Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

No shit Sherlock.

3 december, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Känner inte en enda person som älskar ordet säljprocess och som tycker att det är sanslöst intressant att prata om MEN det är en av nycklarna till en effektivare försäljning så fortsätt nu och läs detta.

Min mentor sa för länge sedan, “Fredrik, kom ihåg att försäljning kommer alltid att vara rak, enkel och tydlig.” Det är precis så det är, det är inte svårt bara man gör rätt. Var relevant, närvarande och systematisk så är du på god väg.

Det förvånar mig hur få företag jag möter som har en process på plats som tydligt beskriver ett antal nästkommande steg i en kunddialog.  När det sedan kommer till att företag har säkerställt en säljprocess som överensstämmer med kundernas köpprocess så är det nära en utopi.

Samtliga företag jag varit anställd på sedan jag kom till Stockholm 2000 har saknat en säljprocess.

Att dessa företag sedan har haft det relativt svårt att prognostisera sin försäljning är inte så konstigt. Bara för att förtydliga detta så menar jag inte prognostiseringen av intäkter för det är en helt annan femma.

Ställ följande tre frågor till dig själv och kan du inte svara ja på dessa frågor är mitt tips att du börjar agera:
  1. Det finns en process på plats som tydligt beskriver ett antal nästkommande steg i en kunddialog och samtliga följer den.
  2. Vi har säkerställt att vår säljprocess överensstämmer med kundernas köpprocess.
  3. Vår säljprocess sätter fokus på hela kedjan från införsäljning till efterarbete och kundvård.
Integrera gärna sociala medier i din säljprocess men tror inte att det i sig kommer att gör att ni gör fler affärer. För att lyckas att göra bra affärer krävs det att du har kunskap i försäljning och en förmåga att göra affärer. Dessutom måste du förstå dina kunders köpprocess för att på ett bra sätt approchera dem.

Utifrån våra kunders perspektiv ser alla produkter och tjänster likadana ut och är mer eller mindre standardiserade och det spelar ingen roll vad vi tycker för så är det.

Jag är en varm förespråkare för ett starkt Value Proposition, ett Value Proposition som beskriver vad kunderna behöver inte vad vi som leverantörer erbjuder MEN om vi nu mot min vilja skulle titta bort från detta så finns det ett annat sätt att vinna affärer på. Dock vill jag bara säga att ett starkt Value Proposition slår det mesta.

Det jag här pratar om är hur vi som säljer väljer att approchera våra potentiella kunder och hur vi interagerar med dem.

Det är här en gemensam process som driver försäljning kommer in.

Så här ser min säljprocess ut:
  1. Prospektering
  2. Dela kunskap, utbilda
  3. Engagera mina potentiella kunder
  4. Kvalificera de potentiella affärerna
  5. Processförslag
  6. Offert
  7. Förhandling
  8. Vinna affär
  9. Leverera
  10. Stöd/support

 

På vilket sätt vi som säljare väljer att hantera säljprocessen och hur strukturerade och professionella vi är när vi approcherar de potentiella kunderna kan vara skillnaden mellan att vinna eller förlora affärer.

Jag är övertygad om att mina kunder inte alltid väljer mig och mitt företag på grund av att mina tjänster är så oerhört mycket bättre än mina konkurrenters tjänster.

Jag vet det eftersom mina kunder brukar säga att jag har ett bra sätt att möta dem där de befinner sig i sin köpprocess, att jag förstår deras situation, att jag utifrån det presenterar olika lösningar och att det är därför de väljer mig. Jag hjälper dem helt enkelt att köpa av mig.

Vad är då den hemliga koden? Denna kod är lika hemlig som att om det regnar i morgon så kommer det uppifrån.

Det är inte hemligare än så att precis som min mentor sa till mig hösten 2005, ”Kom ihåg Fredrik, försäljning kommer alltid vara rak, enkel och tydlig."

Om ni har missat det så säger jag det nu, jag har valt att integrera Social Selling i min säljprocess för att vara relevant och närvarande i mina kunders miljö. Arbetet med Social Selling är precis som det övriga säljarbetet, var relevant och närvarande.

