Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Några ödmjuka råd i väntans tider...

27 oktober, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Inget är som väntans tider. Nej. Exakt. INGET är som väntans tider. Och i den första av mina blogginlägg tänkte jag förklara lite om epitetet väntan.Jag som ska lotsa er genom farvatten av mina blogginlägg heter Niklas Gerholm, 42. Jag sa upp mig från jobbet i somras för att satsa på flera nya idéer. Jag har tidigare arbetat många år med en community för föräldrar som aldrig nådde sina mål av skäl jag får anledning att återkomma till. Jag vågar i alla fall så smått smaka på ordet entreprenör även om min inkomst från det jag gör fortfarande hägrar någonstans där framme.

I mina blogginlägg på Driva eget kommer jag ta upp ämnen som berör entreprenörskap och mitt eget entreprenörskap. Eftersom mitt entreprenörskap är ekvivalent med mitt liv (eftersom Fritid Företagande Familj är de tre F som mixas samman i en mustig gryta) så kommer jag även bli lite personlig vilket jag hoppas inte ska störa.  Så var var vi? Aha! Här! Väntan. V...ä...n...t...a...n. Du minns den från din barndom eller hur? Julafton. Födelsedagar. Lördagsgodis. När ska pappa bygga koja med mig? Men du minns den nu också. När kommer mejlet från VemSomHelst AB? När ringer tryckaren egentligen? Skulle inte advokaterna hört av sig i förgår senast? Låt oss tala väntan för ni lider av den precis som jag. Men vad jag minns och också upplever är väntan.

Den dag du bestämmer dig för att starta en verksamhet, vare sig du registrerar den dag ett eller så smått börjar planera den, så kommer du få lära dig att tålmodigt likt ett barn... vänta. Jag hatar att vänta. Men man måste vänta. Frågan är vad det är man väntar på? Äger all den här väntan sin riktighet? Låt mig få exemplifiera och komma med några ödmjuka råd kring ämnet väntan.

För en tid sedan väntade jag besked från en samarbetspartner som kontaktat mig. Avtalet var mer eller mindre klart. Vi skulle höras om några dagar. Några dagar gick. Så gick några till. Jag ringde upp. Inget svar. Ingenting. Efter en tid slutade jag ringa. Den partnern som jag verkligen gillade från början och som själv sökt upp mig har nu dalat en aning i mina ögon. Hade något hänt? Jag fick aldrig veta. Jag fick vänta.

För tillfället driver jag en podcast som jag försöker få sponsorer till. Min kollega har gjort ett hästjobb vad det gäller marknadsföringen och sponsorjakt men här gäller det att vänta. Vänta på att kvinnan som har hand om det och det ska återkomma från konferens (går det möjligen att använda mobil teknologi för ett samtal så vi slipper vänta en vecka, jasså inte det nähä tack då). Vänta på att marknadschefen ska återkomma efter att hon har läst mejlet (läs: vi ringer tillbaka till marknadschefen om senast en vecka).

Vänta på att underleverantören ska bli klar med sin produkt så man kan komma vidare. Vänta på  att potentiella samarbetspartner ska lösa sina problem med en leverantör så man kan fördjupa ett samarbete. En gång fick jag vänta på en kommun i fyra månader. Vid första mötet var allt klart och vi skulle inleda samarbete. Sen kom ingenting från kommunen. Och mannen ifråga slutade svara. Efter en månad av radiotystnad efter ett intesivt jagande ringde jag igen och fick svar direkt. Frågan hade lämnats över av okänd anledning. Inom ytterligare några månader återkom berörd part med ett ”det blir inget samarbete.” Anspänningen som samlats efter den väntan slog hårt på psyket. Vänta. Vänta. Vänta. Att ”snällt vänta” är lite av en svensk inställning. Då man snällt väntar händer oftast... ingenting. Alls.

En av mina förebilder är Steve Jobs. Han var fantastisk och han var vidrig. Men han gav aldrig upp. I sitt säljande kunde han ringa tjugo gånger om dagen tills återförsäljaren gav upp och tog in hans Apple-dator. Idag fungerar inte den principen. Men energin och viljan måste finnas där. Krossa väntan. Men krossa den vid rätt tillfälle.

Men jag är fullt medveten om att man måste vänta. Jag kan hantera väntan. Mitt problem är då väntan drar ut över tiden och det gör den i princip alltid. Jag förstår att den drar ut på tiden då man som företagare inte har mycket att komma med och mer är beroende av den som man söker än den som man söker är beroende av en själv. Det är en dum inställning från den andra parten för du vet aldrig vem det är som kommer ta nästa position på marknaden. En dag kan förhållande vara omvänt. Man bör behandla alla lika – stora som små. I företagande och i verkliga livet.

Vänta alltså... Tiden går. Det är jobbigt i sig. Men vad värre är att det kostar dig. I värsta fall kan det kosta dig mycket. Du förlorar antingen pengar eller tid då dagarna rinner iväg. Och om vi ska bli lite personliga så lider du nog en del inombords också. Nervositeten gör sig påmind. Det kan gå ut över folk som du har i din närhet. Din väntan gör sig påmind hos fler än dig själv. Det är inte bra och du vill verkligen agera. Så vad kan du göra åt det?

Två saker. Du kan höra av dig. Ligga på. Få dem att respondera. Det uppskattas av vissa men inte av alla. Ibland kan dina påringningar kan komma olägligt. Du kan verka desperat. Ibland slår det tillbaka och folk blir irriterade. Hur mycket man kan ligga på beror inte på dig utan på den du bearbetar. Och ganska sällan vet du graden av toleransnivå. Men försök få ur dem ett datum, en tid då de ska återkomma. Då ligger bollen hos dem och du har rätt att ringa upp.

Det andra du kan göra är att titta på alternativa lösningar.  Mitt råd är att alltid ha alternativa lösningar. Gärna flera. Det här är ett mer krävande tillvägagångssätt men det bygger säkerhet. Hela min egna affärsidé bygger egentligen på ”alternativa lösningar”.

Har du tur kan också vänta bli synonymt med timing. Att vänta in något och samtidigt försöka bygga en relation kan ge fruktsamma samarbeten. Antag att du har kontakt med en underleverantör som skapar en unik produkt men som fortfarande behöver få ut den på marknaden. Genom att vara med i en betatest av den bygger du en relation som kan vara viktig för ditt företags framtid. Det här handlar bara om tur och tidpunkter och kan resultera i så väl ingenting som någonting men det är ett exempel på när väntan kan föra något gott med sig. Väntan kan också föra något gott med sig då det du väntar på inte visar sig vara det bästa alternativet. Ett nytt och bättre alternativ uppenbarar sig som hade varit svårtillgängligt om du tagit det första alternativet. Dock är slaget av ett nej efter en lång tids väntan på något som är mer eller mindre avgörande brutalt. Jag har själv upplevt det flera gånger. Väntan är alltid värre än beslutet. Jag säger det igen: skaffa alternativa planer. Den dag du sitter där och väntar (läs idag) så tycker jag du ska försöka ta åt dig av de här tankebanorna och applicera dem på det du väntar på.

Men trots allt är jag besviken på hur deadlines så ofta spräcks i det här landet. Själv försöker jag vara noga med deadlines och tider. Håller det fullt ut? Vi kan väl börja med att testa min leveransförmåga i förhållande till tid med att undersöka min frekvens av antalet postade inlägg i månaden här? Tack för er tid. Nu fick någon annan vänta på er.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.