Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Han är stjärntatueraren som fått kämpa för sin framgång

För Driva Eget berättar Salong Betongs Daniel Beijner om hur pengarna han blev lurad på ledde till större framgång

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 9 oktober, 2018 Uppdaterades 21 mars, 2025 5 minuters läsning
Salong Betong

Foto: Daniel Beijner på Salong Betong lärde sig av misstaget. Foto: Sara Ringström

Berättat för Caroline Engvall:

”2009 var jag med och startade tatueringsstudion Salong Betong. Idén kom när jag och min bästa vän behövde ett jobb – så vi skapade helt enkelt ett.

I början hade vi väldigt stora visioner men inga pengar, så det tog ett tag att landa i något som vi kunde genomföra. Vi jobbade hårt och målmedvetet. Vi sökte starta eget-bidrag men fick avslag på avslag eftersom de inte ansåg att vår affärsplan var stark nog.

Därför arrangerade vi en stor fest för att samla in pengar. Det blev succé! Tusen personer kom och det är tack vare dem som vi finns idag. Ett år senare kunde vi öppna dörrarna till den studio som idag är vårt flaggskepp, i en källare i Högdalen.

Jag gjorde ett stort misstag tidigt i vår karriär när en i Sverige välkänd person skulle dra igång sitt varumärke. Personen var inte nöjd med sin logotyp och sitt artwork, så hen kom till oss och sa vad hen önskade och att det var akut deadline. När jag ville prata budget blev jag informerad om att pengar inte var något problem.

Vi jobbade dag och natt ett par dagar tills vi var nöjda. Jag levererade jobbet med en faktura som jag hade gett en bra rabatt på, eftersom jag ville hålla mig på god fot med kunden. Men kunden bestred fakturan och berättade vad de tyckte att vårt jobb var värt.

Jag blev helt ställd och kände mig arg och besviken, då vi verkligen hade lagt ner tid och själ i arbetet.

Jag meddelade jag att jag inte är det minsta intresserad av deras pengar, att jag är tacksam för läxan jag precis lärt mig – och önskade dem lycka till.

Idag har de sålt varumärket vidare för cirka 50 miljoner kronor.

Vid den här tiden hade jag min kompanjon, men överlag använder jag mina kompanjoner, mina kollegor, min familj och mina vänner som bollplank. Jag hämtar inspiration från alla i min omgivning. Ibland fastnar jag i en tankefälla och behöver få input från andra för att se en annan lösning på situationen.

I mina ögon var det deras misstag och min läxa. Varje gång jag känner ”det där hade jag kunnat göra bättre”, analyserar jag vad jag har gjort för att kunna göra det bättre nästa gång. Det känns aldrig kul, men man ska hela tiden vara hungrig på att bli bättre. I just det här fallet var det inte så svårt att lista ut vad jag kunde ha gjort bättre.

Läxan jag lärde mig där och då var att aldrig sätta igång ett jobb utan att vara överens om vad det kommer att kosta.

Men i mina ögon var det deras misstag och min läxa. När det svider ordentligt lär man sig som mest och jag är inte bitter alls.

Det är också väldigt viktigt att vara rak och tydlig innan man sätter igång ett arbete, alla parter ska vara överens om pengar och utförande. Mitt bästa tips är att hela tiden minimera allt utrymme för missförstånd i alla sammanhang.

Min största företagarerfarenhet generellt är att det är okej att ha motgångar och konkurrens. Du behöver bara jobba hårt, lite hårdare än de andra. Så länge du lär dig av dina misstag blir du rikare. Hårt arbete är den enda nyckeln till framgång.

Idag vet jag också värdet på vår kunskap, på kvaliteten i vårt hantverk och tyngden i vårt varumärke. Jag är inte rädd att förlora en kund bara för att jag vill ha betalt för vårt arbete.”

Från ingenting till någonting

Namn: Daniel Beijner

Ålder: 36 år.

Bor: Bandhagen, Stockholm.

Karriär: Startade Salong Betong 2009 ihop med kompisen Anders "Bleckan" Bleckhorn. Nu har man tatuerarstudior i både Stockholm och Malmö.

