Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Repetera dina inlägg i sociala medier för större räckvidd

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 9 april, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Repetera dina inlägg i sociala medier för att nå ut till din målgrupp
Kan du ibland känna irritation över att marknadsföring och reklam du ser eller fått upprepas? Eller tycka att ”men det där har jag ju redan sett, läst etc”? Du har helt rätt men en av de viktigaste sakerna i effektiva kampanjer är att ha en röd tråd och använda en mix av kanaler så att kampanjen når ut så brett som möjligt mot den målgrupp man vill nå?

A och O när det gäller inbound marketing kampanjer, sociala mediakampanjer och generella inlägg och delningar i sociala medier handlar om repetition, d.v.s. repetera inlägg med länkar i olika kanaler och flera ggr i samma kanal också.

Det innebär att en kampanj kan synas både i t ex printmedia (tidningar), etermedia (TV, radio) och i digitalmedia (banners, Adwords), via epostutskick osv. Så att den repeteras och på så sätt får en större uppmärksamhet.

Detsamma gäller när du gör en inbound marketingkampanj eller en social mediakampanj eller för den delen gör en post (ett inlägg i ditt företags sociala mediakanaler)

Men här börjar det bli lite annorlunda.
Har du märkt att många faktiskt inte ser dina inlägg trots att de gillar din företagssida, eller tvärtom, att du i ditt eget flöde på t ex Facebook inte alltid ser de inlägg som vänner eller företag du följer lägger ut? Eller att det alltid är samma vänners inlägg som syns mest?

Så dagens blogginlägg handlar om hur det fungerar så att du når ut bättre nästa gång du ska göra något i dina sociala mediakanaler. Jag läste en intressant artikel i Internetworld 1/2013 och blev inspirerad av att dela med mig av det de skrev och de källor de också hänvisade till.

Google, Facebook och LinkedIn har alla algoritmer som avgör synligheten i respektive kanal för det innehåll du lägger ut. Budskapet här är inte att hänga ut Facebook, utan att påminna dig som företagare att repetera dina inlägg i sociala mediakanalerna, för att få större räckvidd. Gå också in regelbundet i Facebook och LinkedIns statistikverktyg och se vilka inlägg som setts, gillats, kommenterats och delats mest. Detta för att få en större förståelse vad det är ditt företags följare/gillare uppskattar.

Algoritmen Edgerank avgör hur många som ser de inlägg du och företaget gör på Facebook, baserat på hur fansen interagerar med ditt inlägg, poster etc. D.v.s. har Facebook gjort om sin algoritm igen så att annonsering prioriteras i andras flöden, sponsrade inlägg etc.

Facebooks Edgerank (källa: Facebook och Internetworld 2013)
Dvs. nedan saker som påverkar hur högt upp i prioriteringen ett inlägg kommer. Men det beror på hur ofta dina vänner, fans etc interagerar. Inte helt lätt att begripa men så här skriver Internetworld 1/13).

+ Gillat, kommenterat eller delat ett inlägg från din Facebooksida
+ Besvarat en Facebook fråga från din Facebooksida
+ Svarat på evenemang som tillhör din Facebooksida
+ Taggat er Facebooksida i något av sina inlägg

Facebooks Edgerank i Annica Thorbergs blogg på Driva Eget
+ Gillat din Facebooksida
+ Checkat in på din Facebooksida

Dvs, det är detta som Facebooks s.k Edgerank= Antalet fans på din Facebooksida (pratar om det) handlar om.

Jag rekommenderar också att läsa mer på Edgerank Checker, en mkt bra bloggsida om detta. Jag är ingen expert på detta men tipsa om att det finns anledningar till att vänner och följare inte alltid ser dina inlägg eller att du bara ser vissa. Själv missar jag tyvärr en massa intressant information från företag jag gillar på LinkedIn och Facebook och tar därför för vana att besöka de företag som är viktigast för mig och mitt företag, minst 1 ggn/vecka för att snappa upp intressanta inlägg.

Vad ska du göra för att fler ska se ditt företags inlägg.
Det påstås att ca 15 % av det vi lägger ut ses av vänner eller gillare, dvs. de flesta ser faktiskt inte våra inlägg. Därför är det jätteviktigt att viktiga inlägg på din företagssida läggs ut flera gånger, kanske med någon veckas mellanrum eller mer tätt om det är viktigt. Du kan t.o.m. schemalägga inlägg på Facebook så vet du att viktiga inlägg läggs ut regelbundet. Detsamma gäller på LinkedIn. Jag kallar det ”att det snöar information hela tiden”, d.v.s. för att få uppmärksamhet gäller det att:

• Repetera viktiga inlägg, events, länkar etc
• Bifoga bilder/filmer för att fler ska upptäcka inlägg
• Variera tidpunkten när du lägger ut inlägg (många har rutiner och går in samma tid varje dag), så för att nå fler bör du variera tidpunkten på dagen/helger etc

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.