Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så här delar du kunskap och skapar värde!

29 december, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Social selling handlar om att agera både online (via internet) och offline (via möten i verkliga livet). Att skapa bästa möjliga förutsättningarna för att få göra affärer.

Det är viktigt att du håller kontakt med dina potentiella kunder och befintliga kunder regelbundet. Du vill att de känner till ditt varumärke så pass mycket att när de söker information inom områden som du verkar i så vill du vara den leverantören som de ser som ett naturligt val.

Frågan är hur ofta skall du höra av dig till dina kunder? Du vill inte höra av dig för ofta för då kan du uppfattas som jobbig och du vill inte höra av dig för sällan för då finns det en risk att du glöms bort.

Men hur ofta skall du då höra av dig? Ställ följande fråga till dig själv,
  • Hur ofta vill du att de som försöker sälja något till dig skall höra av sig och vad vill du att de skall prata om?

Mitt personliga svar på den frågan är att jag nästan alltid själv vill ta första kontakten och jag vill då gärna lära mig något nytt, något annat än det jag redan tagit reda på genom min research.

Gör dig synlig för kunden, dela kunskap och skapa värde så att kunden hör av sig till dig.

Att dela kunskap skapar värde

De bästa säljsamtalen är oftast de som inte fokuserar på produkter eller tjänster. Det bästa säljsamtalen sker istället oftast när vi tillsammans med våra kunder kopplar ihop viktiga affärsmässiga utmaningar med olika förslag på lösningar som tar kunden framåt i sin utveckling.

Här kommer tre tips på hur du kan komma igång med att dela kunskap som skapar värde. Dessa tips fungerar bra både online som offline.

Ditt mål: Integrera dessa tips i ditt dagliga sätt att driva försäljning.Tips 1 – Läs en hel del  

Se till att hela tiden ta till dig ny kunskap inom ditt specialistområde men även inom andra områden som kan gynna din affär. Läs hur dina konkurrenter framställer sin affär och jämför det med ditt egna sätt att synas i olika kanaler. Läs affärstidningar såväl dagstidningar som tidskrifter. Läs böcker i ämnen som kan gynna dig när du gör affärer och läs då inte bara en bok per år utan läs flera och jämför gärna deras olika perspektiv.

Se relevansen och värdet i det du läser och fundera på hur detta skulle gynna dina kunder och deras affär.

På vilket sätt kan deras affär bli bättre?

Tips 2 – Anteckna flitigt   

Oavsett om du har ett fysiskt möte, ett telefonmöte eller deltar i en gruppdiskussion på LinkedIn där dina potentiella kunder eller befintliga kunder deltar så notera vad som sägs. Se till att du på riktigt förstår dina kunder och deras verksamhet. Se även till att förstå vilka dina kunders kunder är och på vilket sätt dina kunder och deras affär hjälper deras kunder. Tips 3 – Kombinera vad du lärt dig genom att läsa mer enligt tips 1 med vad du diskuterat med dina kunder och potentiella kunder i tips 2.

I tips 1 och 2 har du samlat kunskap som rör dina potentiella kunders och befintliga kunders branscher men du har även tagit till dig kunskaper om sådant som ligger utanför deras respektive branscher men som kan påverka deras affär. Nästa steg är att dela med dig av denna kunskap. Det är här du kan få dina kunder att se saker som de tidigare inte tänkt på och detta kan ge dig en helt ny plattform för en annan typ av affärssamtal, samtal som kan ge dig en helt ny position hos kunden.

Det är lätt att bli hemmablind och enbart se sin egen affär och det är då lätt att missa omvärlden och saker som kan påverka affären på ett positivt eller negativt sätt. Att tillföra den dimensionen till kunden kan vara en ögonöppnare som skapar nya möjligheter för dig.

Med dina befintliga kunder är det lätt att via mail eller fysiska möten dela denna kunskap men till potentiella kunder kan det likväl fungera att via LinkedIn, Twitter eller någon annan social kanal dela denna kunskap.

Till sist:

Ha gärna den här typen av samtal med dina potentiella kunder och kunder, online eller offline. Denna typ av samtal förväntar de sig inte av den typiske säljaren eller konsulten. Etablera ditt värde genom att skapa en solid grund av kunskapsdelning och skapa ny insikt hos dina kunder så kommer kunderna komma till dig.

Lycka till och som alltid, är det något ni funderar kring så är ni välkomna att kontakta mig.

Önskar er ett riktigt Gott Nytt År!

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.