Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Över Sydpolen i rullstol – nu ger han bort det bästa han har

27 november, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Kilimanjaro

Foto: Äventyraren Aron Andersson med rullstol till toppen av Kilimanjaro.

Inget är omöjligt för Aron Anderson, även­tyraren som tagit sig till upp Kebnekajses topp och över Sydpolen i rullstol. Utom kanske att få marknadsföringen att flyga i sitt eget företag. ”Efter några år insåg jag att kunderna inte kommer av sig själva”, säger han idag.

”Ända sedan jag fick cancer som åtta-åring och hamnade i rullstol har jag brunnit för idrott och hälsa. När jag inledde min karriär som egen företagare startade jag enskild firma inom kinesiologi. Jag hade varit hos en kinesiolog och tyckte att behandlingen var bra, så jag bestämde mig för att utbilda mig själv.

Visst, kunderna kom och de mådde bra av kinesiologin, men mitt företag tog ändå aldrig fart. Det var liksom inte mitt kall. Där och då var det svårt att veta om jag skulle stanna kvar eller byta bana – och till vad?

LÄS OCKÅ: Hennes träskedar säljer som smör i HollywoodJag hade behövt stanna upp och utvärdera mig själv, se mitt företagande utifrån med ett helikopterperspektiv, som om någon annan hade tittat på en själv. Hur hade jag agerat då? Hade jag sagt åt mig själv att fortsätta på samma väg?

[caption id="attachment_24808" align="alignright" width="470"]Kebnekaise Aron på toppen av Kebnekaise Foto: Samir Akhemdov[/caption]

Visst hade jag några vänner att bolla med och de peppade mig, vilket också var viktigt. Men i efterhand kan jag se att jag skulle ha behövt mer strategiska råd och taktik för att få in kunder. Jag skulle ha behövt skapa innehåll, jobba med storytelling och annonser riktade till mitt närområde på sociala medier för att få in fler kunder. Jag borde också ha hållit lägre priser får att få fler kunder och mer erfarenhet.

LÄS OCKSÅ: Så köpte hon sitt drömjobbFör tio år sedan började jag föreläsa då och då. Ett företag som sponsrade mina äventyr bjöd in mig att föreläsa på deras event. Att prata om mina strapatser var roligt – men det blev inte så mycket mer. Jag hade ingen aning om hur jag skulle nå ut. Jag gick i den klassiska företagarfällan, typ ”öppnar jag bara mitt gym får jag kunder”, men det fungerar ju inte riktigt så.

Jag började på allvar förstå att jag behövde lära mig marknadsföra mig själv och började leta gratiskurser på nätet. Jag lyssnade bland annat på podcaster och olika marknadsföringsexperter på Youtube. Jag sög i mig allt de sa och försökte fundera på hur jag kunde använda deras kunskaper för att föreläsa mer.

Bland annat lärde jag mig hur viktigt det är att kunna berätta en historia och skapa ett värde för dem som lyssnar, att ge kunderna resultat redan innan de köper något. I efterhand vet jag att jag också borde ha gjort fler gratisföreläsningar och kanske turnerat mer i skolor för att få erfarenhet. För handen på hjärtat, de första 400 föreläsningarna kanske inte var så bra? Det är en läroprocess man måste gå igenom.

LÄS OCKSÅ: Hennes cut and drive blev succéMen föreläsningarna visade sig snart lösa sig själva. 2013 besteg jag som förste svensk Kebnekajse i rullstol och i samma veva exploderade allt i media. Jag satt i dubbla morgonsoffor och var med i massor av reportage, vilket gjorde att förfrågningarna på föreläsningar tog fart. Jag har dock fortsatt att dela med mig av en massa information gratis, precis som jag lärde mig på nätet.

En del tror att man inte kan ge bort sina bästa råd och tips, då har jag inte kvar något som folk är intresserade av – men det är ju tvärtom. Ge bort det bästa du har! Hur bra är inte allt annat du kan tänkas ha på lager då?

Min absoluta höjdpunkt som egenföretagare var att nå Sydpolen och samla in 6,5 miljoner kronor till Barncancerfonden. Visst kan jag ha som mål att vilja dubbla min omsättning, men det som driver mig är att kämpa för andra. Det är så coolt och häftigt att kunna peppa andra att nå sina drömmar.

Jag lär mig fortfarande massor som företagare, bland annat att sätta upp små mikromål för mig själv. Ibland kan man bli avskräckt av de stora målen, men om man sätter upp små mål längs vägen (”i morgon ska jag ha två nya kunder, nästa vecka fem”) kan jag klara av det.

LÄS OCKSÅ: Hon satsade allt på eget klädmärkeJust nu sätter jag upp massor av små mikromål för träningen när det gäller min nästa tävling: Iron Man på Hawaii. Jag vet också hur viktigt det är att våga göra misstag som företagare, annars kommer man inte framåt eller utvecklas. Alla bolag gör felsatsningar, hur stora eller små man än är.

Själv är jag av åsikten att jag måste göra misstag för att inte bli ”fat and happy”. Om jag blir för nöjd finns det en risk att jag inte längre utvecklas. Min styrka är inte att jag är smartast eller roligast – utan att jag jobbar hårt.”

BERÄTTAT FÖR CAROLINE ENGVALL

FAKTA: Skidade över Antarktis
  • Namn: Aron Anderson.
  • Ålder: 29 år.
  • Bor: Stockholm.
  • Gör: Äventyrare och föreläsare.
  • Utmaningar: Har som första person i rullstol bestigit Kebnekaise och Kilimanjaro, simmat 37 kilometer över Ålands hav, armcyklat från Malmö till Paris och skidat 300 kilometer över Antarktis till Sydpolen.
Läs mer:aronanderson.se.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.