Utför även andra designuppdrag och har även formgett skor åt Reebok, porslin åt Johan & Nyström, arrangerat en fotbollsturnering och gjort webbserien Danne och Bleckan – för varenda unge tillsammans med Unicef.

Vanliga frågor om Salong Betong och Daniel Beijner

(FAQ tillagd i efterhand av redaktionen)

Vilka är grundarna bakom Salong Betong?

Salong Betong grundades 2009 av Daniel Beijner tillsammans med Anders "Bleckan" Bleckhorn. De började sin resa med en vision om att skapa något eget när de båda behövde jobb, och genom hårt arbete och en framgångsrik insamlingsfest kunde de förverkliga sin dröm om en tatueringsstudio.

Hur startade Daniel Beijner och Bleckan Salong Betong?

Efter flera avslag på starta eget-bidrag arrangerade de en stor fest som blev en succé med tusen besökare. Pengarna från festen möjliggjorde öppnandet av deras första studio i en källare i Högdalen, Stockholm, som än idag är deras flaggskeppsbutik.

Vad gör Salong Betong idag?

Idag driver Salong Betong tatueringsstudior i både Stockholm och Malmö. Företaget har även expanderat till andra kreativa områden, including designuppdrag för Reebok, porslinsdesign för Johan & Nyström, samt samarbeten med Unicef genom webbserien "Danne och Bleckan – för varenda unge".

Vilka är Daniel Beijners bästa tips för företagare?

Beijners viktigaste råd är att alltid vara tydlig med priser och villkor innan man påbörjar ett arbete, minimera utrymmet för missförstånd, och att se motgångar som lärotillfällen. Han betonar att hårt arbete är nyckeln till framgång och att man måste våga ta betalt för sin kompetens.

Hur har Salong Betong utvecklats sedan starten 2009?

Från en enkel start med begränsat kapital har Salong Betong växt till ett välkänt varumärke inom tatueringar och design. Företaget har expanderat geografiskt med studios i flera städer och breddat sin verksamhet till att omfatta olika kreativa samarbeten och projekt utanför tatueringsvärlden.

Vad är den viktigaste lärdomen från Salong Betongs resa?

Den viktigaste lärdomen enligt Daniel Beijner är att värdesätta sitt arbete och inte vara rädd för att förlora kunder på grund av rättvis prissättning. Han betonar också vikten av att lära sig av motgångar och att alltid sträva efter att bli bättre, oavsett framgång.



ANNONS

Innehåll från Nordea

Partner

Syskonparets Gridellis italienska smaksuccé – omsätter 20 miljoner på två personer

De har inga anställda och har inte tagit in något riskkapital. Ändå har syskonen Liza och Tommie Gridelli lyckats bygga ett delikatessvarumärke med internationell räckvidd. Allt tack vare barndomens doft- och smakminnen – och fin hjälp från Nordea.

nordea
Nordea 30 september, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 8 minuters läsning
Syskonparets Gridellis italienska smaksuccé

Foto: Karl Nordlund

Psst! Innan vi berättar hur syskonen Gridelli byggt sitt fantastiska företag, ta gärna en titt på Nordeas finansieringsguide – som kan hjälpa även ditt företag att hitta rätt kapital till er tillväxtresa. 

Det sägs att doften är vårt mest envisa sinne – den tränger så djupt in i oss att den aldrig släpper taget. Smaken bär på samma magi, på en bråkdels sekund kan den föra oss till en annan tid, en annan plats. Det är något syskonen Liza och Tommie Gridelli vet allt om.

För dem är dessa sinnen motorn i deras framgångssaga, det som fick dem att en dag för över tjugo år sedan beställa hem en halv pall olivolja från deras farmors och farfars vänner i Italien.

– Våra barndomssomrar hos farmor och farfar i Rimini var en dröm med sol, närhet till havet och stora middagar, men framför allt ett svalt skafferi fullt av godsaker från olika delar av Italien, berättar Tommie Gridelli.

– Från skafferiet fick vi barn ofta i uppgift att hämta olivoljan – en så kallad novello som görs innan oliverna hunnit mogna. Den hade funnits i generationer och den var så god, säger Liza Gridelli.

