Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Repetera dina inlägg i sociala medier för större räckvidd

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 9 april, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Repetera dina inlägg i sociala medier för att nå ut till din målgrupp
Kan du ibland känna irritation över att marknadsföring och reklam du ser eller fått upprepas? Eller tycka att ”men det där har jag ju redan sett, läst etc”? Du har helt rätt men en av de viktigaste sakerna i effektiva kampanjer är att ha en röd tråd och använda en mix av kanaler så att kampanjen når ut så brett som möjligt mot den målgrupp man vill nå?

A och O när det gäller inbound marketing kampanjer, sociala mediakampanjer och generella inlägg och delningar i sociala medier handlar om repetition, d.v.s. repetera inlägg med länkar i olika kanaler och flera ggr i samma kanal också.

Det innebär att en kampanj kan synas både i t ex printmedia (tidningar), etermedia (TV, radio) och i digitalmedia (banners, Adwords), via epostutskick osv. Så att den repeteras och på så sätt får en större uppmärksamhet.

Detsamma gäller när du gör en inbound marketingkampanj eller en social mediakampanj eller för den delen gör en post (ett inlägg i ditt företags sociala mediakanaler)

Men här börjar det bli lite annorlunda.
Har du märkt att många faktiskt inte ser dina inlägg trots att de gillar din företagssida, eller tvärtom, att du i ditt eget flöde på t ex Facebook inte alltid ser de inlägg som vänner eller företag du följer lägger ut? Eller att det alltid är samma vänners inlägg som syns mest?

Så dagens blogginlägg handlar om hur det fungerar så att du når ut bättre nästa gång du ska göra något i dina sociala mediakanaler. Jag läste en intressant artikel i Internetworld 1/2013 och blev inspirerad av att dela med mig av det de skrev och de källor de också hänvisade till.

Google, Facebook och LinkedIn har alla algoritmer som avgör synligheten i respektive kanal för det innehåll du lägger ut. Budskapet här är inte att hänga ut Facebook, utan att påminna dig som företagare att repetera dina inlägg i sociala mediakanalerna, för att få större räckvidd. Gå också in regelbundet i Facebook och LinkedIns statistikverktyg och se vilka inlägg som setts, gillats, kommenterats och delats mest. Detta för att få en större förståelse vad det är ditt företags följare/gillare uppskattar.

Algoritmen Edgerank avgör hur många som ser de inlägg du och företaget gör på Facebook, baserat på hur fansen interagerar med ditt inlägg, poster etc. D.v.s. har Facebook gjort om sin algoritm igen så att annonsering prioriteras i andras flöden, sponsrade inlägg etc.

Facebooks Edgerank (källa: Facebook och Internetworld 2013)
Dvs. nedan saker som påverkar hur högt upp i prioriteringen ett inlägg kommer. Men det beror på hur ofta dina vänner, fans etc interagerar. Inte helt lätt att begripa men så här skriver Internetworld 1/13).

+ Gillat, kommenterat eller delat ett inlägg från din Facebooksida
+ Besvarat en Facebook fråga från din Facebooksida
+ Svarat på evenemang som tillhör din Facebooksida
+ Taggat er Facebooksida i något av sina inlägg

Facebooks Edgerank i Annica Thorbergs blogg på Driva Eget
+ Gillat din Facebooksida
+ Checkat in på din Facebooksida

Dvs, det är detta som Facebooks s.k Edgerank= Antalet fans på din Facebooksida (pratar om det) handlar om.

Jag rekommenderar också att läsa mer på Edgerank Checker, en mkt bra bloggsida om detta. Jag är ingen expert på detta men tipsa om att det finns anledningar till att vänner och följare inte alltid ser dina inlägg eller att du bara ser vissa. Själv missar jag tyvärr en massa intressant information från företag jag gillar på LinkedIn och Facebook och tar därför för vana att besöka de företag som är viktigast för mig och mitt företag, minst 1 ggn/vecka för att snappa upp intressanta inlägg.

Vad ska du göra för att fler ska se ditt företags inlägg.
Det påstås att ca 15 % av det vi lägger ut ses av vänner eller gillare, dvs. de flesta ser faktiskt inte våra inlägg. Därför är det jätteviktigt att viktiga inlägg på din företagssida läggs ut flera gånger, kanske med någon veckas mellanrum eller mer tätt om det är viktigt. Du kan t.o.m. schemalägga inlägg på Facebook så vet du att viktiga inlägg läggs ut regelbundet. Detsamma gäller på LinkedIn. Jag kallar det ”att det snöar information hela tiden”, d.v.s. för att få uppmärksamhet gäller det att:

• Repetera viktiga inlägg, events, länkar etc
• Bifoga bilder/filmer för att fler ska upptäcka inlägg
• Variera tidpunkten när du lägger ut inlägg (många har rutiner och går in samma tid varje dag), så för att nå fler bör du variera tidpunkten på dagen/helger etc

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



Ekonomi & Skatt

Så fungerar F-skatt – Allt du behöver veta som företagare

Funderar du på att starta företag eller driver du redan eget? Då är F-skatt något du inte kommer undan. I den här guiden förklarar vi vad F-skatt är, varför du behöver den – och vad du måste tänka på för att undvika onödiga misstag.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 14 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 4 minuters läsning
Guide som fo¨rklarar hur F-skatt fungerar fo¨r dig som a¨r eller ska bli fo¨retagare

Foto: Unsplash

I den här guiden går vi igenom:

  1. Vad F-skatt är och varför den är viktig för dig som företagare
  2. Hur du ansöker om F-skatt – steg för steg
  3. Vad som krävs för att få F-skatt – och vad som kan göra att du blir nekad
  4. Vanliga misstag gällande f-skatt – och hur du undviker dem

Vi tror guiden passar dig som driver eller planerar att starta eget företag – oavsett företagsform.

