Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Policy och syfte med driva-eget.se

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 6 september, 2010 4 minuters läsning

(Bifogad ansökan:  Exempel på tidningsnummer, nr 2/2010 + kopior på artiklar om "appar" och ny nätverkstjänst samt exempel på nyhetsbrev.)

Justerad variant av skriftlig nominering. Klicka på länkarna nedan och kom direkt till rätt ställe på driva-eget.se.


Det är tufft att vara småföretagare. Med driva-eget.se hjälper vi därför tusentals småföretagare med smarta verktyg, nyhetsartiklar, rådgivande guider och inspirerande intervjuer. Dessutom uppmuntrar och hjälper vi människor som drömmer om att starta eget.


Tillsammans med företaget Framkant Media AB utvecklar vi ständigt Driva Egets sajt www.driva-eget.se. Då gör vi det utifrån vissa egenskaper som vi menar att en bra tidskriftssajt ska ha:

En bra tidskriftssajt ska. . .


. . . öka intresset för tidskriften

Ungefär häften av besökarna på driva-eget.se är ännu inte prenumeranter på Driva Eget. Utan att vara för påträngande försöker vi att få dessa att prenumerera. Artiklarna på driva-eget.se ska vara aptitretare till tidningen. Vi lägger därför inte ut hela artiklar, men däremot sammanfattningar eller små bitar ur långa artiklar. Dessa ska ge substans för dem som inte vill prenumerera, men hela tiden sluta med en puff för att läsa mer i tidskriften (Se sista stycket i detta exempel om temat i bifogad tidning:
www.driva-eget.se/lang-svans-saljer-mikaels-glada-strumpor-2180181)


I nyhetsbrevet som skickas ut till 16 000 nätbesökare varannan onsdag har vi alltid en personligt skriven starttext som berättar lite om tidningen och ska ge tidskriftsläsarna en känsla av att det är Vippade. Se bifogat exempel.


Självklart finns senaste omslaget i topp på både nyhetsbrev och sajt, med uppmaning om att prenumerera .


Nätbesökarna ska inse att långa artiklar läser man bäst i tidskriften och att driva-eget.se inte är en tidskrift på nätet utan en digital fortsättning på tidskriften Driva Eget.

. . . ge tidningsläsarna mervärde på nätet och locka dem att också bli flitiga nätbesökare

I varje nummer av tidningen finns en mängd länkar – med kompletterande material på driva-eget.se, med länksammanställningar på adekvata länkar som hör till artiklarna, med uppmaningar om att på nätet diskutera tidningsartiklarna. På en särskild sida puffar vi för vad som finns på nätet (sid 62 i bifogat nummer). Ibland kan detta vara större artiklar som i bifogade artiklar om den nya presentationstjänsten och om Iphoneapparna.


… ge snabba nyheter som tidskriften inte kan ge

På driva-eget.se finns ett nyhetsflöde i tidningens ämne med förändringar flera gånger varje dag. Dessa aktualiteter ska också vara ett komplement till tidningen.


… vara lättnavigerad
Artiklar och kalkyler är i vänsterspalten sorterade i kategorier som till stor del överensstämmer med vinjetterna i tidningen och försöker göra det lätt att hitta på sajten. Artiklar liknande den som tas upp samlas i en ruta till höger om artikeltexten.

… vara interaktiv
När vi i tidskriften t ex skriver om hur man ökar lönsamheten eller hur inflationen påverkar priset hänvisar vi till en kalkyl i det ämnet – så att läsarna kan se hur det blir med sina egna siffror. Här är en sammanställning av sex sådana kalkyler:



www.driva-eget.se/vara-6-kalkyler-raknar-at-dig-7464584.


Vi ger också konkret interaktiv gratishjälp, t ex med att fylla i en reseräkning ( se www.driva-eget.se/reserakning) eller visar vilket bankkonto som för tillfället är bäst (se www.driva-eget.se/konton). Ibland behövs rörlig bild och då gör vi webb-tv-inslag

… kommunicera med besökarna

Det gäller hela tiden att underlätta en dialog med besökarna, genom t ex kommentarsmöjligheter, forum (www.driva-eget.se/forum) och genom att ge besökarna möjlighet att ställa frågor till våra experter. I vår webbshop kan besökarna köpa böcker och enstaka nummer av Driva Eget.


Det senaste är att besökarna får presentera sitt företag (www.driva-eget.se/presentera) gratis. Genom att ha tjänsten endast öppen för prenumeranten vill vi ge mervärde till prenumeranterna och få fler prenumeranter. Läs i bifogad artikel om, hur detta kan öka möjligheten att komma högt upp i Google.

