Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

No shit Sherlock.

3 december, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Känner inte en enda person som älskar ordet säljprocess och som tycker att det är sanslöst intressant att prata om MEN det är en av nycklarna till en effektivare försäljning så fortsätt nu och läs detta.

Min mentor sa för länge sedan, “Fredrik, kom ihåg att försäljning kommer alltid att vara rak, enkel och tydlig.” Det är precis så det är, det är inte svårt bara man gör rätt. Var relevant, närvarande och systematisk så är du på god väg.

Det förvånar mig hur få företag jag möter som har en process på plats som tydligt beskriver ett antal nästkommande steg i en kunddialog.  När det sedan kommer till att företag har säkerställt en säljprocess som överensstämmer med kundernas köpprocess så är det nära en utopi.

Samtliga företag jag varit anställd på sedan jag kom till Stockholm 2000 har saknat en säljprocess.

Att dessa företag sedan har haft det relativt svårt att prognostisera sin försäljning är inte så konstigt. Bara för att förtydliga detta så menar jag inte prognostiseringen av intäkter för det är en helt annan femma.

Ställ följande tre frågor till dig själv och kan du inte svara ja på dessa frågor är mitt tips att du börjar agera:
  1. Det finns en process på plats som tydligt beskriver ett antal nästkommande steg i en kunddialog och samtliga följer den.
  2. Vi har säkerställt att vår säljprocess överensstämmer med kundernas köpprocess.
  3. Vår säljprocess sätter fokus på hela kedjan från införsäljning till efterarbete och kundvård.
Integrera gärna sociala medier i din säljprocess men tror inte att det i sig kommer att gör att ni gör fler affärer. För att lyckas att göra bra affärer krävs det att du har kunskap i försäljning och en förmåga att göra affärer. Dessutom måste du förstå dina kunders köpprocess för att på ett bra sätt approchera dem.

Utifrån våra kunders perspektiv ser alla produkter och tjänster likadana ut och är mer eller mindre standardiserade och det spelar ingen roll vad vi tycker för så är det.

Jag är en varm förespråkare för ett starkt Value Proposition, ett Value Proposition som beskriver vad kunderna behöver inte vad vi som leverantörer erbjuder MEN om vi nu mot min vilja skulle titta bort från detta så finns det ett annat sätt att vinna affärer på. Dock vill jag bara säga att ett starkt Value Proposition slår det mesta.

Det jag här pratar om är hur vi som säljer väljer att approchera våra potentiella kunder och hur vi interagerar med dem.

Det är här en gemensam process som driver försäljning kommer in.

Så här ser min säljprocess ut:
  1. Prospektering
  2. Dela kunskap, utbilda
  3. Engagera mina potentiella kunder
  4. Kvalificera de potentiella affärerna
  5. Processförslag
  6. Offert
  7. Förhandling
  8. Vinna affär
  9. Leverera
  10. Stöd/support

 

På vilket sätt vi som säljare väljer att hantera säljprocessen och hur strukturerade och professionella vi är när vi approcherar de potentiella kunderna kan vara skillnaden mellan att vinna eller förlora affärer.

Jag är övertygad om att mina kunder inte alltid väljer mig och mitt företag på grund av att mina tjänster är så oerhört mycket bättre än mina konkurrenters tjänster.

Jag vet det eftersom mina kunder brukar säga att jag har ett bra sätt att möta dem där de befinner sig i sin köpprocess, att jag förstår deras situation, att jag utifrån det presenterar olika lösningar och att det är därför de väljer mig. Jag hjälper dem helt enkelt att köpa av mig.

Vad är då den hemliga koden? Denna kod är lika hemlig som att om det regnar i morgon så kommer det uppifrån.

Det är inte hemligare än så att precis som min mentor sa till mig hösten 2005, ”Kom ihåg Fredrik, försäljning kommer alltid vara rak, enkel och tydlig."

Om ni har missat det så säger jag det nu, jag har valt att integrera Social Selling i min säljprocess för att vara relevant och närvarande i mina kunders miljö. Arbetet med Social Selling är precis som det övriga säljarbetet, var relevant och närvarande.

Den delen av säljprocessen som inbegriper Social Selling är för mig i min säljprocess de tre första inledande stegen samt den delen i min säljprocess som handlar om support. Alla andra steg däremellan är ren och skär försäljning.

Ett viktigt steg i säljprocessen är mötet, här kommer mina fem tips för att du skall lyckas bättre med dina möten:
  1. Gör din omvärldsbevakning och det innan du approcherar dina kunder. Omvärldsbevakning handlar om mer än att läsa dina potentiella kunders hemsida. Att endast läsa hemsidan innebär att du endast vet en bråkdel av vad du behöver veta. Dessutom är det viktigt som jag tidigare sagt att ha en idé om varför du approcherar en kund för du vill väl inte vara ”Säljaren utan fantasi”?
  2. Tydlig agenda. När jag började min säljkarriär så hände det att när jag satt mig ner hos mina potentiella kunder så visste jag inte riktigt vad jag skulle prata om och det kan jag säga är inte att fördra. Ofta handlade det om att jag skulle göra någon form av presentation, jag hade inte fokus på det jag skulle ha fokus på kunden utan fokus låg på att göra denna presentation. SÅ, skicka en agenda till dina kunder och stäm av den med dem så att ni är överens. Följ sedan agendan och kom även ihåg att inom 24 timmar efter mötet skicka en sammanfattning av vad som sades och vad nästa steg är och be ALLTID om en bekräftelse på att du uppfattat situationen rätt.
  3. Förbered dina frågor väl. Kan inte säga det bättre än hur Ago Cluytens säger det i detta Youtube klipp. Ago pratar om Öppna och Slutna frågor samt Macro och Micro frågor. Följ länken till detta klipphttps://www.youtube.com/watch?v=ffpai8c2rLk
  4. Sätt kunden i centrum på riktigt. Det var som en VD på ett bolag sa till mig för tio år sedan, ”Fredrik, var inte så naiv så att du tror att du skall få komma in i vårt ledningsgruppsrum och prata om dina grejer. Den dagen då du förstår vår affär och våra kunders affär och vad vi behöver för att ta nästa steg, då är du välkommen och då är det mindre viktigt vad dina tjänster heter eller vad det kostar.” SÅ, följ dina potentiella kunder och deras kunder och var uppdaterad av vad som händer i deras värld.
  5. Tydligt mål med mötet. Själv använder jag mig av en metod som kallas för Backcasting, planering från framgång. För mig är det viktigt att ha en tydlig bild av vad jag önskar med mötet och vad som skall göras för att jag skall nå målet. Det är viktigt att planera varje steg och vad det är som påverkar om ni skall nå ert mål.

 

SÅ, jag menar att det inte är så konstigt att företag idag misslyckas i sin proaktiva bearbetning av kunder och det av den enkla anledningen att det inte finns en säljprocess att förhålla sig till. Att ta emot samtal från potentiella kunder är en sak men att driva försäljning och proaktivt hitta nya kunder är en helt annan fråga.

HUR du säljer blir allt viktigare än VAD du säljer.Fokusera på att hjälpa dina potentiella kunder!

Lycka till med affärerna!

Hälsningar

Fredrik

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.