Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Revansch för kooperativet

29 augusti, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning
Kooperativ

Foto: Kooperativ kan vara ett alternativ. Foto: Getty Images

Intresset för kooperativ växer i Sverige. Det kan man tacka delningsekonomin för. Den är som gjord för kooperativ, menar Coompanions ordförande Gordon Hahn.

Att Nyföretagarcentrum och Almi har företagsrådgivning i hela landet vet nog de flesta som googlat på att starta företag. Vad inte lika många vet är att det sedan i början av 80-talet även finns rådgivning för att starta kooperativ. Numera går man under namnet Coompanion och har 25 kontor runt om i landet.

Okunskapen hänger kanske ihop med att kooperativ inte riktigt ’varit grejen’ i Sverige, till skillnad från i andra länder där det är en stor och en väletablerad företagsform. Här hittar man jätteföretag som franska banken Groupe Crédit Agricole, spanska Mondragon, och kinesiska teknikjätten Huawei.

I USA jobbar var tionde person i ett företag som helt eller delvis ägs av de anställda själva.

För att förstå varför det inte är så stort i Sverige får man titta på strukturen i stort, menar Gordon Hahn, ordförande för Coompanion.

Missnöje gav grogrund

När den första kooperationen föddes i England på 1880-talet handlade det framför allt om ett arbetsrättsligt missnöje. Men när det sedan utvecklades i början av 1900-talet fanns såväl producent- och konsument- som arbetskooperationer.

– När man tog det till Sverige fokuserade man i huvudsak på konsumentkooperationen. Vi fick KF. Producentkooperativa rörelsen organiserade sig i LRF, medan arbetskooperationen historiskt alltid behövt
extra stöd, oavsett var i världen den växer fram, vilket är naturligt för alla nystartsföretag oavsett associationsform. I Sverige kan man se Saltsjöbadsavtalet som en faktor, då man sa att det finns en konflikt mellan arbetstagarna och kapitalet. Men startar du ett arbetskooperativ så finns inte den konflikten, då hänger de ihop, säger Gordon.

Tittar man på de kooperativ som startats i Sverige sedan 80-talet är det i mångt och mycket företag som bildats som en reaktion på att samhället inte tagit sitt fulla ansvar, särskilt inom barnomsorg och bredbandsutbyggnad i glesbygd. Men nu ser Gordon ett annat mönster växa fram. Där man snarare är proaktiv än reaktiv och där kooperativ bildas utifrån själva viljan att samverka.

Grått och kommunistiskt

Kooperation står för samarbete, men en undersökning som gjordes på 90-talet visade att många då kopplade ordet till något grått och lite kommunistiskt. Fast sedan dess har det skett en värdeförskjutning. Nu tror Gordon att många i stället förknippar ordet med gemenskap och demokrati. Det kan ha att göra med att det är en ny värld vi står inför idag. Vi lever i en kollaborativ ekonomi, menar han och fortsätter:

Den globala och digitala världen har värden som ligger väldigt nära den kooperativa organisationsformen – sharing/delning. Det är många 90-talister som lockas och de har inte samma fördomar mot
kooperativet som begrepp.

Medan den traditionella bolagsvärlden pratar om att sälja varor och tjänster, diskuterar unga att dela risker, förtjänster och tjänster.

– Unga idag vet knappt vad en tillsvidareanställning är. Plattformstänket har fått dem att se kooperativet som ett attraktivt sätt att engagera sig, säger han.

En ny rörelse

Man kan vara entreprenör och vilja göra det ihop med andra. Gordon ser en ny rörelse växa fram.

– Senaste stora mötet i London lockade över 8 000 deltagare! Det digitala och kollaborativa företagandet är här. Så frågan är: hur ska vi organisera det i en mer entreprenöriell form?

När man pratar delningsekonomi brukar Airbnb lyftas fram som praktexemplet. Men för Gordon är det liksom Uber en privat verksamhet – en ägare har skapat plattformen och tar emot alla betalningar.
I ett plattformskooperativ delar i stället många ägare en gemensam plattform, där varje deltagare fakturerar för sina tjänster.

I Frankrike, där man bannat Uber, finns ett taxikooperativ som fungerar på det viset. I Sverige finns Ett tak två generationer, som matchar studerande i jakt på boende med seniorer som vill hyra ut rum.

– I Europa ser vi frilanskooperationen växa fram också. Man går ihop i kooperativa verksamheter där man får ett bättre utbud och ett enklare sätt att driva sina företag.

Anpassa systemet

Men för att möta det här nya sättet att se på företagandet krävs att samhället anpassar sig, menar han.

– Det är skitsnack att säga att en helt ny rörelse av kooperativa sharingsystem, en delningsekonomi, inte passar in i vårt system. Det är vårt system som inte är anpassat för en ny typ av entreprenörskap eller rörelse. Ta alla sociala företag som bildas utifrån en massa människor som man säger inte passar in på arbetsplatserna – men det kanske är vårt system som inte passar längre?

Man kan driva ett kooperativ både som aktiebolag och som ekonomisk förening. Men den sistnämnda associationsformen är framtagen särskilt för kooperativ.

Dock har den ekonomiska föreningen en stor nackdel i dagsläget: det är betydligt svårare att få lån än om man har ett aktiebolag. Det här är något som kommer att diskuteras mycket framöver, speciellt mot bakgrund av svårigheterna att lösa generationsskiften i befintliga företag.

– Det här är ju helt felaktigt. Allt pekar på att medarbetarägda företag är minst lika lönsamma och innovativa som konventionella företag. Man anställer fler personer, de anställda trivs bättre och man överlever i en högre grad.

Men utgångspunkten för den som går in i ett kooperativ blir annorlunda, menar han. Idén och tanken med kooperativ är att du inte äger företaget, utan är gäst i det. Sedan ska nästa generation kunna ta över.

Olika syn på skatten

Grundbulten har varit att man inte ska kunna gå ut med större insats än den man satsade från början. Men där är det en förändring på gång, mot bakgrund av att det är tuffare för de som drar igång verksamheten, än de som kommer in när den redan är etablerad. En lagändring i sommar väntas ge arbetskooperativen undantag.

Hur det blir med beskattningen är i skrivande stund lite oklart. Coompanion arbetar för att det ska skattas som
kapital medan Skatteverket vill att det ska beskattas som inkomst av tjänst.

– Men då kan du ju lika gärna ta ut lön och vi får inte lika villkor mellan associationsformerna, suckar Gordon.

Om man ska skapa ett kooperativ utifrån grundtanken ska alla anställda vara delägare med var sin röst och sedan anställer man en vd som inte är ägare. Då får man ett motsatsförhållande där vd jobbar åt ägarna, fast ihop med dem.

– Den ledarrollen är jättespännande att följa. Men det är sällan det ser ut så. Det vanligaste är att man väljer ut någon i gruppen som blir vd. Fast i Mondragon och Huawei har man ett ambulerande vd-skap, säger Gordon och fortsätter:

– Entreprenörskapet är jättespännande. När folk går ihop får man en centrifugalkraft som slår allt som enmansföretagare kan göra.

4 fördelar med personalägt

1. Högre produktivitet.

2. Lägre personalomsättning.

3. Företagen överlever längre.

4. Mer personalinflytande.

AV: Yasemin Bayramoglu


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.