Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Registrera enskild firma – här är checklistan!

Josefin Wallin 12 oktober, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
Registrera enskild firma

Foto: Registrera enskild firma

Dags att ta din dröm från idé till verklighet? Driva Eget guidar dig rätt. Så här gör du för att registrera enskild firma på Verksamt med vår checklista.

Har du bestämt dig för att starta företag? Kul! Om du ska registrera enskild firma ska du vända dig till www.verksamt.se. Verksamt är en samlingssida för de e-tjänster du behöver när du startar upp ditt företag och är även kopplat till Blagsverket och Sktteverket. Här går vi igenom hur du gör för attregistrera enskild firma på Verksamt.

Vilka är fördelarna med enskild firma

Enskild firma, eller enskild näringsverksamhet, är en företagsform som drivs av dig som privatperson. Fördelarna med att välja enskild firma är bland annat att det inte krävs något startkapital. Dessutom så räknas grunden till ersättning för exempelvis föräldrapenning och sjuklön på en schablon i din bransch. Det är en fördel då man vid en uppstart ibland tjänar mindre än branschen i övrigt.

  • Inget startkapital behövs för att starta enskild näringsverksamhet.
  • Sjuklön på samma premisser som en anställd.
  • Ersättning för exempelvis föräldrapenning räknas på schablon i din bransch.
  • Kan drivas ensam.

Nackdelar med enskild firma?

Nackdelen med enskild firma kan vara utmaningen att skilja företagets ekonomi från den privata – eftersom du personligen blir den "juridiska personen". Du bör också känna till att en ekonomisk förlust i en enskild firma kan leda till personlig konkurs, vilket gör kloka ekonomiska beslut viktiga.

Du kan heller inte nyttja vissa skattefria förmåner som anställda får, till exempel friskvårdsbidrag. Övergripande kan en enskild firma också upplevas mindre seriös än ett aktiebolag.

  • Utmaning att skilja företagets ekonomi från den privata.
  • Man kan inte nyttja alla skattefria förmåner som anställda kan.
  • Kan i vissa lägen upplevas som mindre seriös.

Läs mer: Enskild firma

Registrera enskild firma på Verksamt

Dags att registrera enskild firma! När du loggat in på Verksamt.se med mobilt bank-id och väljer att registrera företag eller förening väljer du vilken företagsform du vill registrera, i det här fallet enskild firma. En enskild firma behöver inte registreras på Bolagsverket, utan enbart på Skatteverket. Att registrera ett företag hos Bolagsverket är ett måste för aktiebolag, handelsbolag, ekonomisk förening, bostadsrättsförening och kommanditbolag. Enskild firma registreras bara hos Bolagsverket i de fall du vill att ditt företagsnamn ska skyddas.

Här hjälper vi dig steg för steg med hela processen.

Registrera enskild firma

  • Logga in på Verksamt med mobilt bank-id och välj "registrera företag eller förening".
  • Välj att du vill registrera enskild firma (som den här checklistan berör).
  • Hos Skatteverket ska du nu välja om du är nystartad, ombildad eller övertagen.
  • Din första affärshändelse? Har du gjort några inköp av saker som du ska använda i företaget? Detta inköp räknas i så fall som din första affärshändelse och datum för detta ska anges. Har du inte gjort något inköp ännu? Då får du göra en uppskattning om när du tror att du kommer göra ett inköp, skicka en faktura eller liknande som räknas som en affärshändelse. Från detta datum kommer ditt räkenskapsår att börja.

Räkenskapsår och näringsgren:

  • Räkenskapsår. Förstås startas inte alla bolag 1 januari och kan därmed inte följa ett klassiskt kalenderår. Det gör att du kommer behöva välja ett förlängt räkenskapsår eller ett förkortat om du inte startar 1 januari.

Förlängt eller förkortat räkenskapsår?
Det finns fördelar och nackdelar med båda valen. Ett förlängt år gör att du först nästa år kommer göra ett bokslut och därmed få tid att bli varm i kläderna. Ett förkortat år innebär att du redan 31 december samma år avslutar räkenskapsåret. Det i sin tur kan vara en fördel om du tidigt vill få en bra överblick över firmans ekonomi.

  • Företagets näringsverksamhet: När du kommit hit behöver du göra en uppskattning av vad du tror att du kommer att omsätta det första året. Även här är det bra att tänka på om du valt ett förkortat eller förlängt räkenskapsår, då det avgör hur lång period denna omsättning baseras på. Denna uppskattning kommer att ligga till grund för din preliminära inkomstskatt.
  • Registrera näringsgren: När du angett din omsättning så ska du också registrera näringsgren, med andra ord beskriva vad din verksamhet ska göra. Det finns SNI-koder för olika tjänster och verksamheter där du ska välja ut den kod, eller de koder, som lämpar sig bäst för din firma. Statistiska Centralbyrån använder dessa koder för statistik och till Statistiska Centralbyråns företagsregister, där alla registrerade företag i Sverige återfinns.

