Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bästa sätten att kontakta medier – enligt journalisterna själva

26 maj, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Har pressreleasen spelat ut sin roll? Svaret på den frågan är nej, det stämmer inte. Men – finns absolut andra sätt att nå ut i medierna. Vad som är bäst beror på situationen. Här är PR-skolans – och journalisternas egna – bästa tips. PR-skolan 2015I detta avsnitt får du…
…besked från journalisterna själva hur de vill bli kontaktade.
…7-i-topp över vad journalister vill ha för tips.
…veta när pressrelease fungerar bättre än personlig kontakt.
…steg-för-steg-guide till hur du bäst bygger upp dina journalistkontakter.

♦ PR-kiosken frågade för ett par år sedan några journalister hur dom föredrog att bli kontaktade. Gruppen, ett tjugotal, var för liten för att vi ska kunna kalla det en statistisk undersökning, men resultaten var så pass klara att vi ändå drar en del slutsatser:

På frågan ”När du blir kontaktad ’utifrån’ för förslag, vilket föredrar du?” var svaret från drygt hälften av journalisterna: ”Exklusiv kontakt per mejl eller telefon.” Men så pass många som en tredjedel svarade ”pressrelease”. Knappast någon föredrog kontakter i form av personliga möten eller via sociala medier.

Det här hänger ihop med svaren på ett par andra frågor:

Drygt tre fjärdedelar av journalisterna får ofta eller mycket ofta förslag om nyheter och annat ”utifrån”, och över hälften av dem får någonstans mellan 11 och 50 pressreleaser varje dag.

Men på den viktiga frågan ”Hur stor andel av dessa går du vidare med i någon form?” svarar tre fjärdedelar ”Färre än var tionde” och några säger ”I stort sett aldrig”.

Då är ju en slutsats given. Använd bara pressreleaser när BÅDA dessa kriterier är uppfyllda:
  • Det du har att komma med har ett verkligt stort nyhetsvärde.
OCH
  • Du behöver nå fler journalister än du har möjlighet att ringa eller mejla personligen.

Hur man skapar detta nyhetsvärde har vi talat om i tidigare avsnitt av PR-skolan. Men det kan ju också vara intressant att veta vad det är för typer av material som journalisterna säger sig vara intresserade av. Det här är ”topplistan” från vår lilla undersökning:
  1. Konkreta nyhetstips.
  2. Intervjutillfällen med svåråtkomliga personer.
  3. ”Case” som anknyter till aktuella nyheter.
  4. Nyhetsbilder från allmänheten.
  5. ”Grävtips”.
  6. Självupplevda historier av typen ”vändpunkter i livet” och liknande.
  7. Andra uppföljningar och vinklar på aktuella nyheter.

Och genomgående är alltså intresset större om det journalisten får är ”exklusivt” och alltså inte går ut som en pressrelease till alla konkurrenterna.

Den uppenbarligen mest effektiva kontaktmetoden – exklusiv kontakt via mejl eller telefon – är enkel att utveckla. Gör så här, steg för steg:
  • Gör research. Sök på Internet och skumma olika tidningar och tidskrifter, kolla specialprogram i etermedierna. Notera alla medier, journalister, kolumnister och bloggare som verkar intressera sig för din bransch eller de frågor och ämnen som är viktiga för dig. Lägg särskilt märke till dem som verkar nå ut till just dina målgrupper.
  • Följ med. Följ det journalisterna skriver eller talar om. Prenumerera på bloggar och nyhetsbrev. Häng med i det ”dina” journalister skriver i sociala medier, på till exempel Facebook, Linkedin, Twitter och Instagram.
  • Gör en ”kortlista” med dem som verkar mest intressanta. Kolla in deras hemsidor och profiler i sociala medier för att komma underfund med vilka som är  genuint intresserade av dina frågor.
  • Visa intresse. Visa försiktigt ditt eget intresse för samma frågor genom att delta i konversationer på nätet eller genom att skriva en kommentar till en artikel, men häng inte på journalisten så att det verkar närgånget.
  • Kommentera. När du kan göra det utan att det verkar omotiverat – kommentera något som hen har skrivit, men gör det seriöst, professionellt och i positiva termer.
  • Tipsa om annat. Om du har något att komma med, som du tror att journalisten kan vara intresserad av att skriva om, skicka ett mejl istället för att gå via sociala medier. Men det är en stor fördel om denna första mer resultatinriktade kontakt gäller något där du och ditt företag inte är direkt inblandade – att du är en neutral ”källa” och inte en ”part”.
När du har kommit så här långt så – vips! – har du en journalistkontakt, som kan vara mycket värdefull när du nästa gång har en egen nyhet att komma med eller en egen fråga att driva.

Vill du ha en mejlpåminnelse inför nästa avsnitt av PR-skolan? Klicka här

Har du en fråga om PR? Ställ den här

Prenumerera på fler PR-tips i nyhetsbrevet 3PRTIPS.

Tipsa gärna andra om PR-skolan. Dela-knappar hittar du här nedanför.

PR-skolan publiceras även på prkiosken.se.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.