Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & lönsamhet

Så gör du för att klå de stora

20 april, 2009 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Det är nu i lågkonjunkturen som vi småföretagare har chans att klå de stora. Här är Anders Andersson fem argument för att lyckas med det. Det krävs då främst två saker - att vi utnyttjar att vi är små och att vi inte deppar över dåliga tider. 1. Du står för personlig kontakt

Den första fördelen med att anlita ett litet företag eller en enmansfirma är den personliga kontakten. När kunderna anlitar dig kan de vara säkra på att det är dig de kommer att ha kontakt med under hela uppdraget och kommande uppdrag.
Den personliga kontakten är viktig oavsett vilken bransch du är i, och inte bara om du gör affärer med andra företag.

Din attityd vid dessa personliga kontakter är mycket viktig. I aprilnumret av Driva Eget finns en artikel om hur positiva och offensiva säljare  nu i uppförsbackarna har extra stora möjligheter att rycka förbi de säljare som ständigt pratar om dåliga tider. 
2. Du har en lägre prisnivå

Som småföretagare har du mycket lägre fasta kostnader än dina större konkurrenter.  Storföretagens stora overheadkostnader måste betalas oavsett hur mycket pengar som kommer in, och det gör att de stora företagen tvingas ta mer betalt av sina kunder.
Att vara billigare för att du har lägre kostnader är bra. Däremot är det ofta en dålig idé att försöka bemöta en lågkonjunktur med att sänka sina priser. Det kanske inte är priset utan tjänsten eller varan i sig som kunden är tveksam till, och då spelar det ju ingen roll att du sänker priset. Och att sedan höja priset är inte helt lätt.

I stället för att sänka priset kan du kanske ge något mervärde, en gratis konsulttimme, garanti, fri service eller något annat.
3. Du är mer flexibel

Nästa argument för att kunderna ska välja dig framför större konkurrenter är att du som småföretagare är mer flexibel och tillgänglig än dina konkurrenter.
De större företagen har inrutade system och fasta rutiner. De är de tvungna att ha personal för att hålla ordning på alla kontor, anställda och projekt. Men det behöver inte du. Därför kan du lättare tillmötesgå kundernas behov och önskemål.
En liten företagare kan också vara mer flexibel och ge fördelar som de stora aldrig kan ge, att exempelvis bli mer attraktiv för kunderna genom att skriva kontrakt utan uppsägningstid.

Allt eftersom du växer är det viktigt att kunna behålla den flexibilitet som kunderna blivit vana vid. Då är det ett alternativ att gå ihop flera egenföretagare under ett gemensamt tak.
4. Du ger bättre service

Att kunna ge bättre service hänger ihop med många av dina andra argument, som att du står för en personlig kontakt och bättre tillgänglighet. 

Men genom att hela tiden tänka service har du stora möjligheter att få nya kunder. 
Berätta vad du gjort, vilka problem som uppstått, när du tror att arbetet är klart och så vidare. Då känner sig kunden delaktig och det skapar ett förtroende.

Om du alltid har en hög servicenivå ökar chansen att de kunder som får din service rekommenderar dig för andra ? och detta är en av de allra bästa marknadsföringsstrategier, särskilt nu i kristider.

5. Du står för nya lösningar
En lågkonjunktur är ett bra tillfälle för dig och ditt företag att se över sina kostnader, abonnemang och samarbetsavtal. På samma sätt gör många andra företag, för att de har tid och för att de måste.

 


Och när storföretagen ser om sina hus är det ett ypperligt tillfälle för dig att hitta på kreativa lösningar och vinna marknadsandelar. Storföretagen går igenom såväl sina kostnader som de faktiska utfallen av sina aktiviteter, och letar efter nya, mer effektiva lösningar.

 I en lågkonjunktur är dina potentiella kunder mer benägna att tänka i nya banor och pröva nya lösningar. Så du som har en ny innovativ idé har större möjligheter att få gehör för den i dag än mitt i en högkonjunktur.


(Kort sammanfattning av 17 sidor i Driva Egets februarinummer om hur en småföretagare kan dra nytta av krisen.)




 


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.