1_DSC9860
Syskonen Liza och Tommie Gridelli tillbringade barndomssomrarna hos farmor och farfar i Rimini. Smakminnena därifrån inspirerade dem att starta ett företag tillsammans med italienska delikatessprodukter.

Foto: Karl Nordlund

Hamnade i Rimini av en slump

Det är morgon i den gamla ramverkstaden i Lerum, där syskonen huserar med sitt numera tolvåriga delikatessvarumärke Gridelli.

– Vi hinner inte packa själva längre, så nu ska vi flytta allt till ett tredjepartslager, säger Tommie medan han vandrar runt bland hyllmeter av olivoljor, vinäger och marmelader.

Flera decennier tidigare hade de sett sin pappa komma hem från resor med väskan full av råvaror.

– När mamma som ung tågluffade genom södra Europa, hamnade hon i Rimini – där hon blev kär i en trummis. Det var pappa. Efter några år i Italien flyttade de till Sverige, men under hela vår uppväxt fanns en längtan kvar, efter råvaror som inte gick att hitta här.

Att Liza och Tommie Gridelli som vuxna tog hem den olivolja de älskat som barn är därför inte så märkligt, med tanke på att de sett sin pappa göra det. Och att de skulle jobba ihop har de alltid vetat.

– Jag tror vi var fjorton och sju år gamla när vi bestämde oss för det, säger Liza.

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om både dig och företagets tillväxt? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

2_DSC9201
För 20 år sedan beställde Liza och Tommie en halv pall olivolja från farmor och farfars vänner i Rimini. Det blev starten på framgångssagan Gridelli.

Foto: Karl Nordlund.

Nu finns Gridelli även i Sydkorea

Men de kunde lika gärna ha hamnat i konstens värld – deras andra stora kärlek efter det italienska köket. Under uppväxten i Lerum var väggarna täckta med målningar, och deras pappa, som var kläddesigner, och mamma, dekoratör, tog dem ofta till museer där fantasin fick vandra fritt bland färger och former. Men i Tommie pulserade också en entreprenöriell ådra.

– Redan som väldigt liten försökte jag sälja mina teckningar, för jag älskade både att måla och göra affärer.

När föräldrarna senare separerade blev det naturligt att både hålla i pengarna och att hjälpa till hemma hos mamma, där de fortsatte att bo.

– Men vi spräckte såklart alltid matbudgeten. Vi lagade nämligen gärna stora italienska middagar och åkte långt för att hitta de rätta råvarorna, berättar Liza.

Även om Tommie så småningom hade egen ateljé i Göteborg och Liza gick i konstskola såg ingen av dem en yrkesmässig framtid i konstintresset. År 2013 tog de i stället ett lån från Nordea för att öppna den lilla restaurang- och delikatessbutiken Fratelli Gridelli i Göteborg.

– Med tiden växte idén fram att satsa på Gridelli som varumärke, och vi började låta kunderna upptäcka olivoljan från Rimini.

Snart hade de en lista på över 10 000 förbeställningar, men innan de tog hem olivoljan lät de formgivaren Mikael Selin designa etiketten till deras nyfödda varumärke.

– För oss är det avgörande att utsidan motsvarar insidan – produkten ska både smaka gudomligt och se vacker ut.

I samma veva lade de ner Fratelli Gridelli och tog ett lån på 800 000 kronor. Året därpå kunde de betala av lånet.

– När vi hade våra tre första produkter packade vi var sin bil och åkte till olika butiker som såg inbjudande ut och visade upp dem.

3_DSC9352
Alltid på väg! Syskonen Gridellis bolag växer snabbt och nu säljs deras produkter även i Europa och Sydkorea, och snart också i USA.

Foto: Karl Nordlund.

I dag, sju år senare, är Gridelli ett brett delikatessvarumärke med stigande omsättning.

– Målet för det här räkenskapsåret är att omsätta 20 miljoner i Sverige, säger Tommie och berättar att produkterna genom distributörer även säljs i Europa, Sydkorea och snart i USA.

