Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Över Sydpolen i rullstol – nu ger han bort det bästa han har

27 november, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Kilimanjaro

Foto: Äventyraren Aron Andersson med rullstol till toppen av Kilimanjaro.

Inget är omöjligt för Aron Anderson, även­tyraren som tagit sig till upp Kebnekajses topp och över Sydpolen i rullstol. Utom kanske att få marknadsföringen att flyga i sitt eget företag. ”Efter några år insåg jag att kunderna inte kommer av sig själva”, säger han idag.

”Ända sedan jag fick cancer som åtta-åring och hamnade i rullstol har jag brunnit för idrott och hälsa. När jag inledde min karriär som egen företagare startade jag enskild firma inom kinesiologi. Jag hade varit hos en kinesiolog och tyckte att behandlingen var bra, så jag bestämde mig för att utbilda mig själv.

Visst, kunderna kom och de mådde bra av kinesiologin, men mitt företag tog ändå aldrig fart. Det var liksom inte mitt kall. Där och då var det svårt att veta om jag skulle stanna kvar eller byta bana – och till vad?

LÄS OCKÅ: Hennes träskedar säljer som smör i HollywoodJag hade behövt stanna upp och utvärdera mig själv, se mitt företagande utifrån med ett helikopterperspektiv, som om någon annan hade tittat på en själv. Hur hade jag agerat då? Hade jag sagt åt mig själv att fortsätta på samma väg?

[caption id="attachment_24808" align="alignright" width="470"]Kebnekaise Aron på toppen av Kebnekaise Foto: Samir Akhemdov[/caption]

Visst hade jag några vänner att bolla med och de peppade mig, vilket också var viktigt. Men i efterhand kan jag se att jag skulle ha behövt mer strategiska råd och taktik för att få in kunder. Jag skulle ha behövt skapa innehåll, jobba med storytelling och annonser riktade till mitt närområde på sociala medier för att få in fler kunder. Jag borde också ha hållit lägre priser får att få fler kunder och mer erfarenhet.

LÄS OCKSÅ: Så köpte hon sitt drömjobbFör tio år sedan började jag föreläsa då och då. Ett företag som sponsrade mina äventyr bjöd in mig att föreläsa på deras event. Att prata om mina strapatser var roligt – men det blev inte så mycket mer. Jag hade ingen aning om hur jag skulle nå ut. Jag gick i den klassiska företagarfällan, typ ”öppnar jag bara mitt gym får jag kunder”, men det fungerar ju inte riktigt så.

Jag började på allvar förstå att jag behövde lära mig marknadsföra mig själv och började leta gratiskurser på nätet. Jag lyssnade bland annat på podcaster och olika marknadsföringsexperter på Youtube. Jag sög i mig allt de sa och försökte fundera på hur jag kunde använda deras kunskaper för att föreläsa mer.

Bland annat lärde jag mig hur viktigt det är att kunna berätta en historia och skapa ett värde för dem som lyssnar, att ge kunderna resultat redan innan de köper något. I efterhand vet jag att jag också borde ha gjort fler gratisföreläsningar och kanske turnerat mer i skolor för att få erfarenhet. För handen på hjärtat, de första 400 föreläsningarna kanske inte var så bra? Det är en läroprocess man måste gå igenom.

LÄS OCKSÅ: Hennes cut and drive blev succéMen föreläsningarna visade sig snart lösa sig själva. 2013 besteg jag som förste svensk Kebnekajse i rullstol och i samma veva exploderade allt i media. Jag satt i dubbla morgonsoffor och var med i massor av reportage, vilket gjorde att förfrågningarna på föreläsningar tog fart. Jag har dock fortsatt att dela med mig av en massa information gratis, precis som jag lärde mig på nätet.

En del tror att man inte kan ge bort sina bästa råd och tips, då har jag inte kvar något som folk är intresserade av – men det är ju tvärtom. Ge bort det bästa du har! Hur bra är inte allt annat du kan tänkas ha på lager då?

Min absoluta höjdpunkt som egenföretagare var att nå Sydpolen och samla in 6,5 miljoner kronor till Barncancerfonden. Visst kan jag ha som mål att vilja dubbla min omsättning, men det som driver mig är att kämpa för andra. Det är så coolt och häftigt att kunna peppa andra att nå sina drömmar.

Jag lär mig fortfarande massor som företagare, bland annat att sätta upp små mikromål för mig själv. Ibland kan man bli avskräckt av de stora målen, men om man sätter upp små mål längs vägen (”i morgon ska jag ha två nya kunder, nästa vecka fem”) kan jag klara av det.

