Rivstarta företaget med 10 enkla steg

Driva Eget har tidigare skrivit om hur du kommer igång med ett företag på 10 dagar. Här är en ny version med uppdaterade råd.
STEG 1: Hitta en affärsidé
- Gräv där du står. Till exempel: sälj din kunskap, sälj en tjänst som inte kräver någon kostnad att starta, starta företag kring det du jobbar med idag som anställd.
- Haka på en trend. I Driva Eget nr 4/2015 skriver vi om 50 heta affärsidéer att haka på nu.
- Leta idéer utomlands.
- Inspireras av andra branscher.
- Läs fler tips om att hitta affärsidéer här.
- Sälj inte till allt och alla utan våga nischa dig till en tydligt avgränsad målgrupp.
- Inspireras av Alukin båtar som nischade om sig mot proffskunder.
- Den behöver inte vara så omständlig. Gör en snabbversion här.
- Affärsplanen ger dig en riktning och är viktig vid banklån och annan finansiering.
- Hitta en testkund och sälj in din produkt eller tjänst – på låtsas eller på riktigt.
- Sälj en produkt på Blocket, Tradera eller på en marknad för att se om det funkar och vad folk är beredda att betala. Ett kul exempel är smoothieföretaget Innocent som testade sin produkt på en marknad. De satte upp en skylt där de frågade besökarna om de borde säga upp sig och satsa på att göra smoothies, och ställde upp en soptunna med ordet "ja" på och en med ordet "nej" på. I slutet av dagen var "ja"-tunnan full – idag omsätter de miljarder.
- Vid det här laget börjar de dyka upp – råden om att din affärsidé inte kommer att hålla och att du borde vara kvar på din trygga anställning.
- Lyssna på de råd du tycker har substans – strunta i resten.
- Kom alltid ihåg vilka du gör din tjänst/produkt för! Så ta hjälp av potentiella kunder när du tar fram produkten, som till exempel Mathias Erlandsson med företaget Omnikai gjorde. Han tog fram en mockup på ett molnbaserat affärssystem, testade den på kunderna och fick feedback, utvecklade produkten på nytt och gjorde om proceduren till dess att produkten var färdig.
- Se inte en säljare som en traditionell "krängare". En bra säljare lyssnar på sina kunder och kommer med lösningar.
- Var inte rädd för att sälja! Till dina vänner, ditt nätverk, din omgivning ...
- Läs om musikgruppen Fantastic Four som gör just det och få tips om hur du får dina första kunder.
- Sätt pris efter dina kunders betalningsvilja, inte bara efter dina egna kostnader (även om du ska ha dessa i åtanke).
- Vill inte kunden betala vad du tycker att du är värd? Kanske måste du nischa om dig. Läs här om körledaren Karin Sax Granlöf som riktade in sig mot företag i stället.
- Använd Driva Egets prissättningsguide för att veta vad du ska ta betalt.
- Läs här vad som är bäst: aktiebolag eller enskild firma (Handelsbolag om ni är flera)?
- Först nu kan du registrera firman – det är gjort i en handvändning med vår enkla startguide.