4 grymma nyheter på Instagram
Minst var fjärde svensk har ett konto på Instagram, så att synas där och knyta kontakter kan ge dig massor av merförsäljning.

– Jag ser direkt när jag lägger ut en bild på en produkt på Instagram att det säljs mer av den i webbshoppen. Lägger jag dessutom fram varan i min fysiska butik dröjer det inte länge förrän någon är där och fingrar på den och säger: ”Den där såg jag på Instagram”, sa hon då.
Här är hennes Instagram-tips till dig, oavsett vilket typ av företag du driver.
Här hittar du ytterligare fyra Instagram-tips från mig.Nu kommer alltså flera nya funktioner som du kan dra nytta av:1. Nu kan du posta avlånga bilder och filmer


"Vi vill göra det enkelt och roligt för dig att dela ögonblick på precis det sätt du vill”, skriver Instagram.
Hurra!
För att göra en bild avlång är det bara att trycka på den lilla runda ringen med två hakar i i nedre vänstra hörnet på bilden i redigeringsläge.
2. Nu kan du använda alla filter på filmer - och justera intensiteten
Instagram satsar nu mer och mer på video. Nu fungerar alla filter även på filmer. Dessutom kan justera intensiteten av filter även på videoklipp du laddar upp.
Har du ännu inte gjort det kan det alltså vara läge att testa att ladda upp ett filmklipp från din verksamhet eller på dina produkter - det kan vara ett riktigt bra sätt att visa upp dem med ännu mer närvaro och känsla än en bild.
Du har väl inte missat Instagramklippet jag laddade upp på vår chefredaktör Camilla förra året? Se det här!3. Nu kan du dela andras bilder med dina kontakter
Sedan 2013 har du kunnat skicka bilder och filmer privat till dina Instagramföljare med hjälp av Instagram Direct. Nu kommer äntligen flera nya funktioner.
Direkt under varje bild finns nu en pil som du kan klicka på för att dela den med upp till 15 av dina följare. Du kan nu svara på ett foto du har fått med ett eget foto - och du kan starta konversationer med text, och helt strunta i foton.4. I oktober kommer annonser dyka upp på Instagram

Instagram har rullat ut annonser över hela världen, och nu i oktober kommer de att börja dyka upp i svenska flöden.
Instagram kommer att plocka information från moderbolaget Facebook för att matcha annons och användare.
Detta innebär även att du nu kommer att kunna annonsera på Instagram, något som hittills bara varit förunnat utvalda företag i USA. Funktionaliteten för dig som vill annonsera kommer påminna om den som finns idag på Facebook.
Och kanske kan det vara en god idé att annonsera där. Statistik visar att Instagram-användare klickar sig vidare från en annons hela två och en halv gånger mer än från andra sociala medier.
Vad tycker du om alla nya funktioner? Något du kommer att använda i din verksamhet? Något du undrar över? Kommentera gärna!
Vill du lära dig mer om hur du kan marknadsföra dig på webben, i sociala medier och sätta en digital strategi för att sälja mer? I höst håller jag och Maja-Stina Skarstedt (som också skriver för Driva Eget, också varit webbredaktör här på sajten och som tidigare jagat klick på Aftonbladet) en kurs i marknadsföring på webben i Uppsala - läs mer och anmäl dig här!
Vill du få mejl när jag uppdaterar bloggen? Mejla ebba.arnborg@gmail.com.