Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Inspiration

Dåliga mäklare gav Vladimir affärsidé

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 19 oktober, 2018 4 minuters läsning
Mäklarkoll

Foto: Mäklarkoll hjälper dig hitta bästa mäklaren. Foto: Getty Images

Många smarta företag startas för att lösa vardagsproblem.
Så var det för Vladimir Ruzic. När han skulle sälja sin lägenhet och bittert fick erfara vilken skillnad det kunde vara på olika mäklare kom han på sin affärsidé: Mäklarkoll.


Vladimir och hans fru planerade sitt första barn och var tvungna att leta större boende. Samtidigt kontaktade de en mäklare för att sälja sin dåvarande lägenhet i Stockholm. Inför visningen gav han nycklarna till vindsförrådet till mäklaren.Mäklarkoll

– För mig och min fru hade förvaringen varit en viktig faktor när vi valde större boende, så jag tänkte att det säkert är det för andra också, säger Vladimir.

Nojig som han var bad han en kompis gå in på visningen och agera spekulant. Vladimir satt i bilen utanför och väntade och det dröjde inte länge innan kompisen kom ut. Rasande. Mäklaren hade mest stått och fipplat med sin telefon, men inte nog med det…
– Min kompis hade bett att få titta på vindsförrådet, men fick svaret av mäklaren att det inte gick för han hade inte fått nycklar dit.

När buden på lägenheten kom så var de långt under de förväntade. Vladimir rev kontraktet med mäklaren.

Efter tips från en bekant hittade han en mäklare som lyckades sälja samma lägenhet för 450 000 kronor mer än vad den första mäklarens bud.

Där och då såddes fröet till det som idag är mäklarkoll.se. En sajt där man kan gå in och söka på just sitt område och få fram data om vilka mäklare – på individnivå – som lyckats sälja bäst och mest. Man kan också se när affärerna genomfördes.

Mäklarna på sin sida


Vladimir skaffade sig ett utvecklingsteam som ägnade många timmar åt att bygga en sajt och modell. Och från att ha varit tveksamma i början har han nu fått över mäklarna på sin sida. Nu är de angelägna om att synas på sajten.

– Idén är att om de får kunder via Mäklarkoll så tar vi en liten del av deras säljarvode. Även om vi fortfarande bara jobbar med en betaversion av sajten så har det blivit ganska många affärer för mäklarna, säger Vladimir.

Men det har kostat ordentligt att utveckla funktionerna på sajten och han har ändrat om i teamet längs vägen. För att ha råd att jobba vidare var han ett tag inne på att ta in investerare.

– Men har du ingen färdig produkt kan du tvingas släppa så mycket som 40 procent av företaget till en investerare, säger Vladimir, som än så länge lyckats slippa ta in finansiärer.

I stället hittade han en lucka som lät honom behålla ägandet i teamet.

– Vi tar in en administrativ avgift för de mäklare som vill få en Trygg Mäklare-stämpel på sajten. Stämpeln innebär att vi kollar om mäklaren är varnad samt att alla hens slutpriser och statistik stämmer till fullo. Den avgiften har hållit oss flytande länge.

När vi ses har Vladimir just kommit från ett möte med en tänkbar annonsör.

– Jag hade tänkt ge honom rabatt, men så kom han 20 minuter för sent till mötet. Där rök rabatten, skrattar Vladimir.

Annonser är det tredje intäktsbenet som han ser framför sig. Mäklarfirmorna lägger mycket resurser på att locka in uppdrag; Vladimirs förhoppning är att de ska flytta sina annonspengar till hans sajt i stället.

Näsa för affärer


Affärssinnet har han haft med sig sedan barnsben. Vladimir fick redan som sexåring frågan från en granne om han kunde sticka iväg till mataffären och köpa cigaretter (det var ingen åldersgräns på den tiden).

Visst, sa Vladimir och drog iväg. Vid leveransen sa grannen ”du kan behålla växeln som tack för servicen”. Femtio kronor! Vladimir hade aldrig haft så mycket pengar i sitt liv.

– Men när jag kom hem fick jag fråga pappa: ”vad är service?”, säger han och skrattar.

