Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Över Sydpolen i rullstol – nu ger han bort det bästa han har

27 november, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Kilimanjaro

Foto: Äventyraren Aron Andersson med rullstol till toppen av Kilimanjaro.

Inget är omöjligt för Aron Anderson, även­tyraren som tagit sig till upp Kebnekajses topp och över Sydpolen i rullstol. Utom kanske att få marknadsföringen att flyga i sitt eget företag. ”Efter några år insåg jag att kunderna inte kommer av sig själva”, säger han idag.

”Ända sedan jag fick cancer som åtta-åring och hamnade i rullstol har jag brunnit för idrott och hälsa. När jag inledde min karriär som egen företagare startade jag enskild firma inom kinesiologi. Jag hade varit hos en kinesiolog och tyckte att behandlingen var bra, så jag bestämde mig för att utbilda mig själv.

Visst, kunderna kom och de mådde bra av kinesiologin, men mitt företag tog ändå aldrig fart. Det var liksom inte mitt kall. Där och då var det svårt att veta om jag skulle stanna kvar eller byta bana – och till vad?

LÄS OCKÅ: Hennes träskedar säljer som smör i HollywoodJag hade behövt stanna upp och utvärdera mig själv, se mitt företagande utifrån med ett helikopterperspektiv, som om någon annan hade tittat på en själv. Hur hade jag agerat då? Hade jag sagt åt mig själv att fortsätta på samma väg?

[caption id="attachment_24808" align="alignright" width="470"]Kebnekaise Aron på toppen av Kebnekaise Foto: Samir Akhemdov[/caption]

Visst hade jag några vänner att bolla med och de peppade mig, vilket också var viktigt. Men i efterhand kan jag se att jag skulle ha behövt mer strategiska råd och taktik för att få in kunder. Jag skulle ha behövt skapa innehåll, jobba med storytelling och annonser riktade till mitt närområde på sociala medier för att få in fler kunder. Jag borde också ha hållit lägre priser får att få fler kunder och mer erfarenhet.

LÄS OCKSÅ: Så köpte hon sitt drömjobbFör tio år sedan började jag föreläsa då och då. Ett företag som sponsrade mina äventyr bjöd in mig att föreläsa på deras event. Att prata om mina strapatser var roligt – men det blev inte så mycket mer. Jag hade ingen aning om hur jag skulle nå ut. Jag gick i den klassiska företagarfällan, typ ”öppnar jag bara mitt gym får jag kunder”, men det fungerar ju inte riktigt så.

Jag började på allvar förstå att jag behövde lära mig marknadsföra mig själv och började leta gratiskurser på nätet. Jag lyssnade bland annat på podcaster och olika marknadsföringsexperter på Youtube. Jag sög i mig allt de sa och försökte fundera på hur jag kunde använda deras kunskaper för att föreläsa mer.

Bland annat lärde jag mig hur viktigt det är att kunna berätta en historia och skapa ett värde för dem som lyssnar, att ge kunderna resultat redan innan de köper något. I efterhand vet jag att jag också borde ha gjort fler gratisföreläsningar och kanske turnerat mer i skolor för att få erfarenhet. För handen på hjärtat, de första 400 föreläsningarna kanske inte var så bra? Det är en läroprocess man måste gå igenom.

LÄS OCKSÅ: Hennes cut and drive blev succéMen föreläsningarna visade sig snart lösa sig själva. 2013 besteg jag som förste svensk Kebnekajse i rullstol och i samma veva exploderade allt i media. Jag satt i dubbla morgonsoffor och var med i massor av reportage, vilket gjorde att förfrågningarna på föreläsningar tog fart. Jag har dock fortsatt att dela med mig av en massa information gratis, precis som jag lärde mig på nätet.

En del tror att man inte kan ge bort sina bästa råd och tips, då har jag inte kvar något som folk är intresserade av – men det är ju tvärtom. Ge bort det bästa du har! Hur bra är inte allt annat du kan tänkas ha på lager då?

Min absoluta höjdpunkt som egenföretagare var att nå Sydpolen och samla in 6,5 miljoner kronor till Barncancerfonden. Visst kan jag ha som mål att vilja dubbla min omsättning, men det som driver mig är att kämpa för andra. Det är så coolt och häftigt att kunna peppa andra att nå sina drömmar.

Jag lär mig fortfarande massor som företagare, bland annat att sätta upp små mikromål för mig själv. Ibland kan man bli avskräckt av de stora målen, men om man sätter upp små mål längs vägen (”i morgon ska jag ha två nya kunder, nästa vecka fem”) kan jag klara av det.

LÄS OCKSÅ: Hon satsade allt på eget klädmärkeJust nu sätter jag upp massor av små mikromål för träningen när det gäller min nästa tävling: Iron Man på Hawaii. Jag vet också hur viktigt det är att våga göra misstag som företagare, annars kommer man inte framåt eller utvecklas. Alla bolag gör felsatsningar, hur stora eller små man än är.

Själv är jag av åsikten att jag måste göra misstag för att inte bli ”fat and happy”. Om jag blir för nöjd finns det en risk att jag inte längre utvecklas. Min styrka är inte att jag är smartast eller roligast – utan att jag jobbar hårt.”

BERÄTTAT FÖR CAROLINE ENGVALL

FAKTA: Skidade över Antarktis
  • Namn: Aron Anderson.
  • Ålder: 29 år.
  • Bor: Stockholm.
  • Gör: Äventyrare och föreläsare.
  • Utmaningar: Har som första person i rullstol bestigit Kebnekaise och Kilimanjaro, simmat 37 kilometer över Ålands hav, armcyklat från Malmö till Paris och skidat 300 kilometer över Antarktis till Sydpolen.
Läs mer:aronanderson.se.


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.