Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem
Rekrytering, Personal & Anställda

Lita på personalen – och öka vinsten!

Yasemin Bayramoglu 8 mars, 2017 6 minuters läsning

Foto: Tillit skapar mer effektiva och innovativa företag. FOTO GETTY IMAGES

Handen på hjärtat – litar du på din personal? Om inte är det hög tid att du funderar över hur du själv agerar. För tillit till sina med­arbetare skapar inte bara bättre stämning kring ­fikabordet, utan även betydligt bättre affärer.

Att visa tillit till sina medarbetare kan låta lite fint. Men än sen då? Är det så viktigt egentligen? Om man bara är tydlig och talar om vad man vill ha gjort, hur det ska göras och när det ska vara klart, så borde ju det ändå vara det viktigaste.

Kan man tänka.

Men så tänker inte Stephen M. R. Covey, entreprenör och en riktig tungviktare inom ledarskapsutveckling. Han borde veta vad han pratar om. Hans bolag CoveyLink och FranklinCovey Global Speed of Trust Practice har hjälpt massor av bolag på Forbes lista över de 100 mest framgångsrika företagen.

[caption id="attachment_22822" align="alignright" width="150"]Stephen M. R. Covey, entreprenör. Stephen M. R. Covey, entreprenör.[/caption]

Han var nyligen i Sverige för att tala vid Executive day i Stockholm. Och för honom handlar tillit inte om att det är trevligt i första hand. Det är helt enkelt ekonomisk galenskap att inte lita på sin personal. Produktiviteten minskar drastiskt och det blir dyrt när man får ta in hjälp för att hantera konflikter. I Sverige är tilliten generellt hög såväl inom företag som i landet i stort. Men här gäller det att se upp, menar Stephen, för tilliten har börjat sjunka ganska snabbt.

Han talar om tre huvudpunkter:
  • Tillit är förtroende.
  • Tillit baseras på karaktär och kompetens.
  • Smart tillit är det goda omdömet. Ett tredje alternativ till den blinda tilltron och den rena misstron.

– Om vi inte litar på andra, hur ska vi då kunna inspirera andra och samarbeta? undrar Stephen och berättar om en övning han gjorde på ett företag. 22 personer deltog. Alla fick kort med namnen på sina kollegor och de skulle dela upp korten i två högar: en med personer som de litar på och en med personer som de inte litar på.

Nästan alla la lejonparten av sina kort i högen för personer de litar på. Men tre personer agerade annorlunda. De la i princip alla korten i högen för personer som de misstror.
– De personer som misstrodde alla sina medarbetare var exakt de personer som själva blev misstrodda! Jag brukar säga till företagsledare att du måste ge tillit för att få tillit. Om du inte litar på dina medarbetare, så kommer de inte att lita på dig heller. I alla företag där medarbetarna inte litar på sin chef så handlar det om att chefen inte visar tillit, säger Stephen.

Han menar att det nästan alltid handlar om kontroll. De som inte visar tillit är livrädda för att tappa kontrollen. Så man skapar regler i hopp om att ha kontroll.
– Men du kan inte uppfinna tillräckligt många regler för människor som du inte litar på! säger Stephen.

Han menar att man helt enkelt får stå ut med att det kan bli lite fel ibland – om man nu dristar sig till att släppa på kontrollen. Men det ska man inte vara så rädd för, för man kommer ändå att vinna på att det blir fel, jämfört med att hålla kontrollen strikt knuten till en person. För när tilliten finns där på riktigt, så går allt mycket snabbare.
– Att känna tillit är den bästa inspiration du kan få. Det gör att människor presterar mer och snabbare. Man får mer gjort. Brist på tillit bromsar i stället. Personalen underpresterar och då ökar kostnaderna, säger han och jämför det med att företagen får betala en extra skatt. För det handlar om väldigt stora pengar som går förlorade.

– I bolag med hög tillit har man 286 procent högre intäkter till aktieägarna jämfört med bolag med låg tillit. Där går förändringsarbete mycket snabbare och man är mer agila, medan innovationskraften sjunker i bolag där det brister i tillit.

Men – det bästa är att det går att förändras genom att tänka om och tänka rätt. I grund och botten handlar det om två saker: trovärdighet och beteende.

För att själv vara trovärdig gäller det att ha integritet, vara tydlig med sina avsikter, visa att man faktiskt är relevant och att man kan visa att man levererar bra resultat.
– Om du inte är tydlig med vad du har för avsikter så kommer din personal själv att fylla luckorna med egna tolkningar av dina avsikter. Berätta vad du vill göra – och varför. Man ska aldrig ha dolda agendor, varnar Stephen.

– Om du nu sitter och tänker att det här är något som min chef eller kollega borde höra – då är du själv en del av problemet. Du måste börja med dig själv. Från insidan och ut. Det är enda sättet att lyckas, säger Stephen och tillägger:

– Det bästa av allt är att tillit smittar!

13 steg som bygger tillit

  1. Tala klarspråk
    Var ärlig. Låt dina medarbetare få veta hur du tänker. Manipulera inte fakta, utan tala klarspråk.
  2. Visa respekt
    Uppmuntra dina medarbetare. Berätta att du uppskattar deras insatser, men det måste vara ärligt.
  3. Avslöja avsikter
    Skapa transparens på riktigt. Det räcker inte med att säga vad du vill göra. Du måste berätta varför också, annars kommer din personal att fylla i luckorna med egna tolkningar av vad dina avsikter är. Finns det saker som du inte kan berätta – förklara varför.
  4. Be om ursäkt
    Om du gör fel så be om ursäkt direkt. Försök inte släta över. Utan var ödmjuk och ta tag i situationen och rätta till det som blev fel.
  5. Visa lojalitet
    Snacka inte illa om någon som inte är närvarande. Stoppa ryktesspridning. Visa din uppskattning för andras insatser.
  6. Leverera resultat
    Se till att du klarar av det du är satt att göra – och inom utsatt tid och budget. Lova inte för mycket för att sedan underleverera. Bortförklara inte om du misslyckas.
  7. Bli bättre
    Ha hela tiden som mål att förbättras och öka din kompetens. Utgå inte från att din kompetens räcker för morgondagens utmaningar. Får du uppskattning från andra – tacka för det.
  8. Våga ta i problem
    Finns det saker som du vet att ni borde prata om, men som ingen vågar ta i? Ta tjuren vid hornen innan problemen växer sig större.
  9. Ställ tydliga krav
    Var tydlig med vad du vill att dina medarbetare levererar. De ska inte behöva gissa sig till det. Diskutera förväntningarna.
  10. Ta ansvar
    Ta ansvar själv, innan du kräver det av andra. Var tydlig med hur det går för er. Skyll inte på andra när saker går fel.
  11. Lyssna först
    Lyssna med såväl öron som ögon och hjärta. Utgå inte från att du vet vad som är viktigast för andra. Lyssna först.
  12. Håll löften
    Säg vad du ska göra – och gör exakt så. Överväg dina löften noga, även outtalade sådana. Att hålla löften är A och O.
  13. Visa smart tillit
    Visa smart tillit till personer genom att analysera situationen, riskerna och trovärdigheten hos din medarbetare.

Dela artikeln

Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.