Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Repetera dina inlägg i sociala medier för större räckvidd

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 9 april, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Repetera dina inlägg i sociala medier för att nå ut till din målgrupp
Kan du ibland känna irritation över att marknadsföring och reklam du ser eller fått upprepas? Eller tycka att ”men det där har jag ju redan sett, läst etc”? Du har helt rätt men en av de viktigaste sakerna i effektiva kampanjer är att ha en röd tråd och använda en mix av kanaler så att kampanjen når ut så brett som möjligt mot den målgrupp man vill nå?

A och O när det gäller inbound marketing kampanjer, sociala mediakampanjer och generella inlägg och delningar i sociala medier handlar om repetition, d.v.s. repetera inlägg med länkar i olika kanaler och flera ggr i samma kanal också.

Det innebär att en kampanj kan synas både i t ex printmedia (tidningar), etermedia (TV, radio) och i digitalmedia (banners, Adwords), via epostutskick osv. Så att den repeteras och på så sätt får en större uppmärksamhet.

Detsamma gäller när du gör en inbound marketingkampanj eller en social mediakampanj eller för den delen gör en post (ett inlägg i ditt företags sociala mediakanaler)

Men här börjar det bli lite annorlunda.
Har du märkt att många faktiskt inte ser dina inlägg trots att de gillar din företagssida, eller tvärtom, att du i ditt eget flöde på t ex Facebook inte alltid ser de inlägg som vänner eller företag du följer lägger ut? Eller att det alltid är samma vänners inlägg som syns mest?

Så dagens blogginlägg handlar om hur det fungerar så att du når ut bättre nästa gång du ska göra något i dina sociala mediakanaler. Jag läste en intressant artikel i Internetworld 1/2013 och blev inspirerad av att dela med mig av det de skrev och de källor de också hänvisade till.

Google, Facebook och LinkedIn har alla algoritmer som avgör synligheten i respektive kanal för det innehåll du lägger ut. Budskapet här är inte att hänga ut Facebook, utan att påminna dig som företagare att repetera dina inlägg i sociala mediakanalerna, för att få större räckvidd. Gå också in regelbundet i Facebook och LinkedIns statistikverktyg och se vilka inlägg som setts, gillats, kommenterats och delats mest. Detta för att få en större förståelse vad det är ditt företags följare/gillare uppskattar.

Algoritmen Edgerank avgör hur många som ser de inlägg du och företaget gör på Facebook, baserat på hur fansen interagerar med ditt inlägg, poster etc. D.v.s. har Facebook gjort om sin algoritm igen så att annonsering prioriteras i andras flöden, sponsrade inlägg etc.

Facebooks Edgerank (källa: Facebook och Internetworld 2013)
Dvs. nedan saker som påverkar hur högt upp i prioriteringen ett inlägg kommer. Men det beror på hur ofta dina vänner, fans etc interagerar. Inte helt lätt att begripa men så här skriver Internetworld 1/13).

+ Gillat, kommenterat eller delat ett inlägg från din Facebooksida
+ Besvarat en Facebook fråga från din Facebooksida
+ Svarat på evenemang som tillhör din Facebooksida
+ Taggat er Facebooksida i något av sina inlägg

Facebooks Edgerank i Annica Thorbergs blogg på Driva Eget
+ Gillat din Facebooksida
+ Checkat in på din Facebooksida

Dvs, det är detta som Facebooks s.k Edgerank= Antalet fans på din Facebooksida (pratar om det) handlar om.

Jag rekommenderar också att läsa mer på Edgerank Checker, en mkt bra bloggsida om detta. Jag är ingen expert på detta men tipsa om att det finns anledningar till att vänner och följare inte alltid ser dina inlägg eller att du bara ser vissa. Själv missar jag tyvärr en massa intressant information från företag jag gillar på LinkedIn och Facebook och tar därför för vana att besöka de företag som är viktigast för mig och mitt företag, minst 1 ggn/vecka för att snappa upp intressanta inlägg.

Vad ska du göra för att fler ska se ditt företags inlägg.
Det påstås att ca 15 % av det vi lägger ut ses av vänner eller gillare, dvs. de flesta ser faktiskt inte våra inlägg. Därför är det jätteviktigt att viktiga inlägg på din företagssida läggs ut flera gånger, kanske med någon veckas mellanrum eller mer tätt om det är viktigt. Du kan t.o.m. schemalägga inlägg på Facebook så vet du att viktiga inlägg läggs ut regelbundet. Detsamma gäller på LinkedIn. Jag kallar det ”att det snöar information hela tiden”, d.v.s. för att få uppmärksamhet gäller det att:

• Repetera viktiga inlägg, events, länkar etc
• Bifoga bilder/filmer för att fler ska upptäcka inlägg
• Variera tidpunkten när du lägger ut inlägg (många har rutiner och går in samma tid varje dag), så för att nå fler bör du variera tidpunkten på dagen/helger etc

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.