Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Så bestrider du Bolagsupplysningens fakturor

20 april, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
"Hjälp, jag är lurad av Bolagsupplysningen, vad ska jag göra?" Svaret är enkelt: Har du vilseletts att ingå ett avtal ska du bestrida den faktura du får. Så här gör du – och det här kan bli konsekvenserna.

Många läsare hör av sig och känner sig lurade av bluffakturor, här är experten Anders Nymans råd:

I avtalslagens tredje kapitel framgår att det inte är tillåtet att lura in någon i ett avtal. Avtalet kan i sådana fall jämkas eller ogiltigförklaras. Du kan även slippa ifrån ett avtal om du gjort ett misstag vid avtalets ingående, och motparten insett eller borde ha insett detta.  Men kom ihåg, att du gjort en dålig affär är i sig inte grund nog att häva ett avtal.

I fallet Bolagsupplysningen – det varningslistade företag Driva Eget just nu får flest frågor om – har flera tingsrätter provat utformningen av föregångaren Nummerupplysningens utskick. Rätten fann dem medvetet vilseledande, och därmed avtalen ogiltiga.

Bolagsupplysningens första utskick, med start i början av 2014, var mycket likt Nummerupplysningens. I mars 2015 ändrade Bolagsupplysningen utformningen, något vi beskriver i denna artikel.

Trots ändringarna luras fortfarande många företagare av blanketten, som många tror kommer från en myndighet. Huruvida den är tillräckligt vilseledande för att Bolagsupplysningen ska förlora en tvist i tingsrätten är än så länge oklart, då inget fall prövats.

Så här bestrider du
I Polisens informationsskrift om bluffakturor som finns på http://bestrid.nu uppmanar man företagare som fått en bluffaktura att både bestrida och polisanmäla den.

1. Bäst är att skicka bestridandet till motpartens e-postadress, om denne har någon. Vanliga brev ska man undvika, däremot fungerar ett REK-brev eller fax, eftersom du i båda fallen får kvitto på att meddelandet gått iväg och när.

2. Ditt meddelande ska innehålla:
  • Uppgift om vilken faktura saken gäller
  • Att du bestrider fakturan
  • Orsaken till ditt bestridande

3. Du bör undvika att hänvisa till lagparagrafer. Var istället saklig och förklara hur och varför du känner dig vilseledd. I fallet Bolagsupplysningen hävdar vissa att de aldrig skrivit på något, trots att de i själva verket bara glömt eller förträngt att de gjort det. Därför bör du tänka efter noga vad som hänt – en faktura kan komma flera månader efter händelsen.

4. Skicka aldrig tillbaka orginalfakturan, och spara en kopia på vad du skickat.

5. Signera aldrig med din namnteckning, utan texta ditt och företagets namn.

Det här kan hända när du vägrar betala
  • Trots att du på ett korrekt sätt bestridit en faktura du anser vara felaktig kan motparten försöka övertala dig, ibland ytterst hotfullt, att betala.
  • Företaget kan också skicka ett inkassokrav, genom att anlita ett externt inkassobolag eller genom att skicka inkassokravet i eget namn. Det enda du behöver göra då är att återupprepa ditt bestridande. Då får inkassobolaget inte göra något mer.
  • Företaget som kräver dig på pengar kan också skicka en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden. Det innebär att företaget betalar en avgift till Kronofogden och påstår att du är skyldig att betala. Då måste du invända mot kravet även till Kronofogden, annars slår myndigheten fast att kravet är riktigt och kan kräva in pengarna från dig, exempelvis genom utmätning.
  • Om du inte driver en enskild firma riskerar du samtidigt att den ansökan som skickats in till Kronofogden syns i en kreditupplysning på ditt företag. Detta gäller dock inte om företaget bakom kravet finns med på Svensk Handels varningslista. Det gör Bolagsupplysningen.
  • Hade du redan bestridit kravet på ett korrekt sätt innan ansökan skickades in till Kronofogden kan du få noteringen i registret struken, även om företaget inte är varningslistat. Detta eftersom det är ett procedurfel att skicka en bestriden fordran till Kronofogden.
  • Bestrider du inkassokravet, och bestrider du en eventuell ansökan till Kronofogden, kostar det dig ingenting i extra avgifter. Du är fortfarande bara skyldig motparten ursprungskravet, plus ränta på det.
  • Det som återstår för motparten att göra är att stämma dig i din lokala tingsrätt, och visa att det finns ett giltigt avtal. Först om du förlorar en sådan tvist - eller går med på en förlikning - kan du tvingas att betala.
  • Rör tvisten ett belopp mindre än ett halvt basbelopp, det vill säga 22 250 kronor för 2015, handläggs stämningen som ett förenklat tvistemål. Det innebär att den vinnande parten bara kan få ersättning för en timme av sin eventuella juristkostnad, maximalt 1 302 kronor.
  • Förlorar du en tvist i tingsrätten måste du ersätta motparten för ansökningskostnaden – 900 kronor – och juristtimmen a 1 302 kronor, alltså sammanlagt 2 202 kronor. Plus förstås summan tvisten gällde, och räntan på den.
  • Det du förlorar är också den tid du själv lagt ned på att försvara dig. Anlitar du en egen jurist, kom ihåg att samma begränsning gäller även dig, det vill säga motparten behöver bara ersätta en timme av din kostnad om du vinner.
Är det inte lika bra att betala, undrar flera läsare? Det är ett övervägande du själv får göra. Du får väga den tid och de pengar du kanske måste lägga ner mot samhällsnyttan att inte betala till företag med en affärsidé som gör att de hamnar på Svensk Handels Varningslista. Det kan också vara så att affärsidén faller om tillräckligt många vägrar betala och tar striden så långt de orkar.

Här kan du läsa mer om dina rättigheter som företagare, och hur en tvist i tingsrätten går till.


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.