Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & lönsamhet

Gör som Fantastic Four – hjälp kunden och sälj mer

23 april, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Foto: Roger Olsson

Trodde du att en musikgrupp säljer musik? Inte om du frågar Robert Haglund i The Fantastic Four. Deras affärsidé är att hjälpa kunderna till en härlig musikupplevelse och få dem att släppa loss.

I Driva Eget nr 3/2014 handlade vårt åttasidiga tema om att sälja mer genom att hjälpa kunderna på olika sätt.

Ett framgångsrikt exempel på några som lyckats är musikgruppen The Fantastic Four:

– När kunderna står på borden eller stolarna och dansar, eller när det glittrar till i deras ögon – ja, då vet man att man har lyckats. Jag tycker att det är helt fantastiskt och ger en enorm kick, säger Robert Haglund.

Han är en av fyra i musikgruppen The Fantastic Four från Stockholm, tillsammans med Niklas Lamby, Jonas Fritzson och Daniel Yngwe.

När Robert Haglund gör affärer ser han det inte som att han säljer in sig själv, snarare en produkt: gruppen som ger underhållning.

– Sedan jag började göra det har det varit mycket lättare att sälja. Och jag har alltid gillat helheten med mitt jobb. Dels att utföra själva jobbet, dels att sälja min produkt.

Lika viktigt är att lyssna på kunderna – och hjälpa dem i rätt riktning. En del hör av sig och vill ha underhållning, men vet inte exakt vilken form och behöver styrning.

Eller så vill de ha maximal underhållning och tror att det bästa är att köra musik konstant under en hel trerättersmiddag.

– Men det är bättre att köra ett par låtar till förrätten, några till huvudrätten och en show till desserten, säger Robert Haglund.

Han tycker att alltför många ser det som jobbigt att sälja, speciellt i kulturbranschen.

– Men man ska inte skämmas för sin produkt. Som snickare med enskild firma skäms du inte för ditt arbete utan ser det mer som ett ”godkänt arbete”. Vi inom kulturbranschen förväntas jobba för att det är roligt, men vi kan inte betala hyran genom att vara roliga och dra ett skämt för hyresvärden.

The Fantastic Four har både hektiska perioder och lugnare när det är färre jobb. Då gäller det att inte tappa arbetsgnistan, menar Robert Haglund. Det finns alltid saker att göra – uppdatera säljmaterial eller hålla sig ajour med kunder och bokare.

– Du behöver inte jämt ringa för att sälja till dem, utan håll dig bekant och ha en vänskaplig relation. Jag kan ringa mina kunder och bara kolla läget, då kommer de ihåg mig.

Ha i åtanke att du jobbar med människor.
– Jag har till exempel koll på mina kunders fritidsintressen, om de är gifta eller inte, har barn eller gillar katter eller hundar. Saker man kan prata om innan man snackar jobb. Det ger en skönare form av sälj. Det behöver inte vara så hård business hela tiden.

Sedan 2001 har The Fantastic Four hållit ihop som grupp. Under åren har de haft en stor och varierad publik, från svenska kungafamiljen och två prinsar från kungadömet Thailand till amerikanska talangscouter när The Fantastic Four vann världens största talangtävling i Hollywood 2012.

Men oavsett vilka som sitter i publiken handlar det om att ge dem en maximal upplevelse.

– Vi är inga artister som bara kör vårt race, utan gör kvällen ihop med gästerna. När vi har avslutat en kväll, till exempel en företagsspelning, behöver inte publiken alltid komma ihåg vad vi heter – men de minns att de stod på stolar eller ”gjorde tåget” med Kalle på lagret eller Lisa i växeln som de tidigare inte har pratat så mycket med. Vårt jobb är att göra folk glada.


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Hur mycket ska jag fakturera för att få den lön jag vill ha?

Hur mycket behöver du fakturera varje månad för att få samma inkomst som om du hade en viss månadslön som anställd? Den här kalkylen ger dig svaret och tar hänsyn till faktorer som åldersbaserade sociala avgifter, semester, tjänstepension och andra företagskostnader.

spiris-de
Spiris 16 juni, 2025 Uppdaterades 27 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Se ditt resultat nu

Ange din e‑postadress för att få tillgång till resultatet

Vänligen ange en giltig e‑postadress

Dela artikeln

Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.