Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Så bestrider du Bolagsupplysningens fakturor

20 april, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
"Hjälp, jag är lurad av Bolagsupplysningen, vad ska jag göra?" Svaret är enkelt: Har du vilseletts att ingå ett avtal ska du bestrida den faktura du får. Så här gör du – och det här kan bli konsekvenserna.

Många läsare hör av sig och känner sig lurade av bluffakturor, här är experten Anders Nymans råd:

I avtalslagens tredje kapitel framgår att det inte är tillåtet att lura in någon i ett avtal. Avtalet kan i sådana fall jämkas eller ogiltigförklaras. Du kan även slippa ifrån ett avtal om du gjort ett misstag vid avtalets ingående, och motparten insett eller borde ha insett detta.  Men kom ihåg, att du gjort en dålig affär är i sig inte grund nog att häva ett avtal.

I fallet Bolagsupplysningen – det varningslistade företag Driva Eget just nu får flest frågor om – har flera tingsrätter provat utformningen av föregångaren Nummerupplysningens utskick. Rätten fann dem medvetet vilseledande, och därmed avtalen ogiltiga.

Bolagsupplysningens första utskick, med start i början av 2014, var mycket likt Nummerupplysningens. I mars 2015 ändrade Bolagsupplysningen utformningen, något vi beskriver i denna artikel.

Trots ändringarna luras fortfarande många företagare av blanketten, som många tror kommer från en myndighet. Huruvida den är tillräckligt vilseledande för att Bolagsupplysningen ska förlora en tvist i tingsrätten är än så länge oklart, då inget fall prövats.

Så här bestrider du
I Polisens informationsskrift om bluffakturor som finns på http://bestrid.nu uppmanar man företagare som fått en bluffaktura att både bestrida och polisanmäla den.

1. Bäst är att skicka bestridandet till motpartens e-postadress, om denne har någon. Vanliga brev ska man undvika, däremot fungerar ett REK-brev eller fax, eftersom du i båda fallen får kvitto på att meddelandet gått iväg och när.

2. Ditt meddelande ska innehålla:
  • Uppgift om vilken faktura saken gäller
  • Att du bestrider fakturan
  • Orsaken till ditt bestridande

3. Du bör undvika att hänvisa till lagparagrafer. Var istället saklig och förklara hur och varför du känner dig vilseledd. I fallet Bolagsupplysningen hävdar vissa att de aldrig skrivit på något, trots att de i själva verket bara glömt eller förträngt att de gjort det. Därför bör du tänka efter noga vad som hänt – en faktura kan komma flera månader efter händelsen.

4. Skicka aldrig tillbaka orginalfakturan, och spara en kopia på vad du skickat.

5. Signera aldrig med din namnteckning, utan texta ditt och företagets namn.

Det här kan hända när du vägrar betala
  • Trots att du på ett korrekt sätt bestridit en faktura du anser vara felaktig kan motparten försöka övertala dig, ibland ytterst hotfullt, att betala.
  • Företaget kan också skicka ett inkassokrav, genom att anlita ett externt inkassobolag eller genom att skicka inkassokravet i eget namn. Det enda du behöver göra då är att återupprepa ditt bestridande. Då får inkassobolaget inte göra något mer.
  • Företaget som kräver dig på pengar kan också skicka en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden. Det innebär att företaget betalar en avgift till Kronofogden och påstår att du är skyldig att betala. Då måste du invända mot kravet även till Kronofogden, annars slår myndigheten fast att kravet är riktigt och kan kräva in pengarna från dig, exempelvis genom utmätning.
  • Om du inte driver en enskild firma riskerar du samtidigt att den ansökan som skickats in till Kronofogden syns i en kreditupplysning på ditt företag. Detta gäller dock inte om företaget bakom kravet finns med på Svensk Handels varningslista. Det gör Bolagsupplysningen.
  • Hade du redan bestridit kravet på ett korrekt sätt innan ansökan skickades in till Kronofogden kan du få noteringen i registret struken, även om företaget inte är varningslistat. Detta eftersom det är ett procedurfel att skicka en bestriden fordran till Kronofogden.
  • Bestrider du inkassokravet, och bestrider du en eventuell ansökan till Kronofogden, kostar det dig ingenting i extra avgifter. Du är fortfarande bara skyldig motparten ursprungskravet, plus ränta på det.
  • Det som återstår för motparten att göra är att stämma dig i din lokala tingsrätt, och visa att det finns ett giltigt avtal. Först om du förlorar en sådan tvist - eller går med på en förlikning - kan du tvingas att betala.
  • Rör tvisten ett belopp mindre än ett halvt basbelopp, det vill säga 22 250 kronor för 2015, handläggs stämningen som ett förenklat tvistemål. Det innebär att den vinnande parten bara kan få ersättning för en timme av sin eventuella juristkostnad, maximalt 1 302 kronor.
  • Förlorar du en tvist i tingsrätten måste du ersätta motparten för ansökningskostnaden – 900 kronor – och juristtimmen a 1 302 kronor, alltså sammanlagt 2 202 kronor. Plus förstås summan tvisten gällde, och räntan på den.
  • Det du förlorar är också den tid du själv lagt ned på att försvara dig. Anlitar du en egen jurist, kom ihåg att samma begränsning gäller även dig, det vill säga motparten behöver bara ersätta en timme av din kostnad om du vinner.
Är det inte lika bra att betala, undrar flera läsare? Det är ett övervägande du själv får göra. Du får väga den tid och de pengar du kanske måste lägga ner mot samhällsnyttan att inte betala till företag med en affärsidé som gör att de hamnar på Svensk Handels Varningslista. Det kan också vara så att affärsidén faller om tillräckligt många vägrar betala och tar striden så långt de orkar.

Här kan du läsa mer om dina rättigheter som företagare, och hur en tvist i tingsrätten går till.


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.