Läs mer: Här hittar du alla SNI-koder

  • Ska din firma ha anställda eller inte? Tänk på att du själv inte räknas som anställd när du registrerar enskild firma.

Skatt och moms

  • F-skatt eller FA-skatt? Som företagare behöver du ha en F-skattesedel vilket är det du ansöker om i det här steget, efter att ha angivit om din firma ska ha anställda eller ej. Ska du däremot fortsätta vara anställd med lön och bedriva näringsverksamhet samtidigt, så ska du ansöka om en FA-skattesedel.
  • Tjänster eller produkter? I nästa steg får du välja om du kommer sälja övervägande tjänster eller produkter.
  • Moms. Ska du starta en enskild näringsverksamhet så ska du i regel också ansöka om moms. Det innebär att du kommer att redovisa och betala moms på det du säljer.

Moms: En skatt som finns på försäljning av produkter och tjänster. Denna är inbakad i priset när du gör inköp som privatperson. När du driver företag däremot läggs momsen ovanpå priset till kund och du ska därefter både redovisa och betala in momsen till staten (och få tillbaka moms på dina inköp). Momsen är därmed ingen kostnad, utan som namnet antyder, en mervärdesskatt.
Läs mer: Så här fungerar moms

Tips:Här kan du räkna ut moms med vår smidiga kalkyl

  • Orsak till momsregistrering: Du har nu valt att markera ditt företag som en momspliktig verksamhet. Det innebär att du också ska ange orsaken till detta. Det vanligaste alternativet är "bedriver momspliktig verksamhet".
  • Första inköp eller försäljning: Här väljer du ett datum för när du tror ett första inköp eller en första försäljning blir av. Datumet behöver inte vara exakt.
  • Var ska du bedriva verksamheten? Det här alternativet anges med hänsyn till momsen. Det beror på att momsen beroende på marknad (Inom EU? Utomlands? Sverige?) kan skilja sig åt.
  • Beskattningsunderlag. Vissa tjänster och produkter är momsfria men i regel är denna punkt för företag lika med noll, dvs. att man inte har någon momsfri försäljning.
Registrera enskild firma
Registrera enskild firma på Verksamt - här är checklistan!

Deklaration och redovisning:

  • Momsdeklaration och redovisningsmetod: Du ska nu ange hur ofta du vill redovisa din moms. I valt intervall ska den insamlade potten moms som lagts ovanpå dina varor eller produkter betalas. Samt att den moms du betalat på fakturor ska återfås. Du kan välja att deklarera moms månadsvis, kvartalsvis eller årsvis. Att välja årsvis innebär mindre regelbundet arbete, men större ansvar att avsätta potten med moms för inbetalning en gång om året. Att exempelvis välja kvartalsvis kan istället göra det enklare att få en bättre överblick av vad som ska betalas.
  • Redovisningsmetod. I mycket korta drag kan man redovisa sin ekonomi på två olika sätt, dels genom bokföringsmetoden och dels genom faktureringsmetoden. I den förstnämnda bokför man när en faktura betalats och i den sistnämnda bokför man löpande, alltså både när den skickas till kund och när den betalas.
  • Preliminär inkomstdeklaration: Här görs en uppskattning om hur mycket pengar ditt företag kommer att tjäna, vilket ligger till grund för en preliminärskatt. Många företag sätter denna lågt första året för att undvika att betala in skatt i onödan. Det här kan du ändra vid ett senare tillfälle om det skulle visa sig att du tjänar mer eller mindre än du först räknat med. (Vilket du gör genom att skicka in en ny preliminär skattedeklaration direkt till Skatteverket)
  • Ange överskott av verksamheten: Detta gör du genom att dra av kostnaderna från din beräknade intäkt. Detta är en uppskattning.
  • Uppskov av preliminärskatt? Överskottet du anger ovan ska skattas. När du kommer till det här steget kan du välja att som nystartad få uppskov med inbetalningen i tre månader – eller betala allt direkt för att undvika en klumpsumma. Det väljer du själv.

Avsluta registreringen:

  • Fyll i uppgifterna kring inkomst av tjänst, inkomst resten av året och allmänna avdrag etc.
  • Fyll i kontaktuppgifter.
  • Granska, signera och skicka in
  • Grattis till att ha lyckats registrera enskild firma på Verksamt!

Du kan följa ditt ärende på ”Mina sidor” genom att logga in på www.verksamt.se och det är också här du sedan kommer hitta ditt registreringsbevis och ditt registerutdrag.

Ovanstående är de viktigaste punkterna som hjälper dig när du vill registrera enskild firma på Verksamt. Stort grattis till att ha tagit de första steget till att starta företag!



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.