Den delen av säljprocessen som inbegriper Social Selling är för mig i min säljprocess de tre första inledande stegen samt den delen i min säljprocess som handlar om support. Alla andra steg däremellan är ren och skär försäljning.

Ett viktigt steg i säljprocessen är mötet, här kommer mina fem tips för att du skall lyckas bättre med dina möten:
  1. Gör din omvärldsbevakning och det innan du approcherar dina kunder. Omvärldsbevakning handlar om mer än att läsa dina potentiella kunders hemsida. Att endast läsa hemsidan innebär att du endast vet en bråkdel av vad du behöver veta. Dessutom är det viktigt som jag tidigare sagt att ha en idé om varför du approcherar en kund för du vill väl inte vara ”Säljaren utan fantasi”?
  2. Tydlig agenda. När jag började min säljkarriär så hände det att när jag satt mig ner hos mina potentiella kunder så visste jag inte riktigt vad jag skulle prata om och det kan jag säga är inte att fördra. Ofta handlade det om att jag skulle göra någon form av presentation, jag hade inte fokus på det jag skulle ha fokus på kunden utan fokus låg på att göra denna presentation. SÅ, skicka en agenda till dina kunder och stäm av den med dem så att ni är överens. Följ sedan agendan och kom även ihåg att inom 24 timmar efter mötet skicka en sammanfattning av vad som sades och vad nästa steg är och be ALLTID om en bekräftelse på att du uppfattat situationen rätt.
  3. Förbered dina frågor väl. Kan inte säga det bättre än hur Ago Cluytens säger det i detta Youtube klipp. Ago pratar om Öppna och Slutna frågor samt Macro och Micro frågor. Följ länken till detta klipphttps://www.youtube.com/watch?v=ffpai8c2rLk
  4. Sätt kunden i centrum på riktigt. Det var som en VD på ett bolag sa till mig för tio år sedan, ”Fredrik, var inte så naiv så att du tror att du skall få komma in i vårt ledningsgruppsrum och prata om dina grejer. Den dagen då du förstår vår affär och våra kunders affär och vad vi behöver för att ta nästa steg, då är du välkommen och då är det mindre viktigt vad dina tjänster heter eller vad det kostar.” SÅ, följ dina potentiella kunder och deras kunder och var uppdaterad av vad som händer i deras värld.
  5. Tydligt mål med mötet. Själv använder jag mig av en metod som kallas för Backcasting, planering från framgång. För mig är det viktigt att ha en tydlig bild av vad jag önskar med mötet och vad som skall göras för att jag skall nå målet. Det är viktigt att planera varje steg och vad det är som påverkar om ni skall nå ert mål.

 

SÅ, jag menar att det inte är så konstigt att företag idag misslyckas i sin proaktiva bearbetning av kunder och det av den enkla anledningen att det inte finns en säljprocess att förhålla sig till. Att ta emot samtal från potentiella kunder är en sak men att driva försäljning och proaktivt hitta nya kunder är en helt annan fråga.

HUR du säljer blir allt viktigare än VAD du säljer.Fokusera på att hjälpa dina potentiella kunder!

Lycka till med affärerna!

Hälsningar

Fredrik

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Ekonomi & Skatt

Moms för småföretagare – guide för att förstå moms och momsdeklaration

Moms kan kännas krångligt, men är egentligen ganska logiskt när man väl får kläm på det. Den här guiden hjälper dig att förstå hur moms fungerar – och hur du sköter din momsredovisning på rätt sätt. Perfekt för dig som driver eget.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 7 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 4 minuters läsning
Guide till moms och momsdeklaration fo¨r sma°fo¨retagare – uppdaterad fo¨r 2025

Foto: Unsplash

I den här guiden går vi igenom

  • Vad moms är och hur det fungerar i praktiken
  • Hur du som företagare hanterar moms i dina fakturor
  • Hur och när du ska momsdeklarera
  • De vanligaste fällorna – och hur du undviker dem

Kalkyl: Räkna ut momsen med vår momskalkyl

Tight med tid? Här är det viktigaste!

  • Moms är en skatt du lägger på din försäljning – inte pengar du får behålla.
  • De flesta företag måste redovisa och betala moms till Skatteverket – ofta varje kvartal.
  • Du får dra av moms på inköp som är kopplade till din verksamhet.
  • Det är du som ansvarar för att rätt moms sätts på dina fakturor.
  • Missar i momsredovisningen kan bli dyra – men är ofta enkla att undvika med rätt rutiner.