Han insåg snabbt hur han skulle kunna växla upp businessen och det dröjde inte länge innan betydligt fler grannar hakat på hemleveranserna. Både lillsyrran och en kompis anlitades för att kunna forsla alla varor från affären.

Snart kunde han köpa sitt eget Nintendospel för vinsten. Men då sa pappa att nu fick det räcka.

Där någonstans grundades hans karriär som säljare. Som tog riktig fart när han efter att ha sökt minst 500 jobb lyckades snacka till sig en topptjänst genom att utge sig för att ringa från en rekryteringsbyrå.

Men det är en helt annan historia. Den och mycket mer kan du höra om du lyssnar på det avsnitt av Driva Eget-poddendär vi intervjuar Vladimir.


Ekonomi & Skatt

Så sänker du företagets kostnader radikalt – följ de 9 tipsen!

Hur sänker jag företagets kostnader snabbt? Vi hjälper dig, och har tagit fram nio sätt att minska kostnaderna när ditt företag hamnar i tuffa tider.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 2 minuters läsning
Sa¨nka kostnader

Foto: Unsplash

Steg 1: Planera för det värsta, sikta på det bästa

De flesta små företag har ingen plan för tuffa tider. Nu är det tuffa tider för många, och du måste börja med att skapa kontroll. Gör en extremt noggrann likviditetsbudget för de kommande månaderna. Glöm inte att räkna in skatter. Gör likviditetsbudgeten i tre olika varianter – worst case, troligt case, best case.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Steg 2: Inför en kostnadspolicy

Se till att sätta en tydlig policy för företagets kostnader. Det går inte, och är inte ekonomiskt försvarbart, att analysera kostnader varje gång de dyker upp. Sätt istället principer för vad som gäller vid olika typer av kostnader – ”vi annonserar inte i den typen av tidningar” till exempel.

I tuffa tider rekommenderar vi att ta bort alla kostnader som inte direkt skapar intäkter.

Steg 3: Går det att sänka hyran tillfälligt?

Prata med din hyresvärd och var extremt tydlig med er situation. Är det tufft så är det. De kommer att vilja ha er kvar som hyresgäst, så fråga om ni kan få sänkt hyra tillfälligt? Eller kanske betala lite mindre nu och lite mer i höst? Förmodligen tycker hyresvärden att det är bättre än att ni måste säga upp ert avtal.

Steg 4: Gör samma sak med andra leverantörer

Om det krisar – slå en signal till alla dina leverantörer. Säg som det är är – förhoppningsvis finns det förståelse och ingen vill ha uppsägningar. Kan du skjuta på betalningen? Betala lite nu och mer senare?

Steg 5: Förhandla om amorteringsfrihet

För dina företagslån – fråga banken eller Almi om du kan få tillfällig amorteringsfrihet. Det kan gå om du har en tydlig återbetalningsplan. 

Gör samma sak privat om du behöver.

Steg 6: Ändra preliminärskatten

Om du har enskild firma och förväntar dig lägre intäkter, se till att gå in på Skatteverket och ansök om att sänka din preliminärskatt. Det gör du här.

Steg 7: Prata med dina anställda, och försök hitta lösningar tillsammans

Alla förstår situationen, ingen vill bli av med jobbet. Prata ihop er. Kan någon gå ned 20 %? Är någon villig att minska lönen nu och få mer sen? Kan någon tänka sig att avstå lön en period i utbyte mot personaloptioner eller delägarskap?

Steg 8: Säg upp alla abonnemang

Om leverantörerna inte går med på att du pausar betalningarna – säg upp det du måste säga upp. Allt som inte direkt skapar intäkter, till exempel.

Obs! Tänk på att dina sänka kostnader betyder sänkta intäkter för någon annan. När du har möjlighet, försök se till att det inte drabbar någon annan småföretagare. Vi klarar tuffa tider bäst om vi hjälper varandra!

Steg 9: Marknadsför ditt företag gratis

Varje måndag kan medlemmarna i Facebook-gruppen Driva Eget marknadsföra sina företag, helt utan kostnad. Har du testat? 33 000 är redan medlemmar!



