Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nog med domedagsprofetior!

25 april, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
I veckan har jag skrivit en debattartikel på min branschtidning Journalistens sajt. Den handlar om den deppiga inställning som jag upplever har lamslagit mediebranschen. Här är inlägget men jag klistrar också in det nedan:


En mediebransch i kris. Inga fasta anställningar. Dåliga villkor och kasst betalt. Ett sjunkande skepp.

Det går knappt en dag utan att luttrade journalister ska berätta för oss om hur deppig vår bransch är. Senast var det frilansjournalisten, programledaren och författaren Alexandra Pascalidou i en krönika på Journalisten.se. Hon hade föreläst på en gymnasieskola och frågat vad ungdomarna vill jobba med.

”Vi vill bli som du” sa de.

”Byt dröm”, svarade Alexandra Pascalidou och refererade till vår bransch som Titanic.

Några dagar efter krönikan var jag på Frilansdagen, anordnad av Poppius journalistskola för att inspirera och ge råd till nya frilansar. I en paneldebatt gjorde några kända journalistprofiler klart för oss att vår bransch är på upphällningen och de frilansarvoden som har stått still i åratal går inte att göra något åt.

Där satt en hel sal av unga, taggade journalister på väg ut i arbetslivet. Och fick höra av sina idoler att det i princip är kört.

Efteråt kom två unga tjejer fram till mig och sa:

”Vi vet inte om vi vill bli journalister längre”.

Jag är så less på domedagsstämningen som fullständigt lamslagit vår bransch, framförallt inom frilansjournalistiken. Den dominerar på utbildningarna, i facket och till och med i våra egna branschmedier som aldrig verkar rapportera om frilansande ur ett positivt perspektiv.

”De måste veta vad de ger sig in på” är ett argument man ofta hör. Problemet är att det blivit en självuppfyllande profetia:

Blivande journalister matas med att de går en deppig framtid som frilansar till mötes. De får lära sig att det är köparna som bestämmer och att man som frilans ”får” betalt om man har tur. Redan nedtryckta i skorna – med noll kunskaper om att driva företag – hur rustad är man för att lyckas? Ganska dåligt.

Tänk om det kunde talas mer om hur man TAR betalt? Skillnaden är milsvid. Och det handlar sällan om att ”kräva” 3 000 kronor mer i förhandlingen och så är saken biff. Arbetet börjar långt tidigare: att nischa sig, hitta bra kunder, sälja in rätt typer av jobb, hitta ett behov, tänka nytt i en förändrad medievärld och föra en tydlig och positiv dialog med sin kund. Saker även tidningarna tjänar på att frilansjournalister gör, även om de kanske inte alltid inser det.

Jag har jobbat som frilansjournalist under större delen av min karriär. Jag har också drivit en egen tidning och sedan ett år tillbaka är jag chefredaktör på en annan. Jag vet hur en tajt tidningsbudget ser ut – det är inte annorlunda för mig än för någon annan.

Betyder det att jag måste döma ut hela vår bransch i alla sammanhang där det finns journalister? Uppmana studenter att skola om sig? Säga åt andra att ge upp?

Nej! Är det något jag har lärt mig som frilans så är det vikten av att peppas, uppmuntras och lära sig att stå på sig. En kollega som säger åt mig att köra hårt och ger ett bra råd längs vägen är tusen gånger mer värd än en som säger att jag inte kommer att klara mig.

Och är det något jag lärt mig som chefredaktör så är det att vår bransch inte är på väg att dö – tvärtom. Det finns så mycket affärer att göra om vi bara lyssnar på vad läsarna vill ha, hoppar på det digitala tåget och vågar satsa.

Men om vi inte själva tror att det går, hur ska vi då lyckas?

”Alla är inte som du som gillar att sälja” får jag höra ibland. Nej, men alla är inte som DU heller. Vad vet du om den blivande journalisten framför dig är Sveriges nästa stjärnskott? En driftig företagare som kan sälja vad som helst? Den som kommer att bygga vårt nästa medieimperium?

En sak vet jag: om inte ens deras erfarna kolleger tror på dem lär de inte göra det själva.

Nej, nu får det vara nog med domedagsprofetior! Mina konkreta förslag är i stället följande:

1. Etablerade journalister: Sluta uppmana unga att söka sig till andra branscher. Beskriv gärna er verklighet – men gör det utan att säga åt andra att de inte kan lyckas.

2. Utbildningarna: Lär journalister att driva egna företag, affärsutveckla och tänka nytt i ett förändrat medieklimat. Det handlar inte om att göra alla till entreprenörer, utan om att ge journalister verktyg för att lyckas i en bransch där många kommer att bli det vare sig de vill eller inte.

3. Branschmedier: Sluta se frilansar som ett särintresse och börja rapportera mer om affärsmässiga frilansjournalister man kan inspireras av.

Och för guds skull, allihop, våga se möjligheter – inte bara problem!

Till ni två, unga, entusiastiska tjejer som kom fram till mig efter debatten på Frilansdagen vill jag säga:

Lyssna inte på dem som säger åt er vad ni inte ska göra. Omge er med positiva människor som tror på er. Nischa er, hitta bra kunder, tänk nytt och digitalt, ge inte upp för att ni får ett nej. Stå på er. Vår bransch är tuff, men det är ni också.

Jag hoppas att ni stannar – vi behöver er!