– Det är en lång process att gå in i ett nytt land. Mycket tid och pengar går åt till registreringar och avtal, inte minst för att säkra varumärket och knyta våra producenter till oss.

Nordea blev en hjälpande hand

Trots framgången är de fortfarande bara två i företaget och anlitar i stället konsulter när det behövs. De har heller aldrig tagit in något riskkapital.

– Vi är rätt känsliga och vill göra på vårt sätt utan någon annans påverkan, även om det innebär att företaget inte växer i raketfart.

”Tack vare vår långa relation med Nordea – som har god insyn i våra siffror, vår utveckling och förståelse för vår vision – har vi haft möjlighet att utveckla varumärket på vårt sätt. Det är oerhört värdefullt för oss.”

Liza Gridelli

När de velat ta större kliv har de vänt sig till Nordea. Något de gjorde nyligen, då ännu en doft väckte minnen.

– Den påminde om farmors fräscha badrum, trädgården som var full av lavendel och lädret från skorna som farfar jobbade med i garaget, berättar Liza.

Tips! Här hittar du Nordeas finansieringsguide – som kan hjälpa även ditt företag att hitta rätt kapital till er tillväxtresa.

4_DSC8815
Under åren har Liza och Tommie fått stor hjälp från Nordea, framför allt när de har velat ta nästa steg med verksamheten. ”Nordea har förståelse för vår vision, och det betyder mycket.”

Foto: Karl Nordlund.

Drömmen var att förpacka doften i tvålar och lotion och skapa ett helt nytt varumärke inom beautysegmentet, döpt efter deras gammelfarmors namn Bracci.

– Genom Nordea har vi dels kunnat höja checkkrediten när omständigheterna krävt det, dels tagit lån vid en uppstart, som med Bracci. Tack vare vår långa relation med Nordea – som har god insyn i våra siffror, vår utveckling och förståelse för vår vision – har vi haft möjlighet att utveckla varumärket på vårt sätt. Det är oerhört värdefullt för oss.

Även i produktionen är de noga med att gå sin egen väg. Basilikaoljan kan exempelvis bara tillverkas av en viss producent en gång per år, och apelsinmarmeladen görs enbart på sicilianska apelsiner, skördade först efter ett visst antal kalla nätter.

5_DSC9811_6x4
Varje kväll delar Tommie och Liza sina middagsbilder med varandra. ”I snitt lägger vi nog ner tre timmar i köket varje dag.”

Foto: Karl Nordlund.

Det låter dyrt och omständigt men de försvarar det med att det är kopplat till deras arv.

– Alla som är kopplade till den italienska matkulturen är intresserade av råvaran. Det är därför du i Italien kan höra en åttaåring prata med en åttioåring om hur perfekt mogen zucchinin är och vilken middag man ska göra på den.

Och varje kväll skickar de bilder till varandra på dagens middag.– I snitt lägger vi nog båda ner tre timmar per kväll i köket. Vi kan jobba hur hårt som helst, men aldrig så mycket att vi missar att komma hem och laga middag.

– För att det är det som är viktigt på riktigt. Inte minst i mörka och skakiga tider som dessa, då är det avgörande att få samlas med familj och vänner runt middagsbordet, säger Liza.

– Ja, i slutändan är det nog anledningen till att vi gör det vi gör. Inte bara för att förlänga farmors skafferi, för att själva ta oss tillbaka till de italienska barndomssomrarna eller för att bygga ett framgångsrikt företag, utan för att sprida dofter och smaker som kan göra skillnad på djupet, säger Tommie.

Tips! Behöver ditt företag en proaktiv affärspartner som bryr sig om både dig och företagets tillväxt? Här kan du läsa mer om Nordeas företagspaket.

