Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Parfymentreprenören har näsa för affärer

6 december, 2010 4 minuters läsning
För fyra år sedan startade svenske Ben Gorham sitt parfymhus Byredo. Idag säljs hans parfym i 22 länder. När tidningen Shortcut i dagarna listade årets 100 Uppstickare hamnade Ben överst. Läs hans framgångstips och inspireras av de andra Uppstickarnas affärsidéer.



När karriärtidningen Shortcut för nio året i rad rankade årets 100 Uppstickare toppades listan av en av Sveriges främsta entreprenörer: Parfymkungen Ben Gorham med sitt företag Byredo. Trots att 33-åringen bara drog igång för fyra år sedan säljs hans parfym i 22 länder. En stor bedrift i en extremt tuff bransch som knappast banar vägen för småföretagare.



- Jag är verkligen en udda fågel i parfymbranschen. Det har varit tufft, men efterhand har jag vunnit trovärdighet, säger Ben Gorham till Shortcut.



Själv tycker han att Sverige är bra på att ta hand om den stora massan, men ger begränsade möjligheter för individer som sticker ut. Själv sadlade han om från proffsbasketspelare till att stöpa ljus, för att sedan börja göra parfym.



- Det som var tuffast för mig med att starta bolag i Sverige var att det inte fanns så mycket stöd eller struktur. När jag började göra ljus i mitt kök på Söder var det svårt att veta vart jag skulle vända mig.



Men personligen tycker entreprenören att det största hindret är att ha balans mellan kreativitet och ekonomi och att inte låta den ena drabba den andra.



- Jag insåg tidigt att det fanns människor som kunde göra det mesta bättre än mig. Så jag omgav mig med dem, och så är det än i dag. Jag har otroliga människor kring mig, säger han till Shortcut.




Här är några av de småföretagare som hamnade på listan över Shortcuts 100 Uppstickare:Nadir "Red One" Khayat, 37, musikproducent och delägare, Red one konvict

Svensk låtskrivare som antagligen är ett av våra största namn inom musikproduktion sedan Max Martin – ändå är det få som känner till hans riktiga namn. Han har producerat låtar tillsammans med artister som Akon, Backstreet Boys och Lady Gaga.Petra Lilja, 37, & Jenny Nordberg, 32, entreprenörer och designers, Apokalyps labotek

Industridesigners som gör prylar av återanvänt material, till exempel golv av gamla bildäck och tvål av frityrolja av falafel.



Cecilia Hertz, 39, rymddesigner och entreprenör, Umbilical

Sveriges enda rynddesigner som dessutom driver eget företag. Senast var hon med och drev projektet Down to earth, som ska koppla ihop rymden med en hållbar utveckling och få fler unga att intressera sig för teknik.



Elin Tybring, 28, och Lisa Granberg, 30, entreprenörer och grundare, Mywebwill

Driver en nätsajt där du kan bestämma vad som ska hända med ditt nätliv (som Twitter, Facebook och din blogg) efter döden.



Per Boström, 28, art director, Per boström design

Driver egen designbyrå i vilken han bland annat är formgivare för Språktidningen och Modern psykologi. Nu senast fick han i uppdrag att tillsammans med DN:s art director redesigna DN:s samtliga delar.



Maja Frankel, 27, social entreprenör, Framtidsboxen

Driver konsultbolaget Frankel & friends som till exempel står bakom Framtidsboxen som jobbar med att kommuner och organisationer ska ta vara på unga som en resurs och stimulera socialt entreprenörskap och engagemang.



Adam Dunkels, 32

Prisat programmeringsgeni, skapare av operativsystemet Contiki och aktuell med boken Interconnecting smart objects with IP - the next internet.



Amanda Hansson, 19

Startade ett eget åkeri trots att hon inte ens hade lastbilskörkort.



Anna Kjellgren, 37

Grundare och vd för det prisbelönta möbeldesignföretaget Strå. Hoppade av jobb som logistikchef för över 100 personer på Scania och satsade på att rita och sälja hållbara möbler.



Cecilia Robinson, 25

Grundare av Au pair link - Oceaniens största förmedlare med utgångspunkt i Nya Zeeland.



Charlie Hansson, 30

Dataentreprenör och politiker med fokus på hemlöshet.



Elisabeth Wikström Shemer, 40

Gynekolog som har uppfunnit ett instrument för diagnostisering av livmoderhalscancer.



Erik Svedäng, 24

Skapare av Blueberry garden, ett poetiskt dataspel.



Erik Thorstensson, 32, Petter Danielson, 31, och Oscar Ternbom, 30

Grundare av Creatables som designar saker av spillmaterial.



Jake Rydqvist, 38, och Benjamin Falk, 37

Killarna bakom prisbelönta Dorian Communication och Dorian Magazine, som tillsammans bildar Sveriges största livsstilsvarumärke för gaymän.



Seth Engström, 22

Innovativ trollkarl som trollar för såväl kungligheter som näringslivshöjdare.



Shadi Bitar, 32

Grundare till Earbooks, Sveriges största fristående ljudboksförlag.



Terese Alstin, 30, och Anna Haupt, 30

Skapare till en uppblåsbar cykelhjälm och i år nominerade till Sveriges uppfinnare 2010.



Se hela listan här.


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.