Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Den sanna berättelsen om Emma i Junsele och surströmmingsskorpan

6 mars, 2015 3 minuters läsning
Vad har en ”surströmmingsskorpa” med PR att göra? En hel del, ska det visa sig – sådana tokiga idéer kan visa sig vara guld värda.Bäst av allt: Alla kan komma på dem. PR-skolan 2015I detta avsnitt får du… …veta ännu mer om vad ”nyhetsvärde” är.
…några tips som kanske t.o.m. kan bidra till företags- eller produktutveckling
…ett nytt verktyg för att skapa eller öka nyhetsvärdet hos din PR-råvara


 

♦ Det förra avsnittet av PR-skolan handlade om hur man skapar nyhetsvärde genom att skapa eller öka en Avvikelse. Att utnyttja eller öka skillnaden mellan Det nya, som man vill ha publicitet om, och Det som det nya avviker ifrån. Inser man det har man fördubblat möjligheterna att påverka nyhetsvärdet – både det nya och det som det avviker ifrån kan ju behandlas, beskrivas och illustreras på olika sätt.

Vi tog ett exempel – Emmas Skafferi i Junsele. Emma Tarberg fick utrymme i medierna för en ren produktnyhet – två nya sorters skorpor. Inte så lätt – en ökning från 63 till 65 skorpsorter är ju inte mycket till Avvikelse. Men genom att i stället fokusera på att Emma på sju år ökat från fyra till 65 olika sorters skorpor blev det ett hyggligt resultat.

Men varken vi eller Emma var nöjda med det. Det handlade mest om lokal publicitet, men Emma vill sälja sina skorpor över hela Sverige. Vad göra?

Avvikelse handlar om att sticka ut, om att på något sätt framstå som annorlunda. Och här brukar vi använda några mentala verktyg, några tankemodeller för att få fart på idéproduktionen. Ställ dig själv de här frågorna:
  • Hur gör alla andra? Varför inte göra (vara etc) tvärtom?
  • Vad kan en XX (du själv, din produkt etc) absolut inte vara, göra eller se ut som?
  • Vilken är den tokigaste varianten (av agerande, produkt, marknadsföringsmetod etc) som vi kan komma på?

[caption id="attachment_15418" align="alignnone" width="376"]Emma Tarberg och surströmmingsskorporna. Emma Tarberg förpackade skorporna i en metallburk med lufttätt lock (för doftens skull). Etiketten är specialdesignad.[/caption]

 

Så ett idémöte med Emma kom då att handla om: Vad är det tokigaste man kan ha som ingrediens i en ny skorpa? Svaret – som kanske litet berodde både på att Emmas Skafferi ligger i Ångermanland och på fördomar som vi sörlänningar har om norrlänningar – blev: Surströmming. Emma gick hem, provbakade skorpor med surströmming i degen och kom glatt tillbaks med beskedet: Det blev riktigt bra – en salt skorpa med litet kryddig smak, perfekt till en öl eller en snaps.

Nu kom det in ännu en komponent bakom begreppet Nyhetsvärde: Närhet.

En nyhet är större ju närmare den ligger, i tiden, i rummet, socialt, intressemässigt etc.Vi ska titta närmare på detta med Närhet i kommande avsnitt.

I det här fallet handlade det om att skapa tidsmässig närhet. Och det gjorde vi helt enkelt genom att lägga presentationen av den nya surströmmingsskorpan strax före den ”officiella” surströmmingspremiären, den tredje torsdagen i augusti. På det sättet fick vi surströmmingsskorpan att ligga ”rätt i tiden”.

Resultatet blev ett enormt medialt genomslag. Nyheten om surströmmingsskorpan publicerades i över 50 tidningar, på papper och på webben, över hela landet. Dessutom gjorde SVT-s Rapport ett reportage om själva bakandet av surströmmingsskorporna i bageriet i Junsele. 

Vårt medskick i PR-skolan denna gång är: Tänk stort. Och framförallt – tänk annorlunda! Det finns en ”surströmmingsskorpa” för alla.



[caption id="attachment_15419" align="alignnone" width="321"]Artiklar om surströmmingsskorpan.Här är de flesta webbartiklarna om surströmmingsskorpan. (Artiklarna i papperstidningar fattas.)[/caption]

 

[caption id="attachment_15420" align="alignnone" width="376"]Rapport gjorde reportage om Emmas Skafferi.SVT-s Rapport gjorde ett rejält reportage om Emma och hennes skorpbakarteam på plats i bageriet i Junsele.[/caption]

 

I nästa avsnitt ska vi titta på hur man kan få genomslag för sina företagsnyheter genom att kombinera Avvikelse och Närhet men också genom en del andra standardgrepp.

Vill du ha en mejlpåminnelse inför nästa avsnitt?Klicka här
Tipsa gärna andra om PR-skolan – ”dela”-knappar finns här nedanför!

PR-skolan publiceras även på prkiosken.se.


ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.