Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Inspiration

Så blev Babybjörn Madonnas favorit

16 maj, 2018 10 minuters läsning
Babybjörn

Foto: I Artipelag har paret bakom Babybjörn förverkligat sin dröm. Foto: Nils Petter Nilsson

De har skickat den svenska papparollen på export och fått Madonna som gratis reklampelare. Möt paret bakom Babybjörn, som satte svenskt föräldraskap på världskartan och byggde konstmuseum för vinsten.

Snön yr när vi går längs gångvägen ner mot vattnet. Dimman ligger över Baggensfjärden och tittar man upp mellan tallarna bakom oss ser man knappt konsthallen.

– Folk kan komma hit, titta ut och säga ”tråkigt att det blev så dåligt väder”. Men de ser ju inte hur vackert det är. Titta!

Björns entusiasm går inte att ta miste på.

Konstmuseet Artipelag designades inte för sin egen skull, utan snarare för platsens, kan man säga. Sex arkitekter hann de avverka innan de hittade någon som delade visionen att det var just utsikten som var grejen. Inte att rita ett nytt Bilbao.

Livets dessert Artipelag


I Artipelag manifesteras allt det som Lillemor och Björn älskar. Skärgård, natur, konst, bra mat och goda möten.

Många säger att barnbarn är livets dessert. Kanske är Artipelag just det för dem. De fyra barnen brukade kalla Babybjörn för sitt femte syskon. När barnen blivit vuxna fick drömmarna ta plats bland tallarna vid havet.

– Vi hade en påse pengar över på 90-talet som vi ville placera och vi ville ge något tillbaka till samhället, säger Björn.

En jätteinvestering som ännu efter fem år inte ger någon avkastning.

– Nejnej, det gör det inte. Det finns inga konstmuseer som går med vinst, säger Björn.

Vid 83 års ålder är detta hans arbetsplats. Det operativa i Babybjörn, där vinsten skapades, har han lämnat ifrån sig. Så gott det går.

Hur ser en typisk dag ut?

– Ojojoj! Jag måste ta sats på den frågan. Lillemor jobbar heltid på Babybjörn och går hemifrån vid halv tio och är tillbaka vid halv sju. Hon var ju hemma med barnen i femton år så efter det var det min tur att ta över matlagning och städning. Det är bara det att vi har varit gifta i 55 år, så jag har fått göra det här i 40 år nu!

– Nej, 18 år, rättar Lillemor. Och när jag var hemma var vi sex i familjen, nu är vi bara två.

Nåja. När Lillemor gått till jobbet städar Björn undan och tittar på finanserna inom moderbolaget Lillemor Design AB. Ekonomi är hans favoritgren.

Sedan, halv elva – bang! Björn slår näven i bordet:

– Då går jag ut och går i en och en halv timma. Två om det är fint väder. Sex kilometer på en timma. Det är livskvalitet. Det viktigaste vi har är hälsan, allt annat är oviktigt.

Därefter blir det filmjölk eller gröt till lunch.

– Direktörslunch, brukar vi kalla gröten, skrattar Lillemor.

Grötvanorna fick han med hemifrån mamma. Bra för magen – och plånboken. (Ha koll på kassaflödet, är Björns ständiga mantra.)

– Jag kan bjuda på lunch men då säger jag att det blir gröt. Då är ingen intresserad, säger han.

– Jag måste inflika att jag aldrig har tyckt om gröt! Men när jag fick fyra barn som åt kändes det dumt att laga något annat till mig själv, fyller Lillemor i.

Nu har hon vant sig.

Inte släppt Babybjörn


Tillbaka till vardagen. Som ordförande i styrelsen för Artipelag blir det många arbetstimmar på museet också. Även om Björn säger att han sedan tre år inte jobbar heltid längre. Och så kan han ju ändå inte släppa Babybjörn helt.Babybjörn

– Jag anser mig ju vara kunnigast där, fast jag lämnat styrelsen. Vi diskuterar mycket med barnen och har en samsyn. Fast när vi byggde Artipelag ...Det var ju helt aningslöst! Då undrade de vad jag höll på med.

