Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Rekrytering, Personal & Anställda

Lita på personalen – och öka vinsten!

Yasemin Bayramoglu 8 mars, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Foto: Tillit skapar mer effektiva och innovativa företag. FOTO GETTY IMAGES

Handen på hjärtat – litar du på din personal? Om inte är det hög tid att du funderar över hur du själv agerar. För tillit till sina med­arbetare skapar inte bara bättre stämning kring ­fikabordet, utan även betydligt bättre affärer.

Att visa tillit till sina medarbetare kan låta lite fint. Men än sen då? Är det så viktigt egentligen? Om man bara är tydlig och talar om vad man vill ha gjort, hur det ska göras och när det ska vara klart, så borde ju det ändå vara det viktigaste.

Kan man tänka.

Men så tänker inte Stephen M. R. Covey, entreprenör och en riktig tungviktare inom ledarskapsutveckling. Han borde veta vad han pratar om. Hans bolag CoveyLink och FranklinCovey Global Speed of Trust Practice har hjälpt massor av bolag på Forbes lista över de 100 mest framgångsrika företagen.

[caption id="attachment_22822" align="alignright" width="150"]Stephen M. R. Covey, entreprenör. Stephen M. R. Covey, entreprenör.[/caption]

Han var nyligen i Sverige för att tala vid Executive day i Stockholm. Och för honom handlar tillit inte om att det är trevligt i första hand. Det är helt enkelt ekonomisk galenskap att inte lita på sin personal. Produktiviteten minskar drastiskt och det blir dyrt när man får ta in hjälp för att hantera konflikter. I Sverige är tilliten generellt hög såväl inom företag som i landet i stort. Men här gäller det att se upp, menar Stephen, för tilliten har börjat sjunka ganska snabbt.

Han talar om tre huvudpunkter:
  • Tillit är förtroende.
  • Tillit baseras på karaktär och kompetens.
  • Smart tillit är det goda omdömet. Ett tredje alternativ till den blinda tilltron och den rena misstron.

– Om vi inte litar på andra, hur ska vi då kunna inspirera andra och samarbeta? undrar Stephen och berättar om en övning han gjorde på ett företag. 22 personer deltog. Alla fick kort med namnen på sina kollegor och de skulle dela upp korten i två högar: en med personer som de litar på och en med personer som de inte litar på.

Nästan alla la lejonparten av sina kort i högen för personer de litar på. Men tre personer agerade annorlunda. De la i princip alla korten i högen för personer som de misstror.
– De personer som misstrodde alla sina medarbetare var exakt de personer som själva blev misstrodda! Jag brukar säga till företagsledare att du måste ge tillit för att få tillit. Om du inte litar på dina medarbetare, så kommer de inte att lita på dig heller. I alla företag där medarbetarna inte litar på sin chef så handlar det om att chefen inte visar tillit, säger Stephen.

Han menar att det nästan alltid handlar om kontroll. De som inte visar tillit är livrädda för att tappa kontrollen. Så man skapar regler i hopp om att ha kontroll.
– Men du kan inte uppfinna tillräckligt många regler för människor som du inte litar på! säger Stephen.

Han menar att man helt enkelt får stå ut med att det kan bli lite fel ibland – om man nu dristar sig till att släppa på kontrollen. Men det ska man inte vara så rädd för, för man kommer ändå att vinna på att det blir fel, jämfört med att hålla kontrollen strikt knuten till en person. För när tilliten finns där på riktigt, så går allt mycket snabbare.
– Att känna tillit är den bästa inspiration du kan få. Det gör att människor presterar mer och snabbare. Man får mer gjort. Brist på tillit bromsar i stället. Personalen underpresterar och då ökar kostnaderna, säger han och jämför det med att företagen får betala en extra skatt. För det handlar om väldigt stora pengar som går förlorade.

– I bolag med hög tillit har man 286 procent högre intäkter till aktieägarna jämfört med bolag med låg tillit. Där går förändringsarbete mycket snabbare och man är mer agila, medan innovationskraften sjunker i bolag där det brister i tillit.

Men – det bästa är att det går att förändras genom att tänka om och tänka rätt. I grund och botten handlar det om två saker: trovärdighet och beteende.

För att själv vara trovärdig gäller det att ha integritet, vara tydlig med sina avsikter, visa att man faktiskt är relevant och att man kan visa att man levererar bra resultat.
– Om du inte är tydlig med vad du har för avsikter så kommer din personal själv att fylla luckorna med egna tolkningar av dina avsikter. Berätta vad du vill göra – och varför. Man ska aldrig ha dolda agendor, varnar Stephen.

– Om du nu sitter och tänker att det här är något som min chef eller kollega borde höra – då är du själv en del av problemet. Du måste börja med dig själv. Från insidan och ut. Det är enda sättet att lyckas, säger Stephen och tillägger:

– Det bästa av allt är att tillit smittar!

13 steg som bygger tillit

  1. Tala klarspråk
    Var ärlig. Låt dina medarbetare få veta hur du tänker. Manipulera inte fakta, utan tala klarspråk.
  2. Visa respekt
    Uppmuntra dina medarbetare. Berätta att du uppskattar deras insatser, men det måste vara ärligt.
  3. Avslöja avsikter
    Skapa transparens på riktigt. Det räcker inte med att säga vad du vill göra. Du måste berätta varför också, annars kommer din personal att fylla i luckorna med egna tolkningar av vad dina avsikter är. Finns det saker som du inte kan berätta – förklara varför.
  4. Be om ursäkt
    Om du gör fel så be om ursäkt direkt. Försök inte släta över. Utan var ödmjuk och ta tag i situationen och rätta till det som blev fel.
  5. Visa lojalitet
    Snacka inte illa om någon som inte är närvarande. Stoppa ryktesspridning. Visa din uppskattning för andras insatser.
  6. Leverera resultat
    Se till att du klarar av det du är satt att göra – och inom utsatt tid och budget. Lova inte för mycket för att sedan underleverera. Bortförklara inte om du misslyckas.
  7. Bli bättre
    Ha hela tiden som mål att förbättras och öka din kompetens. Utgå inte från att din kompetens räcker för morgondagens utmaningar. Får du uppskattning från andra – tacka för det.
  8. Våga ta i problem
    Finns det saker som du vet att ni borde prata om, men som ingen vågar ta i? Ta tjuren vid hornen innan problemen växer sig större.
  9. Ställ tydliga krav
    Var tydlig med vad du vill att dina medarbetare levererar. De ska inte behöva gissa sig till det. Diskutera förväntningarna.
  10. Ta ansvar
    Ta ansvar själv, innan du kräver det av andra. Var tydlig med hur det går för er. Skyll inte på andra när saker går fel.
  11. Lyssna först
    Lyssna med såväl öron som ögon och hjärta. Utgå inte från att du vet vad som är viktigast för andra. Lyssna först.
  12. Håll löften
    Säg vad du ska göra – och gör exakt så. Överväg dina löften noga, även outtalade sådana. Att hålla löften är A och O.
  13. Visa smart tillit
    Visa smart tillit till personer genom att analysera situationen, riskerna och trovärdigheten hos din medarbetare.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.