Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från VISMA

Ekonomi & Skatt

Så får du nya kunder 2022 – följ de 5 stegen

Sponsrad artikel 30 november, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Så får du nya kunder 2022 – följ de 5 stegen

Nya kunder och merförsäljning till dem du redan har – det är kärnan i alla företag. Här går vi igenom fem smarta sätt att få nya kunder 2022.

Det brukar sägas att det bara finns tre sätt att öka omsättningen och lönsamheten i ett företag.

  1. Skaffa fler nya kunder
  2. Få kunderna att återkomma oftare
  3. Få kunderna att köpa mer vid varje tillfälle

Den här guiden ska vi ägna åt just detta, och vi har valt ut fem tips som verkligen hjälper dig att hitta nya kunder och får de nuvarande att köpa mer och oftare. Du lär dig bland annat.

  • Hur du får nya kunder att vilja köpa av ditt företag
  • Hur du får dina nuvarande kunder att hitta nya kunder
  • Hur du systematiskt träffar och bearbetar rätt kunder

Senare i guiden kommer vi också att lära dig att hantera kundregister i ett bokföringsprogram – så att du digitalt kan sköta kundbearbetningen på ett hållbart sätt. Och innan du börjar läsa – rekommenderar vi dig att spana in De 9 stegen för att få nöjdare kunder.

1 . Så får du nya kunder att vilja köpa av ditt företag

Försäljning är inte samma sak som att kränga. Om du sköter säljet på rätt sätt, kommer kunden att vilja köpa av dig. Nya kunder som vill återkomma får du bara om du erbjuder något som kunden verkligen vill ha.

Följ de här sex stegen för att skapa en vägvinnande försäljning.

  1. Lyssna dubbelt så mycket som du pratar. Vad vill kunden ha?
  2. Gör en ordentlig behovsanalys.
  3. Sälj inte bara in produkten eller tjänsten, utan också känslan som kunden ska känna i vardagen. Vilka problem löser sig för kunden om ni blir leverantör?
  4. När kunden har berättat om sina behov, sammanfatta behoven som du har förstått dem. Be kunden bekräfta att du förstått rätt.
  5. Behöver kunden något mer? Ställ frågor, var nyfiken! Kanske har kunden fler behov som ni kan lösa?
  6. Var noga med dokumentation och uppföljning. I ett bra bokföringsprogram, till exempel Visma eEkonomi, finns kundregister där du kan hålla koll på dina kunder och deras aktiviteter.

Tips!Så här får du kunden att säga ja

2. Så får du gamla kunder att rekommendera till nya kunder

Marknadsföring till nya kunder är ofta mycket dyrare än att sälja mer till befintliga kunder. Och det allra bästa är om du kan få dina nuvarande kunder att tipsa andra om ditt företag.

– Ge dina nuvarande kunder bonus, rabatter eller extra förmåner om de tipsar andra om ditt företag.
– Ring och tacka kunder som tipsat andra om dig. De har ju agerat ambassadörer för din verksamhet och gett dig den allra bästa reklam du kan få.
– Skapa enkla, digitala funktioner som förenklar spridningen. Kan du exempelvis ha en funktion på företagets hemsida där man kan dela en produkt eller tjänst med andra?

Tips!Så här får du kunderna att rekommendera ditt företag

3. Så får du kunden att köpa mer vid varje tillfälle

En stark relation är avgörande för din framgång som företagare. Nöjda kunder är inte något du får, det är något du måste förtjäna. Men hur får du kunden att köpa mer vid varje tillfälle?

  1. Börja med att få stenkoll på kunderna genom ett bra CRM-system eller kundregister-funktionen i ett smart bokföringsprogram. Vad brukar just den här kunden köpa och vilka behov har den?
  2. Steg två är anpassa erbjudandet efter just den kunden. Om du driver en frisörsalong och kunden alltid köper schampo efter klippningen, kan du erbjuda balsam också?
  3. Se till att dina försök till merförsäljning känns personliga och inte automatiserade. Du vill ju hjälpa kunden!

4. Så digitaliserar du försäljningsprocessen

Idag letar nästan alla kunder efter information på nätet innan de handlar. En riktigt vass hemsida eller e-handel är grunden, och se till att den är uppdaterad! Steg två är att optimera innehållet så att ni syns i sökmotorerna. Google gillar när du har tydliga svar och delar med dig av din kunskap, så se till att ha relevant innehåll. Här hittar du våra bästa tips för sökmotoroptimering. (LÄNK: https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/e-handel-och-hemsida/seo-tips)

Fundera också på om ditt företag behöver en marknadsförings-tunnel (Marketing Funnel). Här specificerar ni de olika faserna i marknadsföring och försäljning. Många följer den klassiska AIDA-modellen när de bygger en Marketing Funnel.

  1. Attention – hur skapar ni uppmärksamhet kring er?
  2. Interest – hur skapar ni intresse bland dem som sett er?
  3. Desire – hur får ni de intresserade att bli köpsugna?
  4. Action – och hur får ni de köpsugna att verkligen köpa?

Tänk på att även digitalisera de interna processerna som är kopplade till företagets försäljning. Kan ni till exempel ha ett tidrapporteringssystem, till exempel Visma Tid, som ger er stenkoll på tiden som läggs på varje kund och aktivitet?

Tips!Testa Visma Tid kostnadsfritt här

5. Få stenkoll på kundkontakterna med rätt system

Ett smart CRM-system hjälper dig att följa upp dina kundkontakter. Du kan bevaka vilken lösning de har i dag, om de i framtiden kommer behöva en uppgradering och när du sist tog kontakt med kunden.

Även i smarta bokföringsprogram finns bra kundregister. Här kan du exempelvis prova Visma eEkonomi kostnadsfritt. I programmet finns ett kundregister som har det du behöver för att på ett effektivt och bra sätt hålla koll på dina kunder och och deras aktiviteter.

Utöver all "vanlig" information som kundnummer, organisationsnummer och adress kan du ställa in individuella villkor på alla dina kunder, som leveranssätt och betalningsvillkor. Kundregistret har en motor som hjälper dig att hitta rätt information om en ny kund. Har du exempelvis bara ett organisationsnummer så letar Visma eEkonomi automatiskt fram och lägger till företagsnamn, postadress osv.

I programmet kan du också se de senaste kundfakturorna och följa försäljningsstatistiken månad för månad för en specifik kund. På så sätt kan du enkelt skapa bättre kundrelationer, se kundens löpande behov och ta hand om dina nya kunder.

Tips!Så här utvecklar du företagets försäljning med små medel

Om Visma Spcs
Vardagen ska vara enkel och trygg. Med digitala lösningar och smidiga program får du hjälp, så att ditt företags administration blir både säker, automatisk och mer lönsam. Visma Spcs gör allt för att du ska kunna fokusera på det du gör bäst – driva företaget framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. LånAlmi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi InvestRiskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. VerifieringsmedelHar du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.