Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Min bästa affär

18 april, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Det tar lite tid att komma igång med en ny blogg. Kasta sig ut liksom. Efter nästan två år med min frilansblogg ska jag plötsligt blogga om något annat, och det är svårt! Men jag antar att det bara är att köra, och utvärdera eftersom.

Jag kanske ska börja med att berätta lite om mig, om du skulle hittat hit via min ledare i Driva Eget. När jag håller kurser brukar jag skämtsamt säga att jag drivit eget i hela mitt liv. Det är förstås en sanning med modifikation, men min första "business" var i alla fall en tidning som hette Björkmansbladet. Här kunde man läsa rafflande artiklar i stil med: "Foträtt för Carro!" (om att min syrra fått nya, slajmgröna skor) eller "Full fart på odlingslotten!". Denna layoutade jag upp i Word, häftade ihop och sålde till familjen – alltså de som själva var med i artiklarna – för 10 kronor exet. Kostnaden för produktionen var noll, mamma stod ju för pappret och skrivarbläcket. Kanske en av mina bästa affärer någonsin.

Snabbt insåg jag att det fanns mer pengar att tjäna. Min mamma fick ta med sig tidningen till sitt jobb där även hennes kollega Helen köpte ett ex. Och så några till kollegor, liksom min mormor och morfar. I slutet av månaden hade jag över 100 kronor, en betydande summa för 11-åriga Camilla! Kanske var det där min passion för tidningar och att driva eget föddes.

Det blev gymnasietider och jag och min bästis Lotta började fixa fester. Om allt går åt helvete kommer jag definitivt att börja med det igen, för jäklar vad kul det var! Och lätt, bara man har ett stort nätverk. Vi tryckte upp affischer och snygga "inbjudningskort" – men längst ner stod det "pris: 100 kronor". Tyvärr slutade den sista festen med slagsmål och fylleslag. Och någon av gästerna snodde en massa flaskor vin från festlokalen. Vi fick lägga ner vår lilla verksamhet.

Sen läste jag ekonomi i Uppsala och utbildade mig till journalist i London, där jag skaffade f-skattsedel och började frilansa. Och ja, den storyn kan den som är intresserad läsa mer om på min frilansblogg. Nu delar jag min tid mellan Driva Eget och mitt eget företag, där jag driver en tidning inom tandvården tillsammans med några andra. Dessutom håller jag lite kurser inom frilansande, och har precis skrivit klart en bok om samma sak som kommer ut på Liber i juni.

Det ska bli jättekul att skriva mer om företagande och lära känna dig, kära bloggläsare. Vem är du och vad sysslar du med? Skriv en kommentar och varmt välkommen hit!

/ Camilla

Foto: Christian Gustavsson.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchage

Partner

Riskerna med PDF-fakturor gör e-faktura till tryggaste valet

Att skicka fakturor som PDF eller i word-format kan kännas enkelt och invant. Men det kan också bli en fälla – både för dig som företagare och för dina kunder. Här går vi igenom tre risker med PDF-fakturor – och varför det är smartare med e-faktura.

inexchange
Inexchange 27 juni, 2025 Uppdaterades 2 juli, 2025 3 minuters läsning
e-faktura

Foto: Inexchange

Innan vi går igenom riskerna med PDF-fakturor och fördelarna med e-fakturor; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Risk 1: Dina fakturor fastnar i spamfilter eller försvinner

Fakturor som skickas via e-post riskerar att:

  • fastna i spamfilter
  • hamna i fel inkorg
  • glömmas bort, eller skrivas ut och förloras

Varför är e-fakturor bättre? Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Risk 2: Du riskerar att utsättas för bluffakturor och bedrägerier

PDF-fakturor och pappersfakturor kan manipuleras på vägen eller till och med skapas av bedragare. Någon kan lägga in sina egna betalningsuppgifter i en faktura som ser äkta ut.

Fakturor som skickas ut som erbjudanden, men ser ut som betalningskrav, är en växande fälla för småföretag.

Varför är e-fakturor bättre? Med e-faktura (till exempel via Inexchange, som 60 000 företag har valt) minskar du risken för att ta emot falska fakturor.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord där bluffversioner ofta smyger sig in. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här).

Risk 3: Du tappar tid och kontroll

PDF-fakturor kräver ofta manuell hantering, registrering och bokföring. Det ökar risken för fel, tar tid och blir därmed kostsamt. Dessutom försvårar det spårbarheten om du behöver gå tillbaka och kontrollera en betalning.

Varför är e-fakturor bättre?

  • du slipper pappersarkiv
  • du får automatiska påminnelser och matchning mot inköpsorder
  • du får bättre statistik över utgifter och intäkter

Många sparar 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura. Och här kan du testa att skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt.

Vad är en e-faktura egentligen?

En e-faktura är en faktura som skickas i ett strukturerat digitalt format, och inte som en PDF eller bild. Den går att läsa av automatiskt av mottagarens system. E-fakturan möter även framtidens krav. Det blir allt viktigare att skicka och ta emot fakturaformat som uppfyller rekommenderad europeisk standard. Exempelvis Peppol BIS. Det är ett format skapat i EU:s regi och som också börjat breda ut sig i andra världsdelar.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Mindre papper, mindre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än  60 000 företag effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.

60 000 anslutna företag
Många användare är en kvalitetsgaranti. För det betyder att förtroendet är högt. Alla uppskattar tjänster man kan lita på.

Miljontals fakturor varje vecka
Fakturaleveranser behöver löpa via tillförlitliga system. Inexchange handskas varje vecka med miljonvolymer. Säkert och tryggt.

Hållbart och miljövänligt
Genom att skicka och ta emot fakturor och andra affärsdokument elektroniskt hjälps vi åt att minska miljöpåverkan.



Hitta inte dig själv. Skapa dig själv! (så här gör du)

Sluta lägg din energi på att hitta dig själv (så gör ju alla andra, och hur går det?). Fokusera istället på att skapa dig själv. Här får du tre enkla steg som hjälper dig att skapa en ny, härlig version av dig själv.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 17 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 1 minuts läsning
Hitta sig sja¨lv

Foto: Unsplash

Det handlar inte om att hitta sig själv. Det handlar om att skapa sig själv. Det var citatmaskinen George Bernard Shaw som sa det först, och vi kunde inte hålla med mer.

När vi är ute med Driva Eget möter vi så otroligt många företagare som fortfarande letar efter ”vad de egentligen vill”. Människor som vill ”hitta sig själva”. Och det är ju nobelt och bra, men är det möjligt?

Vi tror snarare att det handlar om att skapa sig själv. Eller som Tony Robbins sa när vi såg honom i London: ”I create this motherfucker!”. Boom, inga halvmesyrer, det är upp till oss själva att skapa det vi vill ha i våra liv. Och att bli de människor vi önskar.

Skapa dig själv i tre steg!

Första steget är att släppa din mentala upphetsning kring allt du inte kan påverka. Väder, andra människor etc. Lägg istället allt ditt fokus på det du kan förändra, vilket i huvudsak är dig själv.

Andra steget är att göra en tydlig målbild: hur vill du vara som människa? Vad vill du att gästerna säger om dig på din begravning? Vad vill du vara känd för? Här kan du enkelt skapa en trevlig storytelling som bygger historien om dig och ditt företag. Människor älskar att följa dem som är på väg någonstans.

Tredje steget är att skapa integritet i alla steg. Om det du tänker är samma sak som det du säger och vad du sedan gör, kommer du att må bra. Så länge det du tänker är bra för världen, såklart!



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.