PR-SKOLAN 2016 – häng med och lyft ditt företag med gratis marknadsföring
Varför passar PR så bra för att marknadsföra mindre företag?
Här är några av skälen:
- De har nya produkter. Små företag har ofta produkter eller tjänster som kan vara nyheter i sig. Och journalister är ju intresserade av nyheter.
- De har spännande ägare. Den som äger och driver företaget har ofta en bra historia att berätta om varför företaget startades. Journalister gillar bra historier.
- De har korta beslutsvägar. Små företag fattar snabba beslut. Därmed kan de fånga PR-tillfällen i flykten.
- De är hungriga. Den som driver eget företag vill ofta väldigt mycket. Det är bra, för PR kräver en del arbete.
- De är engagerade. Företagare har ofta ett starkt intresse i sitt ämne – ett engagemang som ofta uppskattas av journalister.
- De är kunniga. Företagare är ofta mycket pålästa och duktiga inom sitt område. Tacksamt för journalister, som ofta behöver experter.
- De är trendkänsliga. Att hålla koll på och ibland haka på trender är en överlevnadsfråga.För journalister kan nya trender vara hett stoff.
- De verkar mindre kommersiella. Dels därför att de verkar ”mänskligare” än jätteföretagen. Dels därför att de normalt syns mindre i vanliga reklamsammanhang. Det kompenserar för att publiciteten kanske också ger textreklam – något som journalister annars eller oftast vill undvika.
- De är ”David”. Små företag kan ibland dra nytta av ”David mot Goliat”-effekten – ett klassiskt journalistiskt grepp.
- De kan få stor utväxling. För ett storbolag spelar lite publicitet oftast ingen roll. För det lilla företaget kan ett par artiklar innebära att gå från okänd till superkänd.
PR-skolan 2016 kommer varannan vecka:
20 januari
1. BLI SYNLIG – så här gör du din egen PR-strategi
3 februari
2. PR-ETIKETT – gör så här när du kontaktar journalister
17 februari
3. MEDIETRÄNA – så här gör du det själv på 66 minuter
2 mars
4. FILMSTJÄRNA – video är roligt, lätt och hett
16 mars
5. PRESSRELEASE – gärna, men BARA när dessa två kriterier är uppfyllda
30 mars
6. STORYTELLING – vad är det bra för och hur gör man?
13 april
7. MEDIABABE – och vad händer sen då?
27 april
8. BILDFEST – gratis bilder kan vara vägen till PR
11 maj
9. NYHETSBREV – världens coolaste PR-verktyg
25 maj
10. SJÄLVSPRIDANDE – riktigt bra PR behöver inte pushas
8 juni
11. DÅLIG PUBLICITET – förebygg och hantera i traditionella och sociala medier
15 juni
12. MEDIERNAS DRÖM – så blir du favoriten på redaktionerna
* * *
Klicka här om du vill få en mejlpåminnelse vid varje nytt avsnitt.Dela gärna – knappar hittar du här nedanför.
Citera gärna, men ange källa.
PR-skolan 2016 publiceras både på driva-eget.se och prkiosken.se.