Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Inspiration

Lisa slåss mot jättarna om blod

27 oktober, 2015 3 minuters läsning

Foto: Lisa Perby Foto: Privat

Att slå igenom på en marknad som domineras av giganter är inte lätt. Lisa Perby tog ändå steget med en produkt som inte är helt lätt att prata om. För fem år sedan försökte Lisas väninna övertyga henne att prova ett nytt mensskydd, en så kallad menskopp. Lisa tyckte det lät obehagligt.
– Att samla upp allt blod i en ”kopp” kändes inte fräscht. Men efter envist tjat gav jag till slut med mig och provade och i samma stund fick jag min frihet tillbaka. Nu behöver jag inte längre begränsa mig en gång i månaden.Efter lite efterforskningar insåg Lisa hur svårt det var att få tag i en menskopp på den svenska marknaden och då hon bestämde sig för att satsa på en egen verksamhet.Från idé till produkt
Lisa och hennes man Martin startade företag och sajten Menskopp.se och började importera exemplar för att sälja på den svenska marknaden. Ganska snart blev de kontaktade av hjälporganisationer som ville köpa större lager för att frakta ner till olika U-länder. På grund av brist på mensskydd stannar många flickor hemma från skolan, halkar efter och hoppar av.
– Den menskopp vi importerade var för dyr för att hjälporganisationerna skulle ha råd att köpa stora volymer. Då bestämde vi oss för att tillverka dem i Sverige i stället. Från idé till produkt tog ett och ett halvt år men sedan den 9 juli i år säljer vi svensktillverkade menskoppar.Jättarna som de slåss mot är stora mensskyddstillverkare som Libress och Always.
– Vi är pyttesmå jämfört med dem och har inte några miljoner till marknadsföring, utan det är genom media som vi lyckats nå fram till kunderna. Vi är även aktiva på Facebook.Siktet inriktat på USA
I dagsläget säljer de till Sverige och hela Europa men nu har de siktet inriktat på USA där efterfrågan ökar stort. Den amerikanska marknaden är däremot svår att komma in på. Sedan de började sälja egentillverkade menskoppar har försäljningen fyrdubblats och på två månader har de lyckats få 7 återförsäljare.
– Detta är inte ett företag eller produkt man kommer bli stenrik på, då man som kvinna bara behöver köpa en ny menskopp var tionde år. Men jag har en vision om att förenkla vardagslivet för kvinnor och minska sopberget. Det betyder mer än pengar.Det som varit krångligast tycker Lisa har varit att prata och få förståelse för produkten.
– Många jag mött under företagets utveckling, som till exempel konsulter eller banktjänstemän, är män. Och även om jag inte är det minsta blyg för att prata om detta så kan de inte förstå hela problematiken. Det är självklart att de aldrig har upplevt hur det är att ha mens och använda bindor eller tamponger. Det har helt klart försvårat vissa processer.Gör så mycket som möjligt ”inhouse”
Lisa har en
bakgrund som säljare på MTG och hennes man Martin har varit projektledare på Telia men arbetar nu som egen företagare med IT.
– Det gäller att kunna göra så mycket som möjligt ”inhouse” i företaget för att dra ner på kostnaderna. Mitt IT-geni till man har byggt sajten och sett till att den delen fungerar.Nu vill Lisa hitta fler återförsäljare och få in menskoppen på apotek och dagligvaruhandeln.
– Min förhoppning är att den ska vara ett naturligt val i butikshyllorna jämte de andra mensskydden. När jag får mejl från kvinnor som tackar för att de har fått friheten tillbaka och att de mår bättre tack vare vår menskopp, då känner jag att vi gör något bra.
  • Startår: Startade försäljning juli 2015.
  • Säte: Halmstad
  • Affärsidé: Ett smartare mensskydd
  • Omsättning: Nystartat för i år, inget bokslut än.
  • Anställda: 2 (Lisa tillsammans med maken Martin)
  • Goliat: Alla stora bind- och tampongföretag
  • Läs mer: Menskopp.se

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Billo Företag

Partner

Äntligen lanseras företagens digitala brevlåda – för alla bolagsformer

Att vara företagare är ett pussel av mejl, papperspost, fakturor och möten. Men hur hittar du balans i vardagen och frigör mer tid till det som faktiskt skapar värde för företaget? En lösning är att sköta all sin företagspost digitalt – hur mycket tid kan du och ditt företag spara med en digital brevlåda?

billo
Billo Företag 3 februari, 2025 4 minuters läsning
Digital-brevlada-for-foretag-1400x788

Foto: Billo

Den som har drivit företag ett tag känner igen sig i den ständiga strömmen av papperspost: fakturor, myndighetsutskick, försäkringspapper och allt däremellan. Detta blir lätt en källa till både stress och felhantering.

Nu lanseras Billo Företag, Sveriges första digitala företagsbrevlåda för alla bolagsformer (även enskild firma!). Med Billo Företag blir det möjligt att samla alla viktiga dokument på ett ställe – direkt i mobilen eller på datorn. Du slipper klipp-och-klistra-lösningar med olika system och kan hantera hela ditt administrativa flöde från samma plattform. Värt att läsa mer om va? Det gör du här.

