Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bolagsformer

Registrera enskild firma – här är checklistan!

Josefin Wallin 12 oktober, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
Registrera enskild firma

Foto: Registrera enskild firma

Dags att ta din dröm från idé till verklighet? Driva Eget guidar dig rätt. Så här gör du för att registrera enskild firma på Verksamt med vår checklista.

Har du bestämt dig för att starta företag? Kul! Om du ska registrera enskild firma ska du vända dig till www.verksamt.se. Verksamt är en samlingssida för de e-tjänster du behöver när du startar upp ditt företag och är även kopplat till Blagsverket och Sktteverket. Här går vi igenom hur du gör för attregistrera enskild firma på Verksamt.

Vilka är fördelarna med enskild firma

Enskild firma, eller enskild näringsverksamhet, är en företagsform som drivs av dig som privatperson. Fördelarna med att välja enskild firma är bland annat att det inte krävs något startkapital. Dessutom så räknas grunden till ersättning för exempelvis föräldrapenning och sjuklön på en schablon i din bransch. Det är en fördel då man vid en uppstart ibland tjänar mindre än branschen i övrigt.

  • Inget startkapital behövs för att starta enskild näringsverksamhet.
  • Sjuklön på samma premisser som en anställd.
  • Ersättning för exempelvis föräldrapenning räknas på schablon i din bransch.
  • Kan drivas ensam.

Nackdelar med enskild firma?

Nackdelen med enskild firma kan vara utmaningen att skilja företagets ekonomi från den privata – eftersom du personligen blir den "juridiska personen". Du bör också känna till att en ekonomisk förlust i en enskild firma kan leda till personlig konkurs, vilket gör kloka ekonomiska beslut viktiga.

Du kan heller inte nyttja vissa skattefria förmåner som anställda får, till exempel friskvårdsbidrag. Övergripande kan en enskild firma också upplevas mindre seriös än ett aktiebolag.

  • Utmaning att skilja företagets ekonomi från den privata.
  • Man kan inte nyttja alla skattefria förmåner som anställda kan.
  • Kan i vissa lägen upplevas som mindre seriös.

Läs mer: Enskild firma

Registrera enskild firma på Verksamt

Dags att registrera enskild firma! När du loggat in på Verksamt.se med mobilt bank-id och väljer att registrera företag eller förening väljer du vilken företagsform du vill registrera, i det här fallet enskild firma. En enskild firma behöver inte registreras på Bolagsverket, utan enbart på Skatteverket. Att registrera ett företag hos Bolagsverket är ett måste för aktiebolag, handelsbolag, ekonomisk förening, bostadsrättsförening och kommanditbolag. Enskild firma registreras bara hos Bolagsverket i de fall du vill att ditt företagsnamn ska skyddas.

Här hjälper vi dig steg för steg med hela processen.

Registrera enskild firma

  • Logga in på Verksamt med mobilt bank-id och välj "registrera företag eller förening".
  • Välj att du vill registrera enskild firma (som den här checklistan berör).
  • Hos Skatteverket ska du nu välja om du är nystartad, ombildad eller övertagen.
  • Din första affärshändelse? Har du gjort några inköp av saker som du ska använda i företaget? Detta inköp räknas i så fall som din första affärshändelse och datum för detta ska anges. Har du inte gjort något inköp ännu? Då får du göra en uppskattning om när du tror att du kommer göra ett inköp, skicka en faktura eller liknande som räknas som en affärshändelse. Från detta datum kommer ditt räkenskapsår att börja.

Räkenskapsår och näringsgren:

  • Räkenskapsår. Förstås startas inte alla bolag 1 januari och kan därmed inte följa ett klassiskt kalenderår. Det gör att du kommer behöva välja ett förlängt räkenskapsår eller ett förkortat om du inte startar 1 januari.

Förlängt eller förkortat räkenskapsår?
Det finns fördelar och nackdelar med båda valen. Ett förlängt år gör att du först nästa år kommer göra ett bokslut och därmed få tid att bli varm i kläderna. Ett förkortat år innebär att du redan 31 december samma år avslutar räkenskapsåret. Det i sin tur kan vara en fördel om du tidigt vill få en bra överblick över firmans ekonomi.

  • Företagets näringsverksamhet: När du kommit hit behöver du göra en uppskattning av vad du tror att du kommer att omsätta det första året. Även här är det bra att tänka på om du valt ett förkortat eller förlängt räkenskapsår, då det avgör hur lång period denna omsättning baseras på. Denna uppskattning kommer att ligga till grund för din preliminära inkomstskatt.
  • Registrera näringsgren: När du angett din omsättning så ska du också registrera näringsgren, med andra ord beskriva vad din verksamhet ska göra. Det finns SNI-koder för olika tjänster och verksamheter där du ska välja ut den kod, eller de koder, som lämpar sig bäst för din firma. Statistiska Centralbyrån använder dessa koder för statistik och till Statistiska Centralbyråns företagsregister, där alla registrerade företag i Sverige återfinns.

