Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Nu kan du e-deklarera även om du har bolag

20 mars, 2013 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Nu flyttar mer och mer kring deklarationen ut på nätet. Skatteverket har startat Facebookssidan ”Dags att deklarera”. Och i år kan även du som har aktiebolag och handelsbolag använda e-deklaration och dit importera blanketter som K4 och NE.



Under tisdagen höll Skatteverket sitt årliga seminarium där årets deklarationsnyheter presenterades.

Bland annat kunde Skatteverket berätta om sin nya Facebook-sida som finns att nå till och med den 28 juni.



Vid onsdag lunch hade fler än 640 personer gillat sidan och flera frågor trillat in. Bland annat: ”Hur gör man med traktamente om landet inte finns i listan med normalbelopp?”

Skatteverkets svar: ”Finns inte landet med i listan på vår webbplats är normalbeloppet 310 kr/dag.”



- Vi vill nå ut till fler och provar nu även sociala medier, kommenterade Skatteverkets kommunikationsdirektör Marie Lindström under seminariet.

På Facebook-sidan fanns även den årliga frågan: När kommer årets deklaration?

Svaret: Alla deklarationsblanketter ska vara utdelade till mitten av april.



Men redan den 21 mars kan du logga in och deklarera på Internet om du har e-legitimation/bank-id. Vill du inte ha papperblanketter i fortsättningen ska du kunna avbeställa dessa.



- Från och med i år kan också delägare i aktiebolag och handelsbolag e-deklarera och få pengar till midsommar, säger Ingemar Hansson, generaldirektör på Skatteverket.



Bilagorna NE och K4 kan du i år importera från ditt bokföringsprogram eller aktiehanteringsprogram till e-tjänsten "Inkomstdeklaration". Då överförs uppgifterna direkt till rätt bilaga i e-tjänsten och du slipper att själv lägga in beloppen.



 Här hittar du Skatteverkets Facebooksida.



Nyheter



I år berör inte många deklarationsnyheter företagare. Den viktigaste nyheten är att schablonregeln för aktieutdelning endast får användas för ett bolag. Samtidigt höjs  schablonbeloppets storlek från 2,5 till 2,75 inkomstbasbelopp (143 275 kr). Ett tak på 90 inkomstbasbelopp införs för hur mycket som behöver beskattas som inkomst av tjänst.



Räntesatsen för positiv räntefördelning höjs från statslåneräntan ökad med fem procentenheter till statslåneräntan ökad med fem och en halv procentenheter.



I år får du inte något inbetalningskort med din deklarationsblankett. Istället finns uppgifter för skatteinbetalning på din specifikation/skatteuträkning. Har du skatt att betala får du ett inbetalningskort när slutskattebeskedet skickas ut.



Avsnittet "Övriga upplysningar" på deklarationsblankett har fått nytt utseende. Nu finns fyra olika rutor där du kryssar i om du vill ha omfördelning av rot-/rutavdrag, om någon kontrolluppgift är felaktig eller saknas, om du har haft inkomst från utlandet eller om du begär avräkning av utländsk skatt. Kryssar du i någon av rutorna ska du även komplettera med information under fältet Övrigt. Motsvarande rutor finns i e-tjänsten "Inkomstdeklaration 1". Sist i avsnittet om din näringsverksamhet finns också en kryssruta, den fyller du i om din näringsverksamhet har upphört.


ANNONS

Innehåll från Inexchage

Partner

Riskerna med PDF-fakturor gör e-faktura till tryggaste valet

Att skicka fakturor som PDF eller i word-format kan kännas enkelt och invant. Men det kan också bli en fälla – både för dig som företagare och för dina kunder. Här går vi igenom tre risker med PDF-fakturor – och varför det är smartare med e-faktura.

inexchange
Inexchange 27 juni, 2025 Uppdaterades 2 juli, 2025 3 minuters läsning
e-faktura

Foto: Inexchange

Innan vi går igenom riskerna med PDF-fakturor och fördelarna med e-fakturor; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Risk 1: Dina fakturor fastnar i spamfilter eller försvinner

Fakturor som skickas via e-post riskerar att:

  • fastna i spamfilter
  • hamna i fel inkorg
  • glömmas bort, eller skrivas ut och förloras

Varför är e-fakturor bättre? Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Risk 2: Du riskerar att utsättas för bluffakturor och bedrägerier

PDF-fakturor och pappersfakturor kan manipuleras på vägen eller till och med skapas av bedragare. Någon kan lägga in sina egna betalningsuppgifter i en faktura som ser äkta ut.

Fakturor som skickas ut som erbjudanden, men ser ut som betalningskrav, är en växande fälla för småföretag.

Varför är e-fakturor bättre? Med e-faktura (till exempel via Inexchange, som 60 000 företag har valt) minskar du risken för att ta emot falska fakturor.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord där bluffversioner ofta smyger sig in. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här).

Risk 3: Du tappar tid och kontroll

PDF-fakturor kräver ofta manuell hantering, registrering och bokföring. Det ökar risken för fel, tar tid och blir därmed kostsamt. Dessutom försvårar det spårbarheten om du behöver gå tillbaka och kontrollera en betalning.

Varför är e-fakturor bättre?

  • du slipper pappersarkiv
  • du får automatiska påminnelser och matchning mot inköpsorder
  • du får bättre statistik över utgifter och intäkter

Många sparar 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura. Och här kan du testa att skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt.

Vad är en e-faktura egentligen?

En e-faktura är en faktura som skickas i ett strukturerat digitalt format, och inte som en PDF eller bild. Den går att läsa av automatiskt av mottagarens system. E-fakturan möter även framtidens krav. Det blir allt viktigare att skicka och ta emot fakturaformat som uppfyller rekommenderad europeisk standard. Exempelvis Peppol BIS. Det är ett format skapat i EU:s regi och som också börjat breda ut sig i andra världsdelar.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Mindre papper, mindre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än  60 000 företag effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.

60 000 anslutna företag
Många användare är en kvalitetsgaranti. För det betyder att förtroendet är högt. Alla uppskattar tjänster man kan lita på.

Miljontals fakturor varje vecka
Fakturaleveranser behöver löpa via tillförlitliga system. Inexchange handskas varje vecka med miljonvolymer. Säkert och tryggt.

Hållbart och miljövänligt
Genom att skicka och ta emot fakturor och andra affärsdokument elektroniskt hjälps vi åt att minska miljöpåverkan.



Digitalisering

4 timmars arbetsvecka – är det möjligt?

Tim Ferriss storsäljare menar att 4 timmars arbetsvecka kan bli verklighet för oss företagare. Är det sant? Vi har läst boken och testat principerna. Läs här!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 10 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 3 minuters läsning
4 timmars arbetsvecka

Foto: 4 timmars arbetsvecka



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.