Text: Elin Liljero Eriksson Foto: Karl Nordlund

Tommie Gridelli
Ålder: 50 år.
Familj: Frun Katrin, sönerna William, 9 år, och Oliver, 5 år.
Bor: Lerum.Lerum.
Gör: Grundare och ägare av delikatessvarumärket Gridelli och beautyvarumärket Bracci.
Lektyr på nattduksbordet: Top Dog av Jens Lapidus.
Förebild: Min farfar, som alltid trodde på mig och gav mig trygghet.
Livsmotto: Slumpen är ingen tillfällighet, och att alltid vara positiv.
Dolda talanger: Jag löser mental matematik blixtsnabbt. Jag skriver också gärna poesi som jag tvingar alla att lyssna på vid middagarna.
Lägger pengar på: Allt som skapar minnen tillsammans med familjen.
Bank: Premiumkund i Nordea.

Liza Gridelli
Ålder:
44 år.
Familj: Maken Nicolas, döttrarna Lola, 15 år, och Niki, 9 år.
Bor: Lerum.
Gör: Grundare och ägare av delikatessvarumärket Gridelli och beautyvarumärket Bracci.
Lektyr på nattduksbordet: Den vita stormen av Martin Gelin, om rasismens historia i USA. Väldigt deprimerande, men otroligt bra.
Förebild: Carina Fihn, min lärare från konstskolan. Hon är en duktig konstnär och ett fantastiskt bollplank i allt jag tar mig för. Och mamma, såklart, som alltid är involverad och hjälper oss i det vi gör. 
Livsmotto: Var mot andra som du vill att de ska vara mot dig.
Dold talang: Kan alla Beatleslåtar utantill.
Lägger pengar på: Allt som skapar minnen tillsammans med familjen.
Bank: Premiumkund i Nordea.

Om Nordea
Nordea är den ledande banken i Norden. Med ett brett utbud av finansiella tjänster, expertis och nätverk stöttar vi företag till en sund och ansvarsfull tillväxt.



Digitalisering

Ny förmånspartner som ger din webb prestanda på riktigt

Smarta företagare bygger inte bara ett bra erbjudande. De ser också till att ha en webb som är snabb, trygg och redo att växa med verksamheten. Därför har vi på Driva Eget inlett ett samarbete med Oderland – ett av Sveriges mest prisade hostingbolag.

Sebastian Tibbling
Sebastian Tibbling 14 november, 2025 Uppdaterades 14 november, 2025 2 minuters läsning
Ny Fo¨rma°n

Foto: Ny förmån

Med Oderland får du en teknisk grund som gör skillnad i vardagen: snabbare laddningstider, stabilare drift och ett svenskt supportteam som hjälper dig när du behöver det. Resultatet blir en webbplats som både dina kunder och sökmotorer uppskattar.

Svensk premium-hosting för företag

Oderland är känt för hög kvalitet och stabil drift. Deras plattform är byggd för företag som vill ha en webb som håller vad den lovar, även när trafiken ökar eller verksamheten ställer högre krav. Det gör dem särskilt intressanta för dig som:

  • driver e-handel
  • arbetar med digitala tjänster eller hanterar kunders resurser
  • har en affärskritisk webbplats där driftstopp inte är ett alternativ

Med andra ord: hosting som tål att ditt företag växer.

Förmånen du får som Driva Eget Plus-medlem

Som medlem i Driva Eget Plus får du nu tillgång till ett erbjudande som gör det enkelt att uppgradera din digitala infrastruktur utan att spräcka budgeten:

50 % rabatt första året på valfritt hostingpaket.

Dessutom ingår:

  • Lokal, svensk support alla dagar i veckan
  • Kostnadsfri flytthjälp när du byter från annan leverantör
  • 99,99 % upptid senaste året – en av marknadens högsta nivåer
  • 100 % datalagring på svenska servrar för trygghet och efterlevnad

En stabil grund att stå på

En långsammare eller instabil webbplats kostar – i tid, i förlorade kunder och i försämrad synlighet. Med Oderland får du en lösning som är både prisvärd och beprövad, och som dessutom är anpassad för företagare som vill ha hög kvalitet utan krångel.

För dig som vill bygga ett starkt, modernt och växande företag är rätt hosting en av de smartaste investeringarna du kan göra. Vårt samarbete med Oderland gör det enklare att ta det steget.

Ta del av förmånen och ge ditt företag en digital grund som håller.

Driva Eget Plus: För att ta del av förmånen behöver du vara medlem. Prova en månad utan kostnad! 



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.