamna i 'Pusha så långt du kan' eller 'Bli kompis först'-lägrena. Jag tror det varierar.
Lathund för att lyckas i förhandlingar
Så här är min 'lathund' till hur jag tror man får bäst värde vid förhandlingar.
1. Ska du göra ett enda inköp på en hyggligt dyr vara och du struntar helt i framtida relationer.
Go nuts. Enjoy yourself. Men gör det i tre steg. Först, be om offert och få en startrabatt. Sen, säg att du har ett tak som ligger några procent under offertpriset, skyll gärna på chefen eller HR.
Och i sista steget om du kan med att vara jobbig så ring upp, prata i 10 minuter om offerten, säg att du vill lägga den, men säg att du vill ha fri frakt, eller få med något på köpet. Troligen vill dom bara bli av med dig och godkänner det.
2. Ska du köpa en opersonlig tjänst, t.ex. ett avtal som löper på.
Se punkt 1. Men driv det ännu längre. Ingenting är viktigare att få ned priserna på än löpande avtal som dessutom ofta indexeras upp år efter år så att ränta på ränta effekten jobbar emot dig. Sätt det i vana att ringa upp en månad innan varje indexering om du har en säljkontakt och lassa över allt som gått fel under året och 'överväg att säga upp avtalet' så att indexeringen förhoppningsvis uteblir.
3. Ska du köpa in flera varor/tjänster över tid, och vara en återkommande kund.
- Se till att få en stadig startrabatt som alltid gäller för dig. Första samtalet behöver du ligga på. När den rabatten är etablerad så var en behaglig kund. Var smidig, schysst, enkel. Men sök löpande nya 'villkor', exempelvis, om du handlar för över 50k kan du ha fri frakt?
Eller om du handlar för 150 k, går det att komma ner med 5% till för då kan du räkna på det mot dina större kunder etc. Rabatterna ska bli automatiska och en del av vardagen så säljaren inte tänker på dom längre.
4. Ska du köpa väldigt mycket varor/tjänster återkommande i många år.
Bygg en relation. Skaffa en leverantör du på riktigt tycker om och klickar med för du kan inte fejka relation över 15 år. Se till att leverantören ser det framtida värdet i dig. Dela med dig av dina planer, låt dom komma med input.
Det absolut bästa är om du blir deras 'Marknadsföringsbolag' så att din utväxling är deras starkaste reklampelare. Hjälp dom om dom behöver hjälp att sälja överlager, få in kontakter eller vill ha hjälp. På den här nivån är man ett team åt båda hållen.
Men var inte naiv, gå då och då ut till marknaden och trycktesta dina priser och ligger du för högt så ta upp det med leverantören rakt av, är er relation stark nog så borde dom alltid ligga lägst i kombinerat värde/pris men om det diffar ibland så är det bra att det justeras.
Kick ass!
Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.