Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Mannen bakom Kolmårdens djurpark

13 juni, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
Kolmårdens djurpark

Foto: Ulf Svensson är mannen bakom Kolmårdens djurpark.

En entreprenör ut i fingerspetsarna. I det allmännas tjänst. Ulf Svenssons idé räddade Kolmårdens kommun – och skapade en världssuccé.

Söker man på Ulf Svensson i Allabolags register får man veta att han vid 88 års ålder är framtidskonsult. Och visst har han ett öga för vad som kan bli något! Inget nytt i det.

I början av 60-talet var Kolmården en av Sveriges sämsta kommuner. Utflyttningen var stor och det fanns inte ens pengar till att byta trasiga gatlyktor. Då trädde räddningen in i form av en 32-årig blond man med intensiva blå ögon.

Det visade sig snart att han inte var någon vanlig Svensson. Ulf hade erfarenhet från bland annat scoutrörelsen och hade ett stort intresse för både människor och djur. Han ville förvandla en del av det stora bergs- och skogsområdet till en djurpark av aldrig tidigare skådat slag.

De hårt pressade kommunalråden tvingades mer eller mindre att säga ja till förslaget. Något måste hända med Kolmården. Ulf blev landets första betalda kommunalkonsulent och fick ett år på sig att förverkliga sin dröm.

– Jag minns att jag tänkte att här finns varje år tusentals människor som vandrar omkring i Kolmården och plockar bär och svamp. De badar i Bråviken utan att betala ett enda öre. Jag ville till en början göra ett fritidsområde och få in lite inkomster. Det blev så småningom Kolmårdens djurpark, säger han.

Ulf började kontakta olika djurparker runt om i Europa. Det enda svar han fick kom från Parken Zoo i Eskilstuna som öppnade redan 1954: ”Starta aldrig en djurpark, det blir bara förluster!” Men Ulf gav inte upp. Han besökte dåvarande finansminister Gunnar Sträng som bara skakade på huvudet och sa: ”Det är två fel med projektet. Du ligger tio år före din tid och Du kan aldrig skaffa fram pengar till byggandet.”

Strängs kommentar var som tändvätska. Ulf ringde arkitekten Tage Hedlund i Borås, en barndomsvän som han i unga år spelat fotboll med. Tage, som ritat Borås populära djurpark, erbjöd sig att göra några utkast för ett minimalt arvode.

Tre olika platser


Det dröjde inte länge förrän de två strövade omkring i skogarna, trampade över myrarna och klättrade i bergen. Ulf hade tre olika platser i det stora området att placera djurparken på. Till slut fastnade han för området som låg 18 kilometer nordost om Norrköping vid Bråvikens norra strand, hundra meter över havet.

– Det var den bästa platsen med tanke på närhet till vatten och den fantastiska utsikten över vattnet.

Den sommaren tillbringade Ulf med att läsa så mycket litteratur om djurparker han hann med, när han inte för egen bekostad gav sig ut på resor och besökte olika djurparker runt om i Europa. Han kontaktade en erfaren djurhandlare i Köpenhamn och fick en lista på antalet djur som behövdes och vad kostnaden ungefär kunde bli för dem.

Med hjälp av den informationen och arkitekten Hedlunds beräkningar la Ulf fram kostnadsplan för kommunfullmäktige i december 1962. Den godkändes enhälligt trots att finansieringen ännu inte var klar. Fattiga Kolmården behövde skaka fram 1,5 miljoner i startkapital.

– Det var en tuff tid, berättar Ulf. Enda möjligheten var att övertyga privata finansiärer att hoppa på tåget. Tage Hedlund trodde på projektet och var först med att köpa in sig. En byggmästare i Stockholm och en restaurangägare i Malmö var också med.

Kolmårdens djurpark blir till


På sommaren två år efter att idén presenterades var kapitalet i hamn. Sista augusti 1964 tog dåvarande landshövding Per Eckerberg första spadtaget och nu började ett intensivt arbete. Orten bidrog själv med runt hundra arbetslösa bland byggnadsarbetarna. Allt gick i rasande fart.

Men i december samma år fick Svensson ett insidertips om att det kunde finnas mul- och klövsjuka i Danmark.

– Jag kan berätta det nu eftersom händelsen är preskriberad i dag. Vi hade köpt in över tvåhundra djur hos handlaren i Helsingör vilka skulle levereras strax innan den annalkande premiären. I all hast åkte jag och mina medarbetare i fem lastbilar ner för att hämta hem apor, antiloper, kameler och tigrar. När vi kom till Helsingör med vår last runt elvatiden på kvällen gick en av lastbilarna sönder. Gränsen skulle stängas vid midnatt. Jag lyckades hitta en bonde som med hjälp av en traktor drog ombord lastbilen på färjan en kvart innan gränsen stängdes.

Så kom dagen då det skulle visa sig om planerna på en djurpark i Kolmårdens storslagna natur skulle hålla måttet. Tidningar, radio och TV hade följt tillkomsten av djurparken. Nu väntade Ulf, hans medarbetare och alla djuren bara på publiken.

