Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Försäljning & lönsamhet

Så gör du för att klå de stora

20 april, 2009 3 minuters läsning
Det är nu i lågkonjunkturen som vi småföretagare har chans att klå de stora. Här är Anders Andersson fem argument för att lyckas med det. Det krävs då främst två saker - att vi utnyttjar att vi är små och att vi inte deppar över dåliga tider. 1. Du står för personlig kontakt

Den första fördelen med att anlita ett litet företag eller en enmansfirma är den personliga kontakten. När kunderna anlitar dig kan de vara säkra på att det är dig de kommer att ha kontakt med under hela uppdraget och kommande uppdrag.
Den personliga kontakten är viktig oavsett vilken bransch du är i, och inte bara om du gör affärer med andra företag.

Din attityd vid dessa personliga kontakter är mycket viktig. I aprilnumret av Driva Eget finns en artikel om hur positiva och offensiva säljare  nu i uppförsbackarna har extra stora möjligheter att rycka förbi de säljare som ständigt pratar om dåliga tider. 
2. Du har en lägre prisnivå

Som småföretagare har du mycket lägre fasta kostnader än dina större konkurrenter.  Storföretagens stora overheadkostnader måste betalas oavsett hur mycket pengar som kommer in, och det gör att de stora företagen tvingas ta mer betalt av sina kunder.
Att vara billigare för att du har lägre kostnader är bra. Däremot är det ofta en dålig idé att försöka bemöta en lågkonjunktur med att sänka sina priser. Det kanske inte är priset utan tjänsten eller varan i sig som kunden är tveksam till, och då spelar det ju ingen roll att du sänker priset. Och att sedan höja priset är inte helt lätt.

I stället för att sänka priset kan du kanske ge något mervärde, en gratis konsulttimme, garanti, fri service eller något annat.
3. Du är mer flexibel

Nästa argument för att kunderna ska välja dig framför större konkurrenter är att du som småföretagare är mer flexibel och tillgänglig än dina konkurrenter.
De större företagen har inrutade system och fasta rutiner. De är de tvungna att ha personal för att hålla ordning på alla kontor, anställda och projekt. Men det behöver inte du. Därför kan du lättare tillmötesgå kundernas behov och önskemål.
En liten företagare kan också vara mer flexibel och ge fördelar som de stora aldrig kan ge, att exempelvis bli mer attraktiv för kunderna genom att skriva kontrakt utan uppsägningstid.

Allt eftersom du växer är det viktigt att kunna behålla den flexibilitet som kunderna blivit vana vid. Då är det ett alternativ att gå ihop flera egenföretagare under ett gemensamt tak.
4. Du ger bättre service

Att kunna ge bättre service hänger ihop med många av dina andra argument, som att du står för en personlig kontakt och bättre tillgänglighet. 

Men genom att hela tiden tänka service har du stora möjligheter att få nya kunder. 
Berätta vad du gjort, vilka problem som uppstått, när du tror att arbetet är klart och så vidare. Då känner sig kunden delaktig och det skapar ett förtroende.

Om du alltid har en hög servicenivå ökar chansen att de kunder som får din service rekommenderar dig för andra ? och detta är en av de allra bästa marknadsföringsstrategier, särskilt nu i kristider.

5. Du står för nya lösningar
En lågkonjunktur är ett bra tillfälle för dig och ditt företag att se över sina kostnader, abonnemang och samarbetsavtal. På samma sätt gör många andra företag, för att de har tid och för att de måste.

 


Och när storföretagen ser om sina hus är det ett ypperligt tillfälle för dig att hitta på kreativa lösningar och vinna marknadsandelar. Storföretagen går igenom såväl sina kostnader som de faktiska utfallen av sina aktiviteter, och letar efter nya, mer effektiva lösningar.

 I en lågkonjunktur är dina potentiella kunder mer benägna att tänka i nya banor och pröva nya lösningar. Så du som har en ny innovativ idé har större möjligheter att få gehör för den i dag än mitt i en högkonjunktur.


(Kort sammanfattning av 17 sidor i Driva Egets februarinummer om hur en småföretagare kan dra nytta av krisen.)




 


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.