Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från SPP

Partner

Så här fungerar pension för företagare – för dig som inte kan

SPP 15 augusti, 2024 Uppdaterades 16 april, 2025 5 minuters läsning
Så här fungerar pension för företagare – för dig som inte kan

Har du funderat på hur du som företagare ska säkerställa en trygg pension? Du är inte ensam. Många småföretagare skjuter upp pensionsfrågan, men sanningen är att det inte behöver vara så svårt. Här får du en tydlig guide för att komma igång utan krångel.

Som företagare har du kanske fullt upp med att driva verksamheten och känner att pensionen är något du får ta tag i senare. Typ efter sommaren. 

Och sanningen är att det är enklare än du tror att bygga upp en trygg framtid som företagare – och det behöver inte ta särskilt mycket tid.

Tyvärr väntar många företagare alldeles för länge med att ta tag i pensionsfrågan. Ansvaret vilar helt på dina egna axlar, ingen annan kommer att fixa pensionen åt dig.

Ge den här guiden några minuter, och avsätt sedan en timme för att komma igång. Mer tid tar det inte. Och det kan göra stor skillnad för din pension som företagare.Tips! Vill du labba med vår sparkalkylator och få en bild av hur stor din pension kan bli? Testa här!

Varför är pensionen viktig för företagare?

Till skillnad från anställda, som många gånger får tjänstepension via sin arbetsgivare, måste du som företagare själv se till att avsätta pengar för din pension. För många känns detta som ytterligare en administrativ börda, men genom att ta små steg kan du långsamt men säkert bygga upp ett ordentligt pensionssparande.

Låter det jobbigt? Vi fattar, låt oss ta en genväg: I samarbete mellan Driva Eget och SPP får du nu en kostnadsfri pensionsanalys (med svar på alla dina frågor och förslag på hur du kan komma igång). Ingenting är bindande förstås men kan vara väl värt 30 minuter.

Här bokar du din personliga och kostnadsfria pensionsanalys som företagare.

 Så här kommer du igång med pensionen – steg för steg

Vårt svenska pensionssystem är komplext och svårt att överblicka, men det du själv behöver göra är faktiskt inte så svårt. Bara du vet vad du behöver göra och hur. Här är en enkel steg-för-steg-guide:

  1. Räkna ut hur mycket du behöver spara
    Börja med att tänka på hur du vill leva som pensionär. Räkna sedan baklänges för att se hur mycket du behöver spara varje månad. Ett riktmärke kan vara att sätta undan 4,5% av din lön, vilket motsvarar vad många arbetsgivare betalar i tjänstepension (det vill säga om du tar ut marknadsmässig lön från ditt bolag).
  2. Välj rätt sparform
    Om du driver aktiebolag kan du ta ut en del av vinsten som pensionsavsättning, vilket är skattemässigt fördelaktigt. För dig med enskild firma kan sparande på ett ISK (investeringssparkontot) eller i en kapitalförsäkring vara ett bra alternativ.
  3. Automatisera sparandet
    När du har bestämt hur mycket du ska spara, se till att automatisera överföringarna. Det minskar risken att du glömmer bort det eller att andra utgifter prioriteras.
  4. Se över dina försäkringar
    Som företagare kan du även komplettera med till exempel sjuk- och sjukvårdsförsäkring, som ger dig extra trygghet om något oförutsett skulle hända.

Företagare måste själva ta tag i pensionen, ingen kommer att göra det åt dig! Vill du se hur din pensionsprognos ser ut just nu? Det kan du undersöka på statliga MinPension.se.

Tips!Här kan du se tre alternativ på tjänstepensionspaket och få ditt pris. Spoiler Alert! 70% väljer mellanpaketet.

 Hur mycket tid tar det att komma igång med pensionen?

Att sätta upp ett grundläggande pensionssparande behöver inte ta mer än en timme om du följer stegen ovan. Att förstå grunderna och ta kontroll över din framtid kan ge dig en skön lättnad – och det behöver inte vara tidskrävande.

Hur mycket ska företagare spara till pensionen?

Det beror naturligtvis på vad du har för omkostnader och hur du vill att ditt liv ska se ut, men en tumregel är att göra en prognos för hur mycket du behöver och sätta av mellan 4,5% och 10% av din inkomst. Ju tidigare du börjar, desto mindre behöver du spara varje månad för att nå ett bra resultat.

Ta hjälp av någon som kan pensioner

Om du känner att det här med pensioner fortfarande känns överväldigande, finns det hjälp att få. Ett riktigt bra steg för att öka pensionen kan vara att prata med en erfaren rådgivare.

Just nu kan du kostnadsfritt prata med en pensionsrådgivare hos SPP (som brinner för att göra tjänstepension enkelt) och undersöka vilka möjligheter just du har. Såklart helt kostnadsfritt och utan förpliktelser. Om inte annat kan du lära dig något du har nytta av!

Här bokar du din personliga och kostnadsfria pensionsanalys som företagare.

Aktiebolag vs. enskild firma – vad är skillnaden för pensionen?

För företagare med aktiebolag finns möjligheten att göra pensionsavsättningar direkt från bolaget, vilket ofta är mer skatteeffektivt. För enskilda firmor handlar det istället om att sätta av pengar privat i exempelvis en kapitalförsäkring eller på ett ISK. Oavsett företagsform är det dock viktigt att du börjar spara så tidigt som möjligt.

Gör något idag för att trygga din framtid!

Att skjuta upp pensionssparandet är lätt hänt, men ju tidigare du börjar, desto bättre blir resultatet. Ditt framtida jag kommer att tacka dig. Genom att ta små steg, som att räkna ut hur mycket du behöver spara och automatisera ditt sparande, kan du säkerställa en trygg framtid. Och kom ihåg – du är inte ensam. Det finns alltid hjälp att få om du känner dig osäker.

Om SPP
SPP är tjänstepensionsbolaget som brinner för att göra tjänstepension enkelt och hjälpa dig skapa ett attraktivt förmånspaket för dina anställda. Oavsett om du behöver smarta digitala tjänster som sparar tid, skräddarsydd rådgivning för dig och dina anställda, eller en fossilfri tjänstepension, så står vi redo. Med ett komplett erbjudande och djup kompetens tar vi oss an just din pensionsutmaning.



ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.