Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Den sanna berättelsen om Emma i Junsele och surströmmingsskorpan

6 mars, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Vad har en ”surströmmingsskorpa” med PR att göra? En hel del, ska det visa sig – sådana tokiga idéer kan visa sig vara guld värda.Bäst av allt: Alla kan komma på dem. PR-skolan 2015I detta avsnitt får du… …veta ännu mer om vad ”nyhetsvärde” är.
…några tips som kanske t.o.m. kan bidra till företags- eller produktutveckling
…ett nytt verktyg för att skapa eller öka nyhetsvärdet hos din PR-råvara


 

♦ Det förra avsnittet av PR-skolan handlade om hur man skapar nyhetsvärde genom att skapa eller öka en Avvikelse. Att utnyttja eller öka skillnaden mellan Det nya, som man vill ha publicitet om, och Det som det nya avviker ifrån. Inser man det har man fördubblat möjligheterna att påverka nyhetsvärdet – både det nya och det som det avviker ifrån kan ju behandlas, beskrivas och illustreras på olika sätt.

Vi tog ett exempel – Emmas Skafferi i Junsele. Emma Tarberg fick utrymme i medierna för en ren produktnyhet – två nya sorters skorpor. Inte så lätt – en ökning från 63 till 65 skorpsorter är ju inte mycket till Avvikelse. Men genom att i stället fokusera på att Emma på sju år ökat från fyra till 65 olika sorters skorpor blev det ett hyggligt resultat.

Men varken vi eller Emma var nöjda med det. Det handlade mest om lokal publicitet, men Emma vill sälja sina skorpor över hela Sverige. Vad göra?

Avvikelse handlar om att sticka ut, om att på något sätt framstå som annorlunda. Och här brukar vi använda några mentala verktyg, några tankemodeller för att få fart på idéproduktionen. Ställ dig själv de här frågorna:
  • Hur gör alla andra? Varför inte göra (vara etc) tvärtom?
  • Vad kan en XX (du själv, din produkt etc) absolut inte vara, göra eller se ut som?
  • Vilken är den tokigaste varianten (av agerande, produkt, marknadsföringsmetod etc) som vi kan komma på?

[caption id="attachment_15418" align="alignnone" width="376"]Emma Tarberg och surströmmingsskorporna. Emma Tarberg förpackade skorporna i en metallburk med lufttätt lock (för doftens skull). Etiketten är specialdesignad.[/caption]

 

Så ett idémöte med Emma kom då att handla om: Vad är det tokigaste man kan ha som ingrediens i en ny skorpa? Svaret – som kanske litet berodde både på att Emmas Skafferi ligger i Ångermanland och på fördomar som vi sörlänningar har om norrlänningar – blev: Surströmming. Emma gick hem, provbakade skorpor med surströmming i degen och kom glatt tillbaks med beskedet: Det blev riktigt bra – en salt skorpa med litet kryddig smak, perfekt till en öl eller en snaps.

Nu kom det in ännu en komponent bakom begreppet Nyhetsvärde: Närhet.

En nyhet är större ju närmare den ligger, i tiden, i rummet, socialt, intressemässigt etc.Vi ska titta närmare på detta med Närhet i kommande avsnitt.

I det här fallet handlade det om att skapa tidsmässig närhet. Och det gjorde vi helt enkelt genom att lägga presentationen av den nya surströmmingsskorpan strax före den ”officiella” surströmmingspremiären, den tredje torsdagen i augusti. På det sättet fick vi surströmmingsskorpan att ligga ”rätt i tiden”.

Resultatet blev ett enormt medialt genomslag. Nyheten om surströmmingsskorpan publicerades i över 50 tidningar, på papper och på webben, över hela landet. Dessutom gjorde SVT-s Rapport ett reportage om själva bakandet av surströmmingsskorporna i bageriet i Junsele. 

Vårt medskick i PR-skolan denna gång är: Tänk stort. Och framförallt – tänk annorlunda! Det finns en ”surströmmingsskorpa” för alla.



[caption id="attachment_15419" align="alignnone" width="321"]Artiklar om surströmmingsskorpan.Här är de flesta webbartiklarna om surströmmingsskorpan. (Artiklarna i papperstidningar fattas.)[/caption]

 

[caption id="attachment_15420" align="alignnone" width="376"]Rapport gjorde reportage om Emmas Skafferi.SVT-s Rapport gjorde ett rejält reportage om Emma och hennes skorpbakarteam på plats i bageriet i Junsele.[/caption]

 

I nästa avsnitt ska vi titta på hur man kan få genomslag för sina företagsnyheter genom att kombinera Avvikelse och Närhet men också genom en del andra standardgrepp.

Vill du ha en mejlpåminnelse inför nästa avsnitt?Klicka här
Tipsa gärna andra om PR-skolan – ”dela”-knappar finns här nedanför!

PR-skolan publiceras även på prkiosken.se.


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 6 oktober, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Digitalisering

Ny förmånspartner som ger din webb prestanda på riktigt

Smarta företagare bygger inte bara ett bra erbjudande. De ser också till att ha en webb som är snabb, trygg och redo att växa med verksamheten. Därför har vi på Driva Eget inlett ett samarbete med Oderland – ett av Sveriges mest prisade hostingbolag.

Sebastian Tibbling
Sebastian Tibbling 14 november, 2025 Uppdaterades 14 november, 2025 2 minuters läsning
Ny Fo¨rma°n

Foto: Ny förmån

Med Oderland får du en teknisk grund som gör skillnad i vardagen: snabbare laddningstider, stabilare drift och ett svenskt supportteam som hjälper dig när du behöver det. Resultatet blir en webbplats som både dina kunder och sökmotorer uppskattar.

Svensk premium-hosting för företag

Oderland är känt för hög kvalitet och stabil drift. Deras plattform är byggd för företag som vill ha en webb som håller vad den lovar, även när trafiken ökar eller verksamheten ställer högre krav. Det gör dem särskilt intressanta för dig som:

  • driver e-handel
  • arbetar med digitala tjänster eller hanterar kunders resurser
  • har en affärskritisk webbplats där driftstopp inte är ett alternativ

Med andra ord: hosting som tål att ditt företag växer.

Förmånen du får som Driva Eget Plus-medlem

Som medlem i Driva Eget Plus får du nu tillgång till ett erbjudande som gör det enkelt att uppgradera din digitala infrastruktur utan att spräcka budgeten:

50 % rabatt första året på valfritt hostingpaket.

Dessutom ingår:

  • Lokal, svensk support alla dagar i veckan
  • Kostnadsfri flytthjälp när du byter från annan leverantör
  • 99,99 % upptid senaste året – en av marknadens högsta nivåer
  • 100 % datalagring på svenska servrar för trygghet och efterlevnad

En stabil grund att stå på

En långsammare eller instabil webbplats kostar – i tid, i förlorade kunder och i försämrad synlighet. Med Oderland får du en lösning som är både prisvärd och beprövad, och som dessutom är anpassad för företagare som vill ha hög kvalitet utan krångel.

För dig som vill bygga ett starkt, modernt och växande företag är rätt hosting en av de smartaste investeringarna du kan göra. Vårt samarbete med Oderland gör det enklare att ta det steget.

Ta del av förmånen och ge ditt företag en digital grund som håller.

Driva Eget Plus: För att ta del av förmånen behöver du vara medlem. Prova en månad utan kostnad! 



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.