Det tycks vara något av en röd tråd i Björns historia. Vad håller han på med?

I skolan skickades han på två psykologutredningar för att se om det ens var värt att han gick kvar. Björn hade dyslexi. Men det var det ingen som begrep då. Han fick gå om två gånger innan det gick vägen.

Universitetet passade bättre. Björn läste statskunskap och siktade högt. Han skulle bli ambassadör i Washington. I stället hamnade han på svenska Shell, där chefen efter ett halvår konstaterade att Björn var en usel säljare. Han slutade på direkten.

Nästa jobb blev på ett charkuteri.

– Det var fantastiskt nyttigt. Där lärde jag mig det praktiska i ekonomin – som jag inte hade fått lära mig på Handels företagsekonomi (jo, han hade hunnit med det också). Och jag lärde mig hur viktigt det är att alltid vara hederlig. Chefen hade en cigarrlåda där det åkte ner pengar. Det gjorde att personalen kunde stjäla ohämmat, för om chefen skulle säga något kunde de sätta dit honom för svarta affärer. Om man gör rätt för sig behöver man aldrig oroa sig.

Samtalet glider in på Leif Östlings kommentar ”vad fan får jag för pengarna”. Björn begraver ansiktet i händerna och är tyst en lång stund. Han delar inte alltid andra företagares syn på regelverket.

– De tycker att det är fel på systemet. Men de förstår inte hur fördelaktigt det är att driva företag i Sverige. Vi hade dotterbolag i både Tyskland och Frankrike och där är det mycket svårare. Det är tack vare de generösa 3:12-reglerna i Sverige som vi sitter här, säger Björn och tittar ut över drömprojektet.

Man kan lägga till att det även krävdes 51 års arbete. Det var så lång tid det gick från starten av Babybjörn till invigningen av Artipelag.

Babysittern startskottet


Idén till Babybjörn kom i USA 1961 då Björn såg sitt livs första babysitter. Han insåg snabbt potentialen. Väl i Sverige igen tog han med den till svägerskan Elsa som var hemma med sonen Nils.

– Hon ville inte sätta honom i den, men jag satte ner honom ändå och då såg hon hur nöjd Nisse blev.

Vi borde starta företag ihop, tyckte Björn.

– Jag sa att eftersom hon ändå var hemma med barnen hela dagarna så kunde hon ju svara i telefon och skriva maskin också, säger Björn.

Mycket riktigt, det blev kontor i Elsas sängkammare medan Björn jagade land och rike runt efter någon som kunde tillverka ramverket.

Till slut fick han tips om Gnosjö Konstsmide. Björn åkte dit, men fick stanna kvar ute på gården.

– De släppte inte in en nollåtta på kontoret, så vi stod där ute och förhandlade.

200 babysitters blev det. Nu gällde bara att sälja dem. Björn fick låna 4 000 av en faster till en bil.

– Det är enda gången jag fått låna något utan säkerhet! Det var en gammal Wolsely, en värdelös bil. På den tiden var det flygande besiktningar. Man blev stoppad i trafiken. Jag hann inte mer än till Södertälje innan jag blev stoppad. Nästa gång kunde jag visa papper på att jag redan kontrollerats.

Men ingen ville köpa. Björn kom på att han skulle ställa ut ett par babysitters på vart och ett av de 24 mödrahem som då fanns i landet. Om de inte var nöjda fick de lämna tillbaka produkterna, annars fick de betala efter två veckor.

Inte en enda kom tillbaka.

– Då frågade jag vilka butiker de rekommenderade. Sedan kunde jag tala om för butiksägarna att babysittern rekommenderats av mödrahemmen.

Avgörande knep


Det här blev ett av Björns mest avgörande knep marknadsmässigt. Det andra var när han fick DN att skriva att hans babysitter fanns till försäljning på NK. Det gjorde den inte.