… låt tidningsprenumeranterna administrera sig själva

I redaktionsrutan på sidan 6 försöker vi styra över läsarna till sajten när de ska prenumerera, ändra adress eller göra andra prenumerationsärenden. Genom att de då administrerar sig själva med hjälp av länken www.driva-eget.se/prenumerera sänker vi kostnaderna.


… finnas också på andra ställen
Driva Eget stärker också lojaliteten med tidningen genom att finnas på Facebook (www.facebook.se/drivaeget). Nu finns vi även i Iphone med tre "appar" enligt bifogad artikel.


Stockholm den 2 september 2010

Anders Andersson, chefredaktör, Driva Eget
anders@driva-eget.se, 070-5365780

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så här boostar du företagets kassaflöde - utan lån!

Behöver ditt företag bättre likviditet, men du vill undvika lån? Här är strategin som allt fler småföretagare använder för att säkra likviditeten.

toborrow_logo
Toborrow 12 maj, 2025 4 minuters läsning
Factoring

Foto: toborrow-maj

Att ha en stabil likviditet är avgörande för alla företag, men i dagens ekonomiska klimat är det en utmaning som många småföretagare kämpar med. Långa betalningstider från kunder, stigande kostnader och oförutsedda utgifter kan snabbt skapa stress kring kassaflödet.

För att hantera dessa utmaningar krävs smarta lösningar som inte bara löser tillfälliga problem utan också bidrar till långsiktig ekonomisk stabilitet. Låt oss berätta om en smart lösning många företagare missar – factoring!

Bästa tipset direkt! Hos Toborrow kan du göra en enda ansökan och låta flera aktörer ge ditt företag bästa villkoren för factoring. Hur bra villkor kan ditt företag få – värt att testa här va? 

Utmaningen med långa betalningstider

En av de största utmaningarna för småföretagare är långa betalningstider. Kunder kan ta upp till 30, 60 eller till och med 90 dagar på sig att betala sina fakturor, vilket binder upp kapital som företaget behöver för att täcka löpande kostnader som löner, hyra och inköp. Denna väntan kan skapa stora likviditetsproblem, särskilt för företag som har små marginaler.

Factoring – en lösning för snabbare kassaflöde

För företag som vill undvika att ta nya lån kan factoring vara en effektiv lösning. Genom att sälja eller belåna sina fakturor får företaget tillgång till kapital direkt, vilket gör det möjligt att hantera löpande kostnader och planera framåt utan att behöva vänta på kundernas betalningar.

Factoring kan göras på två olika sätt:

Fakturaköp

Ditt företag säljer sina fakturor till en factoringpartner och får en stor del av fakturans värde utbetalt direkt.

Fakturabelåning

Ditt företag använder sina fakturor som säkerhet för att få en kredit hos en factoringpartner.

Båda alternativen ger snabbare kassaflöde och hjälper ditt företag att hantera likviditetsutmaningar utan att öka skuldsättningen.

Vill du veta vilka factoring-villkor just ditt företag kan få? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Fler fördelar med factoring

Till skillnad från traditionella lån innebär factoring ingen ny skuld i balansräkningen. Detta är särskilt fördelaktigt för företag som redan har hög skuldsättning eller som vill behålla en stark kreditvärdighet. Genom att använda factoring kan företag frigöra kapital från befintliga tillgångar, vilket ger större ekonomisk flexibilitet och möjligheter att investera i tillväxt.

Andra fördelar med factoring kan vara:

  • Minskad administrativ belastning: Factoringpartnern hanterar ofta påminnelser och inkasso.
  • Bättre kassaflödesprognoser: Du vet exakt när pengarna kommer in.
  • Starkare förhandlingsposition mot leverantörer: Med snabbare tillgång till kapital kan du förhandla bättre inköpsvillkor.

Psst! För att få bästa finansieringsvillkoren behöver ditt företag ha ett bra kreditbetyg. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning och helt kostnadsfritt).

Är factoring rätt för ditt företag?

Factoring passar särskilt bra för företag som:

  • Har kunder med långa betalningstider
  • Vill stärka sin likviditet utan att ta nya lån
  • Behöver snabb tillgång till kapital för att täcka löpande kostnader eller investera i tillväxt
  • Har ett växande fakturaflöde och vill behålla kontrollen över ekonomi

Toborrow hjälper dig hitta rätt factoringpartner

På Toborrow kan du enkelt jämföra olika factoringlösningar och hitta det alternativ som passar bäst för ditt företag. Toborrow står på din sida – inte bara för att hjälpa dig få de bästa villkoren, utan också för att fungera som ett bollplank kring vilken finansieringsform som faktiskt är rätt för dig. I vissa fall kanske factoring är bättre än ett traditionellt företagslån eller leasing.

Tips! Vill du veta vilka factoring-villkor just ditt företag kan få? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow
I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sin unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån eller factoring? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerad i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.