En ny undersökning från IPSOS (på uppdrag av Billo), visar att 47 procent av svenska småföretagare känner frustration kring administrationsarbete och hantering av fakturor och dokument. I många fall spenderas upp till en dag på administrativa uppgifter.

I praktiken är det här tid som kan läggas på kärnverksamheten, kundkontakter eller helt enkelt en välbehövlig paus. Då blir en smart digital brevlåda mer än bara en bekvämlighet – den kan faktiskt ge konkurrensfördelar.

– Vår undersökning visar att över 82 procent av svenska småföretagare behöver spendera minst en dag i veckan på att arbeta med administration och papperspost. Vi vill hjälpa till att minska tiden, stressen och risken för påminnelseavgifter genom att samla all post och dokument på ett ställe, och samtidigt göra det enkelt att betala fakturor direkt i appen, säger Billos vd Johan Eklöf.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Första digitala brevlådan för alla bolagsformer

Billo har redan etablerat sig på den privata marknaden, och nu har de tagit klivet in på företagsarenan. Billo Företag är Sveriges första digitala företagsbrevlåda som stödjer alla bolagsformer, inklusive enskilda firmor, aktiebolag och handelsbolag. Det här är en avgörande skillnad mot andra aktörer på marknaden som ofta riktar in sig på större bolag eller förutsätter att användaren redan är privatkund hos dem.

Så funkar Billo Företag

Billo Företag går ett steg längre än traditionella digitala brevlådor. Tack vare automatisk tolkning av innehåll, oavsett om du laddar upp ett digitalt dokument eller skannar in en pappersfaktura, blir hanteringen betydligt enklare. Systemet kan hjälpa dig att sortera och kategorisera dokument, vilket sparar tid och minskar risken för att missa viktiga deadlines.

En annan fördel är att du kan betala fakturor direkt i brevlådan. Du slipper alltså hoppa mellan olika bank- och bokföringssystem för att sköta ekonomin. Den här helhetslösningen är en av anledningarna till att många företagare anser att de sparar både tid och administration när de går över till Billo.

Vad skiljer Billo Företag från konkurrenterna?

  1. Direktbetalning av fakturor:
    I Billo kan du betala dina fakturor direkt i tjänsten, vilket innebär att du slipper logga in i banken separat varje gång.
  2. Stöd för enskild firma:
    Billo är unika med att erbjuda en digital brevlåda för enskilda firmor – något som andra större aktörer ännu inte har.
  3. Automatisk tolkning av uppladdade dokument:
    Oavsett om du fotar av eller skannar ett papper, eller får in en PDF, tolkar Billo innehållet automatiskt. Detta ger en smidigare översikt och sparar tid.
  4. Inget krav på privatkonto:
    Många konkurrenter kräver att du först blir privatkund för att kunna använda deras företagslösning. Billo kräver inte det. Du kan alltså köra igång med ditt företag direkt.

Så blir du mer effektiv med digital brevlåda för företaget

Så vad är fördelarna med att ha en digital brevlåda där allt hänger ihop? Och vad ska jag tänka på när jag väljer lösning?

  1. Samla allt på ett ställe:
    Se till att dina fakturor och papperspost finns i samma digitala ekosystem. Slipp pappershögar och separata system som inte pratar med varandra.
  2. Automatisera så mycket som möjligt:
    Använd inbyggda automationsfunktioner för att få aviseringar när fakturor förfaller, eller när nya myndighetsbeslut trillar in i brevlådan.
  3. Integrera med bokföringen:
    Rätt digital brevlåda kan samarbeta med ditt bokföringsprogram. Då behöver du inte dubbelregistrera uppgifter eller riskera missade verifikationer.
  4. Se över säkerheten:
    Säkerställ att tjänsten du väljer har stark kryptering och lösningar för att uppfylla GDPR-krav. På så sätt kan du undvika dyra säkerhetsincidenter.

Sammanfattning – varför ska mitt företag ha en digital brevlåda?

Digitala brevlådor har blivit ett självklart inslag för många privatpersoner – och nu är det hög tid för företagare att haka på tåget. Billo Företag sparar inte bara tid, utan kan också ge en bättre översikt över verksamhetens ekonomi och skriftliga kommunikation.

Genom att automatisera rutinuppgifter, samla all post på ett ställe och slippa krånglet med pappershantering kan du lägga mer fokus på det viktiga: att utveckla ditt företag.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Om Billo
Billo Företag är den första digitala brevlådan som låter alla typer av bolag – inklusive enskilda firmor – lägga mindre tid på administration och mer tid på det de gör bäst: sitt jobb! Billo är en statligt godkänd digital brevlåda (Digg) med tillstånd hos Finansinpektionen (FI).



Ekonomi & Skatt

10 krav du borde ställa på din redovisningsbyrå

Har du som företagsledare fullständig koll på företagets ekonomi? Om inte, läs den här guiden. Lär dig vilka tio krav du borde ställa på din redovisningsbyrå, och hur det förändrar både företagets överlevnadschanser och din nattsömn.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 19 maj, 2025 4 minuters läsning
krav på redovisningsbyrå

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.