Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från VISMA

Ekonomi & Skatt

Så får du nya kunder 2022 – följ de 5 stegen

Sponsrad artikel 30 november, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Så får du nya kunder 2022 – följ de 5 stegen

Nya kunder och merförsäljning till dem du redan har – det är kärnan i alla företag. Här går vi igenom fem smarta sätt att få nya kunder 2022.

Det brukar sägas att det bara finns tre sätt att öka omsättningen och lönsamheten i ett företag.

  1. Skaffa fler nya kunder
  2. Få kunderna att återkomma oftare
  3. Få kunderna att köpa mer vid varje tillfälle

Den här guiden ska vi ägna åt just detta, och vi har valt ut fem tips som verkligen hjälper dig att hitta nya kunder och får de nuvarande att köpa mer och oftare. Du lär dig bland annat.

  • Hur du får nya kunder att vilja köpa av ditt företag
  • Hur du får dina nuvarande kunder att hitta nya kunder
  • Hur du systematiskt träffar och bearbetar rätt kunder

Senare i guiden kommer vi också att lära dig att hantera kundregister i ett bokföringsprogram – så att du digitalt kan sköta kundbearbetningen på ett hållbart sätt. Och innan du börjar läsa – rekommenderar vi dig att spana in De 9 stegen för att få nöjdare kunder.

1 . Så får du nya kunder att vilja köpa av ditt företag

Försäljning är inte samma sak som att kränga. Om du sköter säljet på rätt sätt, kommer kunden att vilja köpa av dig. Nya kunder som vill återkomma får du bara om du erbjuder något som kunden verkligen vill ha.

Följ de här sex stegen för att skapa en vägvinnande försäljning.

  1. Lyssna dubbelt så mycket som du pratar. Vad vill kunden ha?
  2. Gör en ordentlig behovsanalys.
  3. Sälj inte bara in produkten eller tjänsten, utan också känslan som kunden ska känna i vardagen. Vilka problem löser sig för kunden om ni blir leverantör?
  4. När kunden har berättat om sina behov, sammanfatta behoven som du har förstått dem. Be kunden bekräfta att du förstått rätt.
  5. Behöver kunden något mer? Ställ frågor, var nyfiken! Kanske har kunden fler behov som ni kan lösa?
  6. Var noga med dokumentation och uppföljning. I ett bra bokföringsprogram, till exempel Visma eEkonomi, finns kundregister där du kan hålla koll på dina kunder och deras aktiviteter.

Tips!Så här får du kunden att säga ja

2. Så får du gamla kunder att rekommendera till nya kunder

Marknadsföring till nya kunder är ofta mycket dyrare än att sälja mer till befintliga kunder. Och det allra bästa är om du kan få dina nuvarande kunder att tipsa andra om ditt företag.

– Ge dina nuvarande kunder bonus, rabatter eller extra förmåner om de tipsar andra om ditt företag.
– Ring och tacka kunder som tipsat andra om dig. De har ju agerat ambassadörer för din verksamhet och gett dig den allra bästa reklam du kan få.
– Skapa enkla, digitala funktioner som förenklar spridningen. Kan du exempelvis ha en funktion på företagets hemsida där man kan dela en produkt eller tjänst med andra?

Tips!Så här får du kunderna att rekommendera ditt företag

3. Så får du kunden att köpa mer vid varje tillfälle

En stark relation är avgörande för din framgång som företagare. Nöjda kunder är inte något du får, det är något du måste förtjäna. Men hur får du kunden att köpa mer vid varje tillfälle?

  1. Börja med att få stenkoll på kunderna genom ett bra CRM-system eller kundregister-funktionen i ett smart bokföringsprogram. Vad brukar just den här kunden köpa och vilka behov har den?
  2. Steg två är anpassa erbjudandet efter just den kunden. Om du driver en frisörsalong och kunden alltid köper schampo efter klippningen, kan du erbjuda balsam också?
  3. Se till att dina försök till merförsäljning känns personliga och inte automatiserade. Du vill ju hjälpa kunden!

4. Så digitaliserar du försäljningsprocessen

Idag letar nästan alla kunder efter information på nätet innan de handlar. En riktigt vass hemsida eller e-handel är grunden, och se till att den är uppdaterad! Steg två är att optimera innehållet så att ni syns i sökmotorerna. Google gillar när du har tydliga svar och delar med dig av din kunskap, så se till att ha relevant innehåll. Här hittar du våra bästa tips för sökmotoroptimering. (LÄNK: https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/e-handel-och-hemsida/seo-tips)

Fundera också på om ditt företag behöver en marknadsförings-tunnel (Marketing Funnel). Här specificerar ni de olika faserna i marknadsföring och försäljning. Många följer den klassiska AIDA-modellen när de bygger en Marketing Funnel.

  1. Attention – hur skapar ni uppmärksamhet kring er?
  2. Interest – hur skapar ni intresse bland dem som sett er?
  3. Desire – hur får ni de intresserade att bli köpsugna?
  4. Action – och hur får ni de köpsugna att verkligen köpa?

Tänk på att även digitalisera de interna processerna som är kopplade till företagets försäljning. Kan ni till exempel ha ett tidrapporteringssystem, till exempel Visma Tid, som ger er stenkoll på tiden som läggs på varje kund och aktivitet?

Tips!Testa Visma Tid kostnadsfritt här

5. Få stenkoll på kundkontakterna med rätt system

Ett smart CRM-system hjälper dig att följa upp dina kundkontakter. Du kan bevaka vilken lösning de har i dag, om de i framtiden kommer behöva en uppgradering och när du sist tog kontakt med kunden.

Även i smarta bokföringsprogram finns bra kundregister. Här kan du exempelvis prova Visma eEkonomi kostnadsfritt. I programmet finns ett kundregister som har det du behöver för att på ett effektivt och bra sätt hålla koll på dina kunder och och deras aktiviteter.

Utöver all "vanlig" information som kundnummer, organisationsnummer och adress kan du ställa in individuella villkor på alla dina kunder, som leveranssätt och betalningsvillkor. Kundregistret har en motor som hjälper dig att hitta rätt information om en ny kund. Har du exempelvis bara ett organisationsnummer så letar Visma eEkonomi automatiskt fram och lägger till företagsnamn, postadress osv.

I programmet kan du också se de senaste kundfakturorna och följa försäljningsstatistiken månad för månad för en specifik kund. På så sätt kan du enkelt skapa bättre kundrelationer, se kundens löpande behov och ta hand om dina nya kunder.

Tips!Så här utvecklar du företagets försäljning med små medel

Om Visma Spcs
Vardagen ska vara enkel och trygg. Med digitala lösningar och smidiga program får du hjälp, så att ditt företags administration blir både säker, automatisk och mer lönsam. Visma Spcs gör allt för att du ska kunna fokusera på det du gör bäst – driva företaget framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.