Ekonomi & Skatt

Hur undviker jag betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden?

Många företag har det tufft just nu, och kanske har du hamnat i ett läge där du inte kan betala företaget leverantörsfakturor och skatteskulder. I sex enkla steg hjälper vi dig att reda ut situationen så att du kan undvika betalningsanmärkning, inkasso och Kronofogden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 18 mars, 2025 3 minuters läsning
Kronofogden

Foto: Unsplash

Jag kan inte betala företagets fakturor, vad gör jag?

Det första och viktigaste steget om företaget inte kan betala en faktura, är att kontakta leverantören och berätta som det är. Var helt ärlig, det vinner du på i långa loppet. Presentera en plan på hur och när du tänker betala. Leverantören vill ju att du ska betala (hellre än att ditt företag går i konkurs) och därför kommer de att lyssna istället för att direkt sikta på en betalningsanmäkrning.

Ofta finns det möjlighet att undvika en betalningsanmärkning eller inkasso om ni direkt gör upp en avbetalningsplan med betalningsuppskov. Kom ihåg att inte vara för positiv när ni gör upp planen – det är bättre att du har lite svängrum om det blir ännu tuffare än du hoppas.

Skaffa koll på läget och slipp betalningsanmärkning – gör en ekonomisk prognos

Självklart bör du ta fram löpande resultat- och balansräkningar i ditt företag, men i tuffa tider är det också extremt viktigt med en likviditetsbudget.

Tips! Här hittar du en mall för likviditetsbudget

Om det går så långt, kan du också ta hjälp av Kronofogdens modell. Här får du hjälp att undvika skulder och andra ekonomiska program i ditt företag.

Ta hjälp: Här kan du få koll på läget med Kronofogdens modell för skulder

Hur fungerar betalningsföreläggande?

Om det går så långt att ditt företag inte kan betala sina skulder, kan en leverantör ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Då skickar Kronofogden ut kravet, ett betalningsföreläggande, till dig. Se upp – du som företagare kan få en betalningsanmärkning redan när någon skickar in en ansökan om ett betalningsföreläggande.

Hur bestrider jag ett felaktigt krav?

Om ditt företag har fått ett betalningsföreläggande och du anser att det är felaktigt, måste du motsätta dig kravet. Detta ska göras inom 10 dagar. Om du inte gör det, kan Kronofogden meddela att kravet är korrekt, eftersom du inte motsatt dig det.

När skulden sedan har fastställts görs det en utredning för att se om du/företaget har tillgångar som kan betala av skulden. Även här rekommenderar vi att ha kontakt med leverantören och Kronofogden och komma överens om en betalplan. Det är alltid bättre än att sticka ned huvudet i sanden.

Hur kan jag undvika en betalningsanmärkning?

När ditt företag inte betalar fakturor i tid kan det leda till betalningsanmärkningar. Dessa sätts av ett kreditupplysningsföretag, som i sin tur inhämtar informationen från Kronofogden.

Vad innebär en betalningsanmärkning?

När ditt företag har fåt en betalningsanmärkning, kan alla som tar en kreditupplysning se detta. Det innebär ofta att du har svårare att:

  • Få krediter
  • Hitta leverantörer där du kan betala mot faktura
  • Få banklån och andra lån

Hur länge har företaget en betalningsanmärkning?

Om företaget har fått en betalningsanmärkning tas den normalt ur systemet efter fem år. Om du som privatperson har fått en, är motsvarande siffra normalt tre år.

Det spelar ingen roll om du betalar skulden efter att Kronofogden har meddelat sitt utslag, anmärkningen kommer ändå att registreras.

Vad händer om vi har underskott på skattekontot?

Varje månad gör Skatteverket en avstämning av företagets skattekonto. Om det finns ett underskott kan Skatteverket ge företaget en betalningsuppmaning eller ett betalningskrav. Så snart det blir underskott på skattekontot börjar en kostnadsränta beräknas.

Ett smart sätt att undvika detta är att anlita en duktig redovisningsfirma som har som ansvar att ha koll på skattekontot.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.