Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Puh, teknikvalet är över!

18 maj, 2009 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Äntligen har jag valt tekniken. Det har varit en resa. Jag har köpt grisen i säcken och nu håller jag tummarna.


Det är tufft att beställa en vara du inte vet särskilt mycket om men som kommer att bli helt avgörande för din produkt och ditt dagliga arbete.

Jämför du med att beställa en bastu till landet, är it-lösningar två eller kanske tre gånger så svårt att köpa in. Du vet hur den ska se ut och kännas, du har använt liknande förr, men ungefär inget mer. Alla företagare har samma problem, du vet vilken kafffeapparat du ska välja om du startar fik, men vilket bokföringssystem du ska välja och jobba med en stund varje dag helst, vet du kanske nada om.


Är du inte oerhört intresserad av allt som händer bakom sajterna på nätet, hänger på mässorna och blir vän med alla 2.0-klubbar som finns, har du inte mycket på fötter. Om du så läste it på KTH, eller multimedia på Universitetet, tidigare än 2007, är du komplett off. Du vet inget.


Efter att ha satt mig in i teknikmarknaden för medier på nätet har jag lärt mig följande:


1. Tänk stort. En webbplats ska inte blandas ihop med en hemsida. Den senare ska du ha ett tag, den ska se snygg ut, bygga ditt varumärke och kanske generera en och annan kund. En webbplats är ett enormt arkiv, den ska uppdateras tio eller hundra gånger om dagen och ibland ha en läsare och ibland en miljon.


2. Välj gratis CMS. För att kunna publicera artiklar och ha en viss interaktivitet på din sajt, måste du ha ett innehållsmanövreringssystem, så kallat content management system, cms. Du ska välja något av av systemen med de öppna källkoderna. a) Flexibilitet. Dels för att vara flexibel i form av leverantör. b) Frihet. De är enklare och ger dig större möjlighet att göra mer själv. c) Utveckling gratis. Hela tiden utvecklas programmet av de stora mediehusen runt om i världen, det behöver inte du göra. d) Typ gratis. Själva systemet är gratis, byggandet och utvecklandet är inte det ska sägas. Men du slipper ligga och betala hyra varje månad i all evinnerlighet. Varning! Vill du absolut inte hålla på med tekniken själv, gärna köper en färdig lösning och sedan vill ha nära relation med supporten, då ska du inte välja gratissystemen, utan till exempel göra som vår chef, välja Spaceloops.


3. Läs allt skvaller. Välj utvecklare efter vilket system du valt. Skvaller om leverantören hittar du på nätet.


Jag har nu fastnat för Drupal. Till skillnad från till exempel Polopoly eller Escenic, är det ett så kallat Open Source, men det finns andra. För mig blir Drupal perfekt eftersom jag vill ha en ganska komplex sajt med stor interaktivitet och potential. Det vill säga helt okej från början, men enormt bra och matig efter ett tag. Joomla är liknande, eller Wordpress, som är ännu lite enklare, och det finns fler.



Men som en etablerad medieräv sa till mig häromdagen, som för att trösta lite i förhand: "Jag känner inte någon som är nöjd med sin sajt. Ingen har hittills sagt att den blev billigare än beräknat, såg ut precis som man tänkt sig och gick fort att göra, snabbare än jag trott faktiskt." Alltså skulle jag inte hänga läpp om det blev likadant för mig.


Har du några synpunkter, klag eller tips, ge din röst nedan!

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Allt om löner och lönehantering i ditt företag 2025 (ladda ned gratis guide)

Att hantera löner är en av de mest kritiska och tidskrävande uppgifterna för företagare. Det handlar inte bara om att säkerställa att anställda får rätt lön i tid, utan också om att följa lagar, skatteregler och kollektivavtal. Här reder vi ut vad du måste ha koll på – och hur du enkelt kan outsourca jobbet.

Talenom 28 maj, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 4 minuters läsning
Lönehantering

Foto: talenom-huvu

Psst, innan vi startar. Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

Vad innebär lönehantering?