Läs mer: Här hittar du alla SNI-koder

  • Ska din firma ha anställda eller inte? Tänk på att du själv inte räknas som anställd när du registrerar enskild firma.

Skatt och moms

  • F-skatt eller FA-skatt? Som företagare behöver du ha en F-skattesedel vilket är det du ansöker om i det här steget, efter att ha angivit om din firma ska ha anställda eller ej. Ska du däremot fortsätta vara anställd med lön och bedriva näringsverksamhet samtidigt, så ska du ansöka om en FA-skattesedel.
  • Tjänster eller produkter? I nästa steg får du välja om du kommer sälja övervägande tjänster eller produkter.
  • Moms. Ska du starta en enskild näringsverksamhet så ska du i regel också ansöka om moms. Det innebär att du kommer att redovisa och betala moms på det du säljer.

Moms: En skatt som finns på försäljning av produkter och tjänster. Denna är inbakad i priset när du gör inköp som privatperson. När du driver företag däremot läggs momsen ovanpå priset till kund och du ska därefter både redovisa och betala in momsen till staten (och få tillbaka moms på dina inköp). Momsen är därmed ingen kostnad, utan som namnet antyder, en mervärdesskatt.
Läs mer: Så här fungerar moms

Tips:Här kan du räkna ut moms med vår smidiga kalkyl

  • Orsak till momsregistrering: Du har nu valt att markera ditt företag som en momspliktig verksamhet. Det innebär att du också ska ange orsaken till detta. Det vanligaste alternativet är "bedriver momspliktig verksamhet".
  • Första inköp eller försäljning: Här väljer du ett datum för när du tror ett första inköp eller en första försäljning blir av. Datumet behöver inte vara exakt.
  • Var ska du bedriva verksamheten? Det här alternativet anges med hänsyn till momsen. Det beror på att momsen beroende på marknad (Inom EU? Utomlands? Sverige?) kan skilja sig åt.
  • Beskattningsunderlag. Vissa tjänster och produkter är momsfria men i regel är denna punkt för företag lika med noll, dvs. att man inte har någon momsfri försäljning.
Registrera enskild firma
Registrera enskild firma på Verksamt - här är checklistan!

Deklaration och redovisning:

  • Momsdeklaration och redovisningsmetod: Du ska nu ange hur ofta du vill redovisa din moms. I valt intervall ska den insamlade potten moms som lagts ovanpå dina varor eller produkter betalas. Samt att den moms du betalat på fakturor ska återfås. Du kan välja att deklarera moms månadsvis, kvartalsvis eller årsvis. Att välja årsvis innebär mindre regelbundet arbete, men större ansvar att avsätta potten med moms för inbetalning en gång om året. Att exempelvis välja kvartalsvis kan istället göra det enklare att få en bättre överblick av vad som ska betalas.
  • Redovisningsmetod. I mycket korta drag kan man redovisa sin ekonomi på två olika sätt, dels genom bokföringsmetoden och dels genom faktureringsmetoden. I den förstnämnda bokför man när en faktura betalats och i den sistnämnda bokför man löpande, alltså både när den skickas till kund och när den betalas.
  • Preliminär inkomstdeklaration: Här görs en uppskattning om hur mycket pengar ditt företag kommer att tjäna, vilket ligger till grund för en preliminärskatt. Många företag sätter denna lågt första året för att undvika att betala in skatt i onödan. Det här kan du ändra vid ett senare tillfälle om det skulle visa sig att du tjänar mer eller mindre än du först räknat med. (Vilket du gör genom att skicka in en ny preliminär skattedeklaration direkt till Skatteverket)
  • Ange överskott av verksamheten: Detta gör du genom att dra av kostnaderna från din beräknade intäkt. Detta är en uppskattning.
  • Uppskov av preliminärskatt? Överskottet du anger ovan ska skattas. När du kommer till det här steget kan du välja att som nystartad få uppskov med inbetalningen i tre månader – eller betala allt direkt för att undvika en klumpsumma. Det väljer du själv.

Avsluta registreringen:

  • Fyll i uppgifterna kring inkomst av tjänst, inkomst resten av året och allmänna avdrag etc.
  • Fyll i kontaktuppgifter.
  • Granska, signera och skicka in
  • Grattis till att ha lyckats registrera enskild firma på Verksamt!

Du kan följa ditt ärende på ”Mina sidor” genom att logga in på www.verksamt.se och det är också här du sedan kommer hitta ditt registreringsbevis och ditt registerutdrag.

Ovanstående är de viktigaste punkterna som hjälper dig när du vill registrera enskild firma på Verksamt. Stort grattis till att ha tagit de första steget till att starta företag!



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.