Tight om tid? Här är det viktigaste från guiden

  • F-skatt är ett måste för att få ta uppdrag som företagare. Utan den riskerar du att inte få betalt.
  • Ansökan görs enkelt hos Skatteverket. Det är gratis, men du måste kunna visa att du bedriver eller kommer att bedriva näringsverksamhet.
  • Du ansvarar själv för att betala in skatt och sociala avgifter. Det ingår i F-skatten.
  • Du kan bli nekad F-skatt om du t.ex. har stora skulder eller inte anses driva näringsverksamhet på riktigt.

Okej, let´s dive in!

Vad är F-skatt och varför behöver du det?

F-skatt (förkortning för företagsskatt) visar att du är en företagare som själv ansvarar för att betala in dina skatter och avgifter.

  • Om du inte har F-skatt, så betraktas du inte som en "självständig näringsidkare" i Skatteverkets ögon. Då måste den som anlitar dig – alltså din kund eller uppdragsgivare – behandla dig som en anställd i vissa avseenden.
  • F-skatt är därför en sorts kvalitetsstämpel. Den visar att du är en seriös aktör och vet vad som gäller.

Exempel: Du fakturerar en kund 10 000 kr. Har du inte F-skatt kan kunden tvingas dra av preliminärskatt och arbetsgivaravgifter, vilket skapar krångel för båda parter.

Så ansöker du om F-skatt – steg för steg

Att ansöka om F-skatt är relativt enkelt, men kräver att du har koll på din verksamhet.

1. Skapa konto på verksamt.se
Här hittar du e-tjänsten för att registrera företag och ansöka om F-skatt.

2. Fyll i din ansökan
– Du ska kunna beskriva verksamheten: vad du ska göra, vilka kunder du vänder dig till och hur du planerar att tjäna pengar. Du behöver också lämna uppgifter om förväntade inkomster och startdatum (ett tips är att ange låga summor, så riskerar du inte hög preliminärskatt i början)

3. Skatteverket bedömer om du bedriver näringsverksamhet. Det innebär att verksamheten ska vara självständig, ha vinstsyfte och bedrivas varaktigt.

4. Beslut skickas till din digitala brevlåda. Normalt inom några veckor. Om du får avslag kan du överklaga.

Vad krävs för att få F-skatt?

Skatteverket gör en bedömning utifrån tre grundkrav:

  • Självständighet – Du ska själv bestämma hur uppdrag utförs.
  • Varaktighet – Verksamheten får inte vara tillfällig.
  • Vinstsyfte – Det ska finnas en realistisk plan att gå med överskott.

Du kan bli nekad F-skatt om du:

  • Har stora skatteskulder eller obetalda avgifter
  • Inte kan visa att du faktiskt kommer att ha kunder eller inkomster
  • Har ett beroendeförhållande till en enda uppdragsgivare (vilket kan tyda på att det är ett dolt anställningsförhållande)

Tips: Skatteverket kan godkänna din F-skatt även om du ännu inte har fakturerat – så länge det finns en tydlig plan.

Vanliga misstag gällande f-skatt – och hur du undviker dem

  • Du väntar för länge med att ansöka. Det kan leda till att du inte får betalt i tid – eller att kunder tackar nej.
  • Du fakturerar utan att ha F-skatt. Du riskerar att kunden gör skatteavdrag, och du får mindre betalt.
  • Du tror att F-skatt är samma som momsregistrering. Det är två olika saker – och du behöver ofta båda.

Sammanfattning

  • F-skatt är ett måste för att fakturera som företagare.
  • Ansökan sker via verksamt.se och är gratis.
  • Du måste visa att du driver en seriös, självständig verksamhet.
  • F-skatt innebär att du själv betalar skatt och avgifter.
  • Undvik att fakturera innan din F-skatt är godkänd.

Vanliga frågor om F-skatt

Hur lång tid tar det att få F-skatt?

Det tar normalt 2–6 veckor efter att du skickat in en komplett ansökan.

Måste jag ha F-skatt för att starta en enskild firma?

Ja, F-skatt är ett krav för att kunna fakturera som egenföretagare.

Kan jag få F-skatt om jag bara har en kund?

Det är möjligt, men Skatteverket kan ifrågasätta om det verkligen är en självständig näringsverksamhet.

Vad är skillnaden mellan F-skatt och FA-skatt?

FA-skatt är till för dig som både är anställd och driver företag vid sidan av.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.