Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

ANNONS

Innehåll från VISMA

Ekonomi & Skatt

Så får du nya kunder 2022 – följ de 5 stegen

Sponsrad artikel 30 november, 2021 5 minuters läsning
Så får du nya kunder 2022 – följ de 5 stegen

Nya kunder och merförsäljning till dem du redan har – det är kärnan i alla företag. Här går vi igenom fem smarta sätt att få nya kunder 2022.

Det brukar sägas att det bara finns tre sätt att öka omsättningen och lönsamheten i ett företag.

  1. Skaffa fler nya kunder
  2. Få kunderna att återkomma oftare
  3. Få kunderna att köpa mer vid varje tillfälle

Den här guiden ska vi ägna åt just detta, och vi har valt ut fem tips som verkligen hjälper dig att hitta nya kunder och får de nuvarande att köpa mer och oftare. Du lär dig bland annat.

  • Hur du får nya kunder att vilja köpa av ditt företag
  • Hur du får dina nuvarande kunder att hitta nya kunder
  • Hur du systematiskt träffar och bearbetar rätt kunder

Senare i guiden kommer vi också att lära dig att hantera kundregister i ett bokföringsprogram – så att du digitalt kan sköta kundbearbetningen på ett hållbart sätt. Och innan du börjar läsa – rekommenderar vi dig att spana in De 9 stegen för att få nöjdare kunder.

1 . Så får du nya kunder att vilja köpa av ditt företag

Försäljning är inte samma sak som att kränga. Om du sköter säljet på rätt sätt, kommer kunden att vilja köpa av dig. Nya kunder som vill återkomma får du bara om du erbjuder något som kunden verkligen vill ha.

Följ de här sex stegen för att skapa en vägvinnande försäljning.

  1. Lyssna dubbelt så mycket som du pratar. Vad vill kunden ha?
  2. Gör en ordentlig behovsanalys.
  3. Sälj inte bara in produkten eller tjänsten, utan också känslan som kunden ska känna i vardagen. Vilka problem löser sig för kunden om ni blir leverantör?
  4. När kunden har berättat om sina behov, sammanfatta behoven som du har förstått dem. Be kunden bekräfta att du förstått rätt.
  5. Behöver kunden något mer? Ställ frågor, var nyfiken! Kanske har kunden fler behov som ni kan lösa?
  6. Var noga med dokumentation och uppföljning. I ett bra bokföringsprogram, till exempel Visma eEkonomi, finns kundregister där du kan hålla koll på dina kunder och deras aktiviteter.

Tips!Så här får du kunden att säga ja

2. Så får du gamla kunder att rekommendera till nya kunder

Marknadsföring till nya kunder är ofta mycket dyrare än att sälja mer till befintliga kunder. Och det allra bästa är om du kan få dina nuvarande kunder att tipsa andra om ditt företag.

– Ge dina nuvarande kunder bonus, rabatter eller extra förmåner om de tipsar andra om ditt företag.
– Ring och tacka kunder som tipsat andra om dig. De har ju agerat ambassadörer för din verksamhet och gett dig den allra bästa reklam du kan få.
– Skapa enkla, digitala funktioner som förenklar spridningen. Kan du exempelvis ha en funktion på företagets hemsida där man kan dela en produkt eller tjänst med andra?

Tips!Så här får du kunderna att rekommendera ditt företag

3. Så får du kunden att köpa mer vid varje tillfälle

En stark relation är avgörande för din framgång som företagare. Nöjda kunder är inte något du får, det är något du måste förtjäna. Men hur får du kunden att köpa mer vid varje tillfälle?

  1. Börja med att få stenkoll på kunderna genom ett bra CRM-system eller kundregister-funktionen i ett smart bokföringsprogram. Vad brukar just den här kunden köpa och vilka behov har den?
  2. Steg två är anpassa erbjudandet efter just den kunden. Om du driver en frisörsalong och kunden alltid köper schampo efter klippningen, kan du erbjuda balsam också?
  3. Se till att dina försök till merförsäljning känns personliga och inte automatiserade. Du vill ju hjälpa kunden!

4. Så digitaliserar du försäljningsprocessen

Idag letar nästan alla kunder efter information på nätet innan de handlar. En riktigt vass hemsida eller e-handel är grunden, och se till att den är uppdaterad! Steg två är att optimera innehållet så att ni syns i sökmotorerna. Google gillar när du har tydliga svar och delar med dig av din kunskap, så se till att ha relevant innehåll. Här hittar du våra bästa tips för sökmotoroptimering. (LÄNK: https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/e-handel-och-hemsida/seo-tips)

Fundera också på om ditt företag behöver en marknadsförings-tunnel (Marketing Funnel). Här specificerar ni de olika faserna i marknadsföring och försäljning. Många följer den klassiska AIDA-modellen när de bygger en Marketing Funnel.

  1. Attention – hur skapar ni uppmärksamhet kring er?
  2. Interest – hur skapar ni intresse bland dem som sett er?
  3. Desire – hur får ni de intresserade att bli köpsugna?
  4. Action – och hur får ni de köpsugna att verkligen köpa?

Tänk på att även digitalisera de interna processerna som är kopplade till företagets försäljning. Kan ni till exempel ha ett tidrapporteringssystem, till exempel Visma Tid, som ger er stenkoll på tiden som läggs på varje kund och aktivitet?

Tips!Testa Visma Tid kostnadsfritt här

5. Få stenkoll på kundkontakterna med rätt system

Ett smart CRM-system hjälper dig att följa upp dina kundkontakter. Du kan bevaka vilken lösning de har i dag, om de i framtiden kommer behöva en uppgradering och när du sist tog kontakt med kunden.

Även i smarta bokföringsprogram finns bra kundregister. Här kan du exempelvis prova Visma eEkonomi kostnadsfritt. I programmet finns ett kundregister som har det du behöver för att på ett effektivt och bra sätt hålla koll på dina kunder och och deras aktiviteter.

Utöver all "vanlig" information som kundnummer, organisationsnummer och adress kan du ställa in individuella villkor på alla dina kunder, som leveranssätt och betalningsvillkor. Kundregistret har en motor som hjälper dig att hitta rätt information om en ny kund. Har du exempelvis bara ett organisationsnummer så letar Visma eEkonomi automatiskt fram och lägger till företagsnamn, postadress osv.

I programmet kan du också se de senaste kundfakturorna och följa försäljningsstatistiken månad för månad för en specifik kund. På så sätt kan du enkelt skapa bättre kundrelationer, se kundens löpande behov och ta hand om dina nya kunder.

Tips!Så här utvecklar du företagets försäljning med små medel

Om Visma Spcs
Vardagen ska vara enkel och trygg. Med digitala lösningar och smidiga program får du hjälp, så att ditt företags administration blir både säker, automatisk och mer lönsam. Visma Spcs gör allt för att du ska kunna fokusera på det du gör bäst – driva företaget framåt. I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.