LÄS OCKSÅ: Hon satsade allt på eget klädmärkeJust nu sätter jag upp massor av små mikromål för träningen när det gäller min nästa tävling: Iron Man på Hawaii. Jag vet också hur viktigt det är att våga göra misstag som företagare, annars kommer man inte framåt eller utvecklas. Alla bolag gör felsatsningar, hur stora eller små man än är.

Själv är jag av åsikten att jag måste göra misstag för att inte bli ”fat and happy”. Om jag blir för nöjd finns det en risk att jag inte längre utvecklas. Min styrka är inte att jag är smartast eller roligast – utan att jag jobbar hårt.”

BERÄTTAT FÖR CAROLINE ENGVALL

FAKTA: Skidade över Antarktis
  • Namn: Aron Anderson.
  • Ålder: 29 år.
  • Bor: Stockholm.
  • Gör: Äventyrare och föreläsare.
  • Utmaningar: Har som första person i rullstol bestigit Kebnekaise och Kilimanjaro, simmat 37 kilometer över Ålands hav, armcyklat från Malmö till Paris och skidat 300 kilometer över Antarktis till Sydpolen.
Läs mer:aronanderson.se.


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Försäljning & Lönsamhet

Och årets julklapp 2025 blir... (+ alla tidigare vinnare)

Årets julklapp har blivit en stor grej, och kan faktiskt påverka vad som säljer bra i e-handeln på Black Friday och i julhandeln. Här går vi igenom de tidigare vinnarna och hur oddsen för årets julklapp 2025 ser ut.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 6 november, 2025 Uppdaterades 6 november, 2025 2 minuters läsning
A°rets julklapp 2025

Foto: Unsplash/Look Studio

Vad är “Årets julklapp”?

Varje år utser HUI Research (på uppdrag av branschorganisationen Svensk Handel) en produkt eller ett fenomen som får titeln Årets julklapp. Viktigt att veta är att det inte är den mest sålda julklappen under året, utan att den ska:

  • Speglar den tid vi lever i.
  • Vara en nyhet eller fått ett nyväckt intresse under året
  • Har ett betydande försäljningsvärde eller säljs i stora volymer.

Sålunda handlar det mer om symbolik än om en ren försäljningsmässig topp. Valet presenteras i samband med HUI:s julhandelsrapport, i regel i mitten av november. Men redan nu är favoriterna klara, enligt bettingbolagen.

Favoriterna till Årets Julklapp 2025

Enligt Betingbolaget Betsson är detta favoriterna till Årets julklapp 2025

PlaceringKandidatOdds
1Underkläder7.00
2Donation8.00
3Labubu (samlarfigur)10.00
4Bok11.00
5Kosttillskott12.00
6Streamingtjänster13.00
7Krislåda15.00
8Oura-ring15.00
9Solcellsladdare15.00
10Termosflaska15.00

Alla tidigare vinnare i årets Julklapp

2024 – Unisexparfym

2023 – Sällskapsspel

2022 – Hemstickat plagg

2021 – Evenemangsbiljett

2020 – Stormkök


2019 – Mobillåda

2018 – Det återvunna plagget

2017 – Elcykel

2016 – VR-glasögon

2015 – Robotdammsugare


2014 – Aktivitetsarmband

2013 – Råsaftcentrifug
2012 – Hörlurar

2011 – Färdigpackad matkasse

2010 – Surfplatta


2009 – Spikmatta

2008 – Upplevelse

2007 – GPS-mottagare

2006 – Ljudbok

2005 – Pokerset


2004 – Platt-TV

2003 – Mössa

2002 – Kokbok

2001 – Verktyg

2000 – DVD-spelare


1999 – Boken

1998 – Datorspel

1997 – Elektroniska husdjur

1996 – Internetpaket

1995 – CD-skivan


1994 – Mobiltelefonen

1993 – Parfym

1992 – TV-spelet

1991 – CD-spelaren

1990 – Woken


1989 – Videokameran

1988 – Bakmaskinen

Hur påverkar Årets Julklapp oss företagare?

Jo, utmärkelsen kan faktiskt påverka oss som driver företag – speciellt om du har en e-handel. Kan du haka på trenden? Kan du skapa innehåll eller bygga intresse baserat på utmärkelsen? Det är många e-handlare som är duktiga på att haka på trender (s k New Jacking). Kan du också?



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.