– Jag hade varit på NK tio gånger och blivit utslängd varenda gång. Men då kunde jag ringa NK och säga att det står i DN att ni säljer babysittern. De köpte in två stycken. Jag skickade dit mamma för att köpa den ena. När den andra var såld köpte de två till. Då fick mamma gå dit igen och säga att den var så bra så hon måste ha en till. Ett år senare var det NK som jagade mig.

Under tiden hade Björn träffat kärleken Lillemor. En perfekt matchning skulle det visa sig. Lillemor var utbildad på Berghs reklamskola och dessutom som textilare på Konstfack. Tre barn kom i rask följd. Sedan en fjärde som sladdis.

Lillemor föll för att Björn kunde segla. Björn föll för att Lillemor inte var så mycket för märkvärdiga saker. Lillemor tog del i företaget utifrån sina specialområden – textil och reklam. Bra komplement till Björns entreprenörsanda och ekonominörderi. Men inte förrän 1978 tog hon steget fullt in i företaget, i samband med att Elsa köptes ut. Hon berättar:

– Jag gjorde annonserna och skötte textildesignen. Allt det som vi nu har trettio personer som sköter.

– Jag har omgivit mig med tuffa kvinnor, konstaterar Björn. Jag har en enorm beundran för Lillemor. Och Elsa var också en oerhört skicklig affärsman. Hårdare än jag till och med.

Samtidigt reste Björn och träffade i princip varje barnbutik i landet. Det var så de byggde företaget – genom att bygga relationer med hela marknaden Ser man tillbaka till starten på 60-talet var uppfostringstrenden då att man inte skulle dalta med barnen. De fick mat och lades tillbaka i sina sängar eller på en matta på golvet. Skrik eller inte.

Aktiv familjefar


Papporna tog inte självklart någon aktiv del i blöjbyten och barnmatning. Men Björn var annorlunda. Även om han var ute och reste 100 dagar om året var han en närvarande pappa när han väl var hemma.

Det drog Lillemor nytta av i annonser där man tidigt kunde se Björn i vit skjorta byta blöja. Sedan dess har hon medvetet jobbat vidare med fokus på papporna. Inte minst när pendeln slog över och man började förstå hur viktigt det var att bonda med sitt nyfödda barn och hålla det helt nära sig själv.

1973 såldes den första Babybjörn-selen, den som för många kommit att bli symbolen för hela företaget.

– När vi var i USA såg vi att alla barnselar var i pastellfärger och med ankor eller blommor på. Då bestämde jag att vi skulle göra enfärgade mörkblå och svarta. För att de skulle matcha föräldrarnas kläder och bli lättare att ha på sig, speciellt för papporna.

Taktiken funkade. Sedan dess har massor av kändisar setts bära sina barn på bröstet. Och i en Babybjörn.

Skyltdockan Madonna


Först ut var Madonna. När hon plåtades med dottern Lourdes i den svenska selen var det som att öppna exportkranen. Sedan har Brad Pitt, Angelina Jolie, Kate Hudson och Beyoncé följt i spåren. Stor uppståndelse blev det när Ellen DeGeneres framträdde på Oscarsgalan med en statyett i bärselen.

– Vad som varit utmärkande är att jag alltid gått min egen väg. Jag har blivit utskåpad för allt jag kommit på. Jag har alltid fått höra ”det kommer aldrig att gå”. Men genom att lyckas få folk att använda sakerna har de sedan fört ordet vidare. Det ska alltid vara kundnytta. Alltid, säger Björn med eftertryck.

Nu säljs deras produkter i 56 länder och omsätter knappt 600 miljoner om året, nästan allt på export.

– Men en av de största insatserna vi gjort är att få papporna att vara delaktiga på ett helt annat sätt. På 50-talet fanns det här inte på kartan. Så där har vi gjort en insats. Men jag ska säga en annan sak också: Många företagare pratar om att man får jobba häcken av sig. Men från och med 1966, när vi inte var så pressade ekonomiskt längre, tog jag alltid ut långa semestrar. Två, två och en halv månad på ett år. För mig har pengarna aldrig varit det viktigaste, utan att vara med familjen, säger han.

