Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Rekrytering, Personal & Anställda

Lita på personalen – och öka vinsten!

Yasemin Bayramoglu 8 mars, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Foto: Tillit skapar mer effektiva och innovativa företag. FOTO GETTY IMAGES

Handen på hjärtat – litar du på din personal? Om inte är det hög tid att du funderar över hur du själv agerar. För tillit till sina med­arbetare skapar inte bara bättre stämning kring ­fikabordet, utan även betydligt bättre affärer.

Att visa tillit till sina medarbetare kan låta lite fint. Men än sen då? Är det så viktigt egentligen? Om man bara är tydlig och talar om vad man vill ha gjort, hur det ska göras och när det ska vara klart, så borde ju det ändå vara det viktigaste.

Kan man tänka.

Men så tänker inte Stephen M. R. Covey, entreprenör och en riktig tungviktare inom ledarskapsutveckling. Han borde veta vad han pratar om. Hans bolag CoveyLink och FranklinCovey Global Speed of Trust Practice har hjälpt massor av bolag på Forbes lista över de 100 mest framgångsrika företagen.

[caption id="attachment_22822" align="alignright" width="150"]Stephen M. R. Covey, entreprenör. Stephen M. R. Covey, entreprenör.[/caption]

Han var nyligen i Sverige för att tala vid Executive day i Stockholm. Och för honom handlar tillit inte om att det är trevligt i första hand. Det är helt enkelt ekonomisk galenskap att inte lita på sin personal. Produktiviteten minskar drastiskt och det blir dyrt när man får ta in hjälp för att hantera konflikter. I Sverige är tilliten generellt hög såväl inom företag som i landet i stort. Men här gäller det att se upp, menar Stephen, för tilliten har börjat sjunka ganska snabbt.

Han talar om tre huvudpunkter:
  • Tillit är förtroende.
  • Tillit baseras på karaktär och kompetens.
  • Smart tillit är det goda omdömet. Ett tredje alternativ till den blinda tilltron och den rena misstron.

– Om vi inte litar på andra, hur ska vi då kunna inspirera andra och samarbeta? undrar Stephen och berättar om en övning han gjorde på ett företag. 22 personer deltog. Alla fick kort med namnen på sina kollegor och de skulle dela upp korten i två högar: en med personer som de litar på och en med personer som de inte litar på.

Nästan alla la lejonparten av sina kort i högen för personer de litar på. Men tre personer agerade annorlunda. De la i princip alla korten i högen för personer som de misstror.
– De personer som misstrodde alla sina medarbetare var exakt de personer som själva blev misstrodda! Jag brukar säga till företagsledare att du måste ge tillit för att få tillit. Om du inte litar på dina medarbetare, så kommer de inte att lita på dig heller. I alla företag där medarbetarna inte litar på sin chef så handlar det om att chefen inte visar tillit, säger Stephen.

Han menar att det nästan alltid handlar om kontroll. De som inte visar tillit är livrädda för att tappa kontrollen. Så man skapar regler i hopp om att ha kontroll.
– Men du kan inte uppfinna tillräckligt många regler för människor som du inte litar på! säger Stephen.

Han menar att man helt enkelt får stå ut med att det kan bli lite fel ibland – om man nu dristar sig till att släppa på kontrollen. Men det ska man inte vara så rädd för, för man kommer ändå att vinna på att det blir fel, jämfört med att hålla kontrollen strikt knuten till en person. För när tilliten finns där på riktigt, så går allt mycket snabbare.
– Att känna tillit är den bästa inspiration du kan få. Det gör att människor presterar mer och snabbare. Man får mer gjort. Brist på tillit bromsar i stället. Personalen underpresterar och då ökar kostnaderna, säger han och jämför det med att företagen får betala en extra skatt. För det handlar om väldigt stora pengar som går förlorade.

– I bolag med hög tillit har man 286 procent högre intäkter till aktieägarna jämfört med bolag med låg tillit. Där går förändringsarbete mycket snabbare och man är mer agila, medan innovationskraften sjunker i bolag där det brister i tillit.

Men – det bästa är att det går att förändras genom att tänka om och tänka rätt. I grund och botten handlar det om två saker: trovärdighet och beteende.

För att själv vara trovärdig gäller det att ha integritet, vara tydlig med sina avsikter, visa att man faktiskt är relevant och att man kan visa att man levererar bra resultat.
– Om du inte är tydlig med vad du har för avsikter så kommer din personal själv att fylla luckorna med egna tolkningar av dina avsikter. Berätta vad du vill göra – och varför. Man ska aldrig ha dolda agendor, varnar Stephen.

– Om du nu sitter och tänker att det här är något som min chef eller kollega borde höra – då är du själv en del av problemet. Du måste börja med dig själv. Från insidan och ut. Det är enda sättet att lyckas, säger Stephen och tillägger:

– Det bästa av allt är att tillit smittar!

13 steg som bygger tillit

  1. Tala klarspråk
    Var ärlig. Låt dina medarbetare få veta hur du tänker. Manipulera inte fakta, utan tala klarspråk.
  2. Visa respekt
    Uppmuntra dina medarbetare. Berätta att du uppskattar deras insatser, men det måste vara ärligt.
  3. Avslöja avsikter
    Skapa transparens på riktigt. Det räcker inte med att säga vad du vill göra. Du måste berätta varför också, annars kommer din personal att fylla i luckorna med egna tolkningar av vad dina avsikter är. Finns det saker som du inte kan berätta – förklara varför.
  4. Be om ursäkt
    Om du gör fel så be om ursäkt direkt. Försök inte släta över. Utan var ödmjuk och ta tag i situationen och rätta till det som blev fel.
  5. Visa lojalitet
    Snacka inte illa om någon som inte är närvarande. Stoppa ryktesspridning. Visa din uppskattning för andras insatser.
  6. Leverera resultat
    Se till att du klarar av det du är satt att göra – och inom utsatt tid och budget. Lova inte för mycket för att sedan underleverera. Bortförklara inte om du misslyckas.
  7. Bli bättre
    Ha hela tiden som mål att förbättras och öka din kompetens. Utgå inte från att din kompetens räcker för morgondagens utmaningar. Får du uppskattning från andra – tacka för det.
  8. Våga ta i problem
    Finns det saker som du vet att ni borde prata om, men som ingen vågar ta i? Ta tjuren vid hornen innan problemen växer sig större.
  9. Ställ tydliga krav
    Var tydlig med vad du vill att dina medarbetare levererar. De ska inte behöva gissa sig till det. Diskutera förväntningarna.
  10. Ta ansvar
    Ta ansvar själv, innan du kräver det av andra. Var tydlig med hur det går för er. Skyll inte på andra när saker går fel.
  11. Lyssna först
    Lyssna med såväl öron som ögon och hjärta. Utgå inte från att du vet vad som är viktigast för andra. Lyssna först.
  12. Håll löften
    Säg vad du ska göra – och gör exakt så. Överväg dina löften noga, även outtalade sådana. Att hålla löften är A och O.
  13. Visa smart tillit
    Visa smart tillit till personer genom att analysera situationen, riskerna och trovärdigheten hos din medarbetare.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.