Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så får du en bra start på dagen

11 juni, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Det krävs disciplin för att säkerställa ett konsekvent arbetssätt inom Social Selling. Att engagera sig i rätt aktiviteter och använda tekniken i sociala medier på rätt sätt är A och O för att lyckas med Social Selling. Skaffa dig som säljare rutiner som säkrar din digitala närvaro och dra nytta av de sociala kanaler du valt att arbeta med.

När det väl är på plats ger det helt nya möjligheter att generera nya leads, nå beslutsfattare snabbare, differentiera er från konkurrenter, stärka varumärket, presentera lösningar vid rätt tidpunkt, visa på affärsmannaskap, säkra möten, spara tid etc.

Här kommer ett förslag på två dagliga rutiner inom Social Selling som du kan integrera i din säljprocess.

1) Lyssna vad som sägs i de olika sociala kanalerna. Web, Twitter, LinkedIn, Facebook etc. Detta för att hitta saker som händer hos era potentiella kunder och befintliga kunder.  Den informationen kan ni sedan använda för att skapa kontakt och vara relevanta.2) Bygg ditt personliga varumärke så att du ses mer än som exempelvis en konsult eller säljare. Arbeta för att bli en resurs för dina kunder.

Båda dessa punkter handlar om att vara relevant och addera ett värde till potentiella kunder och befintliga kunder.

Utmaningen är hur du nyttjar dem effektivt utan att slösa med din redan så dyrbara tid samt att det inte blir något som tar tid från dina faktiska säljaktiviteter.

En av nycklarna till framgång med Social Selling är att integrera dem på ett naturligt sätt i dina redan befintliga sätt att arbeta med försäljning.

Exempel. Tack vare digitaliseringen har vi nu tillgång till så gott som all information vi vill ha och vi kan dessutom välja vad vi vill läsa om och från vem. Läs dina nyheter på morgonen digitalt. Använd hjälpmedel så som Hootsuite, Feedkit, Google alerts, facebook, twitter etc för att hålla koll på vad som händer i din omgivning.

Ställ in dessa verktyg på att följa dina kunder och potentiella kunder. Ställ även in dem för att ge dig information kring konkurrenter och andra som kan ge dig viktig information. Utnyttja sedan den information du får fram för att knyta kontakter och bygga ditt varumärke.

Personligen ställer jag in de verktyg jag använder för att bevaka exempelvis 20 av mina potentiella kunder. När jag startar min dator på morgonen så kommer alltså denna information till mig istället för att jag skall behöva leta upp informationen. När jag sedan går igenom det material som kommit till mig så letar jag efter information som kan vara intressant för mina potentiella kunder och som jag kan upplysa dem om. Där efter skickar jag mail till de ytor som jag hittat något intressant till.

Jag använder samma verktyg för att ta till mig kunskap inom olika områden.  Det jag sedan lärt mig förmedla jag vidare till mitt nätverk. Exempelvis, om du säljer mot försäkringsbranschen så kan du följa bloggar som är fokuserade på just den branschen. Det handlar om att lära sig att förstå en bransch och att sedan visa att man förstår branschen. Exempelvis genom att sprida information eller att kommentera andras inlägg och bloggar. .

Att sprida en artikel som du nyligen läst tar bara några sekunder och genom att göra det så bygger du ditt varumärke.

Detta är ett exempel på hur du kan arbeta med Social Selling.

Jag tar gärna en diskussion med er om Sociala Selling och på vilket sätt det skulle öka effekten av just era säljinsatser.

Ni är välkomna att skicka mig ett mail på fredrik@fsteinholtz.se eller slå mig en signal på 073-661 09 12 så kan vi fortsätta vår diskussion.

Lycka till med affärerna!

Om Fredrik

Som föreläsare, rådgivare och tränare brinner jag för att varje dag hjälpa personer som arbetar med försäljning att påvisa kunskap, trovärdighet och förmåga. Detta för att skapa bättre förutsättningar att göra affärer, påskynda sälj-/köpprocessen och för att öka pipeline och intäkter.

Hälsningar

Fredrik

Dela artikeln

Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.