Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så agerar du som ett born global-företag

17 juni, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Marlene Sjöberg har i företaget RaceONE skapat en app där familj och vänner kan följa sina nära och kära när de tävlar i olika motionslopp.

Foto: Marlene Sjöberg har i företaget RaceONE skapat en app där familj och vänner kan följa sina nära och kära när de tävlar i olika motionslopp. Foto: Pressbild och Istock

Marlene Sjöberg har bytt spel i damallsvenskan och svenska fotbollslandslaget mot ett liv som egenföretagare. Med sitt företag RaceONE har hon skapat en app där familj och vänner kan följa sina nära och kära när de tar sig an olika motionslopp. Och hon har tagit hjälp av Born Global-programmet för att lyckas.

Att Marlene valde en app som har med idrott att göra är inget som överraskar. Med bakgrund som fotbollsspelare på högsta nivå i Kopparbergs/Göteborgs FC var steget naturligt.
– Jag kunde inte riktigt släppa delen med idrott och vår affärsidé är ju att göra motionstävlingar mer sociala så familjer och vänner kan följa hela loppet.

Hur funkar det rent konkret?
– I Lidingöloppet MTB som gick i början av maj tog till exempel deltagarna med sig sina mobiler ut och då kan vi tracka via GPS var alla befinner sig och sedan dela den informationen i appen till de som vill följa. Då kan man också koppla ihop alla och tävla mot varandra. Egentligen är det bara fantasin som sätter gränserna här, säger Marlene som har avtal med flera stora lopp som Vätternrundan och Stockholm Marathongruppen.

Under vintern gjorde man en investeringsrunda och fick in kapital från affärsänglar och investerare. Företaget har i dag sju anställda och allt fler använder appen.

Var får ni era intäkter ifrån? Kostar appen något att använda?
– Nej, just nu är den gratis för användare. Vi kollar på erbjudanden och extratjänster men då främst till arrangörerna. Det kan till exempel handla om kommentarsfunktioner eller möjligheten att kunna skicka meddelanden till deltagare.

Läs mer: Middagsapp med sikte på världenNu finns Marlene och RaceONE med i Born Global-programmet som drivs av Chalmers tekniska högskola tillsammans med Vinnova och som är till för startups som behöver hjälp och kunskap med sin affärsidé och verksamhet. Born global-företag är företag som snabbt hittar en internationell marknad.

– Jag skickade in en ansökan där jag bland annat skulle spela in en kort videopitch. Sedan ringde de tillbaka och sa att jag var antagen.

Marlenes fem lärdomar från Born Global-programmet:

1. Tänk stort direkt


– Vi visste redan när vi startade att vi ville bli ett internationellt bolag eftersom antalet lopp i Sverige inte är tillräckligt. Vi måste gå internationellt, nå snabbt ut och har aldrig tvekat kring det. USA är vår största marknad och då måste vi ha tydligt budskap och hitta positioneringen. Vad är grundidén och modellen? Vad kan vi ta betalt för?

Läs mer: Deras spel hjälper föreningar att dra in pengar

2. Granska din verksamhet


– Du måste hela tiden tänka på nyttan av din produkt. Det är alltid viktigt såklart men kanske ännu viktigare när man ska satsa globalt. Varför skulle kunden lägga pengar på just din vara eller tjänst?

3. Testa din produkt

– Testa din idé löpande under hela uppstartstiden. Ju fler gånger jag kan pröva min produkt på potentiella kunder, ju bättre feedback får jag och då ökar chansen att lyckas. Att bara utveckla och inte testa under tiden kan göra att jag efter ett år står där med en produkt som fungerar i teorin men inte i verkligheten.

4. Lyssna på erfarenhet men rusa inte på varje idé

– Genom Born Global-programmet har jag fått träffa så många olika personer som alla har en massa kunskap och erfarenheter att dela med sig av. Vi försöker hitta vår positionering för RaceONE och de vi träffar har gjort den resan själva och ger sina bästa tips till oss. Men se upp för att springa på alla bollar – du kan inte göra allt. Fokus är viktigt.

Läs mer: Så tar du fram en framgångsrik app

5. Fundera på om det är värt pengarna och tiden


– Born Global-programmet kräver tid och engagemang och du måste vara dedikerad för att göra det. Vi är minst två från företaget på varje del och har bland annat varit i USA i en vecka. Förutom kostnaden tar det som sagt tid när vi samtidigt har tusen andra saker som ska göras i företaget. Vi kom fram till att det är värt det men det är inte säkert att alla gör.


ANNONS

Innehåll från Spiris

Partner

Ladda ner kostnadsfri och interaktiv fakturamall här

Vem sa att fakturering måste vara tråkigt? Ladda ner Spiris fakturamall gratis så fixar du en stilren faktura lika smidigt som en kopp kaffe – oavsett om du säljer blommor på torget eller driver konsultbolag! Mallen fungerar bäst i Adobe Acrobat men andra program funkar också.

Fyll i din e-postadress nedan så kan du ladda ner fakturamallen direkt.

spiris-de
Spiris 11 februari, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 1 minuts läsning
Körv

Foto: Spiris

Innan du laddar ner mallen, visste du att det finns mer kostnadsfri hjälp att få? Till exempel:

Boom! Tryck på knappen nedan för att ladda ner fakturamallen direkt.

Ladda ner fakturamallen här. Yeah!

Snyggt! Här hittar du kostnadsfri mall, checklista och ett skönt erbjudande

Vad kul att du också laddat ned Spiris fakturamall. Bäst av allt – det finns mer kostnadsfri hjälp att få, till exempel:

- Kostnadsfri starta-eget-checklista (du hittar den här hos Spiris)
- Kostnadsfri mall för affärsplan (du kan ladda ned den här)

Pepp på att komma igång? Vi också. Friheten väntar! Och du, är ditt företag nystartat får du halva priset när du väljer bokföring och fakturering med Spiris. Ange koden: NYSTARTAD. Läs mer här! 

Lycka till!



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.