Lönehantering omfattar flera moment:

  • Beräkning av bruttolön, skatter och arbetsgivaravgifter
  • Rapportering till Skatteverket och andra myndigheter
  • Hantering av förmåner, frånvaro och semester
  • Koll på nya lagar, avtal och ibland också kollektivavtal

Tips! Visst har du sett att vi har fler kostnadsfria guider?

1. Här finns en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025

2. Här kan du ladda hem K10-checklistan för företagare, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats.

Utmaningar med att sköta lönerna själv

I mindre företag kan det vara lite lurigt att sköta lönerna själv. Oftast finns ingen löneavdelning eller expert på löner, kanske är det till och med grundaren själv som sköter jobbet.

  • Det finns en sårbarhet vid sjukfrånvaro eller personalförändringar
  • Det kan vara tidskrävande manuella processer
  • Det finns risk för fel vid lagändringar
  • Och det kan vara svårt att hitta rätt kompetens inom företaget – vem ska sköta lönerna?

När en enda person hanterar lönerna blir verksamheten extra känslig vid frånvaro eller personalomsättning. Visst kan det fungera – men är det inte bättre att fokusera på företaget och…

…outsourca lönehanteringen (skönt!)

Att outsourca lönehanteringen innebär att en extern expert tar över ansvaret, vilket ger flera fördelar:

  • Trygghet och precision – specialister hanterar lönerna enligt gällande lagar och kollektivavtal.
  • Tidsbesparing – du frigör tid för affärsutveckling, sälj och annat kul!
  • Skalbarhet – lösningen anpassas efter företagets behov. Är det bara en eller två löner som ska betalas ut, blir det ingen större kostnad
  • Kostnadseffektivitet – du slipper underhålla egna system eller utbilda personal.

Outsourcing av lönehanteringen kan också minska risken för fel och säkerställa att företaget följer aktuella lagar och regler. Bättre nattsömn – med andra ord!

Tips! Spana in den här checklistan om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips! 

När är det dags att överväga outsourcing av lönerna?

Det finns tydliga tecken på att det är dags att se över din lönehantering när:

  • Företaget växer snabbt
  • Ni har gamla system som skapar flaskhalsar
  • Lönehanteringen tar för mycket tid (och energi!)
  • Ni behöver specialistkunskap (inte alltid så roligt att ha koll på alla löneregler själv!)

I dessa situationer kan outsourcing av lönerna vara den mest hållbara lösningen – både ur ett ekonomiskt och verksamhetsmässigt perspektiv.

Tips! Här kan du ladda ned en kostnadsfri Löneguide – som lär dig allt om löner och lönehantering. Ett måste för företag med anställda!

Så kan Talenom hjälpa dig med med lönerna

Talenom erbjuder en trygg och effektiv lönehantering anpassad för små och medelstora företag.

  • Kartläggning och uppstart
  • Integration av system och rutiner
  • Löpande lönehantering och rapportering
  • Rådgivning och lagbevakning

Med våra smarta, digitala lösningar får du full insyn, automatiserade processer och personlig rådgivning – allt i ett och samma paket. Nice va!

Vill du veta mer?

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom (en av de ledande redovisningsbyråerna för små och medelstora företag). I samtalet pratar ni igenom om outsourcing av löner är rätt för just ditt företag. Inga förpliktelser. Boka din tid med Helena här och Cecillia här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri rådgivning med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom.
Driva Egets läsare får kostnadsfri rådgivning med löneexperterna Helena Stark och Cecillia Gasslander hos Talenom.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online. Läs mer här.



Möt våra medlemmar

Vill förändra mediebranschen – med fokus på kvalitet, lönsamhet och gemenskap

På Driva Eget vill vi lyfta våra medlemmar – människorna bakom idéerna, företagen och drivkrafterna. Därför bjuder vi in till personliga intervjuer med medlemmar i Driva Eget Plus för att inspirera, synliggöra och stärka gemenskapen. Idag tog vi ett snack med Sebastian.

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 24 juni, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 2 minuters läsning
Foto Malin Lindner

Foto: Malin Lindner


Dela artikeln

Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.