Redan tidigt på morgonen ringde det hemma hos Ulf. Det var en jäktad och pressad polis i luren som meddelade att de fått svårigheter med trafiken fram till djurparken. På förmiddagen uppstod kaos. Trafiken fick dirigeras om. När det var som värst hade en kö bildats med bilar på över två mil!

Över 40 000 personer tog sig in genom djurparkens grindar den här allra första dagen! Och stämningen var hög när landshövdingen Per Eckerberg klippte de blågula banden som satt mellan två bräkande getter som lugnt gick och betade på den gröna marken.

Succé från start


Succén var ett faktum. Greppet att inte ha några burar utan att djuren fick röra sig fritt inom vissa områden gjorde att folk fick en helt annan kontakt med dem. Det är klart att de 17 tigrarna som också snabbt blev populärast hade en egen inhägnad. Den var då Europas största och gav ett exotiskt intryck när de vandrade runt bland tallar och andra nordiska träslag i sin omgivning.

Första halvåret kom över 400 000 besökare till Kolmårdens djurpark. Bland publiken fanns också besökare från olika djurparker runt om i Europa. De utflyttade ortsborna från kommunen började återvända och äntligen andades det optimism i Kolmården. Ulf borde varit helnöjd.

– Det farligaste i det här läget var om vi slagit oss till ro och trott att allt var färdigt. Det vore inte bra att slå av på takten. Då kunde projektet förlora sin livskraft. Andra stora nöjesparker som Liseberg eller Gröna Lund presenterade en nyhet varje år. Vi tog efter, fast här handlade det inte i första hand om karuseller och andra åkdon utan om attraktiva djur i så naturlig miljö som möjligt.

Ulf blev snabbt hemtam i djurparksbranschen. 1968 byggdes en av världens största anläggningar för isbjörnar. Ett naturligt berg med en nio meter djup bassäng där fyra miljoner liter vatten ständigt cirkulerade för att de vita björnarna skulle trivas. 1969 kom ett omtyckt delfinarium. Och så höll det på.

Europas största djurpark


Med 250 hektar blev Kolmården också Europas till ytan största djurpark. Det märkliga var att djuren från Afrika som noshörningar, sebror, kameler, elefanter och tigrarna anpassade sig väl till det svenska klimatet. När snön föll under vintertid tog elefanterna in snön in sina snablar och sprutade den över ryggen. Tigrarna var kanske det djur som älskade de vita flingorna mest. De rullade runt och slog med sina tassar i den ibland meterdjupa snön.

Kolmårdens djurpark var inte bara djur. Ulf med sinne för PR såg till att parken också lockade till sig kändisar. Kungafamiljen har besökt Kolmården flera gånger, statsminister Tage Erlander fick på sin tid träffa en närgången tiger och hans efterträdare Olof Palme var där med sin familj flera gånger.

Ove Rainer, generaldirektör på Postverket innan politiken kallade, ordnade så att Kolmårdens djurpark fick egen poststämpel och eget postnummer. Parken hade till och med en egen bank.

Under åren blev det många besök på andra djurparker runt om i Europa. 1968 inledde Ulf ett samarbete med två djurparker i Rostock i dåvarande Östtyskland. Två djurvårdare skulle vartannat år gästa respektive parker.

– Men vad jag inte visste då var att chefen för Rostock Zoo, Dieter Schwartz, var Statsiagent. Han hade i unga år tvingats skriva på ett dokument för att få pengar till sina juridikstudier. Hans uppgift förutom att sköta om djurparken var att vart fjortonde dag lämna rapporter om personer som kunde vara intressanta för DDR:s säkerhetspolis.

Djurparkschefen utförde sitt uppdrag med största noggrannhet. Han hade redan 1957 under täcknamnet ”Imme” börjat sitt arbete för den statliga spionageorganisationen. Bland alla personer som registrerades var Ulf Svensson, två kommunalråd och tre fullmäktige från Norrköping!

– Det hela avslöjades på 90-talet av Expressenjournalisten Alf Montan efter att Berlinmuren fallit. Förutom oss fanns även ett trettiotal medarbetare från Kolmårdens djurpark i listorna. När detta kom fram förhördes vi alla av Säpo. I dag skrattar jag mest åt uppgifterna.

Ulfs insats räddade Kolmårdens kommun i ett prekärt läge. Han var ansvarig för djurparken fram till 1988. Sedan fortsatte han som koncernchef till 1991. I dag räknas djurparken, som numera är i privat ägo, till en av landets stora turistattraktioner.

Hyllad av staten

  • Namn: Ulf Svensson.
  • Ålder: 88 år.
  • Familj: Hustrun Marianne Sterner-Svensson.
  • Yrke: Entreprenör.
  • Bor: I Norrköping.
  • Omnämnd i utredning: ”Ulf Svensson gick från ord till handling trots hårt motstånd från många håll. Projektet lyckades mot alla odds och satte kommunen på världskartan. Uppbyggnaden gjordes genom innovativa finansieringslösningar. Inget var omöjligt.” (SOU 2003:90)

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.