Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Nytt blufföretag försöker lura dig

7 juli, 2011 2 minuters läsning
Riksdelen är en av de senaste i raden av sommarskurkar som försöker lura småföretagare. En av de många som fått deras falska fakturor är akteianalytiker Björn Wilke, som nu varnar andra företagare.

De senaste dagarna har ett stort antal företag fått vad som ser ut som en faktura från katalogtjänsten Riksdelen. Men det är ett falskt ”erbjudande” och har kopplingar till tidigare bluffutskick i andra namn.

 



Det står att det är en påminnelse om ”grunduppgift på Riksdelen Online och katalog A-Ö 2011” som kostar 3 190 kr plus moms. Småföretagarna vilseleds och kan tro att det gäller det riktiga katalogföretaget Riksdelen. Avsändaren är ”Riksdelen JJ Solutions KB”, och betalningsmottagare är den enskilda firman Företagsservice i Skåne.



Med millimeterhöga bokstäver framgår att det är ett erbjudande - och därmed inte bedrägeri enligt brottsbalken. Samtidigt förekommer ordet ”fordran” mitt på utskicket, vilket kan betyda att skojarna denna gång trampat över gränsen.



Företags- och kontaktuppgifter på fakturan avslöjar kopplingar till andra bluffakturor, nu senast ”Lokaladelen”, en falsk variant av Lokaldelen. Under 2010 och 2009 bluffakturor kring telespärrtjänster (Roboss Finans och Schantz Gruppen). Gemensamt för de inblandade personerna är många betalningsanmärkningar och stora skulder hos Kronofogden.



En av de som fick utskicket från ”Riksdelen” - i tre exemplar - är den välkände aktieanalytikern Björn Wilke. Han upptäckte det finstilta av en tillfällighet och vill nu varna andra företagare för att gå på bluffen:

- Med tanke på att de spenderat 18 kronor på porto bara till mig måste JJ Solutions kalkyl bygga på att många av landets småföretagare både är synsvaga och rädda för betalningspåminnelser, säger han till Driva Eget.



Har du fått ”fakturan” från JJ Solution behöver du bara riva den. Polisen vill i regel inte att fakturaliknande utskick polisanmäls. Men eftersom utskicket använder ordet ”fordran” kan det finns fog för att anmäla det i det här fallet.



Peter Forsman, abuseansvarig på .se och bloggare om företagsbluffar, menar att skojarna kan få svårt att komma undan det misstaget:

- Men det beror väl på hur pass många som anmäler och om det finns en åklagare som är villig att driva detta – vilket inte är så säkert alls.



Hur har du drabbats. Skriv och kommentera på www.driva-eget.se/forum och på www.facebook.com/stoppafakturaskojarna.



Läs Anders blogg om skojarna här.


ANNONS

Innehåll från Mynt

Partner

Så gör 12 000 andra företagare för att spara tid och pengar

Vill du också slippa krånglet med kvittohantering och utgiftsrapporter? 12 000 företag har redan gjort valet som förenklar företagarens vardag avsevärt – nyfiken?

myntab_logo
Mynt 10 februari, 2025 4 minuters läsning
Native-februari_Drivaeget

Foto: Mynt

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen

Att driva företag innebär att jonglera hundratals uppgifter samtidigt. Kundrelationer, produktutveckling, personalansvar – och inte minst att samla in kvitton och administrera långa utgiftsrapporter. De flesta entreprenörer vill ägna tid åt sin kärnverksamhet och inte på kvitton och administration kring ekonomihantering. 

Därför finns det många lösningar som kan förenkla detta. Däribland Mynt, en lösning för att automatisera kvittohantering som används av över 12000 företag.

Mynt brinner för att förenkla och sänka tröskeln för entreprenörer genom att minimera den administrativa bördan som ofta följer med utgiftshantering. Med en djup förståelse för SME-företagens behov utvecklar Mynt ständigt nya smarta funktioner – som Smarta kvitton, vilket automatiskt matchar kvitton med rätt transaktion.

– Vår lösning med företagskort, kredit och utgiftshantering integrerat med bokföringssystem löser stora problem för företag i alla storlekar, berättar Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Ett självklart val för smartare utgiftshantering

Ekonomiansvariga på företag av alla storlekar som behöver en helhetslösning för företagskort, kvittohantering och automatiserad bokföring vänder sig till Mynt för att göra sin administration så enkel som möjligt.

Istället för att samla in kvitton manuellt, hantera privata utlägg och krångla med pappershögar, kan företag nu sköta allt i en digital plattform med automatiserade processer. Ett av 12 000 företag som använder Mynt är kommunikationsbyrån Shomei: 

– Mynt hjälper oss att effektivisera vår administration, från kvittohantering till bokföring. Det har verkligen minskat huvudvärken och sparat oss tid på rapportering, berättar Shomeis vd.

Full kontroll och automatiska påminnelser

Utan ett bra digitalt system för utläggshantering kan det vara svårt att veta hur mycket som spenderas varje månad för företagets räkning. Med Mynt kan alla anställda få tillgång till ett företagskort och ekonomiansvariga får full kontroll genom att sätta individuella köpgränser.

Dessutom skickas automatiska påminnelser och notiser så att kvitton laddas upp direkt i Mynt-appen. Resultatet? Mindre strul, färre missade kvitton och en betydligt smidigare administration. 

Företagskort med kvittohantering – anpassat för din verksamhet

Användare av Mynt kan välja ett betalsätt som passar dem bäst, kredit eller debit. Använder man debit så kan man även slå på funktionen auto-top up som säkerställer att viktiga betalningar aldrig avbryts.

Det är en särskilt hjälpsam funktion för annonsköp, prenumerationstjänster och andra digitala betalningar, och ni som företag kan känna er trygga i att alltid ha täckning på era konton.

Självklart erbjuder även Mynt smart kvittohantering oavsett kortlösning ni väljer, vilket är gynnsamt vid köp av digitala annonser – som ofta genererar en mängd transaktioner varje månad. För den digitala byrån Search Intent har Mynts lösning för annonskvitton varit särskilt värdefull:

– Förutom den traditionella kvittohanteringen med resor och representation, använder vi Mynt för att hantera våra kunders annonskvitton, vilket tidigare varit en väldigt tidskrävande och krånglig uppgift. Nu kan vi enkelt dra och släppa alla kvitton direkt in i plattformen, där de matchas med rätt transaktion helt automatiskt, berättar Search Intents vice vd. 

Slipp jaga kvitton och utlägg – kom igång med Mynt

Vill du också slippa krånglig kvittohantering och få bättre kontroll över företagets utgifter? Kom igång med Mynt idag och upptäck hur smidigt det kan vara att driva företag när ni slipper ödsla tid på administrativa uppgifter som kvittohantering och privata utlägg.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Om Mynt
Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Mynt är ett licensierat e-pengainstitut under Finansinspektionen och har samarbeten med etablerade aktörer som Visa, Fortnox och Visma Spcs.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt nu! 



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.