Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

PR-säkra ditt företags hemsida

4 september, 2016 2 minuters läsning
Tänk dig att en journalist just har fått upp ditt företags hemsida på Google, blivit nyfiken och nu vill ta reda på vad du och ditt företag gör. Ett gyllene tillfälle för dig.
    • Vill du nå fler kunder? Stärka ditt företags varumärke? Ta marknadsandelar? Då är PR oslagbart. Med ditt företag, dina kunskaper och ditt engagemang som grund kan du nå stora mängder potentiella kunder.
    • Varje måndag hela hösten får du i uppgift att genomföra en konkret PR-åtgärd, särskilt utformad för småföretagare med tidsbrist.
    • Ledorden är KONKRET, ENKELT och SNABBT – på bara en timme i veckan styr du upp din PR för hela hösten.

[caption id="attachment_21839" align="alignright" width="235"]Bild på persons händer på dators tangentbord. Vad händer när journalisten kommit in på din hemsida? Bild med CCO-licens: Pexels.com[/caption]

Journalisten klickar på länken… och nu kan en av följande två saker inträffa:

1. Journalisten irrar runt på ditt företags sida, funderar på vad det hela handlar om, hittar ingen kort och tydlig förklaring – och lämnar sidan. Kanske för att i stället klicka sig in till din värsta konkurrent. Det hela har tagit några få sekunder (det finns siffror på sådant).

2. Journalisten kommer in på sidan och ser nästan direkt var informationen borde finnas. Kort därpå har journalisten tagit del av en kort förklaring av vad företaget gör, vad som gör det speciellt och hur man tar kontakt.

I det senare fallet finns chansen att journalisten hör av sig till dig. Kanske för att ställa frågor om din bransch eller fråga om du vill medverka i en intervju.

Uppgift


Be tre personer, som inte har koll på vad du gör, att gå in på ditt företags hemsida och återkomma med svaren på fyra frågor:
  1. Vad gör ditt företag?
  2. Vad skiljer ditt företag från andra i branschen?
  3. Hur tar man kontakt med dig?
  4. Hur lång tid tog det att ta reda på detta?

Om du inte är nöjd med svaren behöver du ändra på hemsidan. Lättillgänglig och snabb info om vad ditt företag gör är nyttig för alla som besöker din webbplats.

 

* * *


Vill du bli påmind när det kommer ett nytt avsnitt av PR-skolan? Då föreslår vi att du prenumererar (kostar inget och du kan lätt avregistrera dig när du vill):

KLICKA HÄR för att prenumerera

 

Tidigare avsnitt av PR-skolan hittar du längre ner här i bloggen. PR-skolan publiceras även på prkiosken.se.

* * *

Vill du fördjupa din kunskap om PR? Gå PR-kioskens grundkurs i PR för småföretagare. Du hittar den här på Driva Eget: Mer info om webbkursen PR för småföretagare – grundkurs

 

Dela artikeln

Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.