Familjen är i allra högsta grad med i företaget. Alla fyra barnen är delaktiga på sitt sätt, även om ingen jobbar operativt i dag. Precis som för många andra familjeföretag är generationsväxlingen en stor och ibland tuff fråga.

– Det har varit mycket diskussioner och de tycker kanske att de redan är för gamla. Men alla fyra har det som krävs och nu ser det ljust ut med skiftet, säger Björn.


Personlig utveckling

6 smarta tips: Så maxar du din produktivitet i höst

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
så maxar du din produktivitet

När hösten kommer och tempot ökar, är det lätt att känna sig överväldigad. Men tänk om du istället kunde få mer tid över – vad skulle du göra med den? Kanske äntligen ta tag i de där idéerna du har på is, satsa mer på din hälsa, eller bara ta det lugnt? Här är några konkreta tips för att klara höstens hektiska månader (och vinna tid!)

När hösten drar igång med ett stort antal uppgifter att jonglera kan det kännas svårt att hinna med, och hålla verksamheten på rätt spår. Men – du kan både effektivisera din arbetsdag och frigöra tid. Oavsett om du vill lägga den extra tiden på att utveckla nya affärsidéer, förbättra kundupplevelsen eller bara få mer balans i vardagen. Här är några steg du kan testa redan idag.

Så maxar du din produktivitet – här är 6 konkreta tips

1. Planera din vecka i förväg

En tydlig planering är nyckeln till hög produktivitet. Genom att avsätta tid i början av varje vecka för att prioritera dina uppgifter, dela upp dem i mindre delmål, bestämma hur lång tid de får ta och till och med skriva in dem i kalendern, kan du undvika att känna dig överväldigad.

2. Prioritera

Se till att du har en realisttisk plan för vad du ska hinna med på den tid som finns – och se till att du väljer att göra rätt uppgifter först. Ett knep för att få överblick är att inte bara göra en lång lista med att göra-uppgifter. Dela istället in dem i fyra olika rutor utefter hur viktiga de är för ditt företag och hur bråttom det är att utföra dem. Börja sedan med rutan över det som är viktigast och mest bråttom.

3. Sätt tydliga mål och deadlines

Bryt också upp uppgifterna i mindre delar. Att ha tydliga, mätbara mål hjälper dig att hålla fokus. Definiera specifika milstolpar för dina projekt och sätt realistiska deadlines för varje steg. Att uppnå mindre delmål ger dig en känsla av framsteg och gör stora uppgifter mer hanterbara.

Läs också: 3 smarta knep: Så blir du effektivare – och hinner mer (eller blir klar snabbare!)

4. Automatisera och delegera

Som småföretagare är det lätt att fastna i att göra allt själv. Men att automatisera vissa processer, som fakturering och betalningspåminnelser eller kundkommunikation via till exempel chattbotar eller automatiska mejlflöden, kan frigöra tid för att fokusera på mer strategiska uppgifter. Om du har ett team, var inte rädd för att delegera uppgifter och lita på andras kompetens!

5. Sätt gränser för din arbetsdag

Det är lätt att arbeta dygnet runt som egenföretagare, men det kan snabbt leda till utbrändhet. Sätt tydliga gränser för din arbetsdag och se till att du får tid för vila och återhämtning. Produktivitet handlar inte bara om att jobba hårt – det handlar också om att jobba smart och ta hand om dig själv.

Att upprätthålla en balans mellan arbete och vila är faktiskt avgörande för att säkerställa hållbar produktivitet och långsiktig framgång. Så planera även in tid för återhämtning! Dels genom att ta pauser under dagarna när du gör något helt annat än det du just gjorde. Dels genom att ta tid för det du tycker om utöver jobbet i veckorna.

6. Fokusera på en uppgift i taget

Multitasking kan kännas effektivt, men forskning visar att det ofta leder till lägre produktivitet. Genom att fokusera på en uppgift i taget och slutföra den innan du går vidare till nästa, kan du öka både kvaliteten på ditt arbete och din effektivitet.



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.