Camilla Björkman
frilansjournalist sedan 2006, numera chefredaktör på tidningen Driva Eget, författare till boken Skriv, sälj & bli lönsam – så lyckas du som frilansjournalist och bloggare på driva-eget.se/frilansskolan.

Foto: Christian Gustavsson.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

Moms för småföretagare – guide för att förstå moms och momsdeklaration

Moms kan kännas krångligt, men är egentligen ganska logiskt när man väl får kläm på det. Den här guiden hjälper dig att förstå hur moms fungerar – och hur du sköter din momsredovisning på rätt sätt. Perfekt för dig som driver eget.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 7 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 4 minuters läsning
Guide till moms och momsdeklaration fo¨r sma°fo¨retagare – uppdaterad fo¨r 2025

Foto: Unsplash

I den här guiden går vi igenom

  • Vad moms är och hur det fungerar i praktiken
  • Hur du som företagare hanterar moms i dina fakturor
  • Hur och när du ska momsdeklarera
  • De vanligaste fällorna – och hur du undviker dem

Kalkyl: Räkna ut momsen med vår momskalkyl

Tight med tid? Här är det viktigaste!

  • Moms är en skatt du lägger på din försäljning – inte pengar du får behålla.
  • De flesta företag måste redovisa och betala moms till Skatteverket – ofta varje kvartal.
  • Du får dra av moms på inköp som är kopplade till din verksamhet.
  • Det är du som ansvarar för att rätt moms sätts på dina fakturor.
  • Missar i momsredovisningen kan bli dyra – men är ofta enkla att undvika med rätt rutiner.

Okej, då kör vi igång på djupet!

Vad är moms – och hur fungerar det för dig som företagare?

Moms (mervärdesskatt) är en skatt på konsumtion. Som företagare lägger du på moms när du säljer varor eller tjänster – och redovisar den till Skatteverket.

  • Du lägger på moms på dina fakturor. Standard är 25 %, men vissa branscher har 12 % eller 6 % (exempelvis livsmedel, hotell eller kultur).
  • Du betalar också moms på inköp. Denna moms kallas ingående moms och får oftast dras av i ditt företag (så länge det är en avdragsgill kostnad).
  • Du redovisar skillnaden. Om du har tagit ut mer moms än du har betalat, betalar du mellanskillnaden till Skatteverket.

Exempel:
Du säljer en tjänst för 10 000 kr + 25 % moms = 12 500 kr totalt.
Du köper programvara för 4 000 kr + 25 % moms = 5 000 kr.
Du redovisar 2 500 kr utgående moms – 1 000 kr ingående moms = 1 500 kr att betala.

Så här fungerar momsregistrering och fakturering

När du startar ditt företag ska du anmäla dig för momsregistrering hos Skatteverket. Då får du ett momsregistreringsnummer.

  • Skriv alltid med moms på fakturan. Specificera beloppet och vilken momssats som gäller.
  • Använd rätt momssats. Kolla Skatteverkets lista för din bransch.
  • Bokför både utgående och ingående moms löpande. Det underlättar när det är dags för deklaration.

Tips: Använder du ett bokföringsprogram blir mycket av detta enklare automatiskt.

Momsdeklaration – så gör du

De flesta småföretagare deklarerar moms kvartalsvis eller årsvis. Du bestämmer din redovisningsperiod när du registrerar digditt företag

Steg för att momsdeklarera

  1. Sammanställ hur mycket moms du har lagt på försäljning (utgående moms).
  2. Räkna ut hur mycket moms du betalat på inköp (ingående moms).
  3. Fyll i momsdeklarationen i Skatteverkets e-tjänst.
  4. Betala eventuell mellanskillnad i tid.

Exakt datum för inbetalning av moms hittar du här hos Skatteverket.

Kalkyl: Vad kostar det att starta eget? (Testa här!)

Vanliga misstag med momsen – och hur du undviker dem

  • Glömmer att lägga på moms. Dubbelkolla dina fakturamallar.
  • Använder fel momssats. En klassiker – kolla vad som gäller för just dina tjänster.
  • Missar deadlines för deklaration. Sätt påminnelser i kalendern eller använd automatiska bokföringsverktyg.
  • Bokför inte moms korrekt. Slarv här kan skapa stora problem vid revision.
  • Drar av moms på privata köp. Endast inköp kopplade till verksamheten får momsavdrag.

Sammanfattning – 5 saker att ta med dig från guiden

  • Moms är en skatt på din försäljning – den är inte din intäkt.
  • Du måste momsregistrera dig innan du börjar ta betalt.
  • Rätt momssats är avgörande – kolla Skatteverkets listor.
  • Du redovisar mellanskillnaden mellan utgående och ingående moms.
  • Med bra rutiner och bokföringsstöd är moms inget att oroa sig för.

Vanliga frågor om moms för småföretagare

Hur fungerar moms för enskild firma?

Enskilda firmor redovisar moms precis som andra företag. Du registrerar dig hos Skatteverket och deklarerar moms baserat på försäljning och inköp.

När ska jag deklarera moms första gången?

Efter att du registrerat dig för moms får du ett besked från Skatteverket om din redovisningsperiod. Första deklarationen ska skickas in efter den första perioden är avslutad.

Kan jag dra av moms på alla inköp?

Nej, bara på inköp som är kopplade till din verksamhet. Du får inte dra av moms på privata utgifter.

Vad händer om jag gör fel i momsredovisningen?

Du kan rätta deklarationen i efterhand. Om felet är stort kan det dock bli förseningsavgifter eller andra påföljder.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.