Okej, då kör vi igång på djupet!

Vad är moms – och hur fungerar det för dig som företagare?

Moms (mervärdesskatt) är en skatt på konsumtion. Som företagare lägger du på moms när du säljer varor eller tjänster – och redovisar den till Skatteverket.

  • Du lägger på moms på dina fakturor. Standard är 25 %, men vissa branscher har 12 % eller 6 % (exempelvis livsmedel, hotell eller kultur).
  • Du betalar också moms på inköp. Denna moms kallas ingående moms och får oftast dras av i ditt företag (så länge det är en avdragsgill kostnad).
  • Du redovisar skillnaden. Om du har tagit ut mer moms än du har betalat, betalar du mellanskillnaden till Skatteverket.

Exempel:
Du säljer en tjänst för 10 000 kr + 25 % moms = 12 500 kr totalt.
Du köper programvara för 4 000 kr + 25 % moms = 5 000 kr.
Du redovisar 2 500 kr utgående moms – 1 000 kr ingående moms = 1 500 kr att betala.

Så här fungerar momsregistrering och fakturering

När du startar ditt företag ska du anmäla dig för momsregistrering hos Skatteverket. Då får du ett momsregistreringsnummer.

  • Skriv alltid med moms på fakturan. Specificera beloppet och vilken momssats som gäller.
  • Använd rätt momssats. Kolla Skatteverkets lista för din bransch.
  • Bokför både utgående och ingående moms löpande. Det underlättar när det är dags för deklaration.

Tips: Använder du ett bokföringsprogram blir mycket av detta enklare automatiskt.

Momsdeklaration – så gör du

De flesta småföretagare deklarerar moms kvartalsvis eller årsvis. Du bestämmer din redovisningsperiod när du registrerar digditt företag

Steg för att momsdeklarera

  1. Sammanställ hur mycket moms du har lagt på försäljning (utgående moms).
  2. Räkna ut hur mycket moms du betalat på inköp (ingående moms).
  3. Fyll i momsdeklarationen i Skatteverkets e-tjänst.
  4. Betala eventuell mellanskillnad i tid.

Exakt datum för inbetalning av moms hittar du här hos Skatteverket.

Kalkyl: Vad kostar det att starta eget? (Testa här!)

Vanliga misstag med momsen – och hur du undviker dem

  • Glömmer att lägga på moms. Dubbelkolla dina fakturamallar.
  • Använder fel momssats. En klassiker – kolla vad som gäller för just dina tjänster.
  • Missar deadlines för deklaration. Sätt påminnelser i kalendern eller använd automatiska bokföringsverktyg.
  • Bokför inte moms korrekt. Slarv här kan skapa stora problem vid revision.
  • Drar av moms på privata köp. Endast inköp kopplade till verksamheten får momsavdrag.

Sammanfattning – 5 saker att ta med dig från guiden

  • Moms är en skatt på din försäljning – den är inte din intäkt.
  • Du måste momsregistrera dig innan du börjar ta betalt.
  • Rätt momssats är avgörande – kolla Skatteverkets listor.
  • Du redovisar mellanskillnaden mellan utgående och ingående moms.
  • Med bra rutiner och bokföringsstöd är moms inget att oroa sig för.

Vanliga frågor om moms för småföretagare

Hur fungerar moms för enskild firma?

Enskilda firmor redovisar moms precis som andra företag. Du registrerar dig hos Skatteverket och deklarerar moms baserat på försäljning och inköp.

När ska jag deklarera moms första gången?

Efter att du registrerat dig för moms får du ett besked från Skatteverket om din redovisningsperiod. Första deklarationen ska skickas in efter den första perioden är avslutad.

Kan jag dra av moms på alla inköp?

Nej, bara på inköp som är kopplade till din verksamhet. Du får inte dra av moms på privata utgifter.

Vad händer om jag gör fel i momsredovisningen?

Du kan rätta deklarationen i efterhand. Om felet är stort kan det dock bli förseningsavgifter eller andra påföljder.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.