Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Rekrytering, Personal & Anställda

Lita på personalen – och öka vinsten!

Yasemin Bayramoglu 8 mars, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Foto: Tillit skapar mer effektiva och innovativa företag. FOTO GETTY IMAGES

Handen på hjärtat – litar du på din personal? Om inte är det hög tid att du funderar över hur du själv agerar. För tillit till sina med­arbetare skapar inte bara bättre stämning kring ­fikabordet, utan även betydligt bättre affärer.

Att visa tillit till sina medarbetare kan låta lite fint. Men än sen då? Är det så viktigt egentligen? Om man bara är tydlig och talar om vad man vill ha gjort, hur det ska göras och när det ska vara klart, så borde ju det ändå vara det viktigaste.

Kan man tänka.

Men så tänker inte Stephen M. R. Covey, entreprenör och en riktig tungviktare inom ledarskapsutveckling. Han borde veta vad han pratar om. Hans bolag CoveyLink och FranklinCovey Global Speed of Trust Practice har hjälpt massor av bolag på Forbes lista över de 100 mest framgångsrika företagen.

[caption id="attachment_22822" align="alignright" width="150"]Stephen M. R. Covey, entreprenör. Stephen M. R. Covey, entreprenör.[/caption]

Han var nyligen i Sverige för att tala vid Executive day i Stockholm. Och för honom handlar tillit inte om att det är trevligt i första hand. Det är helt enkelt ekonomisk galenskap att inte lita på sin personal. Produktiviteten minskar drastiskt och det blir dyrt när man får ta in hjälp för att hantera konflikter. I Sverige är tilliten generellt hög såväl inom företag som i landet i stort. Men här gäller det att se upp, menar Stephen, för tilliten har börjat sjunka ganska snabbt.

Han talar om tre huvudpunkter:
  • Tillit är förtroende.
  • Tillit baseras på karaktär och kompetens.
  • Smart tillit är det goda omdömet. Ett tredje alternativ till den blinda tilltron och den rena misstron.

– Om vi inte litar på andra, hur ska vi då kunna inspirera andra och samarbeta? undrar Stephen och berättar om en övning han gjorde på ett företag. 22 personer deltog. Alla fick kort med namnen på sina kollegor och de skulle dela upp korten i två högar: en med personer som de litar på och en med personer som de inte litar på.

Nästan alla la lejonparten av sina kort i högen för personer de litar på. Men tre personer agerade annorlunda. De la i princip alla korten i högen för personer som de misstror.
– De personer som misstrodde alla sina medarbetare var exakt de personer som själva blev misstrodda! Jag brukar säga till företagsledare att du måste ge tillit för att få tillit. Om du inte litar på dina medarbetare, så kommer de inte att lita på dig heller. I alla företag där medarbetarna inte litar på sin chef så handlar det om att chefen inte visar tillit, säger Stephen.

Han menar att det nästan alltid handlar om kontroll. De som inte visar tillit är livrädda för att tappa kontrollen. Så man skapar regler i hopp om att ha kontroll.
– Men du kan inte uppfinna tillräckligt många regler för människor som du inte litar på! säger Stephen.

Han menar att man helt enkelt får stå ut med att det kan bli lite fel ibland – om man nu dristar sig till att släppa på kontrollen. Men det ska man inte vara så rädd för, för man kommer ändå att vinna på att det blir fel, jämfört med att hålla kontrollen strikt knuten till en person. För när tilliten finns där på riktigt, så går allt mycket snabbare.
– Att känna tillit är den bästa inspiration du kan få. Det gör att människor presterar mer och snabbare. Man får mer gjort. Brist på tillit bromsar i stället. Personalen underpresterar och då ökar kostnaderna, säger han och jämför det med att företagen får betala en extra skatt. För det handlar om väldigt stora pengar som går förlorade.

– I bolag med hög tillit har man 286 procent högre intäkter till aktieägarna jämfört med bolag med låg tillit. Där går förändringsarbete mycket snabbare och man är mer agila, medan innovationskraften sjunker i bolag där det brister i tillit.

Men – det bästa är att det går att förändras genom att tänka om och tänka rätt. I grund och botten handlar det om två saker: trovärdighet och beteende.

För att själv vara trovärdig gäller det att ha integritet, vara tydlig med sina avsikter, visa att man faktiskt är relevant och att man kan visa att man levererar bra resultat.
– Om du inte är tydlig med vad du har för avsikter så kommer din personal själv att fylla luckorna med egna tolkningar av dina avsikter. Berätta vad du vill göra – och varför. Man ska aldrig ha dolda agendor, varnar Stephen.

– Om du nu sitter och tänker att det här är något som min chef eller kollega borde höra – då är du själv en del av problemet. Du måste börja med dig själv. Från insidan och ut. Det är enda sättet att lyckas, säger Stephen och tillägger:

– Det bästa av allt är att tillit smittar!

13 steg som bygger tillit

  1. Tala klarspråk
    Var ärlig. Låt dina medarbetare få veta hur du tänker. Manipulera inte fakta, utan tala klarspråk.
  2. Visa respekt
    Uppmuntra dina medarbetare. Berätta att du uppskattar deras insatser, men det måste vara ärligt.
  3. Avslöja avsikter
    Skapa transparens på riktigt. Det räcker inte med att säga vad du vill göra. Du måste berätta varför också, annars kommer din personal att fylla i luckorna med egna tolkningar av vad dina avsikter är. Finns det saker som du inte kan berätta – förklara varför.
  4. Be om ursäkt
    Om du gör fel så be om ursäkt direkt. Försök inte släta över. Utan var ödmjuk och ta tag i situationen och rätta till det som blev fel.
  5. Visa lojalitet
    Snacka inte illa om någon som inte är närvarande. Stoppa ryktesspridning. Visa din uppskattning för andras insatser.
  6. Leverera resultat
    Se till att du klarar av det du är satt att göra – och inom utsatt tid och budget. Lova inte för mycket för att sedan underleverera. Bortförklara inte om du misslyckas.
  7. Bli bättre
    Ha hela tiden som mål att förbättras och öka din kompetens. Utgå inte från att din kompetens räcker för morgondagens utmaningar. Får du uppskattning från andra – tacka för det.
  8. Våga ta i problem
    Finns det saker som du vet att ni borde prata om, men som ingen vågar ta i? Ta tjuren vid hornen innan problemen växer sig större.
  9. Ställ tydliga krav
    Var tydlig med vad du vill att dina medarbetare levererar. De ska inte behöva gissa sig till det. Diskutera förväntningarna.
  10. Ta ansvar
    Ta ansvar själv, innan du kräver det av andra. Var tydlig med hur det går för er. Skyll inte på andra när saker går fel.
  11. Lyssna först
    Lyssna med såväl öron som ögon och hjärta. Utgå inte från att du vet vad som är viktigast för andra. Lyssna först.
  12. Håll löften
    Säg vad du ska göra – och gör exakt så. Överväg dina löften noga, även outtalade sådana. Att hålla löften är A och O.
  13. Visa smart tillit
    Visa smart tillit till personer genom att analysera situationen, riskerna och trovärdigheten hos din medarbetare.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.